آموزش رویت

ساختمانچی

کارتن پلاست از جمله متریالی است که استفاده های زیادی در صنایع مختلف دارد. حال سوال این جاست که کارتن پلاست چیست و چه ویژگی هایی آن را به متریالی مناسب برای استفاده در صنایع مختلف تبدیل کرده است؟

آن چه که در تولید این محصول به کار می رود، مواد اولیه پلی پروپیلن می باشد. کارتن پلاست را می توان از جمله مواد دوستدار طبیعت و قابل بازیافت در نظر گرفت. با این مقدمه در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان نکات بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

کارتن پلاست چیست؟

همان گونه که در بالا اشاره شد، کارتن پلاست از جمله مواد دوستدار محیط زیست است که در تولید آن از مواد اولیه پلی پروپیلن استفاده می شود. روشی که از آن برای تولید این محصول استفاده می شود، اکستروژن نام دارد.

در این روش دو ورقه مسطح خارجی به نام فیلم، توسط صفحات باریک عمودی به صورت موازی به یکدیگر متصل می شوند.

این محصول با نام های دیگری همچون شیت پلاست، پلاست شیت، پلاست پک، هالوپرفیل شیت و کروگیت پلاستیک شیت نیز معروف است. استفاده از این محصول در صنایع مختلف به چشم می خورد.

کارتن پلاست

ویژگی کارتن پلاست

ورق های کارتن پلاست دارای ویژگی های منحصربفردی هستند که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این محصول در برابر ضربه بسیار مقاوم می باشد.
  • میزان تحمل تغییرات دمایی کارتن پلاست بین منفی 30 تا 80 درجه سانتی گراد می باشد.
  • از این ورق ها می توان به عنوان عایق صوتی و حرارتی استفاده کرد.
  • کارتن پلاست از قابلیت چاپ برخوردار می باشد. روشی که از آن برای چاپ بر روی این ورق ها استفاده می شود، سیلک اسکرین می باشد. این روش از ماندگاری بالایی برخوردار است، از این رو این محصول را به نمونه ای مناسب در ساخت تابلوهای تبلیغاتی و استندها تبدیل کرده است.
  • این ورق ها از قابلیت انعطاف پذیری بالایی برخوردار می باشند.
  • ورق های کارتن پلاست قابل شستشو می باشند.
  • از ویژگی های منحصربفرد این گونه ورق ها می توان به بهداشتی و غیر سمی بودن آن ها اشاره کرد.
  • همچنین بسیار سبک هستند و همین امر استفاده از آن ها را آسان می کند.
  • این ورق ها بدون بو می باشند.
  • این ورق ها ضدآب و رطوبت هستند.
  • این ورق ها ضد اشتعال هستند و در هنگام بروز حادثه، آتش نمی گیرند، بلکه ذوب می شوند. همین امر می تواند از گسترش آتش سوزی ممانعت به عمل آورد.
  • در برخی از نمونه های این ورق ها از مواد مخصوصی به منظور مقاومت در برابر اشعه UV به کاررفته است که مانع از عبور اشعه ماوراء بنفش می شود و مقاومت آن را در برابر تابش نور خورشید افزایش می دهد.
کاربرد کارتن پلاست

کاربرد کارتن پلاست

کارتن پلاست در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال می توان از این محصول در صنایعی همچون ساختمان سازی، کشاورزی، چاپ و تبلیغات، خودروسازی، لوازم خانگی، قالب بندی ساختمان و بلوک سقفی، معماری داخلی، سوله سازی، ماکت سازی و ساخت لوکیشن های فیلم برداری اشاره کرد.

بخوانید!  پلان معماری چیست؟

استفاده از این محصول در ساختمان سازی در مواردی هم چون سقف کاذب، دیوار کاذب و پارتیشن بندی صورت می گیرد.

استفاده از کارتن پلاست

مزایای کارتن پلاست در صنایع مختلف

  • از مزایای استفاده از این محصول در صنعت کشاورزی می توان به سهولت و سرعت بالا در اجرا، عمر مفید طولانی، حفظ دما و رطوبت خاک و به واسطه آن افزایش عمر درختان، صرفه اقتصادی، مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی، امکان نگهداشتن نور گلخانه در حالت مطلوب، امکان سفارش ساخت نمونه های مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش، خاصیت نانو و ضد قارچ بودن و… اشاره کرد.
  • صنعت بسته بندی، نمونه ای از صنایعی است که استفاده از کارتن پلاست در آن به وفور به چشم می خورد. ضد آب و رطوبت بودن ورق ها، مقاومت بالا در برابر ضربه، قابلیت چاپ، وزن سبک، مقاومت بالا در برابر مواد شوینده و مواد اسیدی، قابلیت بازیافت، عدم اشتعال پذیری و مطابقت آن ها با استانداردهای جهانی در جهت بسته بندی محصولات از دلایل استفاده از این محصول در صنایع بسته بندی به شمار می رود.
  • از آن جایی که کارتن پلاست از قابلیت چاپ برخوردار می باشد، استفاده از آن در صنعت چاپ و تبلیغات نیز به وفور به چشم می خورد.
  • از جمله موارد کاربرد این محصول در صنعت خودرو می توان به استفاده از آن به عنوان کفی صندوق عقب خودرو، جداکننده صندوق از اتاق و… اشاره کرد.
  • از جمله مزایای استفاده از این محصول در صنعت لوازم خانگی می توان به وزن سبک و بی بو بودن، طول عمر بالا، مقاومت در برابر ضربه و عایق حرارتی بودن آن که باعث کاهش مصرف انرژی می شود، اشاره کرد.
  • در صنعت ساختمان به دلیل امکان برش آسان، عمر مفید بالا، عدم چسبندگی سیمان و بتن به آن ها، دارابودن سطح صاف و صیقلی، قابلیت شستشو، عدم جذب رطوبت و در نتیجه افزایش استحکام بتن، سبک سازی سازه و… ا.ز کارتن پلاست استفاده می شود.
کارتن پلاست چیست؟

خصوصیات فنی کارتن پلاست

  • وزن: وزن کارتن پلاست برحسب گرم بر متر مربع محاسبه می شود. هر چه گرماژ این محصول برحسب مترمربع بیشتر باشد، استحکام و مقاومت آن نیز بیشتر خواهد بود. معمولا وزن این محصول بین 800 تا 3000 گرم بر متر مربع می باشد.
  • ضخامت: محصولات کارتن پلاست معمولا با ضخامت های بین 2 تا 13 میلی متر و براساس نیاز مشتری تولید می شوند.
  • رنگ: رنگ کارتن پلاست محدودیتی ندارد و به سلیقه و انتخاب مشتریان بستگی دارد. تولیدکنندگان با توجه به این موضوع، رنگ مورد علاقه و ایده آل آن ها را تهیه می کنند.
  • اندازه: رول های کارتن پلاست در اندازه های مختلف و بنا به سفارش مشتریان طراحی و تولید می شوند. عرض این محصول حداکثر 210 سانتی متر است اما طول آن هیچ محدودیتی ندارد.
  • آنتی UV: کارتن پلاست ها را با یک لایه محافظ در برابر پرتوهای یو وی یا همان اشعه فرابنفش تولید می کنند که این لایه سبب افزایش طول عمر ورق ها و طرح های چاپی می شود.
  • انعطاف پذیری: انعطاف پذیری امری بسیار مهم در تولید این محصول بشمار می آید. برای رسیدن به این هدف، بار الکتریکی ورق ها را تخلیه می کنند و پس از چربی گیری، آن را برای چاپ طرح حاضر می سازند.
  • آنتی استاتیک: آنتی استاتیک کردن این امکان را ایجاد می کند تا خیال مشتری از تخلیه بارالکتریکی ساکن در کارتن پلاست راحت باشد. از علت های اصلی و مهم در آسیب دیدگی این محصول، تخلیه بارالکتریکی ساکن می باشد که گاهی اوقات نیز سبب بروز خسارت در حمل و نقل کالاهای الکترونیکی نیز می گردد. نشستن گرد و غبار بر روی سطح این المان نیز از دیگر مشکلات تخلیه بارالکتریکی ساکن محسوب می شود.
خصوصیات کارتن پلاست

مراکز خرید و فروشگاه های عرضه کننده کارتن پلاست

مراکز و فورشگاه های متعددی در سراسر ایران وجود دارند که این محصول را عرضه می کنند. در این بخش قصد داریم تعدادی از خیابان های مهمی که این فروشگاه ها در آن قرار دارند را معرفی کنیم. شما می توانید با مراجعه به این محل ها، محصول موردنظر خود را سفارش و خریداری نمایید.

بخوانید!  کف کاذب آلومینیوم، مزایا و معایب آن

تهران

در تهران برای سفارش و خرید کارتن پلاست می توانید به خیابان قزوین خیابان شهید حسنی، احمدآباد مستوفی خیابان ولیعصر شمالی، تهران نو خیابان دماوند، اتوبان آزادگان بازار آهن مکان فاز 6 و تهرانپارس شرقی ابتدای بلوار احسان، مراجعه فرمایید.

 اصفهان

در اصفهان برای تهیه این محصول می توانید به چهارباغ بالا خیابان شریعتی، خیابان معراج، خیابان ارتش، خیابان جی خیابان لاهور ابتدا خیابان مفتح، خیابان کاوه پل چمران قبل از برج کاوه، مراجعه فرمایید.

 شیراز

در شیراز نیز مراکزی برای خرید این محصول وجود دارند که از جمله می توانید به چهارراه گمرک ابتدای مشیر غربی مجتمع بابک و چهار راه ادبیات بلوار چهل مقام بین کوچه 10 و 12 مراجعه فرمایید.

کلام آخر

ما در این نوشته به بررسی محصولی پرکاربرد به نام کارتن پلاست پرداختیم که کارایی بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. این محصول سبک وزن است و سهولت در نصب و مقاومت بالا آن در برابر دما زیاد سبب می شود تا محبوبیت زیادی در بین مردم پیدا کند.

همانطور که گفتیم از آن در صنایع مختلفی چون صنعت ساختمان، خودرو، کشاورزی و لوازم خانگی استفاده می شود.

امیدواریم این نوشته از ساختمانچی بتواند اطلاعات مورد نیاز شما کاربران گرامی را فراهم کند. نقطه نظرات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

در ساخت کارتن پلاست از چه موادی استفاده می شود؟

از مواد اولیه پلی پروپیلن

کاربرد کارتن پلاست چیست؟

از این محصول در صنایعی همچون ساختمان سازی، کشاورزی، بسته بندی، چاپ و تبلیغات، خودروسازی و مواد غذایی استفاده می شود.

از چه روشی برای تولید کارتن پلاست استفاده می شود؟

روشی که برای ساخت این محصول مورد استفاده قرار می گیرد، اکستروژن نامیده می شود.