آموزش رویت

ساختمانچی

یکی از نماهایی که امروزه در ساختمان اجرا می شود و جلوه زیبا و منحصربفردی به آن می بخشد، نمای مسی می باشد. کاربرد مس در ساختمان و صنایع مختلف سبب می شود تا این فلز گران بها از زمان های قدیم تا به امروز مورد توجه بشر قرار گیرد و سهم قابل ملاحظه ای از فروش را به خود اختصاص دهد.

نکته جالب توجهی که در رابطه با مس وجود دارد، این است که این فلز مانند طلا، دارای رنگی غیر از خاکستری می باشد. به واسطه کیفیت، دوام و وزن بسیار مناسبی که مس دارد، بهترین گزینه برای طراحی نمای داخلی و خارجی ساختمان های مختلف می باشد.

این فلز در برابر اکسیژن به رنگ نارنجی مایل به سبز تغییر رنگ خواهد داد و به همین جهت از زیبایی خاصی برخوردار می باشد. برخی بناهای تاریخی و مدرن با تزییناتی از مس تزیین شدند؛ زیرا رنگ زیبای آن جلای خاصی به سطوح ساده یک بنا می بخشد. با این مقدمه در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات این نوع نما می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

مزایای نمای مسی

نمای مسی

طول عمر بالا

مس در برابر آتش، تگرگ، باران، خزه و کپک بسیار مقاوم است. اگر نگهداری از آن به صورت منظم صورت بگیرد، حتی بیشتر از ۱۰۰ سال نیز مقاومت دارد.

مقاوم در برابر خوردگی

مس به عنوان یک فلز، در برابر خوردگی مقاومت عالی را فراهم می کند. سطح مس، پوشش های اکسید سولفات را ایجاد و آن را در برابر خوردگی به مدت زمان بسیار طولانی حفظ می کند.

سهولت در نصب و اجرا

ورقه های مسی به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند، به راحتی می توان آن ها را به اشکال مختلف در آورد و به سادگی آن ها را نصب و تعبیه نمود.

حرکت حرارتی کم

انقباض و انبساط حرارتی مس، ۴۰٪ کمتر از روی و سرب است و از خرابی و شکستگی جلوگیری می کند. همچنین، نقطه ذوب بالای مس تضمین می کند که به نسبت فلزات دیگر، کشش کمتری خواهد داشت.

بخوانید!  چگونه خانه خود را در برابر زلزله ایمن کنیم؟[+اصول مقاوم سازی ساختمان]

تعمیر و نگهداری کم

مس نیاز به تمیز کردن و تعمیر و نگهداری کمی دارد. این مخصوصا برای مناطقی مناسب است که بعد از نصب دسترسی به آن آسان نیست و یا خطرناک است.

قابلیت بازیافت

این قابلیت، عامل کلیدی یک ماده پایدار است و نیاز به منابع جدید معدنی را کاهش می دهد. همچنین به انرژی کمتری برای استخراج از معادن احتیاج دارد. مس و آلیاژهای آن تقریبا ۱۰۰٪ قابل بازیافت هستند و می توانند چندین بار بدون هیچ گونه تغییر در کیفیت بازیافت شوند.

انواع پوشش مسی

پوشش های مسی می توانند به چهار حالت اصلی نصب شوند. تقریبا تمام نماهای فلزی به یکی از این چهار روش‌ اجرا می‌شوند و معمار با خلاقیت و شناخت صحیح از این حالات و بعضی اوقات با تلفیق دو یا چند روش، پوششی متفاوت و مورد پسند مخاطب را خلق می کند.

  • روش کاست پانل Cassette Panel System
  • ورق کوبی Standing Seam System
  • روش پانل های طولی با درز Cladding System
  • روش خشتی Shingle System

نمای مسی

در ادامه برخی از ساختمان هایی که در نمای آن ها مس بکاررفته را آوردیم:

خانه سبز

این ساختمان مسی به “خانه سبز” معروف می باشد. زیرا مس مورد استفاده از در این ساختمان پس از اکسیداسیون به رنگ سبز بسیار زیبایی درآمده است.

این مس سبز رنگ نه تنها به این سازه زیبایی فوق العاده زیبا و منحصربفرد می بخشد، بلکه به عنوان یک سپر گرمایی در زمستان نیز عمل می کند و نیاز ساختمان را برای نصب سیستم گرمایشی تا حدودی برطرف می نماید. در واقع بکارگیری مس در طراحی ساختمان، علاوه بر زیبا سازی آن، نقش مهمی در افزایش انرژی نیز دارد.

نمای مسی سبز رنگ

خانه مسی

این ساختمان که “خانه مسی” نام دارد، یک خانه تفریحی کوچک با پوشش مسی در مجاورت ساحل استرالیا می باشد. این ساختمان در سال 2012 بنا شده اما هوای مرطوب باعث شده که رنگ قرمز مس تغییر پیدا کند. همانطور که از نام ساختمان پیداست، در نمای داخلی این ساختمان نیز مس به کار می رود و لوله ها و دیوارها نیز از جنس مس می باشند.

عکس کاربرد مس در نمای ساختمان

رستوران مسی

Marché Lier رستورانی واقع در مجاورت یکی از اصلی ترین جاده های اروپا می باشد که نمای ساختمان آن ورقه های مسی می باشد. زوایای این بنا با توجه به ویژگی جغرافیایی محل و حس سرعت و حرکت در کنار جاده طراحی می شود.

رستوران مسی

ساختمان مسکونی با نمای مسی

یک گروه معماری به نام reiulf Ramstad نمای یکی از برج های مسکونی را به گونه ای متفاوت از بقیه ساختمان ها و با مس طراحی نمود. طراحی این ساختمان برای محل سابق یک اردوگاه نظامی می باشد که تمام ویژگی های لازم را به منظور اجرای این پروژه دارد. فضای سبز، محیط زیست مطلوب و چشم انداز بسیار زیبا به کیفیت اجرای این پروژه افزوده است.

ساختمانی با نمای مسی

ساختمان Aperture 538 با نمای مسی

ساختمان Aperture 538 در بروکلین نیویورک واقع می باشد و اثری هنری از شرکت معماری Luca Andrisani محسوب می شود. صفحات فلزی موجود در این بنا ممکن است شبیه ورق های استیل کورتن باشند. نمای جذاب این ساختمان 10 واحدی در واقع مسی می باشد.

بخوانید!  انواع نمای ساختمان به همراه عکس های با کیفیت [+نکات اجرایی]

این سازه از صفحات مسی مشبک با طرح انتزاعی از پل بروکلین استفاده کرده است. علاوه بر آن، این صفحات مسی همانند یک سایه بان و کرکره عمل می کنند و تنظیم میزان بازشدگی آن ها به ساکنان ساختمان بستگی دارد. این ویژگی سبب می شود تا نما دائم درحال تغییر باشد.

نمای مسی ساختمان

کلام پایانی

امیدواریم این نوشته بتواند به خوبی نمای مسی و ویژگی های منحصربفرد آن را برای شما کاربران عزیز معرفی کند. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با اهالی ساختمانچی در میان بگذارید. اگر شما نیز نمایی از جنس مس را دیدید یا می شناسید، عکس های جذاب آن را با ما به اشتراک بگذارید.