آموزش رویت

ساختمانچی

سایدینگ به مصالح ساختمانی گفته می شود که از آن ها در بام یا نمای خارجی ساختمان استفاده می شود. به طور کلی هدف از استفاده سایدینگ در نمای خارجی ساختمان هدایت آب به خارج از ساختمان و محافظت از آن در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی می باشد.

این وسیله انواع مختلفی دارد که در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان جزئیات بیشتر در مورد آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع سایدینگ

همان گونه که در بالا اشاره شد، سایدینگ در نمای خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و هدف از به کارگیری آن هدایت آب به بیرون از ساختمان، محافظت از ساختمان در برایر شرایط جوی و در نهایت زیباسازی ساختمان می باشد.

در طراحی این محصول، صفحات به صورت عمودی و افقی بر روی یکدیگر قرار می گیرند. از جمله روش هایی که با استفاده از آن ها از نفوذ آب به داخل ساختمان جلوگیری به عمل می آید، اور لپ و آب بندی درزها می باشد.

همان گونه که در بالا اشاره شد، سایدینگ انواع مختلفی دارد. از جمله مصالح مناسبی که می توان از آن ها برای نمای سایدینگ استفاده کرد، سنگ، چوب، فلز، پلاستیک و فایبرسمنت می باشد. در ادامه به معرفی جزئیات مهم ترین آن ها می پردازیم.

سایدینگ فلزی

نمونه ای از مصالحی که می توان از آن برای ساخت سایدینگ استفاده کرد، صفحات فلزی می باشد. در ساخت این مدل سایدینگ از ورق های گالوانیزه استفاده می شود. سایدینگ فلزی در رنگ های مختلف قابل دسترس می باشد. همچنین این مدل در طرح های مختلفی از جمله طرح چوب و… موجود می باشند.

سایدینگ فلزی

سایدینگ چوبی

چوب نمونه ای از المان های طبیعی است که می توان از آن برای ساخت سایدینگ استفاده کرد. اگرچه استفاده از این المان زیبایی منحصر بفردی به همراه دارد، اما در کنار آن محدودیت هایی نیز دارد.

از جمله معایب استفاده از چوب به عنوان المان برای ساخت این وسیله می توان به پوسیدگی زودهنگام آن ها و عدم مقاومت در برابر شرایط جوی، عدم نفوذناپذیری در برابر حشرات و قارچ و خطر رنگ آمیزی اشاره کرد. از این رو بهتر است به جای استفاده از سایدینگ چوبی از نمونه های دیگر که دارای طرح چوب می باشند، استفاده نمایید.

سایدینگ چوبی

سایدینگ فایبرسمنت

نمونه ای از بهترین مصالحی که می توان از آن ها در ساخت این وسیله استفاده کرد، فایبرسمنت یا صفحات سیمانی می باشد. فایبرسمنت ها در انواع و طرح های مختلف در دسترس می باشند.

بخوانید!  کاربرد پانل های سقفی پیش ساخته LCP

برای مثال نمونه ای از پرطرفدارترین انواع فایبرسمنت ها که در طراحی نمای خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، فایبر سمنت طرح چوب می باشد.

همان گونه که از نام آن ها پیداست، این گونه صفحات سیمانی الیاف دار ظاهری شبیه به چوب دارد. به واقع استفاده از آن ها مزیت و برتری های زیادی نسبت به چوب به عنوان المانی طبیعی در ساخت سایدینگ در بر دارد.

استفاده از فایبرسمنت به عنوان متریال مناسب برای ساخت این محصول نه تنها باعث محافظت از ساختمان برای جلوگیری از ورود آب به داخل آن می شود، بلکه از زیبایی ظاهری چشم نوازی نیز برخوردار می باشد. از این رو سایدینگ فایبرسمنت ها نمونه ای از پرطرفدارترین انواع سایدینگ ها برای ویلا و خانه های لوکس به شمار می روند.

ویژگی های سایدینگ فایبرسمنت

ویژگی های منحصر به فرد سایدینگ فایبرسمنت ها سبب شده است، که آن ها به عنوان نمونه ای پر طرفدار برای طراحی نمای خارجی شناخته شوند. از جمله ویژگی های سایدینگ فایبرسمنت ها می توان به انعطاف پذیری آن ها اشاره کرد.

این ویژگی امکان ایجاد اشکال منحنی با استفاده از آن ها را فراهم کرده و از این رو قابلیت به کارگیری آن ها را نیز بالا می برد. این نمونه، از مقاومت بالایی برخوردار هستند و دارای استحکام زیادی می باشند؛ از این رو در شرایط مختلف آب و هوایی می توان از آن ها استفاده کرد.

فایبرسمنت ها در مقابل آتش سوزی نیز تا اندازه زیادی از خود مقاومت نشان می دهند. این گونه صفحات از قابلیت رنگ آمیزی نیز برخوردار بوده و از این رو می توان آن ها را به رنگ دلخواه رنگ آمیزی کرد.

وزن تقریبی هر یک از این صفحات سیمانی بین 7 تا 9.5 کیلوگرم می باشد. فایبرسمنت ها از جمله متریالی هستند که نه تنها می توان آن ها را در ساخت سایدینگ به کار برد، بلکه قابلیت استفاده از آن ها در داخل ساختمان و در طراحی دکوراسیون داخلی نیز امکان پذیر می باشد.

سایدینگ فایبرسمنت

مزایای سایدینگ فایبرسمنت

استفاده از سایدینگ فایبرسمنت مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدل فایبرسمنت دارای طرح های مختلفی می باشد که نمونه طرح چوب آن ها بسیار پرطرفدار می باشد. از این رو می توان از آن به جای چوب طبیعی استفاده کرد. استفاده از آن به جای چوب طبیعی باعث کاهش هزینه های نگهداری می شود و در برابر آتش سوزی نیز مقاوم می باشد.
  • در صورتی که در نظر دارید از ایده های خلاقانه معماری در طراحی نما استفاده نمایید، فایبرسمنت ها این امکان را برای شما فراهم می کنند.
  • فایبرسمنت ها از قابلیت رنگ پذیری برخوردار می باشند. از این رو این امکان را فراهم می کند که بر اساس نمای کلی ساختمان نسبت به انتخاب رنگ مناسب برای رنگ آمیزی آن اقدام نمایید.
بخوانید!  10 پروژه عظیم ساخت و ساز که شما را شگفت زده می کند!

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی سایدینگ و کاربردهای آن در ساختمان سازی پرداختیم. همانطور که گفتیم این وسیله در انواع فلزی، چوبی و فایبرسمنت وجود دارند که هر کدام براساس ویژگی های منحصربفرد، در مکان ها و شرایط مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت ببرید و به اطلاعاتی که نیاز داشتید، دست یابید. در صورت تمایل نظرات خود را به منظور بهبود کیفیت مطالب سایت با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سایدینگ چیست و به چه منظور مورد استفاده قرار می گیرد؟

سایدینگ در نمای خارجی ساختمان مورد استفاده قرار گرفته و هدف از به کارگیری آن هدایت آب به بیرون از ساختمان، محافظت از ساختمان در برایر شرایط جوی و در نهایت زیبا سازی ساختمان می باشد.

انواع سایدینگ چه نام دارد؟

سایدینگ ها به سه دسته فلزی، چوبی و فایبرسمنت تقسیم می شوند.

مزایای استفاده از سایدینگ فایبرسمنت چیست؟

استفاده از سایدینگ طرح چوب به جای استفاده از سایدینگ چوبی سبب می شود تا هزینه های نگهداری از آن در برابر آتش سوزی و … کاهش یابد. استفاده از فایبرسمنت سبب می شود تا بتوانید از ایده های خلاقانه در طراحی نما استفاده نمایید.