آموزش رویت

ساختمانچی

کاشی سرامیکی نوعی از مصالح است که امروزه به منظور پوشش کف و دیواره های ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. کاشی سرامیک جزء مصالحی است که در حمام، آشپزخانه، حیاط، گلخانه، حیاط خلوت، نمای ساختمان و حوض های تزیینی بکار می رود. با این مقدمه در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی این نوع مصالح ساختمانی می پردازیم. با ما همراه باشید.

ساختار کاشی سرامیکی

  • ساختار کاشی سرامیکی از ترکیب سه ماده کانی رسی کائولینیت، کوارتز و فلدسپات تشکیل می شود:
  • کانی رسی کائولینیت: به دلیل‌نبودن اکسید آهن در این نوع کانی دمای ذوب آن پایین و رنگ آن سفید رنگ است.
  • مواد غیر پلاستیک، کوارتز  یا سیلیکا SiO2: این ماده، ماده اصلی تشکیل‌دهنده شیشه می باشد که از سختی و دیرگدازی بالایی برخوردار است.
  •  فلدسپات: همان آلومینو سیلیکات بدون آب است که کاربرد زیادی در ساخت چینی دارد.
کاشی سرامیکی آشپزخانه

ویژگی های کاشی سرامیکی

  • مقاومت بالا در برابر افزایش یا کاهش ناگهانی دما
  • مقاومت در برابر آتش، رطوبت و یخ زدگی
  • استحکام فیزیکی بالا
  • مقاومت فشاری بالا
  • سختی زیاد و مقاومت در برابر خوردگی
  • تنوع بالا در رنگ نسبت به سایر محصولات مشابه

سیستم ساخت کاشی سرامیک

کاشی سرامیک ها به دو صورت تک پخت و دو پخت تولید می شوند. در سیستم تک پخت، بدنه کاشی و لعاب آن به طور همزمان و در یک مرحله در کوره رولری پخته می شوند. در این روش بعد از این که کاشی ها پرس شدند، وارد خشک‌کن می شوند. سپس وارد مرحله لعاب کاری و در نهایت پس از ورود به کوره رولری، پخته می شود.

اما در سیستم دو پخت، دو روش برای ساخت کاشی سرامیک وجود دارد. روش اول که روش پخت در کوره های تونلی نام دارد، بعد از این که قطعات کاشی پرس شدند به صورت دسته‌ای روی هم جمع می شوند و توسط واگن به بخش خشک‌کن منتقل می گردند. سپس در آنجا پخته و لعاب‌زده می شوند.

در روش دوم که پخت در کوره های رولری نام دارد، بعد از پرس کاشی ها، آن ها به صورت مجزا و انفرادی برای انجام مرحله پخت وارد کوره های رولری می گردند و سپس به بخش لعاب زنی منتقل می گردند. بعد از این که روی آن ها لعاب زده شد باز به کوره های پخت رولری منتقل شده و لعاب آن ها نیز در آن جا پخته می شود.

کاشی سرامیکی کف

نکات مهم در خرید کاشی سرامیکی

آگاهی و اطلاع از ویژگی های کاشی سرامیکی می تواند یک خرید خوب را برای شما به ارمغان آورد. آن چه که در هنگام خرید این نوع مصالح ساختمانی باید مورد بررسی قرار دهید، اندازه، شکل، طرح و پوشش آن می باشد.

کاشی های سرامیکی عموما از سطح صاف و یکنواختی برخوردار اند و به راحتی می توان هرگونه لکه ای را از روی آن پاک کرد. نمونه ای از این کاشی ها که از لعاب بر روی آن ها استفاده شده است، دارای سطحی براق می باشند که آن ها را به متریالی مناسب برای استفاده در طراحی دکوراسیون داخلی تبدیل می کند.

کاشی سرامیکی در اندازه های مختلف به بازار عرضه می گردد، اما عموما این کاشی ها از ابعاد 12*12 برخوردار می باشند. کاشی هایی که از ابعاد کوچک تری برخوردار می باشند، ارزان قیمت تر هستند، اما در مقابل، هزینه نصب آن ها بیشتر می باشد.

این امکان وجود دارد که با کنار هم قرار دادن کاشی های سرامیکی به طرح دلخواه در دکوراسیون داخلی دست یابید. اگر به مراکز عرضه انواع کاشی سرامیکی مراجعه کنید، متوجه علامت ها و مشخصه های درج‌شده بر روی بسته‌بندی آن ها می شوید.

بخوانید!  بتن هوشمند چیست؟

این مشخصات اطلاعات مفیدی در اختیار خریدار قرار می دهند، از این رو آگاهی از آن ها ضروری است و حتماً باید مورد توجه قرار گیرند. از جمله مشخصه هایی که بر روی بسته‌بندی های کاشی سرامیکی درج شده‌اند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

درجه رنگ

مسلماً هنگام خرید کاشی شنیدید که فروشنده به درجه‌بندی کاشی سرامیک اشاره می کند که از درجه 1 الی 3 دسته‌بندی می شود. درجه پایین تر نشان کیفیت و دوام پایین تر و درجه بالاتر نماد کیفیت ممتاز است.

سرامیک های درجه 1 و 2 به دلیل مقاومت بالاتر به عنوان پوشش کف استفاده می شوند، زیرا در اثر تردد، کمتر دچار آسیب می شوند؛ اما سرامیک های درجه 3 به عنوان دیوارپوش کاربرد دارند.

درجه سائیدگی یا PEI

PEI که بر روی بسته بندی کاشی سرامیک ها درج شده به میزان سائیدگی اشاره دارد. این علامت اختصاری مقاومت کاشی را در برابر سایش نشان می دهد و دارای درجه بندی از I الی V است.

کاشی سرامیک های مخصوص دیوار دارای درجه I و II هستند و به دلیل مقاومت کم، بیشتر به عنوان دیوارپوش دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرند. کاشی‌های درجه III قابل استفاده در مکان های مسکونی هستند و تقریباً مقاومت آن ها متوسط است، اما درجه IV به مقاومت بالا در برابر سایش اشاره می کند.

کاشی سرامیک هایی که این درجه بر روی بسته بندی آن ها درج می باشد قابل استفاده برای مکان های مختلف اعم از مسکونی یا تجاری هستند. در نهایت کاشی سرامیک با درجه V ایده آل ترین و مقاوم ترین کاشی است که در برابر سائیدگی دچار آسیب نمی شود و برای تمام مکان ها قابل اجرا می باشد. 

کاشی سرامیکی

درجه جذب آب یا W.A

W.A میزان جذب آب توسط کاشی سرامیکی را نشان می دهد. این علامت چهار دسته کاشی را بر می گیرد. دسته اول به کاشی شیشه ای که میزان جذب آب بالایی دارد اشاره می کند. این کاشی ها آب زیادی به خود جذب می کنند، از این رو غیر قابل استفاده در مکان های مرطوب هستند.

دسته دیگر، کاشی نیمه شیشه ای را در بر می گیرد که این نوع کاشی ها نیز تنها برای فضاهای خشک داخلی قابل استفاده هستند. انواع کاشی شیشه ای که در دسته سوم قرار می گیرند، آب را حداکثر تا 3 درصد وزن خود جذب می کنند.

در نهایت دسته آخر به کاشی هایی اشاره می کند که میزان جذب آب در آن ها ناچیز است و برای مکان های مرطوب مانند حمام و سرویس بهداشتی گزینه ای ایده آل می باشند.

درجه مقاومت در برابر سرما

این درجه بندی به مقاومت کاشی سرامیک در برابر سرما اشاره دارد که هنگام خرید کاشی برای داخل ساختمان اصولاً بدان توجهی نمی شود.

درجه لیزی کاشی یا COF

COF به درجه لیز بودن کاشی سرامیک اشاره دارد. اگر درجه COF بالا باشد کاشی مطمئن تر و میزان لیزی آن کمتر است. در مقابل اگر این درجه پایین باشد، کاشی لیزتر خواهد بود. کاشی سرامیک هایی که برای منزل خریداری می شوند باید از COF بالای 50 برخوردار باشند.

درجه لیزی کاشی مهم ترین فاکتور انتخاب آن ها برای مکان هایی نظیر حمام و سرویس بهداشتی است. در صورت انتخاب درست، خطر سرخوردن بر روی کف به حداقل می رسد.

آموزش نصب کاشی سرامیکی

مرحله اول

در ابتدا از یک پاک‌کننده که پایه اسیدی دارد و یا انواع پاک‌کننده های قوی دیگر برای پاکسازی سطح بتنی استفاده کنید و به آن اجازه دهید تا خشک شود.

سپس سطح بتنی را بررسی کنید و در صورتی که ترک های عمیقی بر روی سطح آن وجود داشت، نسبت به تعمیر آن ها اقدام نمایید. موریاتیک اسید نمونه ای از بهترین پاک‌کننده هایی است که می توانید برای پاکسازی کامل سطوح بتنی مورد استفاده قرار دهید.

پاکسازی

مرحله دوم

در مرحله دوم نوبت به استفاده از سیلر برای سطح بتنی می رسد. بعد از پاک‌کردن و تعمیر قسمت های خراب و خشک‌شدن کامل سطح بتن، از سیلر مخصوص برای سطح بتنی استفاده نمایید. پس از استفاده از سیلر نسبت به هم سطح سازی سطح بتنی اقدام نمایید.

بخوانید!  راهنمای خرید سرامیک کف

توجه کنید که استفاده از پاک‌کننده ها باید قبل از مرحله هم سطح سازی سطح بتن صورت پذیرد. سیلرهایی با پایه سدیم سیلیکات یا لیتیوم سیلکات به بتن خاصیت ضدآب می بخشند و می توانند باعث ایجاد مقاومت در بتن شوند.

استفاده از سیلر

مرحله سوم

قبل از اقدام به نصب کاشی سرامیکی بهتر است یک نقشه از چگونگی انجام این کار طراحی کنید. استفاده از این نقشه به شما کمک می کند از چگونگی قراردادن کاشی ها و قسمت هایی که نیاز به برش کاشی می باشد، آگاهی داشته باشید. بهتر است با استفاده از یک گچ خطوط محل قرار گیری کاشی سیرامیکی را بر روی سطح بتنی مشخص کنید.

استفاده از نقشه

مرحله چهارم

در مرحله چهارم نوبت به استفاده از ملات می رسد. برای انجام این کار از دستورالعمل ملاتی که خریدید برای تهیه آن استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که از هم‌زدن زیاد ملات خودداری نمایید.

با استفاده از یک ماله، ملات را بر روی سطح کوچکی از بتن بریزید و از ریزش آن بر روی سطح وسیع خودداری نمایید. توجه داشته باشید کاشی های مختلف نیاز به ملات های مختلف دارد. در هنگام خرید این محصول از فروشنده بخواهید که نمونه ای مناسب به شما ارائه دهد.

استفاده از ملات

مرحله پنجم

در این مرحله نوبت به نصب کاشی سرامیکی می رسد. برای انجام این کار از فاصله دهنده ها و خطوط راهنمای روی سطح بتنی استفاده کنید. این کار را با دقت انجام دهید و بعد از قراردادن آن بر روی سطح موردنظر از تکان آن خودداری نمایید.

نصب کاشی سرامیکی

مرحله ششم

بعداز نصب کاشی های سرامیکی نسبت به تمیز کردن سطح آن ها اقدام نمایید. این کار از خشک‌شدن ملات که به سطح کاشی سرامیکی مالیده است، جلوگیری می کند. سپس به ملات اجازه دهید خشک شود. مدت زمان خشک‌شدن ملات به دستورالعمل و نوع ملاتی که استفاده کرده‌اید، بستگی دارد.

عکس کاشی سرامیکی، پوششی برای کف و دیوار ساختمان

مرحله هفتم

در این مرحله نوبت به استفاده از دوغاب می رسد. برای تهیه دوغاب از دستورالعمل محصولی که تهیه کرده‌اید، استفاده نمایید. توجه کنید که تمام سطح کاشی سرامیکی به وسیله دوغاب پر شود.

بعد از پایان مدت زمان معلوم برای استفاده از دوغاب، دوباره سطح موردنظر را دوغاب دهید. انتخاب نوع دوغاب نکته مهمی است که باید به یاد داشته باشید. برای انتخاب نمونه مناسب از آن ها بهتر است از فروشنده کمک بگیرید.

دوغاب

مرحله هشتم

زمانی که دوغاب به طور کامل خشک شد، از یک پارچه تمیز خیس برای پاک کردن سطح موردنظر استفاده نمایید. بعد از آن دوباره اجازه دهید تا رطوبت سطح کاشی سرامیکی به خوبی از بین رود. توجه کنید که پاک‌کردن سطح موردنظر را تا تمیز شدن کامل آن ادامه دهید.

پاک کردن سطح مورد نظر

مرحله نهم

در این مرحله نوبت به استفاده از سیلر می رسد. توجه داشته باشید که از سیلر در تمامی سطح کاشی سرامیکی استفاده کنید. این کار باعث ایجاد لایه محافظتی بر روی سطح کاشی سرامیکی می شود. این مرحله پایانی کار می باشد.

سیلر

کلام پایانی

آنچه در این متن از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه نکاتی در خصوص کاشی سرامیکی و کاربردهای آن می باشد. در صورت تمایل نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.