آموزش رویت

ساختمانچی

آکواپنل نمونه ای از پانل های سیمانی هستند که استفاده از آن ها به منظور مقابله با رطوبت صورت می گیرد. از آنجایی که این محصول در برابر رطوبت از خود مقاومت نشان می دهد، می توان از آن در فضاهای مرطوب همچون استخرها، آشپزخانه های صنعتی و… استفاده کرد.

در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان توضیحات بیشتر در زمینه استفاده از آکواپنل ها و کاربرد آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

ویژگی های آکواپنل

  • صفحات آکواپنل غیرقابل اشتعال اند و در برابر ضربه های احتمالی سبک و سنگین از خود مقاومت نشان می دهند.
  • این صفحات خاصیت عایق صوتی و حرارتی دارند.
  • از آنجایی که آکوپنل های سیمانی عاری از هرگونه مواد آلی می باشد، در برابر رشد قارچ و کپک از مقاومت بالایی برخوردار می باشند.
مزایای آکواپنل
  • برش آکواپنل به راحتی صورت می گیرد. اینگونه پانل ها این قابلیت را دارند که به سرعت و با به کارگیری روش های ساده نصب شوند.
  • قابلیت خمیدگی تا شعاع یک متر در حالت خشک و بدون نیاز به هرگونه برش کاری را دارند.
  • این پانل ها در برابر رطوبت 100 درصد مقاوم می باشند.
  • از دیگر ویژگی و مزایای این متریال می توان به ایجاد فضای مفید بیشتر با استفاده از ضخامت کم ساختار دیوارها و سازگاری آن ها با محیط زیست اشاره کرد.
  • تفاوت آکواپنل های داخلی و خارجی را می توان در روش تولید آنها دانست. به این صورت که روش ساخت و مشخصات فنی پانل هایی که در بیرون و در داخل مورد استفاده قرار می گیرند با یکدیگر متفاوت می باشد. آکواپنل های خارجی نسبت به آکواپنل های داخلی دارای چگالی و وزن بالاتری می باشد که امکان استفاده از آکواپنل های خارجی را در فضای داخلی امکان پذیر می کن .
  • در صورتی که از سیستم آکواپنل خارجی به عنوان نمای نهایی استفاده شود، باید عملیات درزگیری صورت بگیرد و از شبکه توری فایبرگلاس و اندود مخصوص سیمانی در کل سطح پانل استفاده شود.
  • آکواپنل های خارجی در برابر باران و شرایط متغیر جوی مقاوم می باشد.
  • از دیگر موارد به کارگیری آکواپنل ها می توان به استفاده از آنها در ساختار دیوارهای جداکننده داخلی در فضاهای تر و خشک، ساخت انواع دیوار و انواع نمای خرجی، به عنوان پوشش نمای داخلی تونل ها و به منظور بازسازی نماها اشاره کرد.
کاربرد آکواپنل

نکات مهم در مورد استفاده از آکواپنل

  • اگر در نظر دارید بر روی صفحات آکواپنل از روش رنگ آمیزی و کاشی کاری استفاده نمایید، ابتدا باید سطح پانل ها با استفاده از پرایمر مخصوص بپوشانید.
  • ساختار صفحات اکواپنل به گونه ای است که امکان استفاده و نصب آن ها به تنهایی بر روی دیوارهای بتنی و انواع دیوارهای دیگر وجود ندارد. برای انجام این کار باید از زیرسازی فلزی قابل تایید استفاده شود.
  • این امکان وجود دارد که برای زیبایی بیشتر این سازه ها از روش رنگ آمیزی استفاده کرد. این در حالی است که بهتر است از استفاده سنگ بر روی دیوارهای خارجی خودداری نمایید. در صورت تمایل به انجام این کار عملیاتی هم چون پروفیل کشی و ساپورت گیری انجام شود.
بخوانید!  درب و پنجره UPVC و مزایای آن ها

مواد تشکیل‌دهنده آکواپنل

آنچه که در ساختار آکواپنل ها مورد استفاده قرار می گیرد، ترکیبی از سیمان پرتلند، پرلیت منبسط و سنگدانه های سبک می باشد. ساختار آکواپنل ها به گونه ای است که قسمت های پشت و روی آن با استفاده از شبکه الیاف شیشه مخصوص مسلح می شود.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی آکواپنل که به عنوان عایق رطوبتی و صوتی مورد استفاده قرار می گیرد، صحبت کردیم.‌ امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت ببرید و به اطلاعات مفیدی در این خصوص دست پیدا کرده باشید. در صورت تمایل می توانید نظرات خود در این باره را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

آکواپنل چیست؟

آکوا پنل نمونه ای از پانل های پیش‌ساخته سیمانی است که استفاده از آن ها به منظور مقابله با رطوبت صورت می گیرد.

از آکواپنل به چه منظوری استفاده می شود؟

از آن جایی که آکوا پنل عایق مناسبی در برابر رطوبت می باشد، می توان از آن در فضاهای مرطوب همچون استخرها، آشپزخانه های صنعتی و… استفاده کرد.

ویژگی های آکواپنل چیست؟

غیرقابل اشتعال، عایق صوتی، عایق رطوبتی، عایق در برابر کپک و قارچ، مقاوم در برابر ضربات مکانیکی سبک و سنگین، برش آسانف قابلیت خم شدگی،

آکواپنل از چه متریالی تولید می شود؟

آن چه که در ساختار آکوا پنل ها مورد استفاده قرار می گیرد، ترکیبی از سیمان پرتلند، پرلیت منبسط‌شده و سنگدانه های سبک می باشد. ساختار آکوا پنل ها به گونه ای است که قسمت های پشت و روی آن با استفاده از شبکه الیاف شیشه مخصوص مسلح شده است.

بخوانید!  انواع درب اتوماتیک شیشه ای، لولایی و تاشو