آموزش رویت

ساختمانچی

عکس کاهش سود تسهیلات مسکن در بافت های فرسوده

در حال حاضر یکی از دغدغه های اصلی زوج های جوان خرید مسکن به واسطه تسهیلات بانکی است که خوشبختانه با اجرایی شدن تصمیمات دولت در خصوص راه اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم و کاهش سود تسهیلات تا حدودی رفع شده است.

اخیراً شورای پول و اعتبار مصوبه ای مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن در بافت های فرسوده شهری تصویب نموده که با توجه به آن سود تسهیلات از محل صندوق پس انداز مسکن یکم از 8 به 6 درصد کاهش پیدا خواهد کرد که با اینکار هم دولت برنامه خود را برای احیای بافت های فرسوده شهری عملی می کند و هم متقاضیان با استفاده از وام های ارزان خانه دار خواهند شد. طبق اظهارات مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن این تصمیم دولت در رابطه با کاهش نرخ سود تسهیلات به 6 درصد, استقبال روزافزون خریداران واجد شرایط را در پی داشته است.

ارائه تسهیلات بانکی برای بازسازی بافت های فرسوده شهری علاوه بر اعطای وام های ساخت و خرید مسکن از جمله اولویت های بانک مسکن در پرداخت تسهیلات به متقاضیان می باشد. قابل ذکر است که در حال حاضر ارزان ترین وام های بانک مسکن مربوط به احیاء بافت های فرسوده شهری می باشند.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن خبر از کاهش سود تسهیلات مسکن در بافت های فرسوده شهری از 8 به 6 درصد داد و گفت: در 19 اردیبهشت امسال دستورالعمل کاهش سود تسهیلات بانک مسکن به نرخ 6 درصد به تمامی شعب این بانک ابلاغ شده و در حال اجرا می باشد. وی افزود پرونده هایی که قبل از این تاریخ به دفترخانه ارسال شده بودند برای تنظیم مجدد قرارداد با نرخ 6 درصد به شعبه مورد نظر عودت داده شدند.

بخوانید!  رکود بازار آهن

مرادی افزود: نرخ سود تسهیلات خرید مسکن در بافت های فرسوده برای افرادی که در صندوق پس انداز مسکن یکم سپرده گذاری کرده اند 6 درصد و برای افرادی که خانه اولی نمی باشند 8 درصد در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به نرخ 9 درصدی سود تسهیلات حساب پس انداز جوانان افزود: سود این تسهیلات از 11 به 9 درصد رسیده و میزان اقساط آن نیز کاهش یافته است. افتتاح حساب پس انداز مسکن جوانان روشی مطمعن برای خانه دار شدن جوانان در درازمدت است. با استفاده از این حساب متقاضیان ماهیانه و یا به صورت یکجا مبلغی را پس انداز می کنند و بعد از پنج الی 15 سال می توانند نسبت به اخذ وام مسکن درخواست خود را ارائه دهند. سقف تسهیلاتی که به دارندگان حساب پس انداز مسکن جوانان پرداخت می شود با توجه به دستورالعمل بانک مسکن بر اساس سال افتتاح حساب متفاوت می باشد.

مرادی به ادامه روند پرداخت وام بدون سپرده جعاله در امسال اشاره نمود و آن را مکمل تسهیلات خرید مسکن عنوان کرد. وی گفت: متقاضیانی که برای دریافت وام خرید مسکن درخواست داده اند می توانند نسبت به دریافت وام 20 میلیون تومانی جعاله نیز اقدام نمایند. طبق اظهارات وی هم اکنون سود تسهیلات جعاله در تمام شعب بانک مسکن با اوراق مسکن ۱۷.۵ و بدون این اوراق 18 درصد می باشد.

در سال های اخیر بازسازی و احیاء بافت های فرسوده شهری یکی از برنامه های دولت برای خانه دار شدن متقاضیان می باشد و برنامه های حمایتی دولت برای تامین مسکن قشر متوسط و کم درآمد جامعه بر پایه نوسازی بافت های فرسوده می باشد.