آموزش رویت

ساختمانچی

جارو مرکزی چیست؟ شاید این سوال در ذهن بسیاری از شما ایجاد شده باشد. جارو مرکزی یک سیستم مکنده استاندارد است که از آن به منظور نظافت ساختمان استفاده می شود. حال سوال این جاست که تفاوت آن با جارو برقی های معمولی در چیست؟

سیستم این گونه جارو ها به گونه ای است که پس از نظافت مکان مورد نظر، زباله ها را از طریق لوله هایی که در داخل دیوار تعبیه شده است، به فضایی مشخص هدایت می کند. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان نکات بیشتر در این زمینه می پردازیم.

نحوه عملکرد جارو برقی مرکزی

نحوه عملکرد این سیستم به گونه ای است که دستگاه در مکان هایی مانند موتورخانه، پارکینگ، تراس و فضایی مشابه نصب می شودو با لوله هایی مخصوص به پریزهای مکنده ای که در داخل ساختمان قرار دارند، متصل می گردد.

سپس برای انجام عمل نظافت، خرطومی هایی به این پریزها متصل می شود و دستگاه کار خود را انجام می دهد. استفاده از این سیستم در کلیه ساختمان ها قابل اجرا می باشد.

عملکرد جارو مرکزی

تعداد و محل پریزهایی که به سیستم جارو برقی مرکزی متصل می شوند با توجه به نیاز شما می توانند متغیر باشند. از ویژگی های این پریزها می توان به برخورداری آن ها از درپوش اشاره کرد.

پریزهایی که به این منظور تعبیه می شوند باید حداقل در ارتفاع 50 متری از سطح زمین باشند. از نکات ایمنی که در هنگام نصب پریز جاروی مرکزی باید به یاد داشته باشید، عدم نصب آن ها در کنار شومینه می باشد.

لوله خرطومی که به پریز نصب می شود، به شکل فنری است و طول آن 4 ،8 و 12 متر می باشد. ست لوله خرطومی دارای سری های مختلف به منظور کاربردهای متفاوت نیز می باشد.

خاموش و روشن کردن این دستگاه به سه روش صورت می گیرد. یکی از روش هایی که می توان به این منظور مورد استفاده قرار داد، به کارگیری سیستم ریموت کنترل می باشد.

روش دیگری که می توان از آن برای روشن و خاموش کردن دستگاه جارو مرکزی استفاده کرد، اتصال و یا جداسازی لوله خرطومی از پریز می باشد. در روش سوم نیز بر روی دسته خرطومی، دکمه ای به این منظور تعبیه می شود.

مزایای استفاده از جاروی مرکزی

استفاده از جارو مرکزی مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به قابلیت استفاده چند آپارتمان به طور هم زمان از آن اشاره کرد. هم چنین استفاده از این سیستم هیچ گونه آلودگی صوتی در فضای خانه یا مکان مورد نظر تولید نمی کند.

بخوانید!  آبگرمکن بدون مخزن، مزایا و معایب

از دیگر مزیت های استفاده از سیستم جارو برقی مرکزی سهولت در استفاده و عدم نیاز به جا به جایی مخزن آن می باشد. این ویژگی باعث می شود که به راحتی تمام قسمت ها را جارو کنید.

یکی دیگر از ویژگی هایی که می توان از آن به عنوان مزیت استفاده از این سیستم اشاره کرد، راندمان کاری بالا در مقابل مصرف انرژی پایین می باشد. سیستم این گونه جاروها به گونه ای است که در آن الکتروموتورهایی با دور پایین و پروانه های مکنده بیش تر تعبیه می شود.

از آن جایی که در تولید این سیستم از قطعات صنعتی استفاده می شود، این دستگاه از عمر بالایی برخوردار می باشد. این امکان وجود دارد که از این دستگاه در مدت زمان طولانی بدون نگرانی از داغ کردن سیم پیچی الکتروموتورها استفاده کنید.

نکات استاندارد سیستم جارو مرکزی

آن چه که در استاندارد سازی سیستم جاروی مرکزی حائز اهمیت می باشد، انتخاب صحیح مسیر برای لوله کشی و استفاده از متریال با کیفیت می باشد. انتخاب مدل دستگاه از دیگر نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

آن چه که در اجرای سیستم لوله کشی باید به آن توجه داشت، انتخاب لوله هایی با قطر مناسب می باشد. به این منظور از لوله هایی با قطر 40 ،50 ،63، 80 و 100 میلی متر استفاده می کنند.

در صورتی که از سیستم مجزا یا پکیجی استفاده شود، تنها از دو لوله 40 و 50 میلی متری استفاده می شود. آن چه که باید به آن توجه شود، انتخاب کوتاه ترین مسیر برای لوله کشی می باشد.

استفاده از جارو مرکزی

همچنین در مسیر آن نباید از زانویی 90 درجه استفاده کرد. برای لوله کشی نیز بهتر است از آخرین پریز برای انجام این کار استفاده شود. هم چنین از دیگر نکاتی که باید به آن توجه کنید، جهت قرار گیری دستگاه مرکزی می باشد.

عوامل موثر بر قیمت جارو مرکزی

در هزینه خرید و نصب جارو مرکزی پارامترهایی چون متراژ و تعداد طبقات ساختمانی که جاروی مرکزی قرار است در آن نصب شود تاثیر گذارند.

بنابراین پس از انتخاب برند مناسب با افراد متخصص این حوزه مشورت کنید و قیمت را براساس ساختمانی که در آن ساکن هستید بررسی نمایید. سپس نسبت به خرید و نصب جاروی مرکزی اقدام نمایید.

بخوانید!  آلودگی نوری در شهر و راه های کاهش آن

نکات پایانی

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، معرفی دستگاه جارو مرکزی می باشد. به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی استفاده از این سیستم های نوین جایگزین روش های قبل خواهد شد.

در بیشتر مواقع نصب این سیستم در هنگام ساخت ساختمان صورت می گیرد. اما این امکان وجود دارد که بعد از ساخت ساختمان و آپارتمان نیز نسبت به نصب این سیستم اقدام کرد.

سولات متداول

نحوه عملکرد جاروی مرکزی چگونه است؟

نحوه عملکرد این سیستم به گونه ای است که دستگاه در مکان هایی مانند موتورخانه، پارکینگ، تراس و فضایی مشابه نصب شده و با لوله هایی مخصوص به پریزهای مکنده ای که در داخل ساختمان قرار دارند، متصل می شوند. سپس برای انجام عمل نظافت، خرطومی هایی به این پریزها متصل شده و دستگاه کار خود را انجام می دهد.

خصوصیات پریزهایی که برای جارو مرکزی تعبیه می شوند، چیست؟

پریزهایی که به این منظور تعبیه می شوند باید حداقل در ارتفاع ۵۰ متری از سطح زمین باشند. در هنگام نصب پریز جاروی مرکزی نباید پریزها در کنار شومینه باشند. پریزهایی که به این منظور تعبیه می شوند، بسیار حساس بوده و دارای هوابندهای پیشرفته می باشند.

خرطومی جارو مرکزی چه ویژگی هایی دارد؟

لوله خرطومی که به پریز نصب می شود، به شکل فنری است و طول آن ۴ ،۸ و ۱۲ متر می باشد. ست لوله خرطومی دارای سری های مختلف به منظور کاربردهای متفاوت نیز می باشد.

خاموش و روشن کردن جارو مرکزی به چند صورت انجام می شود؟

خاموش و روشن کردن این دستگاه به سه روش صورت می گیرد. یکی از روش هایی که می توان به این منظور مورد استفاده قرار داد، به کارگیری سیستم ریموت کنترل می باشد.
روش دیگر اتصال و یا جدا کردن لوله خرطومی از پریز می باشد. در روش سوم نیز بر روی دسته خرطومی دکمه ای به این منظور تعبیه شده است.

مزایای استفاده از جارو مرکزی کدام اند؟

قابلیت استفاده چند آپارتمان به طور هم زمان، عدم تولید آلودگی صوتی در فضای خانه یا مکان مورد نظر، سهولت در استفاده و عدم نیاز به جا به جایی مخزن آن، راندمان کاری بالا در مقابل مصرف انرژی پایین و عمر بالا