آموزش رویت

ساختمانچی

پیمانکاری ساختمان به مجموعه ای می گویند که فعالیت های ساختمانی از قبیل ساخت، حمل و نقل و اجرا را بر عهده دارد و با اشخاص حقیقی و حقوقی در این زمینه قرارداد منعقد می کنند.

با این مقدمه در ادامه این بخش از ساختمانچی به بیان توضیحات تکمیلی در این زمینه خواهیم پرداخت. هم چنین در زمینه پیمانکاری ساختمان در تهران و اصفهان نیز اطلاعاتی در اختیار شما خواهیم گذاشت. در ادامه با ما همراه باشید.

پیمانکاری ساختمان

پیمانکار وظیفه دارد در طول اجرای پروژه، نقشه های مربوطه را طراحی و اجرا کرده و نسبت به دریافت مجوزهای ساختمانی، تهیه کلیه مصالح مورد نیاز، حفظ امنیت پرسنل و افراد مشغول به کار و هر آن چه که به این حیطه مربوط می شود، اقدام نماید.

قرارداد مدیریت پیمان، از دو قسمت عمومی و اختصاصی تشکیل می شود. این قراردادها باید به گونه ای باشند که در آن ها هیچ گونه تناقضی وجود نداشته باشد و تمامی بخش ها به طور واضح مشخص شده و به امضای دو طرف برسد.

در قرارداد مدیریت پیمان، کارفرما به شخصیتی حقوقی می گویند که بر اساس اسناد و مدارک، عملیات اجرایی را به شرکت پیمانکار واگذار می کند. مدیر طرح به عنوان رابط بین کارفرما و پیمانکار معرفی می شود و چارچوب اختیارات وی از طرف کارفرما تعیین می گردد.

بدون شک همه افراد به دنبال پیمانکار و مجموعه های پیمانکاری ساختمانی هستند که نسبت به فعالیت آن ها اطمینان داشته باشند. یکی از مهم ترین ویژگی هایی که یک پیمانکار ساختمان باید از آن برخوردار باشد، قدرت تصمیم گیری بالا و قاطعیت در انجام کار می باشد.

از دیگر ویژگی هایی که یک پیمانکار باید از آن برخوردار باشد، داشتن تجربه کافی در حوزه مربوطه می باشد. برخورداری از تجربه بالا سبب می شود، تسلط پیمانکار بر روی پروژه بیشتر شود.

همین امر باعث می شود سرعت اجرای پروژه بیشتر شود و کیفیت اجرای آن نیز بالا رود. زمانی که یک پیمانکار از تسلط کافی در اجرای پروژه برخوردار باشد، نشانه این است که از قدرت رهبری بالایی نیز برخوردار است.

تماس با ما

به طور کلی می توان گفت پیمانکاران ساختمان بر اساس قرار داد تنظیمی وظایفی برعهده دارند که برخی از این وظایف در آن ها مشترک می باشد.

از جمله مهم ترین این وظایف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیمانکار باید از برنامه ای دقیق و جامع برای پیش برد پروژه در ساخت و ساز برخوردار باشد.
  • فعالیت هایی از قبیل استخدام کارکنان تا فراهم کردن جدول زمان بندی برای اجرای تمامی مراحل بر عهده پیمانکار ساختمان می باشد.
  • در کلیه مراحل اجرایی، کارفرما باید تمام مراحل اجرایی ساختمان را با توجه به نقشه های فنی و اجرایی به طور کامل اجرا کند.
  • پیمانکار موظف است نسبت به بررسی نقشه های اجرایی اقدام کند. همچنین در صورت وجود مشکل در اجرا موارد را با مشاور یا کارفرما مطرح نماید.
  • پیمانکار ساختمان باید بر تمامی قوانین و ضوابط ساخت و ساز تسلط داشته باشد. هم چنین نسبت به تفاوت آن ها در مکان و زمان ساخت و ساز، آگاهی داشته باشد.
  • اجرای تمامی اقدامات به شیوه ای قانونمند در کلیه مراحل ساخت و ساز بر عهده پیمانکار ساختمان می باشد.
  • مسئولیت نظارت بر چگونگی پیشرفت و تغییرات در طول انجام پروژه بر عهده پیمانکار ساختمان می باشد.
  • در صورت لزوم برای ایجاد هرگونه تغییرات احتمالی، پیمانکار این اختیار را دارد که نسبت به اعمال تغییرات اقدام کند.
  • رعایت کلیه مقررات ایمنی و ایجاد شرایط لازم برای جلوگیری از ایجاد هرگونه حادثه ای، بر عهده پیمانکار می باشد.
  • پیمانکار موظف است کلیه وسایل خدماتی لازم برای کارگران را فراهم کرده و در حفظ امنیت محیط کارگاهی کوشا باشد.

ضمانت اجرایی در قرارداد

قرارداد مدیریت پیمان که بین کارفرما و پیمانکار ساختمانی منعقد می شود، از ضمانت نامه اجرایی برخوردار می باشد. ضمانت اجرایی این امکان را فراهم می کند که در صورتی که هرگونه نقض تعهدات از سوی هر یک از طرفین قرارداد ایجاد شد، طرف دیگر بتواند اقدامات قضایی و کیفری را از این طریق دنبال کند.

قرارداد پیمان‌کاری

قرارداد پیمان‌کاری به قراردادی می گویند که بین کارفرما و پیمانکار منعقد می شود. این قرارداد شامل مشخصات، مفاد قرار داد و موافقت نامه های بین طرفین می باشد.

آن چه که در قرارداد پیمان‌کاری ثبت می شود، شامل مواردی مانند موضوع پیمانکاری، مبلغ، مدت زمان انجام پروژه، شرایط ویژه به هنگام اجرای ساخت و… می باشد.

پیمانکاری

به منظور تعیین مدت زمان اجرای پروژه طرفین موظفند یک جدول زمانی منعقد کنند و در آن زمان بندی اجرای قسمت های مختلف پروژه را کاملا مشخص کنند. همچنین در قراردادهای پیمانکاری باید توجه داشت ضمانت نامه های اجرایی به منظور عمل به کلیه تعهدات نیز تنظیم شوند.

تنظیم این ضمانت نامه این امکان را برای هر یک از طرفین فراهم می کند که در صورت نقض هر یک از تعهدات بتوانند موضوع را از طریق مراجع قضایی و کیفری پیگیری کنند.

برای انتخاب پیمانکار ساختمان چه شرایطی را باید در نظر گرفت؟

برای انتخاب پیمانکار خوب باید به یک سری شرایط توجه داشت. به طور کلی می توان گفت یک پیمانکار خوب به پیمانکاری می گویند که در درجه اول از قدرت تصمیم گیری خوبی برخوردار باشد.

همچنین یک پیمانکار خوب پیمانکاری است که تجربه کافی در حیطه مسائل مربوط به ساختمان سازی و تسلط کافی بر انجام آن را داشته باشد. تمامی این موارد در کنار هم می توانند در بالا بردن سرعت و کیفیت انجام کار تاثیرگذار باشند.

یک پیمانکار خوب باید از قدرت رهبری بالایی برخوردار باشد تا بتواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم افراد حاضر در اجرای پروژه را هدایت و رهبری کند. بالا بودن خلاقیت در پیمانکار نیز از دیگر نکات مهم می باشد.

این ویژگی سبب می شود در هنگام بروز مشکل در روند اجرای پروژه، سایر قسمت ها تحت تاثیر قرار نگیرند و بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. در این میان پیمانکار با خلاقیت خود می تواند در سریع ترین زمان مشکل را حل و فصل کند.

پیمانکاری ساختمان در تهران

تهران به عنوان پایتخت کشور و یک کلانشهر، هر روزه شاهد اجرای عملیات ساختمانی مختلف و ساخت و ساز می باشد. از این رو مجموعه های پیمانکاری زیادی در تهران مشغول به فعالیت هستند که با توجه به آن چه که در بالا اشاره شد، می توان با مجموعه ای قابل اعتماد شروع به همکاری کرد.

شرکت های پیمانکاری که در تهران مشغول به کار هستند، عموما در دو دسته قرار می گیرند. دسته اول افرادی هستند که به طور کامل نسبت به تجزیه و تحلیل پروژه اقدام می کنند و با بررسی دقیق قیمت واقعی را اعلام می کنند.

گروه دوم نیز تنها برای شرکت در مناقصات قیمت پایینی اعلام می کنند. از این رو با توجه به تعدد این گونه شرکت ها در تهران باید نسبت به انتخاب دقیق و آگاهانه آن ها اقدام کرد.

پیمانکاری ساختمان در اصفهان

در استان اصفهان به عنوان یکی از کلان شهرهای کشور، پیمانکارهای ساختمانی زیادی مشغول به فعالیت هستند. شاید بتوان گفت یکی از دغدغه های افراد قیمت پروژه های پیمانکاری می باشد.

به طور کلی شرکت های پیمانکاری هزینه ساخت و پروژه های ساختمانی را بر اساس متر مربع محاسبه می کنند. این قیمت با توجه به سابقه اجرایی شرکت پیمانکار و رتبه بندی آن ها می تواند متفاوت باشد.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به بیان نکاتی در خصوص پیمانکاری ساختمان در اصفهان و تهران پرداختیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد. در صورت تمایل نظرات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.