آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان گرامی، در این مطلب از ساختمانچی به بیان مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته ای که گذشت خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

کمبود واحدهای کمتر از ده سال ساخت

عرضه و فروش آپارتمان های کمتر از ده سال ساخت همچنان در کمترین سطح نسبت به سال های قبل قرار دارند. این آپارتمان ها محدودند و شرایط قیمتی خاصی دارند.

عمدتا فروشندگان این واحدها به دلایلی از جمله مهاجرت یا سرمایه گذاری در پروژه ای دیگر اقدام به فروش واحد مسکونی خود کرده اند. مشاوران املاک می گویند طی ماه های گذشته بسیاری از سازندگان و مالکان ساختمان ها به دلیل نوسانات بازار مسکن از فروش ملک خود صرف نظر کرده اند.

نکته دیگر در مورد این ساختمان ها این است که با قیمت های عجیب و نجومی به خریداران عرضه می شوند. به همین دلیل خرید و فروش آپارتمان های نوساز در بازار مسکن پایتخت به شدت کاهش یافته است.

خروج سیمان و فولاد از بورس کالا

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفت تورم وحشتناک موجود، برنامه ریزی‌ های ما را برای ساخت مسکن بهم ریخته است. برای تحویل مستقیم فولاد و سیمان به سازندگان از رئیس جمهور مجوز گرفتیم.

او اظهار کرد: با توجه به تورم وحشتناکی که اتفاق افتاده برنامه‌ریزی ما در همه بخش‌ها بهم ‌ریخته است. تصور ما برای ساخت هر متر مربع بین ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان می باشد که همچنان همین دامنه مد نظرمان است.

وی در ادامه گفت: برای این که قیمت ساخت هر متر مربع افزایش پیدا نکند از رئیس‌ جمهوری مجوز گرفتیم تا بخشی از فولاد خارج از بورس کالا به‌صورت مستقیم تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی به سازندگان تحویل داده شود. همین کار را برای سیمان هم انجام دادیم تا این دو محصول که بیشترین استفاده در ساختمان ‌سازی را دارند با کمترین افزایش قیمت مواجه شوند.

بخوانید!  پیش بینی بازار اجارهٔ مسکن در سال99

زمین های ٢٠٠ متری برای ١٠ میلیون ایرانی

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور گفت: در مجلس شورای اسلامی طرحی در حال ارائه است که به پنج دهک پایین جامعه یک قطعه زمین داده شود. اختیار تصمیم گیری در ارتباط با این زمین هم به خودشان داده شود تا بتوانند به وسیله آن مشکلاتشان را برطرف کنند.

بر اساس این طرح بیش از ۱۰ میلیون قطعه زمین باید به مردم واگذار شود و قطعا اگر این طرح تصویب و اجرا شود، بخش قابل توجهی از مشکلات مردم برطرف شده و در کنار آن رونق خوبی در صنعت ساختمان کشور به وجود می‌آید.

اعمال مالیات از خانه های خالی در شهرهای جدید

حبیب اله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: شهرهای جدید و واحدهای مسکن مهر در صورت خالی بودن براساس ضوابط و قوانین، مشمول پرداخت مالیات خانه های خالی خواهند شد.

او همچنین اظهار داشت: با بررسی های به عمل آمده در فاز پایلوت مطابق با تحقیقات به عمل آمده در شهر جدید پردیس، به عنوان نمونه مشخص شد که نسبت خانه های خالی در این شهر با تعداد خانه ها در آن چندان زیاد نیست.

این در حالی است که پیش از این تصور می شد این نسبت فاصله قابل توجه و فاحشی داشته باشد و نسبت خانه های خالی در این شهر به کل واحدهای مسکونی زیاد باشد.

او همچنین با خبر افتتاح 14 هزار واحد مسکونی در شهر جدید پردیس در روز گذشته را اعلام کرد و گفت این افتتاح از بزرگ ترین افتتاح های مسکن مهر در این شهر جدید می باشد.

بخوانید!  اخذ مالیات از خانه‌های خالی قطعی شد!

طاهرخانی گفت: با افتتاح این 14 هزار واحد مجموع واحدهای مسکونی مهر افتتاح شده در این شهر جدید به رقم 60 هزار واحد رسیده است.مجموع  واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید که عملیات ساخت آن ها آغاز شده است 120 هزار واحد مسکونی است که این واحدها مطابق با برنامه ریزی های انجام شده در اراضی برخوردار از زیرساخت ها و خدمات احداث خواهند شد.

بنابراین در طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید به گونه ای برنامه ریزی شده است که با ساخت مسکن در اراضی برخوردار از زیرساخت وخدمات، تمرکز دولت در ساخت واحدهای مسکونی باشد و قرار نیست مانند مسکن مهر بخش قابل توجهی از توان و ظرفیت ها و تمرکز دولت صرف تامین زیرساخت و خدمات شود.