آموزش رویت

ساختمانچی

آیا تاکنون نام چوب ترمو یا ترمووود را شنیده اید و با ویژگی های این چوب آشنا هستید؟ آیا می دانید زیبایی این متریال بی نظیر است و می توان از آن هم برای نماکاری و هم دکوراسیون داخلی استفاده کرد؟ پس با ساختمانچی همراه باشید تا در مورد تمام آنچه که کنجکاو هستید آگاه شوید.

ویژگی های چوب طبیعی

چوب از جمله متریال های طبیعی است که پیشینه استفاده از آن به هزاران سال پیش باز می گردد. در گذشته بیشتر نیازهای مردم از جمله سرپناه، ابزارهای جنگ و شکار، ظروف غذاخوری، گاری ها، قایق ها و… به واسطه چوب تامین می شدند، زیرا این متریال به وفور در جنگل ها یافت می شد و دسترسی به آن آسان بود.

وزن چوب نسبت به سایر متریال ها سبک تر است و استحکام و مقاومت آن بالا می باشد. این ماده دارای خواص فیزیکی و مکانیکی فراوانی می باشد، از جمله:

  • دسترسی آسان
  • قابلیت برش، کنده کاری و رنگ پذیری
  • عایق صوتی و آکوستیک
  • عایق حرارتی و برودتی
  • تجدیدپذیری در طبیعت
  • مقاومت مکانیکی بالا
  • مقاومت خمشی بالا
  • سختی زیاد
  • قابلیت شکل پذیری

در حال حاضر معماران و طراحان از نوعی چوب به نام ترمووود که نوعی چوب حرارت دیده است، استقبال می نمایند.؛ زیرا این چوب علاوه بر زیبایی فوق العاده از مقاومت بالایی نیز برخوردار می باشد.

ترمووود

ترمووود چیست؟

ترمووود یا Thermowood که ترمووود یا چوب ترمو نیز نام دارد، همان چوب طبیعی است که در اثر حرارت، ساختار سلولی آن دچار تغییر می شود.

با پیشرفت علم و تکنولوژی بشر متوجه شد که اگر چوب با حرارت اصلاح شود، ویژگی های مکانیکی و شیمیایی آن بهبود خواهد یافت. از این رو با استفاده از فناوری خاص چوب را در مجاورت بخار آب قرار می دهند تا میزان رطوبت آن کاهش یابد و به زیر 6 درصد برسد.

با انجام این کار میزان رطوبت چوب متعادل می گردد و اسیدی که در بافت چوب وجود دارد تبخیر می شود و دیگر اثری از جانوران میکروسکوپی در آن نمایان نخواهد شد. فرآیند اصلاح حرارتی طول عمر چوب را افزایش می دهد، زیرا دیگر شرایط مناسب برای رشد قارچ و کپک وجود ندارد.

ترمووود بهترین جایگزین انواع چوب طبیعی برای استفاده در فضاهای باز است و مقاومت آن به حدی بالاست که می توان از آن برای پوشش نمای ساختمان نیز استفاده کرد.

ترمو

فرآیند تولید چوب ترمو

طی فرآیند thermal modification یا اصلاح حرارتی، چوب در معرض حرارت بالا قرار می گیرد و دیواره سلولی آن اصلاح حرارتی می شود. در این فرآیند اجزای دیواره سلولی چوب تخریب می شود و با ساماندهی مجدد، رطوبت آن کاهش می یابد.

این امر باعث کاهش واکشیدگی چوب می شود و دوام و طول عمر آن بالا می رود. در فرآیند اصلاح حرارتی رنگ چوب تیره می شود و مقاومت آن در برابر تغییرات جوی و رطوبتی نسبت به چوب معمولی بالاتر می رود.

چوب ترمو

نمای ترمووود

ترمووود در مقایسه با چوب طبیعی مقاومت بالاتری دارد. از این رو بهترین گزینه برای اجرای نمای چوبی ساختمان و یا دکوراسیون داخلی درنظرگرفته می شود.

بخوانید!  تیرآهن چیست و چه کاربردهایی در ساختمان دارد؟

اجرای نمای ترمووود توسط متخصصین و افراد ماهر صورت می گیرد، زیرا آن ها به طور کامل با خواص ترمودد آشنایی دارند و به بهترین شکل نمای ترمو وود را اجرا می نمایند.

ترمووود نما از نظر زیبایی بی نظیر است و به دلیل قابلیت جذب پایین آب عمر طولانی دارد، از این رو با خیالی آسوده می توان از آن در مناطق مختلف جغرافیایی استفاده نمود.

این نوع چوب در برابر عوامل مختلف جوی مقاومت خود را حفظ می کند و همانند یک عایق دمایی عمل می نماید. نمای چوبی ترمو از هدر رفت حرارت ساختمان جلوگیری می نماید، در نتیجه منجر به حفظ اعتدال دمایی محیط می شود.

اگر اجرای نمای چوب ترمو وود به درستی انجام شود، این نما سال ها بدون آسیب باقی خواهد ماند، زیرا نه تنها آب در آن نفوذ نمی کند، بلکه روند پوسیدگی و فرسایش آن به نسبت سایر چوب ها طولانی تر است.

نمای ترمووود

مزایای ترمووود یا چوب ترمو

ترمووود یا چوب حرارت دیده از مزایا و قابلیت های منحصربفردی برخوردار است که آن را از سایر چوب ها مستثنی می کند. این مزایا به شرح زیر می باشند:

  • فرآیند اصلاح حرارتی ترمو وود بدون استفاده از هیچ گونه مواد شیمیایی صورت می گیرد، از این رو می توان گفت چوب ترمو دوستدار محیط زیست است و به آن هیچ آسیبی وارد نمی کند.
  • با اعمال فرآیند حرارت دهی، میزان رطوبت ترمووود به حداقل می رسد و متعادل می شود. به همین دلیل این متریال از مقاومت بالایی در برابر رطوبت و تغییرات جوی برخوردار است و روند پوسیدگی و یا فرسایش آن به کندی و در طی سال های طولانی صورت می گیرد.
  • ابعاد چوب ترمووود ثابت هستند و دچار تغییر شکل نخواهند شد.
  • حرارت دهی چوب منجر به نابودی مواد مغذی آن می شود، از این رو امکان رشد قارچ، کپک، باکتری و حشرات در ترمو چوب وجود ندارد.
  • رنگ ترمووود ثابت است و اگر در معرض نور خورشید قرا گیرد، رنگ پریده نمی شود.
  • میزان رطوبت چوب ترمووود حدود 6 درصد است و همین امر خاصیت عایق بودن به چوب می بخشد. تعادل رطوبتی چوب ترمو باعث کاهش تبادل حرارتی چوب و محیط می شود، از این رو ترمووود را می توان نوعی عایق به شمار آورد.
  • چوب های ترمو وزن بسیار سبکی دارند و نگهداری، نصب و استفاده از آن ها به راحتی انجام می شود.
  • اصلاح حرارتی صورت گرفته بر روی چوب باعث کاهش تمایل آن به تورم، خش و جذب آب در محیط های مختلف با میزان رطوبت متفاوت می شود. چوب های ترمو در مقایسه با چوب های معمولی از پایداری بالاتری در برابر رطوبت برخوردار هستند.
  • در فرآیند ترمو رنگ چوب به قهوه ای تیره تبدیل می شود و این رنگ جلوه زیبایی به ظاهر چوب می بخشد.
کفپوش ترمو

کاربرد چوب ترمو

ترمووود چوبی ایده آل برای مصارف گوناگون است که این روزها طرفداران بسیاری به خود جلب نموده و مورد استقبال معماران قرار می گیرد.

بخوانید!  خوردگی فلزات و روش های جلوگیری از آن

از نمای ساختمان تا کفپوش و دیوارپوش ساختمان از ترمووود استفاده می شود. اگر بخواهیم به سایر موارد کاربرد چوب ترمو اشاره می کنیم می توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • ساخت سایه بان و آلاچیق
  • انواع کفپوش ترمووود
  • نمای چوب ترمووود
  • ساخت درب و پنجره
  • ساخت راه پله
  • ساخت قرنیز
  • استفاده در دکوراسیون داخلی
  • ساخت سونا و استخر
ترمووود نما

عوامل موثر در قیمت ترمووود

قیمت چوب ترمووود بر اساس متر مربع محاسبه می شود و میزان ضخامت آن تاثیر بسیاری در قیمت این محصول می گذارد. واحد متر مربع معیاری دقیق و آسان برای محاسبه ترمووودهای به کاررفته در کفپوش ترمووود یا نمای ترمووود است و معماران ساختمانی با توجه به نقشه طرح می توانند میزان مصرف چوب و قیمت آن را تخمین بزنند. 

لازم به ذکر است که استفاده از تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته نیز ممکن است در قیمت ترمووود تاثیر بگذارند. برای مثال اگر بخواهیم ترمووود فنلاندی را با ترمووود ایرانی مقایسه کنیم می توان گفت که ترمووود فنلاندی با به کارگیری نیروهای متخصص تر و ماشین آلات پیشرفته پرداخت تولید می شود و مسلماً کیفیت بالاتری به نسبت ترمووود ایرانی دارد. در کل می توان گفت عوامل موثر بر قیمت ترمووود به شرح زیر می باشند:

فرآیند اصلاح حرارتی

سوختی که به منظور تامین گرمای لازم برای حرارت دهی چوب مورد استفاده قرار می گیرد در کشورهای مختلف هزینه ای متفاوت دارد. در برخی مناطق هزینه نفت و گاز پایین تر و در برخی مناطق بالاتر است.

فرآیند پرداخت چوب

در پرداخت چوب از ماشین آلات و ابزارهای متفاوتی استفاده می شود، از این رو هر چه این تجهیزات مدرن تر باشند مسلماً قیمت ترمووود در مقایسه با ترمووودهایی که با ابزارهای معمولی و به شیوه دستی پرداخت می شوند، بالاتر خواهد بود.

کلام پایانی

همانطور که گفتیم، در حال حاضر ترمووود فنلاندی و ترمووود ایرانی توسط مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می گیرند. اگر طرفدار تولید ملی هستید می توانید به مراکز تولید و پخش چوب ترمووود ایرانی مراجعه نمائید و محصول موردنظر خود را خریداری کنید.

اما تجربه مشتریان نشان می دهد که ترمووود فنلاند از کیفیت و مقاومت بالاتری در مقایسه با ترمووود ایرانی برخوردار است. در نتیجه قیمت ترمووود فنلاندی بالاتر می باشد. 

چوب ترمو از جمله مصالحی است که حمل و نقل آن آسان است و به راحتی می توان پانل های آن را از جایی به جای دیگر منتقل نمود.

نصب ترمووود برای مصارف گوناگون خصوصاً نمای ترمووود آسان است، از این رو هزینه اجرای نمای ترمووود در مقایسه با هزینه اجرای سایر نماها از نظر اقتصادی مقرون بصرفه تر است.