آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان گرامی، در این مطلب از ساختمانچی به بیان مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته ای که گذشت خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

جزئیات صدور پروانه های ساختمانی

طبق گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، تعداد کل پروانه های ساختمانی صادر شده برای فصل زمستان 98 بالغ بر 42.853 برگ می باشد که 198 برگ آن (0.5 درصد) مربوط به بخش تعاون است. پروانه های ساختمانی صادر شده در فصل زمستان 98 نسبت به فصل زمستان 97 در کل کشور 7.022 مورد کاهش و در بخش تعاون 34 مورد افزایش یافته است.

تعداد کل پروانه های ساختمانی در استان های همدان، سیستان و بلوچستان و خوزستان به ترتیب با 230, 198 و 121 پروانه، بیشترین افزایش را داشته است. تعداد پروانه های ساختمانی بخش تعاون در استان های البرز، سیستان و بلوچستان و بوشهر به ترتیب با 64، 20 و 6 پروانه بیشترین افزایش را داشته است. تعداد کل واحدهای مسکونی تعیین شده در پروانه های ساختمانی برای فصل زمستان 98، 108 .450 واحد است که تعداد 1.791 واحد آن (1.7 درصد) مربوط به تعاونی ها می باشد.

تعداد واحدهای مسکونی تعیین شده در پروانه های ساختمانی در فصل زمستان 98 نسبت به سال قبل در کل کشور 11.621 واحد کاهش و در بخش تعاون 1.409 واحد افزایش داشته است. تعداد واحدهای مسکونی در استان های آذربایجان شرقی، فارس و سیستان و بلوچستان به ترتیب با 1.783، 825 و 546 واحد، بیشترین افزایش را داشته است.

تعداد واحدهای مسکونی بخش تعاون در استان های قزوین، اصفهان و سیستان و بلوچستان به ترتیب با 464،400، 293 واحد بیشترین افزایش را داشته است. مساحت زیربنای تعیین شده در پروانه های ساختمانی در فصل زمستان 98 نسبت به فصل زمستان 97 در کل کشور 2.145 هزار متر مربع کاهش و در بخش تعاون 239 هزار متر مربع افزایش یافته است.

مساحت زیربنای تعیین شده در کل پروانه های ساختمانی در استان های چهار محال و بختیاری، آذربایجان شرقی و فارس به ترتیب با 643،309 و 200 هزار متر مربع بیشترین افزایش را داشته است. مساحت زیربنای تعیین شده در پروانه های ساختمانی بخش تعاون در استان های قزوین، اصفهان و سیستان و بلوچستان به ترتیب با 84،77، 46 هزار متر مربع بیشترین افزایش را داشته است.

اثرات خبرهای مالیاتی بر قیمت اجاره مسکن

بسیاری از موجران با شروع آخرین ماه از فصل طلایی نقل و انتقالات مسکن، به این نتیجه رسیده اند که با انعطاف ۱۰ تا ۲۰ درصدی در اجاره پیشنهادی خود، می‌توانند بدون اتلاف وقت و انتظار کشیدن، قرارداد اجاره آپارتمان خود را منعقد کنند.

بخوانید!  ابلاغ بخشنامه بودجه سال ۱۳۹۸ به شهرداری‌ها

بنگاه های معاملاتی معتقدند هر سال در شهریور ماه عده زیادی از موجران که روی رهن و اجاره پیشنهادی در سقف ممکن پافشاری کرده‌اند، از تصمیم خود منصرف شده و با اندکی انعطاف در قیمت ها، زمان انتظار خود برای انعقاد قرارداد اجاره ملک با مستاجر جدید را کوتاه می‌کنند.

گزارشات از بازار اجاره‌ بها نشان می‌دهد امسال نیز در شهریور ماه، این تغییر جهت در اعلام قیمت پیشنهادی رخ داده و تعدادی از موجران از هفته گذشته قیمت‌های جدید خود را که ۱۰ تا ۲۰ درصد پایین‌ تر از قیمت اولیه بوده، به واسطه‌ها اعلام کرده‌اند تا بازاریابی روی قیمت‌های جدید انجام شود.

میانگین قیمت آپارتمان های کوچک در تهران

با عبور بازار مسکن از یک قاعده قیمتی، نسبت قیمت آپارتمان‌های نقلی و بزرگ در بازار مسکن برعکس شد. در حالی‌ که میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران در تیرماه امسال به مرز ۲۱ میلیون تومان رسید، در این ماه میانگین قیمت هر متر مربع از واحدهای مسکونی با مساحت کمتر از ۶۰ متر مربع، به ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

این در حالی است که در این بازه زمانی یعنی تیرماه امسال، میانگین قیمت هر متر مربع از آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران که در بازه متراژی ۶۰ تا ۸۰ متر مربع قرار داشتند، معادل ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

گزارشات حاکی از این امر است که میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان ۸۰ تا ۱۰۰ متری، ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. در واقع مساحت ۸۰ متر مربعی آپارتمان‌ های فروخته شده در تیرماه امسال، مطابق با آمارهای رسمی را می‌توان به‌عنوان مرز تغییرات نسبت قیمت مسکن به لحاظ متراژ واحدهای مسکونی به حساب آورد.

به این معنا که دقیقا از مرز ۸۰ متر مربع است که تغییرات اساسی در میانگین قیمت واحدهای مسکونی فروخته شده در بازار مسکن قابل مشاهده می باشد. هر چند به لحاظ متراژی، آپارتمان‌های مسکونی با مساحت کمتر از ۸۰ متر مربع، به‌طور متوسط با میانگینی کمتر از میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در شهر تهران در تیرماه امسال فروخته شده‌اند، اما هر چه مساحت واحدهای مسکونی از ۸۰ مترمربع فراتر رفته است، میانگین قیمت فروش این واحدها نیز در تیرماه بیش از متوسط قیمت فروش هر مترمربع آپارتمان مسکونی در کل پایتخت محاسبه شده است.

بخوانید!  مهلت ثبت اعتراض در سامانه طرح ملی مسکن تعیین شد

بورس املاک، مبنای تعیین قیمت ها

در حال حاضر بیش از دو میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد. در این میان فردی شناسایی شده که دارای ۶۰۰ واحد مسکونی بوده است.

محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات گفت: پس از یک سال پیگیری، موفق به راه‌اندازی بورس املاک شدیم و اولین زمین را هم وزارت راه و شهرسازی در بورس املاک ارائه کرد و بقیه دستگاه‌ ها هم از ما یاد گرفتند و اولین بانک هم روز گذشته املاک خود را وارد بورس کرد.

این روند قطعا سرعت می‌گیرد و گسترش پیدا می کند. از این پس در محیط شفاف و روشن هر کس می‌تواند از دامنه قیمت ملک ارزیابی داشته باشد و اصالت آن را احراز کند. عبور اطلاعات ارائه شده درباره آن ملک، چه اطلاعات هویتی و چه قیمت آن باعث می‌شود که به طور طبیعی اطمینان درباره معامله افزایش یابد و وضعیت بازار از حالت افسار گسیختگی خارج شود.

او همچنین افزود: بورس املاک می‌تواند شاخص و مبنای تعیین قیمت‌ها شود. گام دیگری که برداشتیم این بود که سرمایه در بخش مسکن فقط برای تولید و مصرف جریان داشته باشد و محیط را برای سرمایه گذاری در جهت تبدیل مسکن به کالای سرمایه‌ای، سخت کردیم تا این افراد، زندگی مردم را سخت نکنند و آن را به خطر نیاندازند.

داشتن بیش از یک واحد برای هر نفر را بد نمی‌د‌انیم اما نمی‌گذاریم که سرمایه در این بخش مسکن محبوس شود. به دنبال این هستیم که با همکاری وزارت صمت و اتحادیه‌ها نظام‌ نامه‌ای را تعیین کنیم که بر اساس آن، افراد نیازمند بتوانند از بازار مسکن استفاده کنند. یک و نیم میلیون مالک خانه‌ خالی را شناسایی کردیم و در حال حاضر بیش از دو میلیون خانه، خالی از سکنه وجود دارد.

برای ادامه روند مالیات ستانی از این افراد، در مرحله رفت و برگشت اطلاعات از طریق پیامک به مالکان و اعتبارسنجی اطلاعات هستیم و پس از آن اطلاعات نهایی به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود. این اقدامات برای اولین بار است که در کشور رخ می‌دهد و در سال 99 می‌توانیم بازار مسکن را ساماندهی کنیم.