آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان همیشگی ساختمانچی، با مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته ای که گذشت با ما همراه باشید.

افزایش 14.8 درصدی تولید سیمان در 9 ماه گذشته

در طی 9 ماه گذشته، حدود 21 میلیون و 650 هزار تن فولاد خام تولید شد که این رقم در ۹ ماهه سال گذشته، حدود 19 میلیون و 986 هزار تن بوده و افزایش 8.3 درصدی داشته است. در حوزه محصولات فولادی از بیش از 170میلیون و 530 هزار تن در 9 ماهه 1398 به تولید حدود 19 میلیون و 199 هزار تن رسیدیم و افزایش 9.5 درصدی را شاهد بوده ایم.

حوزه تولید کاتد نیز با افزایش 11.2 درصدی مواجه بوده است. بر این اساس در 9 ماهه 1399 تولید کاتد مس به حدود 214 هزار تن رسید که این رقم در مدت مشابه پارسال حدود 192 هزار تن بوده است. در زمینه تولید شمش آلومینیوم خالص از بیش از 203 هزار تن در 9 ماهه سال گذشته به حدود 308 هزار تن در 9 ماهه امسال رسیدیم که بیش از 51 درصد افزایش داشته است.

در حوزه تولید آلومینا نیز از حدود 172 هزار تن در 9 ماهه پارسال به حدود 175 هزار تن در 9 ماه امسال رسیدیم که با افزایش 1.8 درصدی مواجه بودیم. بر این اساس در 9 ماهه 1398 به میزان 46 میلیون و 691  هزار تن سیمان تولید شد که این رقم در 9 ماهه امسال به 53 میلیون و 606 هزار تن رسید و 14.8 درصد افزایش داشت.

آمادگی سازمان نظام مهندسی جهت ایجاد بستری مناسب برای سرمایه گذاری در صنعت ساختمان

به دنبال تقاضای تعدادی از فعالان اقتصادی حوزه صنعت ساختمان و با توجه به این که این حوزه سهم انکار ناپذیری در تولید فرصت‌ های سرمایه گذاری، ایجاد ثروت و ارزش افزوده در اقتصاد دارد، جلسه ای به منظور هم افزایی و همفکری در خصوص رفع موانع در جهت امور مربوط به سرمایه گذاری در بخش صنعت ساختمان و مسکن و همچنین اشتغال زایی در محل سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس برگزار شد.

بخوانید!  تکلیف واحدهای تخریب شده در سیل فروردین چه شد؟

در این جلسه، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری فارس، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس، رئیس انجمن انبوه سازان و مدیران و صاحب نظران بخش خصوصی حضور داشتند.

سید مرتضی سیف زاده رئیس سازمان نظام مهندسی در این جلسه گفت: با توجه به آمار و متراژ پروانه های ساختمانی صادر شده در سطح استان فارس، نقش بخش خصوصی در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در صنعت ساختمان و مسکن بسیار افزایش یافته و این مسأله بر لزوم همفکری و همکاری تمامی سازمان ها، اشخاص و دستگاه های مرتبط با یکدیگر و با دولت تاکید می نماید.

وی با اشاره به ارتباط بسیار خوب و تعامل مطلوب بین این سازمان با سایر سازمان های مرتبط در امر سرمایه گذاری حوزه مسکن، آمادگی خود را برای ایجاد بستری در جهت تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی در حیطه صنعت ساختمان اعلام داشت.

در ادامه جلسه هر یک از صاحب نظران و کارشناسان به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های خود در خصوص موانع و چالش های پیش روی سرمایه گذاری در صنعت ساختمان در سطح ملی و استانی پرداختند.

در پایان جلسه نیز مقرر شد از استانداری فارس تقاضا شود تا با تشکیل ستادی تحت عنوان “رفع موانع سرمایه گذاری بخش خصوصی صنعت ساختمان” به ریاست استاندار محترم فارس و یا معاون محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، امکان ارائه نظرات کارشناسی در شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت مهیا و جلسات کارشناسی مستمراً در محل استانداری فارس تشگیل گردد.

امکان درج قیمت مسکن در آگهی ها

به دنبال رفع محدودیت درج قیمت خودرو در آگهی ها، نرخ ها در سایت های فروش مسکن هم قابل رویت شد. پس از هشت ماه ممنوعیت درج قیمت مسکن و خودرو که به دستور دادستانی انجام شده بود، دوباره نرخ ها به سایت های فروش اتومبیل و مسکن بازگشت.

بخوانید!  ساماندهی بازار مسکن با دو اقدام فوری

روز پنجشنبه 18 دی ماه قیمت ها در سایت های فروش خودرو درج شد و از دیروز 22 دی ماه نیز قیمت‌ های مسکن قابل مشاهده شد. وزیر راه و شهرسازی در واکنش به بازگشت قیمت خرید و فروش مسکن به سایت‌ ها و پلتفرم‌ های اینترنتی گفت: شدیدا مخالف درج آگهی‌ های فروش مسکن هستم و حتما پیگیر لغو رفع محدودیت خواهم بود.

درخواست شهرداری تهران برای مجوز ساخت در 200 باغ

شهرداری تهران در لایحه الحاقیه دوم به مصوبه بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا، از شورای شهر تهران درخواست کرده که مجوز ساخت و ساز در 200 باغ را صادر کنند.

چند هفته پیش الحاقیه دوم به مصوبه بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا را به صحن شورا ارائه داد. در حال حاضر نیز لایحه مذکور در کمیسیون‌ های مختلف در حال بررسی است.

ماده 29 این لایحه شهرداری تهران را مجاز کرده به حدود 200 پرونده که درخواست ساخت و ساز در باغات بنابر مصوبه ابطال شده برجباغ دارند، پروانه ساخت دهد که همین موضوع مورد مخالفت تعداد زیادی از اعضای شورا قرار گرفته است. آن‌ها دلیل مخالفت‌ شان را پاسداری از شعار حفاظت از باغات با محوریت لغو مصوبه برجباغ می‌ دانند.

در عین حال برخی از کارشناسان نیز معتقدند ساخت و ساز در 200 باغ، رکورد نابودی باغات را طی چند دوره شورا خواهد زد؛ زیرا روند نابودی حدود 200 باغ در گذشته طی حدود 8 سال اتفاق افتاده و مجوز به این پرونده‌ ها ظرفیت دوره‌ های بعد شورا برای ساخت و ساز در باغات را پر می‌ کند.