آموزش رویت

ساختمانچی

کاربران گرامی ساختمانچی، با مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته ای که گذشته با ما همراه باشید.

انتشار شاخص شامخ ساختمان در آذرماه

با استناد به اظهارات فعالان حوزه ساختمانی، عدد شامخ ساختمان در ماه آذر به نسبت ماه گذشته افزایش پیدا کرد. دو شاخص میزان سفارشات جدید و میزان فعالیت های انجام شده نسبت به ماه قبل، افزایش مطلوبی را تجربه کردند.

شاخص های میزان مواد اولیه خریداری شده و سرعت انجام سفارشات به یک میزان افزایش پیدا کردند. شاخص میزان بکارگیری نیروی انسانی تغییر چندانی نسبت به ماه گذشته نداشت. روند رشد دو شاخص قیمت خرید مواد اولیه و قیمت فروش، نسبت به ماه قبل کاهش یافت.

کمبود عرضه بخشی از مواد اولیه به ویژه در اقلام وارداتی سبب افزایش شاخص میزان کارهای معوق شد که مشکلات مربوط به ثبت سفارشات و ترخیص مواد اولیه و تغییرات مداوم قوانین، از جمله موانع اعلام شده از سوی فعالان این حوزه بود.

عدم نظارت بر توزیع مواد اولیه مانند آهن و فولاد و افزایش دوباره قیمت این اقلام نیز از دیگر مشکلات مطرح شده در صنعت ساختمان می باشد. شاخص میزان مصرف حامل‌ های انرژی نیز بیشتر شد. شاخص صادرات این بخش نسبت به ماه گذشته تفاوت محسوسی نداشت. شاخص میزان فروش نیز افزایش یافت.

فعالان بخش ساختمان با توجه به ثبات نسبی موجود در قیمت برخی اقلام و نیز نزدیکی به ماه‌ های پایانی سال، افزایش فعالیت‌ های کسب و کار خود را در دی ماه پیش بینی کردند.

صنعت ساختمان بر اساس استاندارد بین المللی طبقه بندی کلیه فعالیت‌ های اقتصادی، به سه گروه اصلی ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیت‌ های ساخت و ساز تخصصی ساختمان دسته‌ بندی می‌ شود. در یک تقسیم بندی دیگر، بخش ساختمان شامل دو بخش کلی مسکونی و غیرمسکونی یا تجاری و عمرانی می باشد.

در بخش مسکونی تحت تأثیر عواملی نظیر ثبات نسبی نرخ ارز و به دنبال آن رشد کمتر یا حتی ثبات نسبی قیمت برخی مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز این بخش، متوسط قیمت معاملات مسکن نسبت به ماه گذشته کاهش یافت و میزان پیشرفت فعالیت‌ های ساخت و ساز بخش مسکونی بیشتر شد. در بخش‌ های عمرانی به دلیل عدم تحقق بودجه عمرانی، پیشرفتی در میزان فعالیت‌ ها نسبت به ماه گذشته گزارش نشد.

تاثیر قیمت آهن بر بازار مسکن

با وجود این که کشور ما سرشار از منابع غنی سنگ آهن است، اما به دلیل شرایط سیاسی کشور و تحریم‌ ها، قیمت مقاطع فولادی نوسانات زیادی دارد و ثابت نمی باشد. همچنین عوامل مختلفی مانند قیمت ارز تاثیر مستقیمی بر قیمت آهن آلات دارند. افزایش قیمت مقاطع ساختمانی به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم بر بازار مسکن تاثیر می‌ گذارد.

در تاثیر مستقیم، با افزایش قیمت فولاد، مشتقاتی مانند پروفیل، درب و پنجره، ورق، لوله و اتصالات هم گران‌ تر می‌شوند و همین مسئله در افزایش قیمت نهایی مسکن تاثیر گذار می گذارد.

اگر بخواهیم نگاهی به تاثیر غیر مستقیم قیمت آهن بر بازار مسکن داشته باشیم، باید بگوییم که این موضوع می‌تواند به صورت غیرمستقیم بر سایر مصالح ساختمانی مانند آجر، سیمان و غیره تاثیر داشته باشد و باعث افزایش قیمت مسکن شود.

وقتی دلیل افزایش قیمت آهن آلات، تحریم باشد، پس قطعا سایر مقاطع فولادی هم دچار افزایش قیمت خواهند شد و همین موضوع باعث به وجود آمدن وضعیت نامناسبی برای مسکن خواهد شد. بنابراین برای افرادی که در حوزه‌ های ساختمانی سرمایه گذاری می‌کنند، پیش بینی قیمت مقاطع فولادی امری مهم و ضروری می باشد.

بخوانید!  برگزاری نخستین اجلاس مدیران صنعت ساختمان جنوب کشور

در کشور ما، سالیانه ۱۵ میلیون تن محصولات فولادی تولید می‌ شود که ۷ میلیون تن از این تولیدات توسط بخش خصوصی و مابقی توسط بخش دولتی انجام می‌ شود. گران شدن مصالح ساختمانی یکی از عوامل مهم در افزایش قیمت مسکن می باشد.

این افت بازار مسکن در نهایت باعث نوسان قیمت آهن آلات خواهد شد و از طرفی کلیه افرادی که در زمینه‌ ساختمان سازی فعالیت دارند، به این باور برسند که این عرصه برای سرمایه گذاری غیر قابل اعتماد است.

در هفته چهارم آذرماه، با متوسط قیمت پایانی ۱۱۶ هزار و ۵۲۲ ریال در هر تُن، تأیید شد. این قیمت، ۱۰.۴۳ درصد نسبت به قیمت پایه و ۳.۶۹ درصد نسبت به نرخ نهایی هفته‌ گذشته، بیشتر بود و همین موضوع در قیمت نهایی مسکن در این دوره تاثیرگذار است.

کاهش ردپای کربن در ساختمان سازی

میثم ابراهیمی نژاد رفسنجانی دانش آموخته دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: نقش ساختمان ها در مصرف انرژی و ایجاد تبعات زیست محیطی از یک طرف و تعهد بین المللی ایران، در کاهش گازهای گلخانه ای از طرف دیگر، علت های اصلی انجام این پروژه بوده است که این تحقیق نشان داد اتخاذ رویکرد های سازگار با محیط زیست الزاما به معنای افزایش هزینه نمی باشد.

ابراهیمی نژاد رفسنجانی با بیان این که نبود اطلاعات ساختار یافته از معضلات اصلی این پژوهش بوده، گفت: در صنعت ساختمان، موضوع ردپای کربن برای بسیاری نا آشنا است و باید از طریق مصرف انرژی به موضوع نزدیک شد، زیرا اطلاعات نیز به طور ساختارمند ثبت نمی شوند. در این خصوص یک نرم افزار تصمیم گیری تهیه شده است و در حال گسترش معیارهای تصمیم گیری از جمله زیست محیطی آن می باشیم.

او گفت: یافته های این پژوهش در خصوص روش های ساخت سازگار با محیط زیست می تواند به عنوان یک فصل به استاندارد بین المللی LEED در زمینه کاهش مصرف انرژی اضافه شود. ساخت سازگار با محیط زیست برای ساختمان است که می تواند در کاهش ردپای کربن در ساختمان سازی بسیار موثر باشد.

وی با بیان این که این تحقیق برای اولین بار در ایران انجام شده، گفت: این پروژه تحقیقی پژوهشی است که تصمیم گیری در خصوص انتخاب روش ساخت بهینه را به کمک مدلسازی شیء گرا و با استفاده از اطلاعات فازی انجام داده است. پژوهش های قبلی خارجی به روش ساخت بطور جامع نپرداخته بودند و رویکرد آن ها تصمیم گیری و انتخاب نبوده است.

ابراهیمی نژاد رفسنجانی افزود: نتایج این پژوهش از طریق کمی سازی و اندازه گیری پارامترهای کلیدی تصمیم گیری در راستای کاهش گازهای گلخانه ای در صنعت ساخت و مسکن موثر است و وزارت نیرو و سازمان محیط زیست کشور به عنوان متولیان و پیشگامان اصلی کاهش گازهای گلخانه ای کشور از این طرح بهره برداری موثر می کنند.

ضرورت گفتگو بین دست اندرکاران نمای ساختمانی

عبدالرضا گلپایگانی در آیین افتتاح دومین نمایشگاه و همایش نما گفت: موضوع نمای ساختمان و اهمیت آن در شهر بر کسی پوشیده نیست و همه شهروندان و مدیران شهری و قوانین و مقررات به این موضوع با اهمیت، توجه ویژه دارند.

بخوانید!  خزان اجاره‌نشین‌ها

مراکز زیادی برای این امر در کشور شکل‌ گرفته است، حتی شورای عالی شهرسازی و معماری با این هدف تشکیل‌ شده است و این‌ ها نشان می‌ دهد که این امر زیبا، اهمیت دارد. مسئله نما از این‌ جهت مهم است که مرز بین درون و بیرون است، مرز بین خانه و شهر و زندگی خصوصی و زندگی مردم در شهر می باشد.

وی به آشفتگی نما در شهرها اشاره نمود و گفت: شهر تهران از منظر کالبدی دچار از هم‌ گسیختگی و افسارگسیختگی است و این آشفتگی دلایل زیادی دارد و آسیب‌ شناسی آن به زمان زیادی احتیاج دارد.

گلپایگانی افزود: در بین ما گفت‌ و گویی و گشایشی اتفاق نمی‌افتد، کلید این است که باید با هم گفت‌ و گو کنیم، من امروز به‌عنوان متولی تصمیم‌ گیری در مدیریت شهری باید با آن مالک که درخواست‌ های عجیب‌ دارد گفت‌ و گو کنم.

معاون شهرسازی و معماری شهر تهران با اشاره به نمایشگاه و همایش نما گفت: ما گفتگویی در شهر بین مصالح طراحان و مدیران شهری و بخشی از مردم ایجاد کردیم و رویکردها را به میان مردم بردیم تا در شهر تهران و برخی کلان‌ شهرها حساسیت‌ های روشنفکران و تحصیل‌کرده‌ ها به میان مردم برده شود تا با گفت‌ و گو به هم نزدیک شویم.

در پایان مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه و همایش نما، با حضور عزتی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری مجمع شهرداران کلان‌ شهرهای ایران و معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از طرح کمپین نما هویت شهر ما، که قبلاً توسط پیروز حناچی شهردار تهران رونمایی شده بود، برای اجرای کشوری این کمپین در سال ۱۴۰۰ رونمایی شد.

در ادامه این مراسم مهدی صالحی مدیرکل معماری ساختمان شهرداری تهران گفت: ما به سمت کیفیت پذیری می‌رویم. بیست سال پیش همه به دنبال کمیت بودیم و کیفیت فدای کمیت شده بود، اما امروز کیفیت برای بهره‌ برداران، طراحان، سازندگان و تولیدکنندگان مصالح اهمیت یافته است و این به‌ نوعی مطالبه مجموعه وسیع صنعت ساخت‌ و ساز از مدیریت و متخصصین شده است که ابزار و اسناد پشتیبان کار را برایشان فراهم کنند.

صالحی افزود: در این عرصه تهیه اسناد و الزامات در دستور کار قرارگرفته است و مجلدات آن هم در نمایشگاه عرضه شده است. یکی از کارهای جدی که برای خود مجموعه هم جذاب بود “کمپین نما؛ هویت شهر ما” بود.

ما در این برنامه پیش مردم و طراحان رفتیم و با آن‌ ها صحبت کردیم و معدود پروژه‌ هایی که کیفیت گریز بودند را آموزش دادیم و در واقع توانستیم مخاطبان را شناسایی کنیم و استقبال از این آموزش‌ها بیشتر از پیش‌ بینی‌ ها بود و این نشان می‌ دهد که ما مخاطبان را خوب شناسایی کردیم.
وی با اشاره به تدوین و تهیه سند پشتیبان سیما و منظر شهری برای خیابان ولی‌عصر (عج) گفت: امیدوارم این سند به تصویب کمیسیون ماده ۵ برسد که در این صورت سند توسعه برای این خیابان خواهیم داشت.