آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه در بازار شیشه های متفاوتی از جمله شیشه سکوریت وجود دارند که در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. سکوریت جزء شیشه های ایمن در صنعت شناخته‌شده است. این محصول در مقایسه با شیشه های خامی که ضخامت یکسان دارند، در برابر ترک خوردگی و شکستگی مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.

مقاومت شیشه های سکوریت در برابر ضربه 5 برابر انواع معمولی شیشه است. این شیشه ها در صورت شکستگی به قطعاتی با لبه های صیقلی تبدیل می شود. این امر از میزان آسیب های ناشی از خردشدن و شکستگی شیشه می کاهد. در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی این محصول و کاربردهای آن می پردازیم پس با ما همراه باشید.

تاریخچه سکوریت

اولین شیشه ی نشکن در جهان در سال ۱۹۲۹ تولید شد و بعد از آن پیشرفت های زیادی در زمینه ی تولید این نوع شیشه انجام گرفت. در ایران بیش از ۴۵ سال از تولید سکوریت می گذرد.

اولین کارخانه ای که در زمینه ی این محصول شروع به فعالیت کرد، کارخانه میرال بود و تا سال ها شیشه های سکوریت توسط این کارخانه تولید می شد. برای همین به شیشه های نشکن، سکوریت یا میرال می گویند. با گذشت زمان، استفاده از شیشه های سکوریت باب شد و کارخانه های زیادی شروع به تولید این محصول کردند.

پارتیشن شیشه ای

فرآیند تولید شیشه نشکن

سکوریت کردن شیشه یک فرآیند حرارتی است که بر روی شیشه صورت می گیرد. این عملیات حرارتی قابل اعمال بر روی شیشه های رفلکتیو، رنگی، لعاب خورده و چاپ شده می باشد.

شیشه خام تا دمای 700 درجه سانتی گراد دما می بیند و سپس با دمیدن هوای سرد به دو طرف شیشه سرد و خنک می شود. در مرحله خنک سازی شیشه، لایه های بیرونی شیشه سریع تر از لایه های داخلی خنک می شوند. همین امر باعث ایجاد تنش های دائمی در شیشه و افزایش استحکام آن می شود.

انواع شیشه های سکوریت

شیشه های سکوریت انواع مختفی دارند از جمله سکوریت فلوت، سکوریت مات، سکوریت مشجر و سکوریت رفلکس.

پارتیشن شیشه ای سکوریت

ویژگی های شیشه سکوریت

  • مقاومت سکوریت در برابر شوک های حرارتی و تغییرات آب و هوایی بالاست و دچار ترک خوردگی و شکستگی نمی شود. مقاومت دمایی بالای این نوع شیشه ها آن ها را به شیشه ای محبوب در صنعت ساختمان تبدیل کرده است. این شیشه ها مقاومت بالایی در برابر سرمای مداوم، تابش نور خورشید و سرد و گرم شدن دارند.
  • شیشه های سکوریت در برابر ضربه مقاوم اند و در صورت شکستگی به تکه هایی با لبه صاف تبدیل می شوند که آسیب کمی وارد می کنند.
  • این نوع شیشه ها دارای تنوع رنگی بالایی می باشند و از آن ها به عنوان شیشه های دکوراتیو نیز استفاده می شود.
بخوانید!  شیشه لمینت و کاربردش در ساختمان

نقاط ضعف شیشه سکوریت

  • شیشه نشکن پس از این که تولید شد، غیر قابل برش و سوراخ کاری می شود، بنابراین تمام عملیات ها باید قبل از سکوریت‌کردن انجام شود.
  • لبه ها و گوشه های شیشه نشکن بسیار حساس است و در صورتی که قسمتی از شیشه بشکند یا ترک بردارد، کل شیشه خرد می شود.
  • به دلیل فرایند تولید شیشه های سکوریت، سطح این شیشه ها نسبت به شیشه های عادی کمی ناصاف و موج دار است که از معایب این محصول محسوب می شود.
پله های شیشه ای

روش های تخصصی تشخیص شیشه سکوریت

خراشیدن شیشه با الماس

در صورتی که فرایند سکوریت‌کردن به درستی انجام شده باشد، حتی با موادی که سختی بالایی دارند مثل الماس هم خراشیده نمی شود.

 استفاده از یک شیشه برنز قهوه ای

یک تکه شیشه برنز قهوه ای را جوری نگه دارید که مانند آیینه عمل کند و انعکاس شیشه نشکن را داخل آن مشاهده کنید. اگر بر روی شیشه برنز اثرات رنگی به صورت نقاط با قطر حدود ۲ تا ۵ سانتی متر و با تعداد زیاد ببینید، نشان‌دهنده سکوریت می باشد و در غیر این صورت این شیشه ساده می باشد.

زاویه دادن به شیشه و نگاه کردن در آن

در صورتی که با زاویه های کمتر از 5 درجه به شیشه نگاه کنیم، باید حالتی مواج داشته باشد.

 دیدن شیشه با عینک پلارید

تشخیص نشکن‌بودن شیشه با این روش، به صورت مشاهده دایره های کوچک و بزرگ انجام می شود.

کاربرد سکوریت

کاربرد شیشه سکوریت

شیشه نشکن در مکان هایی که استحکام، ایمنی و مقاومت شیشه اهمیت زیادی دارد مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع شیشه در صنعت خودرو نیز کاربرد دارد.

بخوانید!  انواع شیشه ساختمان

از شیشه میرال به عنوان شیشه های بغل و عقب خودرو استفاده می شود. اما برای شیشه ی جلوی ماشین از شیشه لمینت به دلیل امنیت فوق العاده آن و جلوگیری از آسیب به سرنشینان استفاده می شود.

مقاومت مکانیکی و ایمنی در صنعت ساختمان اهمیت بالایی دارد و به همین دلیل شیشه های نشکن در ساخت درب و پنجره ساختمان استفاده می شود.

در ساختمان سازی این نوع شیشه ها برای سازه هایی مانند درب آسانسور، درب وروری بانک ها و یا هر مکانی که احتمال ایجاد خطر با شیشه های معمولی وجود دارد، استفاده می شوند. به طور کلی از سکوریت در موارد زیر استفاده می شود.

  • نماهای شیشه ای
  • سقف شیشه ای
  • درب فروشگاه ها، بانک ها و هتل ها
  • پنجره های ساختمان
  • حفاظ های شیشه ای
  • شیشه دودبند راه پله ها
  • دیوارپوش های شیشه ای
  •  پارتیشن بندی
  • ویترین و پیشخوان فروشگاهی
  • نرده های شیشه ای
  • شیشه تراس یا بالکن
  • درب طلافروشی ها و صرافی ها

عوامل موثر بر قیمت شیشه سکوریت

قیمت شیشه های سکوریت نسبت به شیشه های معمولی بالاتر است. این مسئله می تواند به عنوان یکی از معایب شیشه سکوریت بر شمرده شود. از طرفی کیفیت بالاتر این محصول باعث می شود تا تفاوت قیمت آن نسبت به شیشه های معمولی بهینه به نظر برسد.

کلام پایانی

ما در این مقاله به بررسی شیشه سکوریت یا نشکن پرداختیم و ویژگی ها و کاربردهای آن را ذکر کردیم. سکوریت یا همان میرال از شیشه خام و طی فرایند سکوریت سازی در داخل کوره، گرما دیده و سپس به طور همگن خنک می شود.

این کار باعث اختلاف دمای انبساط و انقباض در هسته و همچنین استحکام و تبدیل شدن شیشه خام به شیشه نشکن می شود.

امیدواریم این نوشته اطلاعات کافی در مورد این محصول پر کاربرد را به شما عزیزان ارائه دهد. اگر شما هم در مورد این محصول اطلاعاتی دارید که ما در متن ذکر نکردیم، آن را از طریق کامنت با اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.