آموزش رویت

ساختمانچی

یکی از روش هایی که توسط آن می توان سنگ ها را در اشکال مختلف مورد استفاده قرار داد ساخت گابیون است. گابیون ها این قابلیت را دارند که با سنگ های مختلف در ابعاد متنوع پر شوند و نقش سازه‌ای و یا غیر سازه‌ای را ایفا نمایند.

شکل پذیری گابیون این امکان را برای طراحان و سازندگان فراهم کرده که بتوان از آن در مکان های مختلف استفاده نمود. تنوع رنگ سنگ هایی که در گابیون قرار می گیرند جلوه ای زیبا و رنگارنگ به آن می بخشد. از این رو علاوه بر کارآمد بودن، یک عنصر دکوراتیو در فضا نیز به شمار می آید.

هنر استفاده از گابیون پیشینه ای طولانی دارد. تغییر و تحولی که امروزه در آن رخ داده آن را به یکی از روش های زیباسازی در صنعت معماری تبدیل کرده است. آنچه که در استفاده از تورسنگی ها بسیار مهم است خلاقیت و نوآوری می باشد.

تنها با خلاقیت و ایده پردازی می توان طرح های زیبا و جذاب برای آن خلق کرده و در واقعیت اجرا نمود. با این مقدمه، در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان جزئیات بیشتر در مورد گابیون می پردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

گابیون چیست؟

گابیون یا توری سنگی به سبدهای سیمی می گویند که در آن ها انواع سنگ ساختمانی قرار دارد. این سبدها وقتی در کنار هم متصل می شوند می توانند سازه های بزرگی ایجاد کنند که در صنعت معماری کاربردهای گوناگونی دارند.

گابیون از محصولی است که از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته، اما در مقایسه با مدل های قدیمی آن دچار تغییر شده است. گابیون ها از نقطه نظرات متفاوت با توجه به میزان شکل پذیری، نوع طراحی سازه، ویژگی های رفتاری، دوام و مقاومت و… بررسی و مورد ارزیابی قرار می گیرند.

گابیون چیست؟

این تور سنگی ها اولین بار برای مصارف نظامی استفاده می شدند. بدین صورت که نظامی ها قفسه های توری بزرگ می ساختند و آن ها را با گل و سنگ پر می کردند تا حفاظی محکم برای تجهیزات نظامی خود فراهم نمایند. گابیون نه تنها در امور نظامی بلکه در راه‌سازی و عمران نیز کاربرد ویژه ای دارد.

بخوانید!  مزایای بتن غلطکی چیست؟

کاربرد گابیون چیست؟

از این وسیله در مواردی نظیر ایجاد دیوار حائل، مقاوم سازی سازه های سست، مهار سنگ ها، شکست موج، مهار دیوارهای سنگی، سد سازی، حفاظ، پوشش کف آبراهه ها، جاده سازی، نماسازی، محوطه سازی، مبلمان شهری، ساخت دیوار محافظ و… استفاده می شود.

کاربرد گابیون چیست؟

گابیون هایی که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند بار ساختمان را تحمل می کنند. همچنین نقش مهمی در زیبایی و دکوراتیو نمودن نمای بیرونی سازه ها دارند. اگر به ساختمان های مجاور خود نگاهی بیندازید، متوجه دیوارهایی از گابیون خواهید شد.

همچنین در سطح شهر گاهی با المان هایی مانند مبلمان شهری در پیاده روها و یا مجسمه های بسیار زیبا رو به رو می شوید که با استفاده از سیستم تورسنگی یا گابیون تشکیل شدند. گابیون در معماری کاربردهای منحصربفردی دارد. گاهی از آن در معماری سازه‌ای و گاهی در معماری غیر سازه‌ای و صرفاً دکوراتیو کردن استفاده می شود.

گابیون

دیوارهای گابیونی در ساخت بعضی از خانه ها استفاده می شوند و بار کل سازه را بر دوش می کشند. این دیوارها از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردارند و به علت استفاده از مصالح سنگی سال ها بدون آسیب باقی می مانند.

محوطه سازی هایی که با تورسنگی ها طراحی شدند، فوق العاده زیبا می باشند و جلوه زیبایی به محیط پیرامون می بخشند. از جمله موارد استفاده از تورسنگی در محوطه‌سازی می توان به کف‌سازی و یا باکس گل اشاره نمود. باکس گل با قرار دادن گلدان درون گابیون در بین قطعه سنگ ها ایجاد می شود.

دیوارهای گابیونی

توری گابیون

سیمی که برای ساخت توری گابیون استفاده می شود ضد زنگ است و در برابر عوامل محیطی مختلف دچار آسیب و یا خوردگی نمی شود. این سیم نوعی مفتول آبکاری از جنس گالوانیزه گرم است و از مقاومت لازم در برابر فشار ناشی از توده های سنگ و خاک برخوردار می باشد.

بخوانید!  پانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان، 98

گاهی اوقات نیز از توری های پلاستیکی که مقاومت کششی بسیار بالایی دارند نیز در ساخت این محصول استفاده می شود. توری گابیون به صورت شش ظلعی و پیچش سه لایه بافت می شود. همین امر سبب می شود تا در برابر ترک خوردگی استحکام لازم را دارا باشد.

گابیون پلاستیکی در مقایسه با گابیون فلزی قیمت مناسب تری دارد. استفاده از آن برای آرماتوربندی و صاف‌کردن خاک های سست در زیر بتن راحت تر است. سنگ ها در انواع و سایزهای مختلف درون این توری ها به صورت خشکه چینی قرار می گیرند.

توری گابیون

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساخمانچی به معرفی توری سنگی به نام گابیون، ویژگی ها و کاربردهای آن در ساختمان سازی، محوطه سازی و… پرداختیم.

امروزه استفاده از این توری های سنگی در صنعت ساختمان برای ساخت دیوارهای کوتاه، دیوار حائل، فنس و نرده بسیار رایج است. بکارگیری این متریال می تواند حیاط یا باغ شما را بسیار زیبا و منحصربفرد جلوه دهد.

امیدواریم با مطالعه این متن با گابیون و کاربردهای بسیار آن در ساختمان سازی آشنا شوید. حال بگویید، تاکنون از این توری های سنگی استفاده کردید و یا آن ها را در جایی دیدید؟ در صورت تمایل عکس های آن را برای ما ارسال کنید.