آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه استخر سرپوشیده از محبوبیت بالایی برخوردار است، چرا که دیگر هیچ خبری از انجماد آب، کثیف‌شدن کف، تغییر رنگ آب و ریزش برگ درختان نیست. داشتن یک استخر سرپوشیده به این معنی است که می توانید از شنا کردن در تمام سال، فصل ها و ساعت ها لذت ببرید و فرم بدن خود را حفظ کنید.

چرا باید استخر سرپوشیده بسازیم؟ مزایای استخر سرپوشیده چیست؟ اصول طراحی استخر سرپوشیده چیست؟ در ادامه این متن از ساختمانچی با ما همراه باشید تا پاسخ این سئوال ها را دریابید.

چرا استخر سرپوشیده؟

یکی از بزرگ ترین مزایای استخرهای سرپوشیده امکان استفاده از آن در طول سال است. علاوه بر این، اگر به دنبال یک سرمایه گذاری مناسب هستید، افزودن استخر به خانه‌تان می تواند به ارزش ملک شما بیافزاید. استخر سرپوشیده مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به معرفی تعدادی از آن ها می پردازیم:

  • شنا در محیطی که دمای آن کنترل می شود.
  • هیچ گونه شرایط آب و هوایی مثل باد، باران، برف، تگرگ و … نمی تواند شما را از شنای روزانه منصرف کند.
  • این استخرها امنیت بیشتری را به کاربر ارائه می دهند.
  • دیگر نگران گل ها، گیاهان و هر چیزی که ممکن است سیستم استخر شما را به هم بزند نخواهید بود.
  • تمیزکردن و نگهداری آن آسان تر است.

اصول طراحی استخرهای سرپوشیده

هدف شما از ساخت یک استخر سرپوشیده چیست؟ آیا یک شناگر حرفه ای هستید و دوست دارید به دور از مردم و ازدحام تمرینات خود را انجام دهید و یا نه می خواهید لحظات لذت بخش و سرگرم کننده ای را برای خود و خانواده تان رقم بزنید؟ در هر صورت با پاسخ به این سئوال ها می توانید اندازه، شکل و … استخر را مشخص کنید.

شکل استخرهای سرپوشیده

طراحی شکل استخرهای سرپوشیده را می توان به روش های متفاوتی از جمله هندسی های منظم و حتی نامنظم طراحی کرد اما به طور کلی مرسوم ترین شکل استخر مستطیل است که به لحاظ ساخت، آب بندی، شیب بندی، نگهداری و تمیز کردن بسیار مقرون به صرفه تر از دیگر شکل هاست.

اگر دوست دارید که طرح های دیگری پیاده کنید درباره شکل های بیضی، دایره ای و حتی مربعی فکر کنید. شکل استخر شما بسیار مهم است، هم به دلیل تنظیم فضا و هم به دلیل خاص بودن؛ بنابراین در انتخاب شکل استخر خود بسیار دقت کنید.

استخر پوشیده با سطح غیر لغزنده

اگر برای ساخت استخر سرپوشیده مصمم هستید، انتخاب یک کفپوش مناسب را فراموش نکنید. کفپوشی را انتخاب کنید که ایمنی را برای خود و خانواده تان به ارمغان بیاورد. کفپوشی را انتخاب کنید که برای شناگران خانواده‌تان راحتی و ایمنی را همزمان با هم داشته باشد حتی اگر به اندازه سنگ مرمر جذاب نباشد.

بخوانید!  نمای مونولیت چیست؟

مکان استخر سرپوشیده

حفظ حریم خصوصی یکی از مواردی است که در محل ساخت یک استخر اهمیت بسیاری دارد؛ بنابراین، مکان استخر را طوری در نظر بگیرید که ساختمان های اطراف به آن دید نداشته باشند. به طور کلی استخرهای سرپوشیده را در طبقه هم کف یا زیر زمین می سازند. ساخت استخر در طبقه فوقانی مجاز نیست، چرا که می تواند عواقب و آسیب های جدی را رقم بزند.

سازه استخر سرپوشیده

مهم ترین مسئله در پایداری استخرها سازه آن می‌باشد. شکل و عمق استخر اهمیت زیادی در تعیین نوع سازه استخر دارد. معمولا فرم های خاص، هزینه‌های اضافی را در بحث سازه به همراه دارند و محدویت‌ هایی را بوجود می‌آورند.

بتن مسلح با توجه به فرم‌ پذیری، مقاومت بالا در برابر رطوبت، طول عمر خوب و هزینه‌های کمتر مرسوم‌ترین سازه اجرایی استخر در دنیا می‌ باشد، اما اگر بخواهیم ضخامت دیواره‌ ها را کم کنیم می‌توانیم به سازه های فلزی یا فایبرگلاسی فکر کنیم.

کیفیت ساخت و اندازه استخر سرپوشیده

در ساخت یک استخر سرپوشیده به هیچ وجه کیفیت را فربانی نکنید. استخر سرپوشیده بخشی از خانه شماست، بنابراین در خرید مواد و متریال باکیفیت شک نکنید، چرا که در این صورت ممکن است مشکلات جدی را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید.

قبل از اقدام به ساخت با توجه به منطقه و اقلیم خود، اطلاعات لازم برای ساخت یک استخر با اندازه مناسب را بدست بیاورید. هم چنین به تعداد نفراتی که ممکن است بخواهند از استخر استفاده کنند هم توجه کنید و در ادامه به مواردی که خواهیم گفت دقت کنید.

  • اگر استخر سرپوشیده در فضای باز دوست دارید می توانید از سقف های تاشونده، پانل های کشویی و یا سایه بان هایی که برای استخر طراحی می شوند استفاده کنید.
  • استخر نقطه کانونی اصلی است، اما طراحی فضای اطراف استخر را فراموش نکنید. استفاده از یک شومینه داخلی، آبنما و صندلی های مناسب فضای استخر می تواند فضای اطراف شما را جذاب کند.

روشنایی استخر سرپوشیده

در طراحی استخر سرپوشیده بهتر است مکانی را انتخاب کنید که از نور طبیعی بهره مند باشد. از پنجره های بزرگ برای این کار استفاده کنید. اگر استخر سرپوشیده شما در طبقه زیرین قرار دارد از نور مصنوعی استفاده کنید تا آرامش بیشتری داشته باشید. بهترین وسایل روشنایی برای این کار، چراغ های LED و چراغ هایی با کنترل از راه دور است.

هزینه ساخت استخر سرپوشیده چقدر است؟

سیستم تهویه مناسب استخر سرپوشیده

کیفیت هوا در استخرهای سرپوشیده از اهمیت بالایی برخوردارست. در حالت ایده آل سطح رطوبت باید 50 تا 60 درصد حفظ شود. این درصد را می توان با نصب سیستم رطوبت زدایی و با تعویض هوای خشک با هوای مرطوب حفظ کرد. به طور کلی برای کاهش تبخیر آب و راحتی بیشتر دمای آب را 2تا 5 درجه فارنهایت بالاتر از دمای آب نگه می دارند.

بخوانید!  درباره درب چوبی بیشتر بدانیم!

در صورتی که رطوبت موجود در محیط از محدوده مذکور خارج شود، می تواند منجر به ایجاد باکتری ها، کپک ها، ویروس ها و قارچ ها شود. این موضوع نیز خود منجر به تخریب مواد ساختمانی و بدنه می شود.

نردبان های مناسب استخر سرپوشیده

نردبان ها در استخرهای سرپوشیده از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بنابراین نردبان هایی را برای این کار انتخاب کنید که قابل دسترسی و محکم باشند تا بتوانند به خانواده و به خصوص بچه هایتان در بالا و پایین رفتن کمک کنند.

هزینه ساخت استخر سرپوشیده

بهترین زمان برای برنامه ریزی و ساخت یک استخر سرپوشیده هنگامی است که طراحی و ساخت خانه جدید انجام می شود. هزینه ساخت یک استخر سرپوشیده حدودا چقدر است؟

در اصل باید گفت که ساخت یک استخر سرپوشیده هزینه زیادی را در بر می گیرد. این هزینه را می توان از 300 تا 1 میلیارد تخمین زد. ممکن است برای شما سئوال پیش بیاید که چرا ساخت یک استخر هزینه زیادی را در بر می گیرد؟

در پاسخ به این سئوال باید گفت که برای ساخت یک استخر سرپوشیده مناسب به یک سیستم تهویه، رطوبت زدا، گرمایش و سرمایش خوب برای کنترل دما و عایق نیاز است. ساخت و مجهز کردن استخر به این وسایل کمی هزینه بر خواهد بود.

هر نوع استخری از جمله وینیل یا فایبرگلاس را می توان در درون ساختمان ساخت. علاوه بر این می توانید از فضای داخلی تان حداکثر استفاده را کنید و به آن اتاق رختکن، دوش، اتاق ورزش، اتاق بخار و سونا نیز اضافه نمایید.

ایده های طراحی استخر سرپوشیده

در ادامه چند نمونه استخر سرپوشیده را برای ایده در اختیار شما قرار می دهیم:

اصول طراحی استخر سرپوشیده چیست؟
این استخر با دیواره های شطرنجی، گلدان ها و گیاهان خیره کننده و نورهای زرد و طلایی بسیار زیبا به نظر می رسد.
مواد و متریال بکار رفته در ساخت استخر سرپوشیده چیست؟
این استخر سرپوشیده با داشتن پنجره های بزرگ و صندلی های چرخدار ساده و راحت ساده و شیک به نظر می رسد.
استخر سرپوشیده در فضای باز را چگونه می سازند؟
یک استخر کوچک اما زیبا با کف چوبی و صندلی های سفید و خیره کننده برای زمانی که به استراحت احتیاج دارید.
مکان استخر سرپوشیده باید چگونه باشد؟
فضای خاکستری، طراحی زاویه دار و چراغ های ستاره ای شکل کاملا با شکوه و زیبا به نظر می رسد.
نورپردازی استخر سرپوشیده باید چگونه باشد؟
ستون های بزرگ سفید، سقف چوبی فانتزی، دریچه شیشه ای گنبدی شکل کاملا طراحی کلاسیک داشته و به ما روم باستان را یادآور می شود.
دیزاین استخر سرپوشیده
پوشاندن استخر شنای سرپوشیده با سقف وینیل زرق و برق دار، چراغ های استوانه ای شکل شبیه به فانوس و پنجره های بزرگ می توانند شنا را برای شما لذت بخش کنند.
استخر سرپوشیده مدرن
رمانتیک و عجیب غریب بهترین راه برای توصیف این استخر سرپوشیده است. گل های آویزان از سقف، ستون های برجسته، شمع های روشن و فضای طلایی و نارنجی این استخر را منحصر بفرد کرده است.
طراحی استخر سرپوشیده برای باغ
اگر دوست دارید که استخری سر پوشیده را در فضای باز طراحی کنید، نمونه بالا مناسب شماست. با این طراحی می توانید از فضای باغ و ویلای خود لذت ببرید اما از دست پشه ها، رطوبت و برگ ها راحت شوید.

کلام آخر

طراحی و ساخت استخر سرپوشیده چه در طبقه زیرین یا همکف یک ساختمان باشد، چه در فضاهای باز مثل باغ و ویلا اصولی دارد که باید قبل از هر چیز آن را در نظر گرفت. ما در این مقاله به بررسی این موارد از جمله نورپردازی، مکان ساخت، سازه استخر، کیفیت ساخت و هزینه های استخر سرپوشیده پرداختیم.

علاوه بر این، در این نوشته گفتیم که ساخت استخرهای سرپوشیده مزایایی هم دارد. از جمله این مزایا می توان به شنا در محیطی با دمای کنترل شده، استفاده از استخر در هر ساعت از شبانه روز، تمیزی آسان و امنیت بیشتر اشاره کرد. امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت ببرید.