آموزش رویت

ساختمانچی

همراهان گرامی، در این مطلب از ساختمانچی به بیان مهم ترین اخبار ساختمانی در هفته ای که گذشت خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

کاهش 28 درصدی صدور پروانه های ساختمانی در تهران

حامد سلیمی گفت: از ابتدای فروردین تا پایان مرداد امسال، 2 هزار و 882 مورد پروانه ساختمانی صادر شده که این آمار در مدت مشابه در سال قبل 4 هزار مورد بوده است. از لحاظ متراژ ساخت‌ و ساز در پنج ماه اول امسال، مجوز ساخت حدود 3 میلیون و 900 هزار متر مربع صادر گردیده است؛ این در حالی است که سال گذشته مجوز ساخت حدود 4 میلیون و 950 هزار متر مربع صادر شده بود و شاهد کاهش 21 درصدی ساخت‌ و ساز از لحاظ متراژ نیز بودیم.

تعداد پروانه‌های صادر شده در 5 ماه نخست امسال، 2655 مورد مسکونی، 171 مورد مختلط تجاری، اداری و مسکونی و 56 مورد در کار و فعالیت قرار دارند. از مجموع پروانه‌ های صادر شده در سال گذشته نیز 3720 مورد در مسکونی، 229 مورد در مختلط و 56 مورد در کار و فعالیت جای گرفته‌اند.

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران گفت: در پنج ماه نخست سال 99 بیشترین فراوانی صدور پروانه در منطقه 15 با 352 مورد، منطقه 4 با 243 مورد و منطقه 14 با 221مورد رقم خورد. همچنین کم‌ ترین میزان صدور پروانه هم به ترتیب در منطقه 9 با 41 مورد، منطقه 6 با 74 مورد و منطقه 3 با 80 مورد اتفاق افتاد.

سلیمی گفت: در پنج ماه اول سال 98 بیشترین تعداد پروانه با 376 مورد در منطقه 4، 336 مورد در منطقه 15 و 274 مورد در منطقه 14 صادر شده بود، همچنین منطقه 6 با 61 مورد، منطقه 12 با 89 مورد و منطقه 19 با 93 مورد، کمترین میزان صدور پروانه در پنج ماه نخست سال گذشته را ثبت کردند.

در 5 ماه نخست سال مناطق 5، 4 و 15 مجوز بیشترین متراژ ساخت‌ و ساز را داشته و مناطق 9، 19 و 16 مجوز کم ترین متراژ ساخت‌ و ساز را گرفته‌اند، این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته مناطق 4 ، 1 و 15 بیشترین و مناطق 9 ، 19 و 16 کمترین مجوز ساخت‌ و ساز را دریافت کرده‌اند. آمار ارائه‌ شده با توجه به تنوع و تعداد املاک واقع در محدوده جغرافیایی مناطق 22 گانه بوده و ملاک برتری و ارزشیابی مناطق 22 گانه در صدور پروانه نیست.

بخوانید!  رفع مشکل مستاجران در ایام کرونا و افزایش نرخ پروانه

الویت آپارتمان های رهن کامل در بازار ساختمان

آپارتمان‌ های رهن کامل در بازار اجاره پیشتاز هستند و در برخی مناطق تعداد آنها از تعداد آپارتمان‌هایی با ترکیب رهن و اجاره‌ بهای ماهانه، بیشتر است. در مناطق ۴ و ۵ تقریبا به ازای هر خانه اجاره، یک خانه رهن کامل هم وجود دارد؛ اما در مناطق ۷ تا ۱۲ تعداد آپارتمان‌های رهن کامل بیش از آپارتمان‌های اجاره ای است که آن ها هم اغلب وزن رهن کامل بیشتر از وزن اجاره‌ بهای ماهانه می باشد.

البته این قاعده اغلب در آپارتمان‌ های تا ۸۰ متری که در بازار اجاره متقاضی بیشتری دارد، صدق می‌کند و در بازار آپارتمان‌ های با متراژ زیاد، موجران به دریافت اجاره‌ بهای چند میلیونی ماهانه رغبت بیشتری نشان می‌دهند.

 خرید دیوانه وار ملک های شمال

رخداد بی‌ سابقه قیمت ها در بازار ویلاهای سه استان واقع در پهنه سبز شمال کشور این پرسش را در اذهان عمومی مطرح کرده که آیا قیمت ویلاهای شمال حبابی شده است یا نه!! اکثریت مردم، سه استان گیلان، مازندران و گرگان را به‌ عنوان پهنه سبز در شمال می‌ شناسند، اما زمانی که صحبت از بازار ویلا و زمین در شمال می‌شود، نگاه اصلی متوجه استان مازندران است.

در داخل استان مازندران تمرکز بازار ویلا عمدتا متوجه غرب این استان می باشد و غالب ایرانی‌ ها از شمال، محدوده نور و نوشهر تا محمودآباد را بیشتر می شناسند. در پهنه غربی استان مازندران نیز چهار نقطه شامل نوشهر، چالوس، نمک‌ آبرود و سلمان‌ شهر را می‌توان به‌عنوان کانون پر تقاضای ویلا معرفی کرد.

بخوانید!  تأثیر بنزین بر بازار مسکن

صرف‌ نظر از اینکه در ماه‌ های اخیر بازار مسکن چه در پایتخت و چه در کل کشور دچار رکود سنگین معاملاتی بوده است، اما در کانون گردشگری و خرید ملک در پهنه سبز واقع در شمال کشور نه‌ تنها خبری از رکود نیست، بلکه عموم مردم حس کرده‌اند که در ماه‌های اخیر بازار ویلا در این نقاط رونق هم داشته است.

از طرفی این رونق توام با رشد شدید قیمت مسکن بوده و به همین خاطر سوال‌ برانگیز شده است؛ به‌ویژه با توجه به اینکه سه رخداد عمومی در کشور شامل شیوع کرونا، وضعیت نابسامان معیشت و تنزل سطح درآمد خانوار، جهش قیمت و رونق معاملات در بازار ویلای شمال را دور از انتظار کرده است.

افزایش متعارف قیمت مصالح ساختمانی

هادی ساداتی، نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ساختمانی، دو هفته پیش گفته بود که مصرف کنندگان، مصالح ساختمانی را چندین برابر قیمت معمول، می خرند؛ در حالی که ۲۰ درصد تولیدات به دست مصرف کننده می رسد و بقیه وارد بازار آزاد می شود. بنابراین او خواستار ورود سازمان بازرسی به افزایش بیش از حد قیمت مصالح ساختمانی شد و گفت که جای دستگاه‌ های نظارتی و سازمان حمایت، در جلوگیری از افزایش قیمت مصالح ساختمانی خالی است.

سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولید کنندگان نیز در پاسخ به این اظهارات گفت که مطابق مصوبه شماره 151780/60 مورخ دهم شهریور سال 1397 کارگروه تنظیم بازار، موضوع دستورالعمل نحوه تعیین قیمت کالا و خدمات، قیمت گذاری مصالح ساختمانی با رعایت ضوابط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و درصد های سود عمده فروشی، خرده فروشی، پخش و دستورالعمل‌ های مربوطه، توسط واحد های تولیدی صورت می‌ گیرد و این سازمان و سازمان‌ های صنعت، معدن و تجارت استان‌ ها موظفند هم‌ زمان با رصد مستمر بازار، در صورت افزایش غیر متعارف قیمت‌ ها یا دریافت شکایات، به آن ها رسیدگی و آن ها را اعمال قانون کنند.