آموزش رویت

ساختمانچی

فرش یا قالی به عنوان جزء جدایی ناپذیر در هر خانه شناخته می شود که انتخاب درست آن می تواند باعث ایجاد هارمونی در میان رنگ ها شود. با این که مبلمان و سرویس های چوبی جایگاه خاصی در چیدمان منزل پیدا کرده‌اند، اما باز هم خانه بدون فرش کمی خلوت به نظر می رسد.

قالی حسی گرم و صمیمی به فضای خانه می بخشد و نقش بسیار چشمگیری در زیبایی آن ایفا می کند. امروزه با توسعه صنعت فرش، شاهد فرش های مختلف در بازار هستیم که هر کدام با طرح و نقش ویژه با تمام سلیقه ها همخوانی دارد و قابل استفاده در مکان های مختلف می باشد.

قالی ایرانی برای تمام مردم سراسر دنیا آشناست و امروزه شاهد حضور آن در دکوراسیون اغلب خانه های خارج از کشور هستیم. در ادامه این مطلب از ساختمانچی همراه ما باشید.

انواع طرح و نقش فرش ایرانی

طرح بته جقه

این طرح همانطور که از نامش مشخص است بر مبنای بته و جقه است. در این قالی بته های سر کج در اندازه و اشکال مختلف نمایان می شوند. طرح بته ای از درخت سرو الهام می گیرد.

فرش طرح بته جقه

طرح شاه عباسی

نقش اصلی این نوع فرش را گل های خاصی شکل می دهند که به نام شاه عباسی معروف می باشد. طرح این گل با گل های سایر فرش ها متفاوت است. از ویژگی های بارز این قالی وجود گلبرگ های زیاد است. در حاشیه آن نیز طرح های شاخه و برگ، اسلیمی ها و ختایی به چشم می خورد.

فرش طرح شاه عباسی

طرح اسلیمی

اسلیمی از جمله طرح های قالی ایرانی است که در آن شاخه های دورانی در بین برگ ها قرار می گیرند. یکی از مشهورترین طرح این فرش ، اسلیمی دهن اژدر است که در آن انتهای شاخه ها به دو شاخه متقارن تبدیل می شوند و فکین اژدها را به نمایش می گذارند.

بر روی شاخه ها در قسمت های مختلف جوانه هایی وجود دارند که به آن ها اسلیم اطلاق می شود. اگر بر روی یک قالی شاخه های منظم و پیچیده درختان را دیدید مطمئن باشید که طرح آن اسلیمی است.

فرش طرح اسلیمی

طرح خشتی

فرش هایی که به قالی خشتی معروف هستند دارای قاب های متعددی می باشند که داخل آن ها تصاویر مختلف به چشم می خورد. این قالی همانند یک دیوار پر از قاب عکس است که همه به یک اندازه در کنار هم قرار می گیرند.

طرح خشتی فرش

طرح شکارگاه

قالی های ایرانی را می توان با نگاه کردن به طرح و نقش آن ها شناخت. طرح شکارگاه ساده ترین طرح فرش است که به راحتی قابل تشخیص می باشد. نشانه بارز این طرح وجود تیر و کمان و مردی سوار بر اسب است.

طرح شگارگاه

طرح افشان

طرح فرش افشان بدین صورت است که شاخه ها، گل و برگ ها به شکل پراکنده در قالی نمایان می شوند. در کل اجزاء طرح افشان به هم پیوسته نیستند.

امروزه تغییر زیادی در طرح های افشان ایجاد شده است و طرح های فرعی از آن انشعاب پیدا کردند از جمله افشان بندی، افشان گل اناری، افشان شاخه پیچ، افشان ترنج دار و… .

فرش ایرانی طرح افشان

طرح درختی

در تمام قالی های ایرانی طرح گل و درخت به وفور به کاررفته است. در فرش طرح درخت، ترکیب اصلی شامل درختچه های کوچک و بزرگ است که به صورت تکی نقش بستند و با المان های دیگر تلفیق پیدا کرده‌اند. طرح درختی با نام های درختی ترنج دار، درختی گلدانی، درختی جانوری و درختی آبنما شناخته می شود.

فرش ایرانی طرح درختی

طرح اقتباسی

فرش هایی که طرح آن ها اقتباسی است شباهت بسیاری با فرش های کشورهای همسایه دارند و بافندگان قالی به طرز ماهرانه ای طرح های جدید در آن ها خلق‌کردن و آن ها را تغییر دادند. از جمله این قالی ها، قالی قفقازی و گوبلنی می باشد.

فرش طرح اقتباسی

طرح هندسی

فرش طرح هندسی دارای طرح های هندسی و خطوط زاویه دار است که از جمله این طرح ها می توان به مواردی نظیر هندسی خطائی، هندسی جوشقانی، هندسی خاتم شیرازی، هندسی کف ساده و هندسی ستاره اشاره نمود.

فرش طرح هندسی

قیمت فرش

فرش از جمله المان هایی است که نه تنها خانه را زیباتر نموده بلکه فضای آن را گرم تر و صمیمی تر می کند. امروزه قیمت فرش دستباف نسبت به فرش ماشینی بالاتر می باشد.

فرش دستباف نماد فرهنگ و قومیت کشور است و ارزش بسیار بالایی دارد. طرح های این نوع فرش بی نظیر اند و توسط بافندگان خبره دست، بافته می شوند. قیمت بالای این قالی ها به دلیل دستباف بودن آن هاست. به همین دلیل قالی های ماشینی که توسط دستگاه های اتوماتیک بافته می شوند قیمت مناسب تری دارند.

از بین انواع طرح های قالی دستباف، قالی ابریشم ارزش و قیمت بالاتری دارد و زیبایی آن قابل مقایسه با قالی های ماشینی نیست، اما مزایای قالی ماشینی این است که برای هر سبک دکوراسیون داخلی می توان فرش هماهنگ را انتخاب نمود و از حضور آن در خانه لذت برد.

امروزه در سراسر کشور فروشگاه های متعدد و بازارهای بزرگ در حوزه ارائه انواع فرش ماشینی و دستباف مشغول به فعالیت هستند.

اصولاً در بازارهای قالی قیمت این محصول مناسب تر از فروشگاه های لوکس سطح شهر می باشد. اگر به دنبال فرش های متنوع با قیمت مناسب هستید به بازار قالی در شهر خود مراجعه کنید تا فرش دلخواه خود را خریداری نمائید.

فرش فانتزی

اصول چیدمان قالی در دکوراسیون داخلی

روش ها و اصول مختلفی در خصوص نحوه قرارگیری فرش در منزل وجود دارند که شامل موارد زیر می باشند:

انتخاب فرش ورودی خانه

از آن جایی که طراحی قسمت ورودی خانه به نوعی نشانگر سبک کلی طراحی خانه است و بیانگر چگونگی شخصیت افراد می باشد، انتخاب قالی برای این قسمت از خانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین خاطر باید مدلی را انتخاب نمایید که با فرش های دیگر قسمت های خانه نیز هماهنگی داشته باشد.

بخوانید!  خصوصیات دکوراسیون داخلی به سبک مراکشی

بهتر است برای انتخاب رنگ قالی ورودی خانه از انواع رنگ گرم که نشانگر مهمان نوازی می باشد، استفاده شود. نکته اساسی در انتخاب فرش ورودی خانه اندازه آن می باشد.

این قالی ها باید به اندازه کافی بزرگ باشند و وسایلی مانند میز کنسول، کمد کفش و… نباید بر روی آن قرار گرفته باشند. علاوه بر سایز، باید به دوام و طول عمر آن ها نیز توجه داشته باشید.

از آن جایی که تردد در این قسمت از خانه بسیار زیاد می باشد، نوع قالی باید به گونه ای باشد که در طول زمان کم تر دچار آسیب دیدگی شود.

انتخاب فرش ورودی خانه

بهتر است برای این قسمت از خانه، انواعی از فرش که شستشوی آن راحت است و نیاز به مراقبت های زیادی ندارد را انتخاب نمایید. در مرحله بعد به کاربردی بودن فرش انتخابی دقت نمایید.

برای مثال، آیا در مواقع باز و بسته کردن درب، فرش مشکلی ایجاد نمی کند؟ به همین خاطر بهتر است از مدل هایی که کرک بلند دارند برای این قسمت از خانه استفاده نکنید.

آخرین و در عین حال مهم ترین نکته، انتخاب قالی با الگوهای جذاب می باشد. بهتر است استفاده از مدل های ساده که از رنگ های خنثی در آن استفاده شده است را برای قسمت ورودی خانه فراموش کنید.

فرش ورودی

انتخاب فرش راهرو

در هنگام انتخاب قالی برای راهرو توجه داشته باشید که حتماً از ابعاد مناسب برخوردار باشد. انتخاب مدلی که لبه های آن تا لبه دیوار امتداد دارد، چندان مناسب نیست. نکته مهم در انتخاب فرش راهرو توجه به اندازه آن می باشد.

انتخاب فرش راهرو

انتخاب فرش اتاق ناهارخوری

انتخاب فرش اتاق ناهارخوری بستگی به اندازه اتاق دارد. در برخی مواقع استفاده از تنها یک عدد کافی است. اما گاهی نیز نیاز به استفاده از بیش از یک عدد می باشد.

تجربه نشان می دهد که بهترین فرش برای اتاق غذاخوری انواع فرش گرد می باشد. اندازه این قالی باید به گونه ای باشد که زمانی که میز غذاخوری روی آن قرار می گیرد، بزرگ تر از فرش باشد. رنگ آن را نیز می توانید طبق رنگ میز انتخاب نمائید.

انتخاب فرش اتاق ناهارخوری

نکته جالب در انتخاب قالی، باز بودن فضای کافی برای انتخاب انواع شکل و مدل می باشد. برای مثال، در اتاق مستطیلی شکل، به طور قطع نیاز به استفاده از مدل مستطیلی نیست. نکته مهم در انتخاب فرش اتاق غذاخوری راحتی آن در زیر پا می باشد.

فرش اتاق غذاخوری راحتی

انتخاب فرش اتاق خواب

بهترین مدل برای اتاق خواب انواعی از آن می باشد که راحت ترین حالت را در زیر پا ایجاد کند. بر اساس ایده های طراحی دکوراسیون داخلی چنین فرشی باید به اندازه ای بزرگ باشد که هنگامی که تخت خواب بر روی آن قرار می گیرد یا زمانی که از تخت پایین می آیید در زیر پا احساس راحتی داشته باشید.

هم چنین این امکان برای شما وجود دارد که به جای استفاده از یک فرش از دو عدد سایز کوچک در اطراف تخت استفاده نمایید. استفاده از قالی هایی با کرک های نرم برای اتاق خواب بسیار مناسب می باشد. استفاده از این مدل ها و حس خوشایندی که در هنگام راه رفتن بر روی آن ها ایجاد می شود، باعث ایجاد انرژی مثبت می شود.

انتخاب فرش اتاق خواب

برای انتخاب قالی اتاق خواب باید به رنگ دیوار و رنگ پارچه هایی مانند پرده و روتختی توجه نمایید. همچنین می توانید از مدلی که الگوهای برابر با پرده و روتختی دارد، استفاده نمایید. اگر برای دیوارها از رنگ خنثی استفاده کرده‌اید، می توانید برای انتخاب فرش از رنگ های شاد و سرزنده استفاده نمایید.

قالی اتاق خواب

انتخاب فرش اتاق نشیمن

اولین نکته ای که در طراحی اتاق نشیمن وجود دارد علاقه یا عدم علاقه شما به استفاده از قالی در اتاق نشیمن می باشد. اگر تمال دارید از فرش در اتاق نشیمن استفاده کنید در مورد قسمتی که در نظر دارید از آن استفاده نمایید نیز فکر کنید.

آیا تمایل دارید پایه مبل بر روی آن قرار گیرد؟ در بسیاری موارد انتخاب قالی مناسب اتاق نشیمن بستگی به سلیقه و هدف شما دارد. در انتخاب فرش اتاق نشیمن نیز انتخاب اندازه صحیح از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در ظاهر کلی اتاق نشیمن تاثیرگذار خواهد بود. برای مثال استفاده از سایز کوچک نشان از سبک مینیمالیسم دارد.

انتخاب فرش اتاق نشیمن

استفاده از فرش در اتاق نشیمن می تواند به منظور ایجاد تعادل میان دو قسمت اتاق نشیمن باشد. در اتاق نشیمنی که از مبلمان و المان های تزئینی در اطراف دیوار استفاده شده است، استفاده از فرش در مرکز اتاق نمای زیبایی ایجاد می کند. همچنین در انتخاب آن علاوه بر ظاهر به دوام و طول عمر بالای آن نیز فکر کنید.

استفاده از فرش در اتاق نشیمن

انتخاب قالی اتاق کودک

شاید انتخاب این المان برای اتاق کودک مهم تر از سایر قسمت ها باشد. از آن جایی که کودکان زمان زیادی در اتاق خود می گذرانند انتخاب قالی نرمی که از راحتی برخوردار باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در زمان انتخاب این المان باید به کاربردی بودن آن نیز توجه نمایید. بهتر است از مدل هایی با رنگ شاد در اتاق کودک استفاده شود.

انتخاب فرش اتاق کودک

نکات مهم در انتخاب فرش مناسب

انتخاب قالی باید با دقت صورت گیرد تا از ایجاد ناهنجاری و عدم تعادل در طراحی داخلی پرهیز شود. در انتخاب فرش نه تنها رنگ و طرح را باید مدنظر قرار داد، بلکه به نحوه قرار دادن فرش و این که کجا و چگونه باید پهن شود، نیز باید توجه کرد.

سایز فرش

سایز فرش باید به اندازه ای باشد که لبه های آن زیر پایه های مبل قرار گیرد، اما گاهی اوقات نیز می توان آن را به گونه ای دیگر پهن کرد. قبل از خرید قالی به دکوراسیون داخلی خانه خود نگاهی بیندازید و سپس با توجه به برجسته ترین رنگ در فضا اقدام به خرید نمائید.

ست کردن فرش با مبلمان

ابعاد و نقش و نگارها

نکته دیگر در انتخاب قالی توجه به نقش و نگار و ابعاد آن است. گاهی ممکن است فضای اتاق شما کوچک باشد و قالی را انتخاب کنید که با دکوراسیون آن همخوانی دارد، اما به دلیل طرح های شلوغ آن ممکن است منجر به هرج و مرج و شلوغی در فضا شود و نتوانید از آن استفاده کنید. بهترین راه حل، خرید یک قالی کوچک تر و ساده تر است.

بخوانید!  ضد آب کردن کابینت های MDF

اگر فضای خانه شما روشن است برای پرهیز از ایجاد یکنواختی بهتر است از فرش هایی که طرح و نقش گرم دارند استفاده نمائید. مکانی که قرار است قالی را در آن پهن کنید در انتخاب فرش اثرگذار است.

برای مثال می توانید قالی های راه راه و یا فرش هایی که طرح شلوغ دارند در راهرو پهن کنید و حسی پر هیجان به آن ببخشید. طرح فرش بر چیدمان منزل نیز اثر می گذارد.

فرش هایی که طرح های مرکزی دارند باعث می شوند مبلمان به شیوه ای صمیمانه تر در کنار هم چیده شوند و نقطه ای کانونی در فضا به چشم بخورد. برخی قالی ها مرکزگرا هستند که دور آن ها طرح قاب وجود دارد.

در صورت استفاده از آن ها به جای چیدمان گرد مبلمان باید از چیدمان خطی استفاده کرد. فرش یا قالی ایرانی قابلیت هماهنگی با هر نوع دکوراسیون داخلی را دارد و جلوه ای بی نظیر به منازل می بخشد.

قالی خانه خود را می توانید با توجه به اشکال هندسی موجود در دکوراسیون انتخاب کنید. مثلا اگر میز شما به شکل گرد است می توانید این المان را نیز گرد انتخاب کنید، مدل های دایره ای شکل نمای زیبایی به دکوراسیون خانه می دهند.

فرش گرد

تناسب با المان های دیگر خانه

اگر بین اجزای دکوراسیون خانه خود به دنبال المانی هستید که بتوانید قالی را با آن هماهنگ نمائید، پرده بهترین گزینه است. با توجه به رنگ پرده می توانید انتخاب خود را انجام دهید. در صورتی که کفپوش خانه شما از جنس پارکت چوبی است بهتر است فرش را در سایز کوچک انتخاب کنید تا نمای زیبای پارکت در زیر آن پنهان نشود.

ترکیب رنگ پرده با فرش

اگر شما از مبلمان رنگ تیره برای طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می کنید بهتر است قالی را به رنگ روشن انتخاب کنید. ترکیب رنگ های تیره و روشن در دکوراسیون، نمایی بسیار مدرن و جذاب ایجاد می کند. برای انتخاب سریع می توانید از رنگ دیوارها الهام بگیرید و مدل انتخابی را با دیوار ست کنید.

ست کردن فرش با رنگ دیوار

انتخاب رنگ مناسب برای قالی

ایده آل ترین نوع دکوراسیون داخلی، دکوراسیونی است که در آن نوعی هارمونی بین رنگ ها دیده شود. با توجه به زمینه رنگ پرده ها و کوسن های مبلمان می توانید مدل مورد نظرتان را انتخاب کنید.

در تصویر زیر مشاهده می کنید که حتی رنگ آمیزی دیوارها با فرش همخوانی دارد و هیچ نوع تضاد رنگی در این دکوراسیون به چشم نمی خورد.

ست کردن فرش با دیوارها, پرده و کوسن

اگر جزء افرادی هستید که می خواهید در فضای خانه خود دکوراسیونی متفاوت خلق کنید، استفاده از ترکیب رنگ های مختلف بهترین گزینه است. اگر بافت قالی شما ترکیبی از رنگ های متفاوت است، با انتخاب مبلمان، پرده و سایر المان های دکوراتیو دکوراسیون خانه خود را دگرگون سازید.

از رنگ های استفاده شده در این عنصر دکوراتیو ایده بگیرید و از آن ها در انتخاب سایر اجزای دکوراسیون داخلی استفاده کنید.

استفاده از ترکیب رنگ های متنوع

مراکز خرید فرش در شهرهای کشور

مراکز خرید فرش در تهران

در شهر تهران مراکز بسیاری برای خرید قالی های ماشینی و دستباف وجود دارند که با مراجعه به آن ها می توانید فرش دلخواه را متناسب با دکوراسیون منزل انتخاب نمائید.

اولین مکانی که برای خرید و فروش به شما پیشنهاد می شود بازار بزرگ تهران است که در آن می توان انواع فرش را با قیمتی مناسب و ارزان خریداری نمود.

خیابان مولوی و خیابان ولیعصر نیز از دیگر مکان هایی است که انواع فرش ماشینی با تنوع بسیار بالا و قیمتی ارزان تر از فروشگاه های سطح شهر به فروش می رسند. در خیابان سهروردی فروشگاه های لوکس تری برای خرید فرش وجود دارند که می توانید از آن ها نیز خریداری نمائید.

شهر فرش و آقای فرش نیز از جمله مراکز فروش انواع فرش ماشینی، دستباف، گلیم، گبه و تابلو فرش در تهران می باشند که با مراجعه به آن ها با تنوع عظیمی از طرح و نقش مواجه خواهید شد.

مراکز خرید فرش در اصفهان

بازار فرش اصفهان از قدیمی ترین بازارهای اصفهان است که در آن انواع قالی های دستباف، ماشینی، قالیچه، پادری، گلیم، جاجیم و… به فروش می رسند. این بازار کنار بازارچه نو و مجاور مسجد سرخی قرار دارد.

مراکز خرید فرش در شیراز

بازار قالی شیراز یا بازار بزرگ ایرانیان از جمله مراکز خرید فرش در شیراز می باشد. در این بازار انواع قالی ماشینی، دستباف، تابلو فرش و… با قیمتی مناسب و با کیفیت بالا به فروش می رسند.

مراکز خرید قالی در مشهد

در مشهد نیز بازار قالی که در خیابان شهید اندرزگو و در نزدیکی باب الجواد حرم مطهر امام رضا قرار گرفته، جزء بزرگ ترین بازارهایی است که می توان در آن انواع قالی با طرح و رنگ متفاوت را خریداری نمود.

نکات پایانی

قالی یکی از المان های تزئینی در طراحی دکوراسیون داخلی بر شمرده می شود و استفاده از آن تاثیر بسزایی در ظاهر کلی خانه ایجاد می کند. از این رو برای انتخاب آن باید نهایت دقت را داشته باشید. آن ها انواع مختلفی دارند و شما می توانید با توجه به سبک طراحی و براساس نیاز خود انواع مناسب آن را انتخاب نمایید.