آموزش رویت

ساختمانچی

آیا تا به حال به تغییر دکوراسیون حمام خانه فکر کرده اید؟ آیا می دانید رنگ آمیزی کاشی حمام چگونه انجام می گیرد؟ بدون شک انجام برخی از تغییرات در حمام خانه متحمل هزینه های زیادی می باشد.

اما در این میان راهکارهای ساده تری نیز برای انجام این کار وجود دارد. برای مثال این امکان وجود دارد که با رنگ آمیزی کاشی حمام نمایی زیبا در این بخش ایجاد نمایید.

در شروع انجام این کار و قبل از رنگ آمیزی آن نیاز به تمیز کاری، سمباده زنی و استفاده از پرایمر می باشد. بعد از انجام این مراحل و رنگ آمیزی، از میزان تفاوت ایجادشده در فضای حمام شگفت زده خواهید شد. در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بیان جزئیات در این زمینه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مرحله اول

در ابتدا لازم است نسبت به تمیز کردن سطح مورد نظر اقدام نمایید. برای انجام این کار می توانید از یک پارچه تمیز خیس استفاده نمایید. توجه داشته باشید که تمام آلودگی ها و جرم ها به خوبی از سطوح پاک شوند.

برخی از آلودگی و جرم ها به گونه ای است که ممکن است پاک کردن آن ها کار سختی باشد. در این مرحله تنها قسمت هایی که آلودگی سطح آن ها به راحتی پاک می شود را تمیز کنید.

تمیز کردن سطح مورد نظر

مرحله دوم

در این مرحله با استفاده از پاک کننده کاشی نسبت به پاکسازی سطح اقدام نمایید. با استفاده از پاک کننده ها، هیچ گونه آلودگی بر روی سطوح باقی نخواهد ماند.

پاک کننده کاشی

مرحله سوم

در این مرحله با استفاده از یک اسفنج خیس، پاک کننده ها را از روی سطح پاک کنید. توجه داشته باشید که انجام این کار را با دقت بالا انجام دهید. هیچ گونه ماده پاک کننده ای نباید بر روی سطح وجود داشته باشد.

اسفنج خیس

مرحله چهارم

بعد از پاک کردن کامل سطوح به مدت 4 تا 5 ساعت اجازه دهید کاشی ها به طور کامل خشک شوند. توجه داشته باشید که خشک شدن کامل آن ها قبل از اقدام به رنگ آمیزی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. شما می توانید با استفاده از یک حوله نیز نسبت به خشک کردن سطوح اقدام نمایید.

اجازه دهید کاشی ها به طور کامل خشک شوند

مرحله پنجم

در این مرحله با استفاده از کاغذ سمباده 180 سطح کاشی ها را سمباده بزنید. سمباده زنی باید به گونه ای باشد که درخشندگی آن ها را از بین ببرد. توجه داشته باشید در هنگام انجام این کار، از فشار زیاد به دست خودداری کنید و از آسیب به کاشی جلوگیری نمایید.

بخوانید!  راهکارهای نگهداری از تجهیزات و لوازم استخر

برای انجام این کار می توانید از کاغذ سمباده اکسید آلومینیوم نیز استفاده نمایید. استفاده از این کاغذ سمباده آسیب کم تری به سطح وارد می کند.

کاغذ سمباده

مرحله ششم

بعد از پایان مرحله سمباده زنی با استفاده از یک پارچه تمیز سطح کاشی را تمیز کرده و گرد و غبار ناشی از سمباده زنی را از سطح پاک کنید.

بعد از انجام این کار به مدت یک الی دو ساعت اجازه دهید سطوح خشک شوند. در صورتی که از یک حوله برای خشک شدن کاشی استفاده کنید، کار شما سریع تر پیش می رود.

سطح کاشی را تمیز کنید

مرحله هفتم

قبل از شروع به انجام رنگ آمیزی، قسمت های دیگر حمام را برای جلوگیری از رنگی شدن بپوشانید. برای انجام این کار می توانید از ورقه های پلاستیکی استفاده نمایید.

در صورتی که تمایل دارید از طرح خاصی بر روی کاشی ها برای رنگ آمیزی استفاده نمایید، می توانید از نوار مخصوص رنگ آمیزی استفاده نمایید.

ورقه های پلاستیکی

مرحله هشتم

در این مرحله نوبت به استفاده از پرایمر می رسد. برای انجام این کار قبل از استفاده از پرایمر، دستورالعمل روی محصول را با دقت بخوانید. برای پرایمرزدن از غلطک رنگ آمیزی استفاده نمایید.

در صورتی که غلطک رنگ آمیزی در اختیار نداید، می توانید از قلمو رنگ آمیزی نیز استفاده کنید. بعد از پرایمرزدن سطح، به مدت 4 ساعت برای خشک شدن پرایمر صبر کنید.

استفاده از پرایمر

اگر قصد ندارید از پرایمر استفاده نمایید، می توانید از رنگ گچ استفاده کنید. این رنگ نمونه ای از رنگ های دکوراتیو پایه آب می باشد که رنگ سفید گچی مات دارد. استفاده از این رنگ نمایی آنتیک به کاشی می بخشد.

رنگ گچ

مرحله نهم

در این مرحله با استفاده از کاغذ سمباده 180 بر روی پرایمر سمباده می زنیم. توجه داشته باشید که شدت و فشار دست شما نباید به اندازه ای باشد، که باعث شود پرایمر از روی سطح از بین برود.

اهمیت سمباده زنی بعد از پرایمر زدن به سطح، به این خاطر است که هرگونه نقص موجود بر روی کاشی ها از بین برود. بعد از انجام سمباده زنی نسبت به برطرف کردن گرد و غبار ناشی از انجام این کار اقدام نمایید.

سمباده

مرحله دهم

برای رنگ آمیزی بهتر است از رنگ لاتکس استفاده نمایید. این رنگ نمونه از بهترین رنگ هایی است که می توانید به این منظور استفاده نمایید.

رنگ لاتکس

مرحله یازدهم

در این مرحله نوبت به رنگ آمیزی می رسد. برای انجام این کار می توانید از غلطک رنگ آمیزی یا قلمو رنگ آمیزی استفاده نمایید. در انجام رنگ آمیزی دقت کافی داشته باشید.

بخوانید!  آموزش تعمیر کفپوش چوبی

توجه داشته باشید که در هنگام رنگ آمیزی یک نقطه را دوبار رنگ آمیزی نکنید. بعد از رنگ آمیزی لایه اول، در طول یک شب اجازه دهید لایه اول رنگ خشک شود. بعد از آن نوبت به رنگ آمیزی لایه دوم می رسد.

غلطک رنگ آمیزی یا قلمو رنگ آمیزی

مرحله دوازدهم

اگر طول یک شب مدت زمان طولانی برای خشک شدن رنگ می باشد و امکان صبر کردن در طول این زمان برای شما وجود ندارد، می توانید 5 تا 6 ساعت صبر کنید. در صورتی که رنگ خشک نشده بود 12 ساعت زمان به آن بدهید.

زمانی که لایه اول رنگ خشک شد می توانید نسبت به رنگ آمیزی لایه دوم اقدام نمایید. در صورتی که احساس کردید کاشی ها به یک لایه دیگر رنگ آمیزی نیاز دارند، می توانید بعد از خشک شدن لایه دوم نسبت به رنگ آمیزی لایه سوم نیز اقدام نمایید.

رنگ آمیزی لایه دوم

مرحله سیزدهم

بعد از رنگ آمیزی و خشک شدن کامل رنگ در صورتی که تمایل به ایجاد الگویی بر روی سطح کاشی ندارید، از سیلر پلی اورتان استفاده نمایید. بعد از استفاده از سیلر به مدت 4 الی 6 ساعت اجازه دهید سیلر به طور کامل خشک شود.

بهتر است از دو تا سه لایه سیلر استفاده نمایید. برای انجام این کار بهتر است از سیلر پلی اورتان پایه آب به جای پایه روغنی استفاده کنید، چرا که استفاده از نمونه پایه روغنی می تواند باعث زرد شدن کاشی ها شود.

سیلر پلی اورتان

مرحله چهاردهم

این امکان وجود دارد که بر روی کاشی الگوی دلخواه خود را نیز طراحی کنید. برای انجام این کار می توانید از استنسیل (شابلون) استفاده نمایید.

به این منظور استنسیل مورد نظر را بر روی یک کاشی قرار دهید و با استفاده از غلطک فوم طرح مورد نظر را بر روی کاشی برجای بگذارید. بعد از انجام این کار و خشک شدن کامل آن از سیلر بر روی سطح مورد نظر استفاده کنید.

استنسیل

کلام پایانی

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد شما را با مراحل رنگ آمیزی کاشی های کف حمام آشنا کرده باشد. با انجام مرحله به مرحله رنگ آمیزی، کاشی هایی زیبا داشته باشید و محیط حمام خود را به خوبی بازسازی و جدید کنید.