آموزش رویت

ساختمانچی

آیا با طریقه تعمیر شیرآلات اهرمی آشنایی دارید؟ شیرآلات اهرمی در فرم و شکل های متفاوتی وجود دارند و همانند شیرآلات معمولی تنها به یک شکل نیستند. مکانیسم باز و بسته‌کردن و هم چنین سرد و گرم‌کردن آب در این شیرآلات تنها با استفاه از یک دسته انجام می شود و از این رو کاربرد آسان تری دارند.

بیشترین مشکلی که برای این نمونه از شیرهای آب ایجاد می شود، آسیب دیدن واشر اورینگ می باشد. آن چه که در این مطلب از ساختمانچی برای شما محیا کردیم، نحوه تعمیر شیرآلات اهرمی می باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

تعمیر شیرآلات اهرمی

بستن کامل شیر آب

در مرحله اول شیر اصلی آب که در زیر سینک روشویی قرار دارد، به طور کامل ببندید. پس از انجام این کار شیر آب را چک کنید تا از بسته بودن کامل آب اطمینان حاصل کنید.

اگر تصمیم به تعمیر شیر اهرمی حمام دارید، باید در ابتدا شیر آب مرکزی کل ساختمان را به طور کامل ببندید. بهتر است در همین شروع کار مطالعه ای در مورد قسمت های داخلی این گونه شیرآلات داشته باشید تا در موقع باز کردن و مونتاژ دوباره قطعات آن با مشکل رو به رو نشوید.

بستن کامل شیر آب

پوشاندن قسمت تخلیه آب در روشویی یا ظرفشویی

قسمت تخلیه آب روشویی را با استفاده از یک درپوش یا هر وسیله ای دیگر بپوشانید تا اجزاء ریز شیرآلات به داخل راه آب نرود.

حاضرکردن ابزار موردنیاز

وسایل مورد نیاز برای انجام کار را حاضر کنید. برخی مواقع شرکت های سازنده شیرآلات یک کیت تعمیر در هنگام خرید، به خریدار ارائه می دهند که تمامی ابزار لازم برای انجام این کار در آن وجود دارد. از جمله ابزاری که اجرای عمیرات لازم است آچار آلن و آچار فرانسه می باشد.

آشنایی با دستورالعمل ها و اجزای شیرآب

در صورت دسترسی، بهتر است به دستورالعمل مربوطه مراجعه کنید تا با چگونگی قرار گرفتن اجزا شیر آب آشنا شوید تا در هنگام جداسازی و مونتاژ با مشکل رو به رو نشوید. شیرآلات اهرمی اجزاء مختلفی دارند که آشنایی با آن ها برای تعمیر و مونتاژ دوباره ضروری است.

بخوانید!  نحوه پاک کردن لکه های زرد از روی وسایل سفید رنگ

جدا کردن دسته شیر

آن چه که در ابتدا باید انجام دهید، جدا کردن دسته آن می باشد. این المان عموما دارای یک دسته است که حول یک محور می چرخد. زمانی که دسته را باز می کنید باید یک درپوش فلزی و یک واشر کوچک یا همان حلقه تنظیم را در زیر آن ببینید.

برای باز کردن دسته می توانید از آچر آلن استفاده نمایید و به کمک آن دسته را در جای خود شل کنید و به عقب بکشید تا دسته بیرون بیاید.

شیر آب اهرمی

بازکردن واشر شیر

اگر شیر آب نشتی دارد، می توانید به راحتی نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. لبه یک چاقو را زیر شکاف بالای واشر ببرید و آن را جدا کنید. توجه داشته باشید در صورتی که ابزار مناسب برای انجام این کار در اختیار دارید با استفاده از آن این کار را انجام دهید.

حلقه را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. پس از انجام این کار شیر آب را ببندید و آب را باز کنید. اگر هنوز شیر چکه می کرد، آن را دوباره باز کرده و حلقه را سفت تر کنید. توجه کنید که حلقه نباید زیاد سفت شود، چرا که در این صورت برای باز کردن شیر آب با مشکل رو به رو می شوید.

اگر با انجام این کار چکه کردن آب حل نشد، باید به فکر خرید یک شیر جدید باشید، چرا که در بسیاری از موارد تعمیر این گونه شیرآلات کمی دشوار است و تعویض کلی آن آسان تر می باشد. با این حال اگر تصمیم به تعمیر آن دارید، در ادامه با ما همراه باشید.

باز کردن تمام اجزاء شیرآب

کلیه اجزاء شیر آب را جدا کنید. اگر آب زیادی از زیر شیر خارج می شود، به احتمال زیاد قسمتی از شیر آب شکسته است. به آرامی کلیه اجزاء شیر آب را جدا کنید. در حین انجام این کار به چگونگی قرارگیری قسمت های مختلف توجه کنید تا زمانی که می خواهید آن را ببندید با مشکل رو به رو نشوید. برای این کار می توانید از قسمت های مختلف در هنگام باز کردن عکس بگیرید.

  1. درپوش فلزی بالای شیر آب را با استفاده از انبر دست جدا کنید و سپس دهانه را باز نمایید.
  2. واشر پلاستیکی را جدا کنید. اگر این کار با استفاده از انبر دست انجام نشد باید از ابزار ویژه برای انجام این کار استفاده کنید.
  3. پس از انجام این کار توپی را جدا کنید.
بخوانید!  چطور شلف دیواری ساده بسازیم؟[آموزش ساخت شلف با چوب،MDF و کارتن]

بررسی توپی شیر آب

توپی شیر را مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید همه جای آن سالم بوده و دچار خوردگی یا آسیب نشده است. در صورتی که سطح آن حالت زنگ زدگی داشت، باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

برای تعویض آن باید به دنبال نمونه ای باشید که دقیقا سایز آن با سایز توپی شیر برابر باشد، اما تفاوت در جنس آن مسئله مهمی نیست. جنس پلاستیکی این توپی ها ارزان ترند، اما نمونه های برنجی از طول عمر بیش تری برخوردار می باشند.

اگر پس از بررسی توپی احساس کردید سطح آن جرم دارد، می توانید از سرکه سفید برای اسکراب آن استفاده کنید. (محل قرارگیری توپی در بالای شیر آب است و کنترل جریان آب را بر عهده دارد).

جداسازی دو فنر شیر

در این مرحله دو فنر شیر را با استفاده از انبر دم باریک با دقت جدا کنید. در صورتی که برای انجام این کار انبردست دم باریک در اختیار ندارید می توانید از یک مداد استفاده کنید. اگر فنرها دچار زنک زدگی شدند، باید نسبت به تعویض آن ها اقدام کنید.

بررسی واشر اورینگ

قسمت انتهایی شیرهای آب اهرمی، واشر اورینگ می باشند که باید مورد بررسی قرار گیرند. اگر این قسمت دچار آسیب یا خوردگی است، آن را ببرید و با یک نمونه جدید جایگزین کنید. قبل از استفاده از واشر اورینگ جدید با همان قبلی، آن را با استفاده از گریس مخصوص چرب کنید.

مرحله آخر

پس از بررسی کلی تمامی قسمت ها و تعویض یا تعمیر شیرآلات اهرمی، نوبت به مونتاژ دوباره شیر می رسد. پس از بستن شیر آب، فلکه زیر سینک روشویی را باز کنید تا از چکه نکردن شیر آب اطمینان حاصل کنید.