آموزش رویت

ساختمانچی

کفپوش لمینت و چوبی از جمله پرطرفدارترین مدل های کفپوش هستند که در طراحی داخلی اکثر خانه های مدرن وجود دارند. در این نوشته از ساختمانچی قصد داریم به بررسی ویژگی های این کفپوش ها بپردازیم و در نهایت تفاوت های بین این دو نوع کفپوش را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

کفپوش لمینت

کفپوش لمینت طرح و ظاهری شبیه به پارکت چوبی دارد و با نگاه اول ممکن است آن را با چوب طبیعی اشتباه بگیرید. در اصل لمینت نوعی چوب مصنوعی است که از الیاف فشرده به همراه رزین ملامین تولید می شود.

رزین ملامین ماده ای سخت است که برای پوشش دهی سطوح مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده از ملامین و فرمالدهید تولید می شود و اصلی ترین ماده در ساخت پارکت های لمینت به حساب می آید. این نوع کفپوش از چهار لایه تشکیل می شود:

کفپوش لمینت
  • لایه رویه یا Protective Layer: این لایه اغلب از جنس اکسید آلومینیم اشباع به همراه رزین ملامین است که از نفوذ آب به لایه های زیرین جلوگیری می کند و ضد خط و خش می باشد.
  • لایه دکوراتیو یا Design Layer: این لایه از کاغذهای ملامینه تشکیل می شود و ظاهر اصلی لمینت را می سازد.
  • مغز پارکت یا HDF Core: این لایه در کیفیت لمینت نقش اصلی را ایفا می کند و دو نوع می باشد. نوع MDF که از خرده های مقوا و نوع HDF که از خرده های چوب تولید می شود. نوع دوم نسبت به نوع اول از کیفیت بالاتری برخوردار است و مرغوب تر می باشد.
  • لایه زیرین یا Backing Layer: ترکیبات این لایه شامل رزین و یک لایه عایق می باشد. چسبناکی این لایه موجب می شود نفوذ پذیری رطوبت به بخش های فوقانی تر به کمترین حد ممکن برسد.

مزایای پارکت لمینت

  • لمینت ها مانند یک عایق اکوستیک عمل می کنند، زیرا به دلیل فومی که قبل از نصب به عنوان لایه زیرساز در زیر آن ها قرار می گیرد، سر و صدا به طبقات زیرین انتقال پیدا نمی کند.
  • این فوم یک عایق حرارتی نیز محسوب می شود.
  • بعد از نصب لمینت به راحتی می توان روی آن راه رفت و یا وسایل منزل را روی آن قرار داد.
  • این نوع کفپوش نیازی به ساب ندارد و سطح آن براق است.
  • تنوع طرح و رنگ پارکت لمینت بسیار بالاست.
  • نصب کفپوش لمینت بسیار سریع و آسان تر از نصب دیگر کفپوش ها از جمله پارکت چوبی است. در نصب لمینت ها و اتصال آن ها به کف هیچ نوع چسبی به کار نمی رود و همین امر باعث می شود کف محل موردنظر با نصب لمینت آسیبی نبیند.
  • در مکان هایی که سیستم گرمایشی ساختمان در کف قرار دارند، استفاده از لمینت به عنوان کفپوش مناسب نیست. زیرا مقاومت لمینت در برابر گرما بسیار پایین است و انبساط ناشی از گرما باعث صدمه به آن می شود.
  • رنگ پارکت لمینت با تابش آفتاب تغییر نمی کند و اشعه ماوراء بنفش خورشید به این کفپوش هیچ آسیبی نمی رساند. بنابراین در سالن ها و اتاق هایی که نور خورشید مستقیماً به کف می تابد بدون هیچ نگرانی می توان از این کفپوش استفاده کرد.
  • این نوع کفپوش را می توان بر روی انواع سطوح نصب کرد؛ زیرا برای نصب لمینت ها نیازی به تخریب سطح زیرین نیست و آن ها با فشردن کلیک یا شیارها در یکدیگر ثابت می شوند.
  • کفپوش لمینت در مقایسه با پارکت چوبی از مقاومت بالایی در برابر اجسام نوک تیز برخوردار است.
لمینت پارکت

معیارهای خرید پارکت لمینت

در انتخاب و خرید پارکت لمینت باید دقت کنید، زیرا پارکت های نامرغوب تنها یکسال پاسخگوی نیاز شما هستند و پس از یکسال باید آن ها را تعویض نمائید.

برندهای نامعتبر تولید کننده پارکت لمینت مقاومت بسیار پایینی در برابر نم و رطوبت دارند و به مرور زمان دچار رنگ پریدگی، پوسیدگی، خراشیدگی و سائیدگی می شوند.

از این رو توصیه می کنیم از خرید پارکت لمینت ارزان جداً خودداری کنید. همچنین هنگام انتخاب این محصول باید به درجه بندی آن توجه کنید. در خرید پارکت لمینت فاکتورهایی نظیر کیفیت، طرح و رنگ، ضخامت، قیمت و اصالت محصول بسیار حائز اهمیت هستند.

یکی از نکاتی که در خرید پارکت لمینت باید مورد توجه قرار گیرد انتخاب رنگ آن است. لمینت های روشن فضا را دلبازتر و بزرگ تر نشان می دهند، در مقابل لمینت های تیره فضا را تاریک می کنند.

تنوع رنگ این کفپوش بسیار بالاست و شما با توجه به رنگ های موجود در دکوراسیون داخلی منزل می توانید نسبت به انتخاب رنگ محبوب خود اقدام نمائید. رایج ترین رنگ های لمینت شامل طوسی تیره و روشن، گردویی، قهوه ای تیره و روشن، استخوانی و کرمی می باشند.

نکات مهم نگهداری پارکت لمینت

کفپوش لمینت یک کفپوش آنتی باکتریال است که گرد و غبار و آلودگی را به خود جذب نمی کند. از این رو به راحتی با استفاده از یک دستمال مرطوب می توان سطح کفپوش را تمیز نمود.

همچنین سطح یکپارچه و صیقلی پارکت لمینت مانع از نفوذ آب به آن می شود. به همین دلیل هیچ نگرانی از ریزش آب روی آن وجود ندارد و به راحتی می توانید این کفپوش را در آشپزخانه و حمام نصب کنید.

لمینت

بهترین مارک پارکت لمینت

شرکت های مختلف داخلی و خارجی در حوزه فروش انواع پارکت لمینت فعالیت دارند و محصولات خود را با کیفیت متفاوت به بازار عرضه می نمایند.

از جمله معروف ترین برندهای پارکت لمینت ساخت کشور می توان پارکت لمینت آرتا، پارکت لمینت ایمپریال، پارکت لمینت یونیک و از برترین برندهای خارجی می توان به پارکت لمینت ویتالیتی، پارکت لمینت وینئو، پارکت لمینت آیپیا، پارکت لمینت هایکا، پارکت لمینت ویتالیتی، پارکت لمینت بنلوکس، پارکت لمینت فلورین، پارکت لمینت مکس فلور، پارکت لمینت ایشیک، پارکت لمینت واریو، پارکت لمینت رومز و پارکت لمینت وی پارکت اشاره نمود.

بخوانید!  انتخاب هود مناسب آشپزخانه

مراکز خرید پارکت لمینت

اگر قصد خرید پارکت لمینت دارید باید به فروشگاه ها و مراکز عرضه محصولات مرتبط با دکوراسیون داخلی نظیر انواع دیوارپوش، کاغذ دیواری، کفپوش و… مراجعه کنید. به منظور خرید پارکت لمینت در تهران می توانید به خیابان سهروردی مراجعه نمائید و کیفیت برندهای مختلف را از نزدیک مشاهده کنید.

پارکت لمینت ایرانی، پارکت لمینت بلژیکی، پارکت لمینت ترک، پارکت لمینت آلمانی و پارکت لمینت چینی از جمله محصولاتی هستند که در مراکز فروش پارکت لمینت به چشم می خورند و هر کدام دارای کیفیت های متفاوت می باشند. قیمت پارکت لمینت آلمانی در مقایسه با سایر کفپوش های لمینت گران تر و کیفیت آن بالاتر است.

پارکت چوبی

این کفپوش از چوب درختانی مانند راش، گیلاس و بلوط تولید می شود و بعد از نصب بر روی کف باید ساب و صیقل بدهید. سپس باید روی آن لاک یا براق کننده زد. پارکت چوبی صد در صد طبیعی است و عایقی برای صوت و گرما محسوب می شود.

به دلیل همین خاصیت عایق‌بودن در زمستان مانع از سرد شدن کف اتاق می شود. این نوع کفپوش ظاهری بسیار زیبا و طول عمری طولانی دارد. اگر از کفپوش چوبی نگهداری و مراقبت شود تا سال ها می توان از زیبایی آن لذت برد. انواع کفپوش های چوبی به شرح زیر می باشند:

پارکت چوب درخت کاج

پارکت چوب درخت کاج نمونه ای از انواع کفپوش های چوبی می باشد که از طیف رنگ روشن برخوردار می باشد. استفاده از این کفپوش در انواع سبک ها امکان پذیر بوده و به لحاظ تطبیق پذیری بالا به راحتی می توان در کنار رنگ های دیگر از آن استفاده کرد.

این کفپوش ها نمونه ای از کفپوش های دوست دار محیط زیست نیز شناخته می شوند. استفاده از این کفپوش باعث ایجاد فضای لوکس در خانه می شود.

پارکت چوب درخت کاج

پارکت چوب درخت افرا

استفاده از این کفپوش چوبی از آن جهت که ظاهری براق دارد، نمایی زیبا و خیره کننده ایجاد می کند. استفاده از این کفپوش باعث ایجاد نمای بسیار لوکس در فضای موردنظر می شود.

پارکت چوب درخت بلوط

استفاده از کفپوش هایی که در ساخت آن ها از چوب درخت بلوط استفاده می شود، از آن جهت که از طیف قرمز برخوردار است، انتخاب بسیار مناسب و زیبایی می باشد. اگر تمایل به استفاده از این کفپوش در طراحی مدرن دارید، بهتر است به دنبال استفاده از رنگ های روشن تر برای انتخاب سایر المان ها در کنار این رنگ باشید.

به طور کلی می توان گفت کفپوش چوب درخت بلوط از آن جهت که در انواع سبک ها قابلیت استفاده دارد، طرفداران زیادی داشته و بسیاری از طراحان داخلی از آن ها استفاده می کنند. این کفپوش ها با انواع شرایط محیطی سازگار می باشد و گزینه ای بسیار مناسب برای استفاده در مکان های شلوغ می باشد.

پارکت چوب درخت بلوط

پارکت چوب بازیافتی

نمونه ای از کفپوش های چوبی، با استفاده از چوب های بازیافتی تولید می شوند. این کفپوش ها نیز مانند سایر انواع کفپوش ها نمای بسیار زیبایی دارند. استفاده از این کفپوش ها در طراحی آشپزخانه می تواند گزینه ای مناسب برای انتخاب باشد.

کفپوش چوب آبنوس

استفاده از این کفپوش در طراحی تمامی قسمت های خانه امکان پذیر بود و نمای زیبایی ایجاد می کند. از مزیت های این کفپوش می توان به سهولت در تمیز کردن آن اشاره کرد.

استفاده از این کفپوش برای قسمت هایی از خانه که در آن ترافیک بالایی وجود دارد، بسیار مناسب می باشد. از آن جایی که این کفپوش از رنگ غالبی برخوردار است، بهتر است برای انتخاب سایر المان ها از رنگ های خنثی استفاده نمایید.

کفپوش چوب آبنوس

پارکت چوب درخت آلبالو

کفپوش چوبی که در ساخت آن از چوب درخت آلبالو استفاده می شود، نمونه ای از کفپوش های چوبی لوکس شناخته می شود، بنابراین اگر به دنبال اجرای ایده ای متفاوت در طراحی خانه هستید پیشنهاد ما استفاده از این کفپوش می باشد.

بافت این کفپوش بسیار زیبا می باشد و بدون شک استفاده از آن نمای زیبایی ایجاد خواهد کرد. استفاده از المان هایی که رنگ آن ها با رنگ این کفپوش کنتراست ایجاد کند، نمای زیبایی در فضای مورد نظر ایجاد خواهد کرد.

کفپوش چوب اکالیپتوس

استفاده از این کفپوش به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده است و یکی از دلایل آن دوستدار محیط زیست بودن آن می باشد. این کفپوش ها از طراحی ساده ای برخوردارند و تمیز کردن آن ها بسیار راحت می باشد.

استفاده از این کفپوش برای خانه های ساحلی بهترین گزینه می باشد. از مزیت های این نوع کفپوش می توان به قیمت مناسب آن نیز اشاره کرد.

کفپوش چوب اکالیپتوس

پارکت چوب درخت صنوبر

اگر به دنبال استفاده از کفپوش چوبی با ظاهر منحصر بفردی هستید، پیشنهاد ما استفاده از این مدل کفپوش می باشد. استفاده از سایر المان های چوبی در کنار این کفپوش نمای بسیار زیبایی ایجاد می کند.

این کفپوش نمونه ای از کفپوش هایی با مقاومت بالا می باشد و برای استفاده در طراحی مدرن بسیار مناسب می باشد. وجود بافت های زیبا در این مدل کفپوش باعث ایجاد عمق در فضای اتاق می شود و نمای بسیار زیبایی ایجاد می کند.

پارکت چوب درخت صنوبر

مزایای استفاده از کفپوش چوبی

  • کفپوش های چوبی نمای بسیار زیبا و شیکی دارند و از مقاومت بالایی برخوردار هستند.
  • رنگ این کفپوش ها طبیعی بوده و گرد و غبار و خاک را جذب نمی کنند و همین امر باعث می شود تمیز کردن و نگهداری از آن ها آسان باشد.
  • کفپوش های چوبی باعث القای گرما به فضای خانه می شود و در زیر پا راحت می باشند.
  • استفاده از این کفپوش در طراحی سبک روستیک نیز زیاد به چشم می خورد.
  • نکته مهم در استفاده از کفپوش های چوبی طول عمر بالای این کفپوش ها در صورت مراقبت مداوم از آن ها می باشد. بر اساس سخن بسیاری از طراحان داخلی در صورت مراقبت مناسب از این کفپوش ها طول عمر آن ها به بیش از 5 سال می رسد.
بخوانید!  کفپوش بامبو، کفپوشی مقرون به صرفه برای ساختمان

معایب کفپوش چوبی

  • این کفپوش ها در برابر رطوبت آب مقاومتی از خود نشان نداده و آسیب می بینند.
  • بسیاری از طراحان داخلی بر این باورند که علاوه بر رطوبت، میزان ترافیک زیاد بر روی آن ها نیز می تواند از عوامل آسیب زا به کفپوش های چوبی باشد.
  • استفاده از سیلر هم نمی تواند به طور قطع از آسیب دیدگی کفپوش های چوبی جلوگیری کند.
پارکت چوب

نکات مهم هنگام خرید پارکت چوبی

کفپوش های چوبی در رنگ های تیره، روشن و طبیعی وجود دارند. رنگ کفپوش تاثیر زیادی بر حس و حال اتاق می گذارد. انتخاب رنگ مناسب کفپوش به مقدار زیادی به ویژگی های اتاق مورد نظر بستگی دارد.

برای مثال بهتر است برای اتاق های کوچک از کفپوش های چوبی رنگ روشن استفاده نمایید، چرا که استفاده از آن ها باعث می شود فضای اتاق بزرگ تر از آن چه که هست نمایان شود.

همچنین اگر اتاقی از وجود نور کافی برخوردار نیست، استفاده از کفپوش های تیره را فراموش کنید. توجه به سبک طراحی نیز در انتخاب رنگ کفپوش دخیل می باشد. برای مثال در طراحی مدرن بیش تر از کفپوش های رنگ روشن استفاده می شود.

این در حالی است که کفپوش های تیره رنگ در طراحی کلاسیک جایگاه بالاتری دارند. دقت کنید که رنگ کفپوش با رنگ مبلمان نیز باید هماهنگی داشته باشد.

توجه به میزان سختی چوبی که در ساخت کفپوش از آن استفاده می شود، نیز از جمله عوامل مهمی است که باید در هنگام خرید به آن توجه داشته باشید. توجه به وزن وسایلی که بر روی کفپوش ها قرار می گیرند، نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند.

بنابراین توجه داشته باشید جنس کفپوش چوبی باید به گونه ای باشد که در برابر فشار ناشی از وجود وسایل نیز از خود مقاومت نشان دهد و بعد از مدت کوتاهی دچار آسیب دیدگی نشود.

توجه به اندازه هریک از قطعه های کفپوش که در فضای اتاق در کنار یکدیگر قرار می گیرند نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از آن جایی که کفپوش ها در اندازه های مختلفی وجود دارند، بهتر است برای انتخاب کفپوش مناسب اتاق های بزرگ، از انواع بزرگ تر کفپوش استفاده نمایید.

تفاوت کفپوش لمینت با پارکت چوبی

  • در نصب کفپوش لمینت هیچ نوع چسبی استفاده نمی شود. استفاده از چسب در نصب پارکت چوبی باعث آسیب به کف ساختمان می شود.
  • لمینت ها به صورت نر و ماده توسط کلیک هایی که دور تا دور آن ها قرار دارد در هم قفل می شوند. نصب پارکت چوبی با استفاده از چسب، میخ‌زدن، کلیک و فاق و زبانه انجام می شود.
  • کفپوش لمینت را می توان پس از مدتی از کف اتاق جدا نموده و در جای دیگر نصب کرد، اما پارکت چوبی را به دلیل چسبی که در حین نصب آن استفاده می شود، نمی توان به راحتی از کف جدا نمود.
  • پارکت لمینت بعد از نصب با یک تمیزکاری جزئی قابل استفاده می باشد و نیازی به لاک‌زدن و براق‌کردن ندارد. پارکت چوبی را باید ساب و لاک بزنند، سپس مورد استفاده قرار گیرد.
عکس تفاوت کفپوش لمینت و چوبی
  • پارکت چوبی دارای رنگ و طرح منحصر به فرد و طبیعی می باشد؛ اما پارکت لمینت زیبایی و طرح طبیعی پارکت چوب را ندارد.
  • چوب های موجود در پارکت چوبی قابلیت بازگشت پذیری به محیط را دارند و هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی کنند. اما لمینت ها به دلیل موادی که در ساختار آن ها به کار می رود، به راحتی به چرخه طبیعت باز نمی گردند.
  • سرعت نصب و اجرای پارکت لمینت در مقایسه با پارکت چوبی بسیار بالاست.
  • پارکت لمینت در صورت آسیب دیدگی قابل تعویض است. اما پارکت چوبی اگر صدمه ببیند را باید ساب زد، تعمیر کرد و نمی توان آن را جابه جا و جدا نمود.
  • قیمت پارکت لمینت در مقایسه با پارکت چوبی ارزان تر است.
  • کفپوش لمینت نسبت به پارکت چوبی از مقاومت بالاتری در برابر رطوبت برخوردار می باشد.
  • نگهداری و مراقبت از کفپوش لمینت راحت تر و آسان تر از پارکت چوبی می باشد.

نکات پایانی

همانطور که گفتیم، کفپوش های چوبی و لمینت به عنوان یکی از المان های لوکس در طراحی دکوراسیون داخلی شناخته می شوند. استفاده از این المان ها در انواع سبک های طراحی از روستیک تا مدرن کاربرد دارند و به کارگیری آن ها باعث ایجاد نمایی لوکس در خانه می شود.

از این رو بسیاری از افراد و طراحان دکوراسیون داخلی به استفاده از این کفپوش ها علاقمند می باشند. همان گونه که ملاحظه کردید کفپوش های چوبی و لمینت انواع مختلفی داشته و این امکان وجود دارد که با توجه به سلیقه فردی و ویژگی های هریک نمونه ای مناسب از آن ها را انتخاب نمایید.