آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان گرامی، در این مطلب از ساختمانچی به بیان مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته ای که گذشت، می پردازیم. با ما همراه باشید.

حباب زمین های کلنگی بیشتر از آپارتمان های مسکونی است!

بررسی ها در خصوص تحولات بازار مسکن نشان می دهد که از سال 94 تا پایان بهار 99، میانگین قیمت مسکن در تهران 3/4 برابر شده در حالی که میانگین قیمت زمین در همین بازه زمانی و در همین شهر 6/3 برابر شده است. این مقایسه ها نشان می دهد که در این زمان، بیشترین حباب ملکی مربوط به زمین های کلنگی بوده است.

میانگین قیمت زمین در این بازه زمانی، برای هر متر مربع از 4 میلیون به 25 میلیون افزایش یافته است. درحالی که قیمت مسکن در همین مدت از متری 4 میلیون تومان به حدود 17 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است.

این آمارها بیشتر بودن حباب خانه های کلنگی را نسبت به آپارتمان های مسکونی ثابت می کند، به همین دلیل انتظار می رود در روند تخلیه حباب قیمتی پیش رو، میزان کاهش قیمت زمین و املاک کلنگی بیش از کاهش قیمت آپارتمان و واحدهای مسکونی باشد.

آیا رکود مسکن طولانی خواهد بود؟

حسن محتشم، کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این موضوع که قیمت مسکن در مقطع کوتاهی به ثبات می رسد گفت: ادامه این وضعیت مشروط بر کنترل نقدینگی، ثبات نرخ تورم و افزایش ساختمان سازی می باشد. اگر این اقدامات صورت نگیرد، رکود مسکن مدت زیادی طول نخواهد کشید.

وی اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل کاهش نرخ ارز، اقدام برای فروش مسکن افزایش پیدا کرده و در واقع بازار مسکن دچار هیجان شده است. با افزایش درآمدهای ارزی، نرخ دلار کاهش می یابد و این می تواند به تثبیت قیمت کالاها یا حتی کاهش نسبی آن ها از جمله مسکن منجر شود.

بخوانید!  عدم اجرای طرحهای مسکن در دولت و موانع مالیاتی خانه های خالی

400 هزار خانه در تهران بدون سکنه می باشد

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران در جلسه اخیر شورای شهر درباره پرونده باغات گفت: در منطقه 22 تهران فراتر از طرح تفصیلی مجوز برج باغ و مال های تجاری داده شده است و ساخت و ساز در مسیری قرار گرفته که سرانه های فضای سبز پیش بینی نشده است. همچنین ساخت مدرسه در آن جا سودآور نبوده و سازنده به سمت ساخت مدرسه نرفته است.

او ادامه داد: وقتی ساخت و ساز خارج از طرح تفصیلی انجام شود، تمام سرانه ها را مانند فضای سبز و آموزش را باید فدا کنیم و اقدامات لازم جهت بررسی های بیشتر انجام شود.

فراهانی افزود: در شورای پنجم با ایجاد سامانه برای صدور پروانه ساختمانی از این مسائل جلوگیری کردیم و امروز می توانیم به صراحت بگوییم که حتی یک متر هم خارج از طرح تفصیلی تراکم صادر نمی شود و جایی که باید سه طبقه ساخته شود، چهار طبقه ساخته نمی شود.

آژانس های املاک به مدت دو هفته تعطیل می شوند

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک تهران گفت: مشاوران املاک از اول آذر به مدت 15 روز تعطیل هستند و اتحادیه مشاوران املاک این ابلاغیه را به تمام اعضای خود ابلاغ نموده است. وی گفت: با وجود این که ما مخالف تعطیلی اعضای اتحادیه املاک بودیم اما طبق گفته مقامات دولتی، ملزم به اجرای برخی قوانین از جمله تعطیلی واحدهای صنفی غیر ضروری می باشیم.