آموزش رویت

ساختمانچی

آیا از اهمیت وجود کمد دیواری در خانه خود آگاه هستید؟ آیا عدم وجود این المان ممکن است شما را از خرید منزل منصرف کند؟ همانطور که می دانید تخت و کمد دو جزء جدایی ناپذیر در طراحی اتاق خواب می باشند.

مسلماً اکثر صاحب خانه ها از وجود چنین مزیتی در خانه خود خشنود هستند. زیرا به راحتی وسایل و اشیاء مورد نیاز خود را در آن جا داده و فضایی مرتب و سازمان یافته ایجاد می نمایند.

کمددیواری انواع مختلفی دارد که از جمله می توان به کمد دیواری ریلی اشاره کرد. کمد درب ریلی نمونه ای از انواع کمددیواری مدرن شناخته می شود.

همانطور که می دانید آپارتمان های امروزی متراژ کمی دارند و بسیار سریع بهم می ریزند و نامرتب می شوند. تنها وجود کمد می تواند از ایجاد شلوغی در فضای آن ها جلوگیری نماید.

در نوشته های پیشین ساختمانچی به معرفی راهکارهای بهینه سازی فضا در آپارتمان پرداخته شد. اما هم اکنون در این نوشته قصد داریم به یکی از کاربردی ترین و بهترین راه های استفاده از فضا که همان کمد دیواری است اشاره کنیم.

طراحان و سازندگان کمدهای دیواری ایده های متفاوتی برای ساخت این فاکتور مهم در خانه به کار می برند و توصیه های کاربردی ارائه می دهند که در ادامه به آن ها پرداختیم. با ما همراه باشید.

نکات مهم در ساخت کمددیواری

مدل کمد دیواری

آنچه را که نیاز دارید بسازید

قبل از این که نسبت به ساخت و دیزاین کمد دیواری اقدام کنید، ابتدا سایز کمد و کوچک یا بزرگ بودن آن را مشخص کنید. داشتن یک دیوار بزرگ و سفید و تبدیل آن به یک کمددیواری کمی وسوسه برانگیز است.

کمد را باید براساس میزان فضایی که برای آویزان نمودن لباس ها و یا قراردادن اشیاء نیاز دارید طراحی کنید. ساخت کمددیواری هایی که نیازمند طبقه بندی و اکسسوری هستند کمی سخت تر از ساخت یک کمد ساده همانند اتاق پرو است. فضا را سازماندهی کنید.

اگر می خواهید فضای بیشتری در اختیار داشته باشید باید لباس هایی که سایز یکسان دارند را دسته بندی کنید. با انجام این کار حتی یک اینچ از فضا نیز هدر نخواهد رفت.

اگر یک دسته آیتم های مشابه دارید که هنگام آویز شدن، عرضی حدود 50 سانتی متر اشغال می کنند بهتر است بخشی مجزا به آن ها اختصاص دهید. همیشه میله بالایی را در بالاترین قسمت کمد قرار دهید تا لباس ها با میله پایینی به اندازه کافی فاصله داشته باشند.

عکس کمد دیواری

بر روی ارگونومیک ها تمرکز کنید

هیچ کس دوست ندارد بر روی زمین بخزد تا لباس خود را پیدا کند و یا برای استفاده از کفش و کیف خود مدام خم و راست شود. فضای کمد را به صورت ارگونومیک طراحی کنید، در این صورت خواهید دید که چقدر آسان و بدون زحمت می توان وسایل مورد نیاز را یافت.

همچنین با انجام این کار فضای کمد همواره تمیز و مرتب خواهد بود. تعبیه قفسه در بالای آویز لباس یک طراحی ارگونومیک محسوب می شود اما دقت کنید که عمق قفسه ها 35 سانت بیشتر نباشد، زیرا در غیر این صورت دسترسی به وسایلی که عقب تر قرار دارند کمی سخت خواهد بود.

با سازماندهی فضای کمد و طراحی ارگونومیک آن دیگر نیازی به مرتب کردن مداوم کمد نیست. زیرا همه چیز در جای خود قرار می گیرد و بهم ریختگی نمایان نمی شود.

عرض قفسه ها بهتر است 30 سانت باشد، زیرا لباس های تاخورده حدوداً 30 سانت عرض و 35 سانت از عمق کمد را به خود اختصاص می دهند.

کشوی کمد را فراموش کنید

افزودن کشو به کمد هزینه زیادی در بر دارد و منجر به از بین رفتن فضای مفید کمد خواهد شد. به بهینه سازی فضای کمد خود فکر کنید.

اگر از قبل در اتاق خود میز آرایش و یا میز پاتختی دارید دیگر نیازی به تعبیه کشوی کمد نیست؛ زیرا به اندازه کافی فضا برای قرار دادن جوراب ها و یا لباس های کوچک در اختیار خواهید داشت.

ژاکت ها و تیشرت ها بهتر است در قفسه های کمد قرار گیرند؛ زیرا همیشه در معرض دید هستند و به راحتی می توان از آن ها استفاده نمود.

فضای مناسب برای ذخیره سازی تعبیه کنید

هنگامی که فضای کمی در اختیار دارید مجبور به استفاده کامل از فضاهای موجود هستید. با آویزان نمودن لباس ها در کمد می توانید از تمام فضای آن استفاده کنید.

از فضاهای عمیق برای آویزان‌کردن لباس ها استفاده کنید، اما لباس های تاخورده و یا کفش ها را در جایی دیگر قرار دهید؛ زیرا قرار دادن لباس های تاخورده در جایی که لباس ها آویز هستند منجر به شلوغی کمد می شود.

بخوانید!  انتخاب لوستر مناسب راهرو

کفش های خود را مرتب در کمد قرار دهید

اگر فضای کمد محدود است، قرار دادن تمام کفش ها در چنین فضایی غیرممکن خواهد بود، اما با این حال آن ها را در ارتفاع میانی قرار دهید تا بتوانید به راحتی آن ها را ببینید.

چه شما قفسه بندی مرتب و چه کشو برای کمد تعبیه کنید، نیازی نیست کفش ها را با فاصله زیاد از هم قرار دهید. کشوها به شما این امکان را می دهند که از تمام عمق کمد استفاده کنید و به راحتی بتوانید کفش ها را ببینید.

مدل کمد دیواری

کمد را چند منظوره طراحی کنید

در برخی از کمدها میله های مخصوص آویز لباس درون قفسه ها قرار می گیرند. این کار این امکان را برای شما فراهم می کند تا در مواقع لزوم میله ها را جدا کنید و از قفسه برای قرار دادن اشیاء دیگر استفاده نمائید.

در فصل تابستان ممکن است از میله ها برای آویزان کردن بلوزها و در زمستان از قفسه ها برای لباس های پشمی و کاپشن ها به صورت تاخورده استفاده نمائید.

انواع مدل های کمد دیواری جدید

همان گونه که در بالا مختصری اشاره کردیم، کمددیواری انواع مختلفی دارد. این المان بر اساس متریال مورد استفاده در ساخت آن و چگونگی ساخت به نمونه های مختلفی تقسیم بندی می شود.

برای مثال بر اساس جنس می توان آن ها را به انواع کمد ممبران، کمد لباس چوبی، کمد ام دی اف و… تقسیم بندی کرد. براساس نوع کاربرد و نوع ساخت نیز می توان به انواع کمد لباسی، کمد ریلی، کمد رختخواب، کمد کشویی و… اشاره کرد.

انواع کمد دیواری براساس جنس

کمددیواری ام دی اف mdf

ام دی اف از جمله پرطرفدارترین و پرکاربردترین متریالی است که در ساخت کمدهای دیواری مورد استفاده قرار می گیرد. کمد دیواری هایی که با متریال ام دی اف تولید می شوند برای هر نوع سبکی مناسب می باشند و با هر دکوراسیونی به راحتی هماهنگ می گردند.

کمد دیواری ام دی اف

کمد دیواری هایگلاس

هایگلاس نوعی روکش براق و درخشان است که بر روی تخته های ام دی اف استفاده می شود و ظاهری زیباتر و مدرن تر به ام دی اف می بخشد.

امروزه کاربرد این متریال در خانه ها بسیار افزایش‌یافته و بسیاری از افراد از هایگلاس برای ساخت کابینت و کمددیواری استفاده می کنند.

اگر اتاق کوچکی دارید بهتر است از هایگلاس به عنوان متریال اصلی در ساخت کمد دیواری استفاده نمایید؛ زیرا هایگلاس نور را منعکس می کند و علاوه بر روشنایی بیشتر اتاق خواب، سبب می شود تا فضا بزرگ تر به نظر برسد. مخصوصا اگر از رنگ سفید استفاده نمایید.

کمد دیواری هایگلاس

کمد دیواری ممبران

اگر طراحی سالن پذیرایی یا اتاق خواب شما به سبک کلاسیک یا سلطنتی می باشد، پیشنهاد می کنیم از کمددیواری های ممبران استفاده نمایید. این کمد دیواری ها از چوب طبیعی به همراه روکش وکیوم تولید می شوند و به ممبران معروف می باشند.

کمد دیواری های ممبران دارای ظریف کاری ها و کنده کاری های بسیار زیبایی می باشند و رنگ های سفید و طلایی این کمددیواری ها نمایی بسیار شیک و لوکس در خانه شما ایجاد می نماید.

کمد دیواری ممبران

کمد دیواری ملامینه

از مقرون بصرفه ترین متریالی که می توانید در ساخت کمدهای دیواری مورد استفاده قرار دهید، ملامینه می باشد. کمددیواری های ملامینه به دلیل وجود مغزی ورق های آن که از جنس نئوپان می باشد، قیمت مناسبی دارند و ظاهری همانند ام دی اف را به نمایش می گذارند.

کمد دیواری ملامینه

انواع کمد دیواری براساس نوع کاربرد و ساخت

کمد دیواری ریلی

امروزه درخواست ساخت کمددیواری های ریلی بسیار افزایش یافته است. اما می دانید دلیل این تقاضای زیاد چیست؟ همانطور که می دانید به دلیل کوچک شدن آپارتمان ها بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا از کمد دیواری های ریلی جدید و مدرن استفاده نمایند.

این کمددیواری ها نسبت به کمددیواری های لولایی جای کم تری را اشغال می کنند و از لحاظ ظاهری نیز زیباتر می باشند.

همچنین با رونق‌گرفتن سبک های مدرن و مینیمال به جای سبک های پر زرق و برق سلطنتی و کلاسیک، استفاده از این کمدها افزایش‌یافته است؛ زیرا کمد دیواری های ریلی به سبک مدرن و مینیمالیست طراحی می شوند و برای چنین دکوراسیون هایی بسیار مناسب می باشند.

بخوانید!  باروک، سبکی کلاسیک در دکوراسیون داخلی

در پایین تصویری از کمد دیواری ریلی آینه ای مدرن که می توانید در طراحی کمد دیواری مورد استفاده قرار دهید، نشان داده شده است.

کمد دیواری ریلی

کمددیواری لولایی

کمد دیواری های لولایی پیشینه قدیمی تری نسبت به مدل های ریلی دارند و معمولا در خانه اتاق هایی با ابعاد و متراژ بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

این کمد دیواری ها معمولا در طراحی های کلاسیک یا روستیک مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه به دلیل کاهش متراژ خانه ها، استفاده از کمددیواری های ریلی بسیار کاهش‌یافته است.

کمد دیواری لولایی

کمد دیواری آکاردئونی

کمد دیواری های آکاردئونی نسل جدیدی از کمددیواری ها هستند که ترکیبی از لولایی و ریلی می باشند. به این صورت که درب ها با لولا باز می شوند. اما در بالا و پایین درب ها ریلی برای جمع کردن درب ها در کنار یکدیگر وجود دارد.

این نوع درب ها برای کمد دیواری های بزرگ با عمق زیاد بسیار مناسب می باشد. این نوع کمددیواری به دلیل طراحی جذابی که دارد امروزه بسیار پرطرفدار است. کمد دیواری های آکاردئونی با هر نوع سبکی نیز مطابقت دارند.

کمد دیواری آکاردئونی

کمددیواری بدون درب

نوع دیگری از کمد دیواری که امروزه بسیار رایج است، کمد دیواری های بدون درب می باشد. این کمددیواری ها معمولا طراحی ساده ای دارند و در خانه های بزرگی که اتاق لباس دارند و به سبک مدرن می باشند، بکار می روند.

کمد دیواری بدون درب

مدل کمد دیواری اتاق خواب

از کمدهای دیواری در اتاق خواب به منظور چیدمان لباس ها و یا رخت خواب ها مانند بالشت، پتو و تشک استفاده می شود. برخی افراد به منظور استفاده بهینه از این کمدها، درون آن ها میز کار یا کامپیوتر، آینه و میز آرایش، شلف و… نیز تعبیه می کنند تا بتوانند علاوه بر قرار دادن لباس ها، از آن ها استفاده های مفید دیگری نیز بکنند.

کمد دیواری اتاق خواب

همانطور که گفتیم امروزه متراژ اتاق ها بسیار کاهش یافته و ممکن است برخی زوج ها نتوانند از تخت خواب در اتاق استفاده نمایند. امروزه کمدهای دیواری به بازار عرضه می شود که دارای تخت های تاشو می باشد.

به گونه ای که در صورت نیاز آن را باز کرده و به تخت تبدیل می کنید و زمانی که به آن نیازی ندارید، آن را سرجای خود درون کمد دیواری قرار می دهید.

کمد دیواری تخت خواب شو

مدل کمد دیواری سالن پذیرایی

کمد دیواری هایی که در پذیرایی بکار می روند، ظاهر و کاربردی متفاوت تر از کمدهای اتاق دارند. از کمددیواری ها در سالن پذیرایی معمولا برای دیوار پشت تلویزیون، به عنوان شلف، کتابخانه، دکور تزیینی و پارتیشن استفاده می کنند. برخی مدل های کمددیواری پذیرایی در زیر آورده شده است:

کمد دیواری پذیرایی
مدل کمد دیواری پذیرایی
کمد دیواری سالن پذیرایی
طرح کمد دیواری پذیرایی

عوامل موثر بر قیمت کمد دیواری

قیمت کمد دیواری با توجه به جنس متریال مورد استفاده در ساخت آن و هم چنین ابعاد کمد متفاوت است و این دو پارامتر روی قیمت نهایی بسیار مؤثر هستند.

کلام پایانی

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی شما را با انواع کمد دیواری و کاربرد آن ها آشنا کرده باشد. شما از کدام نوع در خانه خود استفاده کرده اید؟ در صورت تمایل عکس مدل های کمد دیواری خانه خود را برای ما ارسال نمایید.

سوالات متداول

برای استفاده بهینه از ارتفاع کمد دیواری باید به چه مواردی دقت کرد؟

اگر می خواهید فضای بیشتری در اختیار داشته باشید باید لباس هایی که سایز یکسان دارند را دسته بندی کنید. با انجام این کار حتی یک اینچ از فضا نیز هدر نخواهد رفت.
بهتر است بخشی مجزا به لباس های با قدهای مختلف اختصاص دهید. همیشه میله بالایی را در بالاترین قسمت کمد قرار دهید تا لباس ها با میله پایینی به اندازه کافی فاصله داشته باشند.

قبل از اقدام به ساخت کمد دیواری باید چه مواردی را در نظر گرفت؟

سایز کمد و کوچک یا بزرگ بودن آن را مشخص کنید. داشتن یک دیوار بزرگ و سفید و تبدیل آن به یک کمد دیواری کمی وسوسه برانگیز است. کمد را باید بر اساس میزان فضایی که برای آویزان‌کردن لباس ها و یا قراردادن اشیاء نیاز دارید طراحی کنید.

کمد دیواری بر اساس متریال و نوع ساخت به چه انواعی تقسیم بندی می شود؟

براساس متریال کمد دیواری به کمد ممبران، کمد  چوبی، کمد ام دی اف، کمد هایگلاس و غیره تقسیم بندی کرد. بر اساس نوع کاربرد و نوع ساخت نیز می توان به انواع کمد لباس، کمد ریلی، کمد رختخواب، کمد کشویی، کمد لولایی، کمد آکاردئونی و غیره اشاره کرد.