آموزش رویت

ساختمانچی

بر اساس آمار بدست آمده از تولید مسکن و سکونت در تهران می توان گفت در 490 هزار واحد مسکونی خالی، رشد چشمگیری از نظر خرید و اجاره دیده نشده اما ساخت و ساز در دو شهر مهاجرپذیر البرز و گیلان به ترتیب پنج برابر و دو برابر شده است. آخرین آمار حاکی از آن است که قیمت مسکن در فروردین ماه 98 به متری 11 میلیون و 270 هزار تومان رسید که این امر شکاف عمیقی بین قدرت خرید افراد و قیمت مسکن ایجاد نمود. این افزایش قیمت باعث کاهش حجم معاملات شده و می توان گفت خرید و فروش مسکن نسبت به فروردین سال گذشته 32 درصد کاهش یافته است.

با اینکه حجم عرضه مسکن در مناطقی مانند آرایاشهر، پونک، قلهک، میرداماد، زعفرانیه، فرمانیه، قیطریه و جنت آباد بسیار بالاست و 90 درصد فایل فروش سایت های فروش مسکن و دفاتر املاک به فروش املاک این مناطق اختصاص یافته اما فروش واقعی آن ها در مقایسه با میزان عرضه پایین است. اما در محله هایی نظیر تهرانپارس، منیریه، مختاری، آهنگ، باغ آذری، مجیدیه، کارون و آبشار دمار حجم خرید و فروش ملک بالاست، در نتیجه می توان گفت تراکم خانه های خالی در شمال و شمال غرب تهران بیشتر به چشم می خورد.

با توجه به اظهارات یکی از کارشناسان مسکن احتمال این وجود دارد که در اردیبهشت و خرداد ماه امسال، تعداد معاملات به 7 الی 8 هزار مورد برسد. آمار نشان می دهد که مهاجرت از تهران به شهرهای اطراف در حال افزایش است، از این رو سازنده ها سعی می کنند پروژه های خود را در مناطق هدف اجرا کنند. برای مثال پیمانکار و سازنده ای که چندین پروژه در منطقه سعادت آباد داشته، هم اکنون یک الی دو پروژه نیز در مناطق پایین تر پیاده خواهد کرد.