آموزش رویت

ساختمانچی

استفاده از روش های نورپردازی خانه، یکی از مقرون به صرفه ترین روش هایی است که می توان از آن برای ایجاد تغییر در ساختمان استفاده کرد. استفاده از نورپردازی مناسب به معنای روشن‌کردن تمام قسمت های خانه نیست.

یک نور پردازی خوب باعث می شود ترکیب سایه و نور فضای جذابی ایجاد کند و هر آن چه که باید، به طور واضح در اتاق نمایش داده شود.

زمانی که به توسعه راهکارهای نورپردازی می پردازید، باید به سه روش اساسی توجه نمایید؛ محل نصب لامپ، انتخاب وسیله روشنایی مناسب و چگونگی استفاده از لامپ های مختلف در طراحی دکوراسیون داخلی.

در نظر داشتن این سه مورد در این زمینه کمک شایانی به شما خواهد کرد. در ادامه به پاسخ سؤالاتی در این زمینه و چگونگی نورپردازی خانه می پردازیم:

آیا از نورپردازی تنها باید در یک قسمت مشخص استفاده کرد؟

استفاده از روش های نورپردازی نه تنها این امکان را برای شما فراهم می کند که در شب به راحتی به انجام کارهای خود بپردازید، بلکه به نوعی نشان دهنده تیپ شخصیتی شما نیز می باشد.

استفاده از نورپردازی مناسب نه تنها جنبه کاربردی دارد، بلکه به نوعی به حس و حال فضا نیز مربوط می شود. به یاد داشته باشید که برای نورپردازی محل موردنظر زیاده روی نکنید.

عکس چگونگی نورپردازی خانه

آیا نورپردازی لایه بندی دارد؟

در حقیقت نورپردازی از سه لایه برخوردار است. نورپردازی عمومی، نورپردازی دکوراتیو و نورپردازی کاربردی. برای ملموس شدن این سه لایه نورپردازی می توان روش های نورپردازی اتاق خواب را نام برد.

در اتاق خواب از یک لوستر برای روشنایی عمومی و کلی اتاق استفاده می شود. در کنار آن از چراغ مطالعه در جهت روشنایی کاربردی و از چراغ های دیواری در بالای شلف ها برای ایجاد نورپردازی دکوراتیو استفاده می شود.

اتاق خواب

آیا استفاده از دیمرها لازم است؟

از جمله عوامل جانبی نورپردازی که از اهمیت زیادی برخوردار است می توان به به روش نورپردازی بر اساس شرایط جوی اتاق اشاره کرد.

استفاده از دیمرها از این جهت که نوعی کنترل از راه دور برای انتخاب میزان روشنایی می باشند، ایده بسیار خوبی است. هم چنین از دیگر مزیت های آن می توان به  هزینه پایین نصب آن ها اشاره کرد.

نورپردازی سالن

آیا روش های روشنایی، متمرکز هستند؟

تاثیر نورپردازی با توجه به فضای مورد نظر متغیر می باشد. بنابراین باید به یاد داشته باشید که هر یک از وسیله های روشنایی عملکرد و کاربرد مخصوص به خود را دارند. استفاده از نورپردازی غیرمسقیم باعث ایجاد فضایی آرام می شود.

بخوانید!  معرفی بهترین رنگ ها در طراحی خانه کوچک

توجه به کاربرد

قبل از خرید هرگونه وسیله روشنایی، اندازه اتاق را در نظر بگیرید و سپس در مورد روش نورپردازی تصمیم بگیرید. آیا در طول روز نیز نیاز به استفاده از روشنایی دارید؟

توجه به کاربرد

چه کارهایی در اتاق مورد نظر انجام می دهید؟ پاسخگویی به این سؤال ها در انتخاب وسیله روشنایی مناسب، حائز اهمیت می باشد. اگر از اتاق مورد نظر برای مطالعه استفاده می کنید، لامپی در نزدیکی محل مورد نظر تعبیه کنید.

از سویی دیگر در نظر بگیرید که از روشنایی قابل کنترل در محلی که تلویزیون قرار دارد، استفاده کنید، چرا که در هنگام تماشای تلویزیون، باید از استفاده منبع نوری که در صفحه نمایشگر بازتاب می کند، خودداری نمایید.

نورپردازی اتاق

نورپردازی قسمت های مختلف خانه

نورپردازی اتاق نشیمن

برای شروع لازم است بدانید که برای نورپردازی اتاق نشیمن، استفاده از نورپردازی عمومی حائز اهمیت می باشد. به طور کلی در اتاق نشیمن های بزرگ، بیش از یک روش نورپردازی استفاده می شود.

برای مثال اگر از قسمتی از آن برای مطالعه استفاده می شود، به کارگیری یک آباژور می تواند ایده خوبی باشد. استفاده از دیمرها نیز می تواند ایده خوبی برای استفاده در اتاق نشیمن ها باشد.

نورپردازی اتاق نشیمن

نورپردازی راهرو و راه پله

راهرو و ورودی اولین قسمت ها در خانه هستند که افراد خانواده و مهمانان با آن مواجه می شوند. برای انتخاب وسیله روشنایی مناسب این قسمت از خانه بهتر است از یک لوستر در وسط سقف استفاده کرده و فضایی مناسب ایجاد نمایید.

استفاده از لامپ هالوژن از دیگر ایده های مناسبی است که می توانید در این زمینه استفاده کنید. در کنار آن استفاده از یک آینه نیز توصیه می شود.

نکته دیگری که در انتخاب وسایل روشنایی مناسب راهرو باید به یاد داشته باشید، انتخاب وسایل روشنایی با اندازه متناسب راهرو می باشد. برای مثال اگر فضای راهرو خانه بزرگ می باشد، به یک لوستر در ابعاد بزرگ یا استفاده از دو لوستر نیاز خواهید داشت.

بخوانید!  طراحی ورودی خانه با جذاب ترین ایده ها

دقت کنید که راه پله نیاز به نورپردازی عمومی دارد. هم چنین هم در قسمت پایین و هم قسمت بالای راه پله باید کلید برق برای روشن و خاموش‌ کردن لامپ تعبیه شده باشد.

بهترین راهکار برای استفاده از وسایل روشنایی در قسمت راهرو نصب آن ها در فواصل 2.4 تا 3 سانتی متری از یکدیگر می باشد. در کنار استفاده از لوسترهای سقفی از لامپ های دیواری که با لوستر هماهنگی دارد نیز استفاده نمایید.

نورپردازی راه پله

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اجرای هر سه روش نورپردازی در آشپزخانه الزامی می باشد. دقت کنید که برخی از لامپ ها می توانند به صورت چند منظوره مورد استفاده قرار گیرند.

نورپردازی عمومی در آشپزخانه به این گونه است که باید روشنایی لازم برای انجام کار را فراهم کند. به همین خاطر لامپ هایی را در بالای کابینت به طوری که نور آن کانتر را روشن کند، نصب می کنند.

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی اتاق خواب

مهم ترین نکته در انتخاب وسیله روشنایی مناسب در اتاق خواب، ایجاد نور کافی برای انجام فعالیت های روزانه می باشد، اما در کنار آن باید به آرام بخش بودن اتاق خواب نیز فکر کرد.

پیشنهاد بسیاری از طراحان استفاده از آباژورهای پایه دار در اتاق خواب می باشد. بهتر است در اتاق خواب، تنها از یک لامپ در وسط سقف استفاده نشود.

نورپردازی اتاق خواب

نورپردازی حمام

بهترین ایده برای نورپردازی حمام استفاده از روش نورپردازی کاربردی می باشد. استفاده از نورپردازی دکوراتیو در حمام نیز باعث ایجاد درخشش خاصی در حمام می شود. دقت کنید که در جهت استفاده از لامپ برای نورپردازی دکوراتیو، از مکان مناسبی را برای انجام این کار استفاده نمایید.

نورپردازی حمام

کلام آخر

نورپردازی یکی از نکات کلیدی است که به ایجاد فضایی دنج در خانه کمک می کند. استفاده از وسایل روشنایی مناسب انجام کارها را برای شما آسان می کند و احساس راحتی بیشتری برای شما فراهم می نماید.

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، چگونگی اجرای نورپردازی مناسب برای هر قسمت خانه بود. استفاده از این راهکارها می تواند در جهت انتخاب وسایل روشنایی مناسب به شما عزیزان کمک کند.

در انتهای این مطلب از ساختمانچی چند ایده از نورپردازی در خانه را برای شما ارائه می دهیم.

نورپردازی اتاق خواب
نورپردازی زیبا
نورپردازی
نورپردازی آشپزخانه
نورپردازی کانتر
عکس چگونگی نورپردازی خانه
نور اتاق مطالعه
نورپردازی پذیرایی
نور پردازی حمام
نورپردازی سینک روشویی
نورپردازی راه رو