آموزش رویت

ساختمانچی

یادگیری چگونگی رنگ کردن درب چوبی می تواند در کاهش هزینه ها و تغییر شکل ظاهری و تبدیل آن ها به نمونه ای جدید با توجه به سلیقه شخصی به شما کمک کند.

یادگیری انجام این کار می تواند برای درب هایی که مدت زیادی استفاده شدند و به مرور زمان ظاهر آن ها آسیب دیده است مورد استفاده قرار گیرد.

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن می پردازیم، آموزش رنگ آمیزی درب چوبی می باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مرحله اول: حاضر کردن وسایل موردنیاز

در مرحله اول و در ابتدای کار باید وسایل مورد نیاز برای انجام این کار را فراهم کنید. برای انجام این کار به رنگ، قلمو، پرایمر یا زیر رنگ، قلمو غلطکی، سمباده، خرک، پیچ گوشتی و چکش نیاز دارید.

آماده کردن وسایل موردنیاز

مرحله دوم: خارج کردن لولای درب

در این مرحله با استفاده از چکش و پیچ گوشتی لولای در را خارج کنید. برای انجام این کار در ابتدا درب را ببندید و به وسیله یک پیچ گوشتی به آرامی میخ درون لولا را خارج کنید.

انجام این کار عموما به وسیله پیچ گوشتی به راحتی انجام می گیرد، اما در صورتی که انجام این کار مشکل بود می توانید با وارد کردن ضربه چکش این کار را انجام داد.

خارج کردن لولای درب

مرحله سوم: جدا کردن درب از لولا

با کمک فردی دیگر درب را از لولا خارج کنید و آن را از پنل درب بیرون بیاورید. توجه کنید که این کار را به تنهایی انجام ندهید.

جدا کردن درب از لولا

مرحله چهارم: قراردادن درب در محل موردنظر

در این مرحله درب را در محلی که قصد انجام عملیات رنگ آمیزی دارید، قرار دهید. مکانی که برای انجام این کار استفاده می کنید باید کاملا تمیز باشد و از تهویه هوای مناسبی نیز برخوردار باشد.

درب موردنظر را بر روی دو پایه یا خرک قرار دهید. این امکان وجود دارد که آن را بر روی زمین نیز قرار دهید، اما انجام این کار می تواند باعث کثیف شدن درب مورد نظر شود. بهترین روش قرار دادن آن بر روی خرک می باشد، چرا که در این صورت انجام کار نیز برای شما راحت تر می شود.

قرار دادن درب در محل موردنظر

مرحله پنجم: باز کردن یراق آلات درب

در این مرحله المان های درب مانند دستگیره آن را باز کنید و یا از نوار مخصوص در اطراف آن استفاده نمایید. انجام این کار باعث می شود دستگیره درب رنگی نشود.

باز کردن یراق آلات درب

مرحله ششم: استفاده از سنباده

بعد از انجام اصول اولیه، نوبت به استفاده از سمباده می رسد. بهتر است سمباده ای که به این منظور مورد استفاده قرار می دهید سختی بین 180 تا 220 داشته باشد. استفاده از کاغذ سمباده باعث می شود که سطح یکنواختی برای رنگ آمیزی درب در اختیار داشته باشید.

استفاده از سنباده

مرحله هفتم: تمیزکردن سطح درب

بعد از سمباده زنی سطح درب، نوبت به تمیز کردن آن می رسد. با انجام این کار آلودگی ها و گرد و غبار موجود بر روی سطح درب پاک می شود.

بخوانید!  چگونه با روش های ساده و کم هزینه برای کولر خود سایبان بسازیم؟

برای انجام این کار از آب استفاده نکنید، چرا که استفاده از آب می تواند تاثیر منفی بر روی استفاده از زیر رنگ و رنگ داشته باشد.

تمیز کردن سطح درب

مرحله هشتم: سنباده زنی و تمیز کردن روی دیگر درب

در این مرحله نوبت به سمباده زنی و تمیز کردن روی دیگر درب می رسد. مراحل ششم و هفتم هر یک باید برای طرف دیگر درب انجام شود.

سنباده زنی و تمیز کردن روی دیگر درب

مرحله نهم: استفاده از پرایمر برای زیرسازی

در این مرحله از پرایمر یا زیر رنگ برای حاضرسازی سطح درب استفاده می شود. برخی از درب ها از سطحی جاذب برخوردار می باشند و از این رو در صورت عدم استفاده از پرایمر به سختی می توان نسبت به رنگ آمیزی آن ها اقدام کرد.

در صورتی که درب موجود چوبی است و یا در نظر دارید از یک رنگ روشن تر از رنگ درب استفاده نمایید، باید از پرایمر استفاده نمایید.

استفاده از پرایمر برای زیرسازی

مرحله دهم: خشک‌شدن رنگ

در این مرحله باید اجازه دهید زیر رنگ خشک شود. مدت زمان این فرایند بستگی به برند آن دارد و روی هر بسته این مدت زمان قید می شود. با این حال، بهتر است قبل از شروع به رنگ آمیزی به مدت 48 ساعت به زیر رنگ اجازه خشک‌شدن بدهید.

خشک شدن رنگ

مرحله یازدهم: انجام مراحل قبلی برای سمت دیگر درب

بعد از استفاده از پرایمر برای یک طرف درب و خشک‌شدن آن نوبت به انجام این کار برای طرف دیگر درب می رسد. از خشک بودن سطح درب قبل از استفاده از پرایمر اطمینان حاصل کنید.

انجام مراحل قبلی برای سمت دیگر درب

مرحله دوازدهم: استفاده از غلطک رنگ آمیزی

در این مرحله نوبت به رنگ آمیزی درب چوبی موردنظر می رسد. برای انجام این کار بهتر است از قلموی غلطکی استفاده نمایید، چرا که با استفاده از این غلطک ها فضای بیشتری را می توان رنگ آمیزی کرد. برای رنگ آمیزی درب به وسیله غلطک آن را داخل رنگ فرو ببرید و سپس رنگ اضافی آن را به وسیله یک پارچه بگیرید.

استفاده از غلطک رنگ آمیزی

مرحله سیزدهم: رنگ آمیزی درب

برای انجام رنگ آمیزی به وسیله قلموهای غلطکی فشار متوسطی به غلطک وارد کنید. همچنین در استفاده از این وسیله توجه کنید که گوشه ها به خوبی رنگ آمیزی شوند.

رنگ آمیزی درب

مرحله چهاردهم: توجه به جهت رنگ آمیزی درب

توجه به جهت رنگ آمیزی درب از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. همان طور که در تصویر مشاهده می نمایید، این جهات به خوبی مشخص شدند.

توجه به جهت رنگ آمیزی درب

مرحله پانزدهم: استفاده از قلمو برای ترمیم

در مراحل پایانی رنگ آمیزی، بهتر است از قلمو برای رنگ آمیزی استفاده کنید و نقاطی که درست رنگ نخورده را ترمیم نمایید.

استفاده از قلمو برای ترمیم

مرحله شانزدهم: خشک‌شدن رنگ درب

براساس دستور العملی که بر روی رنگ مورد استفاده نوشته شده است و میزان زمانی که برای خشک‌شدن آن نیاز است، اجازه دهید رنگ خشک شود. اما معمولا زمانی که برای انجام این کار مورد نیاز است 4 ساعت یا بیشتر می باشد.

خشک شدن رنگ درب

مرحله هفدهم: رنگ آمیزی مجدد رنگ

بعد از انجام رنگ کردن هر دو طرف درب چوبی، بهتر است از یک لایه رنگ دیگر نیز بر روی آن استفاده نمایید. قبل از شروع به انجام این کار اطمینان حاصل کنید که لایه قبلی به صورت کامل خشک شود.

رنگ آمیزی مجدد رنگ

مرحله آخر: نصب درب

بعد از اتمام رنگ آمیزی درب چوبی، نوبت به نصب آن می رسد. برای انجام این کار بهتر است از یک فرد دیگر نیز کمک بگیرید. درب را در داخل فریم قرار دهید و لولای آن را نصب کنید. در این مرحله کار شما به پایان می رسد.

نصب درب