آموزش رویت

ساختمانچی

فوم بتن پوششی است سبک و مقاوم که برای مصارف گوناگون در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده از ترکیب سیمان، ماسه نرم، آب و فوم که ماده شیمیایی تولید کننده کف می باشد، تولید می شود.

این مخلوط ماده ای متخلخل با وزن سبک ایجاد می کند که قدرت و دوام آن بالا می باشد. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بررسی این نوع بتن می پردازیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه تولید فوم بتن

اکثر مردم فکر می کنند که فوم بتن از جمله مصالح جدیدی است که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که این محصول از سال ۱۹۸۰ میلادی و با همکاری دانشگاه های آلمان و اروپا تولید و به سراسر دنیا معرفی شد.

فوم بتن در سال ۱۳۸۰ شمسی با ساخت کارخانه بلوک clc وارد بازار ایران شد. حال پس از گذشت چند سال، از این فوم در کف سازی و شیب بندی بام پروژه ها استفاده می شود.

مزایا

  • فوم بتنی در برابر نفوذ آب، یخ زدگی و فرسایش مقاومت بالایی دارد.
  • فوم بتن دارای تخلخل فراوانی است و شکاف های موئین در سطح ایجاد می کند. اگر این ماده با ضخامت کافی مورد استفاده قرار گیرد مقاومت آن بسیار بالا می رود.
  • این فوم وزن بسیار سبکی حدود 400 تا 1700 کیلو گرم در متر مربع دارد، باعث کاهش وزن سقف و اسکلت ساختمان می شود و هزینه های مربوط به فونداسیون ساختمان را پایین می آورد. علاوه بر آن سبکی وزن فوم باعث کاهش صدمات ناشی از وقوع زلزله می شود.
  • این فوم نوعی عایق در برابر گرما و سرما است. استفاده از این عایق باعث کاهش هزینه های مربوط به مصرف انرژی در ساختمان می شود و میزان استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی را کاهش می دهد.
  • فوم بتن به دلیل جذب صدا، نوعی عایق صوتی نیز محسوب می شود که از ورود صدای اضافی به ساختمان جلوگیری می کند.
  • این فوم مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارد و به سختی آتش می گیرد.
  • امکان پمپاژ آن تا ارتفاع 50 متری از سطح زمین وجود دارد.
  • فوم بتنی ارزان تر از بتن با پوکه معدنی که نوعی روش سنتی است، می باشد.
  • برای استفاده و تعمیر در تاسیسات، امکان ایجاد برش در سطح آن وجود دارد.
  • سرعت اجرای این فوم تقریبا 7 برابر بیشتر از روش های سنتی است. به طور مثال اگر با روش سنتی 80 متر مربع را کف سازی کنیم، با فوم بتن این عدد 7 برابر بیشتر و حدود 560 متر مربع می شود.
فوم بتن

معایب

  • پس مدتی که اجرای فوم بتن گذشت، بتن حرارت و مقداری از آب خود را از دست می دهد که این واکنش باعث کاهش حجم بتن می شود. در نتیجه امکان بوجود آمدن پدیده انقباض یا افت بتن وجود دارد که باعث ایجاد ترک خوردگی در آن می شود. می توان در 28 روز اول اجرا، با عمل آوری دقیقی از ایجاد چنین مشکلی جلوگیری کرد.
  • از تولیدات کوچک این فوم بهتر است که برای محوطه سازی در ساختمان های مسکونی استفاده نشود. زیرا با افزایش حرارت، ماده درون بتن، بخار و باعث آسیب به سلامتی افراد می شود.
  • هزینه پوکه معدنی نسبت به فوم بتن کمتر و مقرون به صرفه تر است.
  • پوکه معدنی دارای وزنی سبک تر نسبت به فوم بتن می باشد که از معایب این مصالح محسوب می شود.
  • به متخصص برای نصب قطعات پیش ساخته نیاز دارد.
  • قطعات پیش‌ساخته فوم بتن بسیار گران است.
  • پس از خشک‌شدن، ارتفاع آن تا 20 درصد کاهش پیدا می کند.
  • مهندسان برق کش و برق رسان از ویژگی های این محصول ناراضی هستند.
  • در صورت آتش سوزی گسترده و قوی، ماده درون بتن آتش می گیرد و گازهای سمی و خطرناک را بوجود می آورد.
  • کاربرد فوم بتن در چینش دیوار، باعث افزایش مصرف ملات می شود.
بخوانید!  آنچه باید درباره قیر بدانید!

کاربرد فوم بتن

از مهم ترین و گسترده ترین موارد کاربرد فوم بتن، کف سازی طبقات ساختمانی است. اجرای این فوم با سرعت بالایی انجام می شود و بعد از اتمام کارهای تاسیساتی می توان کف همه طبقات ساختمان را با آن پوشاند.

به جای پوکه ریزی در کف، استفاده از فوم بتن باعث سبک سازی کف می شود و عایق بندی حرارتی و صوتی کف ساختمان را انجام می دهد.

یکی دیگر از موارد استفاده از این فوم ساخت دیوارهای یکپارچه در انواع سالن ها، سردخانه ها و گرم خانه ها می باشد. با قالب بندی در محل پروژه می توان بتن را به صورت یکپارچه و عمودی ریخت و یا با یکسری قالب های خاص پنل های پیش ساخته تولید کرد.

به دلیل خاصیت عایقی این فوم از آن در عایق بندی لوله های حرارتی و برودتی، دیوارها، ساخت اتاق های اکوستیک و موتورخانه ها استفاده می شود.

مقاومت بالای بتن سبک و نفوذناپذیری و وزن سبک آن باعث می شود تا از آن برای شیب بندی پشت بام استفاده شود. این ماده بار مرده ساختمان را کاهش می دهد و نیروی وارده بر آن را در اثر زلزله کاهش می دهد. پشت بام را می توان با این ماده عایق بندی کرد.

علاوه بر موارد فوق از این ماده برای پرکردن حفره های ایجادشده در خیابان ها و زیرسازی راه ها نیز استفاده می شود. این ماده روان است و به عنوان پرکننده مورد استفاده قرار می گیرد.

پاشیدن فوم بتن

طریقه ساخت و اجرای فوم بتن

برای ساخت این متریال، ابتدا ماسه بادی یا ماسه نرم را همراه سیمان و آب در داخل دستگاه میکسر مخلوط می کنند. پس از آن، فوم کف زا را در محفظه ای به نام فوم ساز می ریزند و با آب، آن را رقیق می کنند.

بخوانید!  سنگ پلیمری چیست؟

سپس با استفاده از پمپ هوا از لوله های مخصوصی که خروجی های ریزی دارند با فشار زیاد عبورداده می شوند و تولید کف می کنند. سپس کفی که بوجود آمده را در میکسر، با دوغاب سیمان و آب مخلوط می کنند که در اینجا، حباب های ریز در کل ملات پخش می شوند.

بعد از مخلوط‌شدن کامل بتن، با استفاده از پمپ، به طبقات پمپاژ می کنند و با ضخامت تقریبا 10 سانتی متر روی سطح پخش می کنند.

دوام و مقاومت فوم

قدرت و دوام این ماد به اجزای آن بستگی دارد. برای مثال فوم بتنی که از شن و ماسه تولید می شود، از نظر مقاومت و چگالی بالاتر از فوم بتن تولید شده از فوم و بتن است.

یکی از مواد کاربردی در مخلوط های فوم بتن سیمان پرتلند است که خود به خود با سیمان و فوم مخلوط می شود. علاوه بر آن ممکن است این مخلوط از سنگ آهک نیز تشکیل شود. این مخلوط ها محصولی ایده آل برای انجام پروژه های ساختمانی ایجاد می کنند و هر چه متراکم تر باشند مقاومت آنها بالاتر است.

مدت زمان خشک شدن فوم

پس از اتمام کار اجرای بتن بر روی سطح، برای جلوگیری از ترک های سطحی، حداقل تا 3 روز سطح بتن را باید مرطوب نگه داشت. پس از آن، می توان با افزودن مواد زودگیر کننده، طی مدت 12 ساعت، بتن را خشک کرد.

باید دقت کنید که عجله ای برای خشک‌شدن بتن نداشته باشید. ممکن است به دلیل خشک‌شدن سریع، از استحکام بتن کاسته شود و حالت جمع شدگی به خود بگیرد.

کاربرد فوم بتن

مقایسه فوم بتن و پوکه معدنی

  • سرعت اجرای پوکه معدنی بیشتر از فوم بتن است.
  • افراد درگیر کار در اجرای پوکه معدنی کمتر از فوم بتن است.
  • حمل و نقل مصالح کف سازی به وسیله فوم بتن، توسط پمپاژ صورت می گیرد و هزینه حمل و نقل ان کمتر از پوکه معدنی می باشد.
  • برای کف سازی به وسیله پوکه، به فضایی مناسب برای دپوی مصالح نیاز است در حالی که فوم بتن نیازمند فضای زیادی نیست و تنها به محلی برای استقرار دستگاه دپوی سیمان نیاز است.
  • مقاومت فشاری پوکه معدنی بیشتر است.
  • کف سازی به وسیله فوم بتن، بیشتر از پوکه معدنی به آب نیاز دارد.

کلام آخر

ما در این مقاله به بررسی نوعی بتن به نام فوم بتن یا بتن سبک پرداختیم. این بتن به دلیل متخلخل‌بودن، عایق حرارتی و صوتی خوبی نیز محسوب می شود.

امیدواریم این مطلب به سوالات شما کاربران گرامی در مورد بتن سبک پاسخ داده باشد. اهالی ساختمانچی پاسخگوی نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما در خصوص این نوع بتن می باشند.