آموزش رویت

ساختمانچی

ویژگی های یک سنگ کف ایدآل کدام است؟ عوامل موثر در انتخاب سنگ کف چیست؟ سنگ های کف مناسب موجود در بازار کدامند ؟ سنگ مرمریت، مرمر، گرانیت یا تراورتن؟

ایران اسلب بزرگترین تامین کننده انواع سنگ ساختمانی

ویژگی های سنگ مناسب کف کدامند؟

  • درصد تخلخل و جذب آب

تخلخل به حفره های درون سنگ گفته می شود که هم جذب آب را بالا می برد و هم مقاومت آن را در برابر مواد اسیدی کاهش می دهد. در این میان سنگ تراورتن از همه متخلخل تر است و به طور قابل توجهی در نمای بیرونی به کار می رود؛ اما در عین حال گزینه مناسبی برای کف نمی باشد.

  • مقاومت فشاری، سایشی و ضربه ای

سنگی که در کف به کار می رود دائم در معرض فشار، سایش و ضربه است؛ از این رو باید دارای مقاومت بالایی باشد. حال در میان انواع سنگ ها،سنگ گرانیت استحکام و مقاومت بالایی دارد، علاوه بر این از تراکم بالایی نیز برخوردار است.

پس از آن به ترتیب سنگ چینی، مرمریت، تراورتن و مرمر را می توان نام برد (سنگ مرمر سنگی نرم و حساس به ضربه و خش است). میزان این حساسیت با توجه به مکانی که در آن قرار دارد متفاوت است.

  • پرداخت سنگ

از آن جا که ویژگی های ظاهری و برخی از خصوصیات فنی سنگ مانند مقاومت در برابر لغزش، تحت تاثیر پرداخت های مختلف متغیر است؛ انتخاب پرداخت مناسب سنگ متناسب با مکان مورد نظر بسیار حائز اهمیت است.

  • ضخامت سنگ

حداقل میزان ضخامت سنگ کف از 2 سانتی متر شروع می شود. اما به طور کلی ضخامت سنگ کف ساختمان با توجه مکان مورد استفاده و نوع سنگ متفاوت است. به گونه ای که در مکان های پرتردد مانند مراکز عمومی نسبت به فضای داخلی یک ساختمان مسکونی، از ضخامت های بالاتری باید استفاده شود تا به مرور زمان شکسته نشود.

هم چنین ضخامت سنگ کف تراورتن که دارای مقاومت پایینی در برابر فشار و ضربه است؛ باید از دیگر سنگ ها مانند گرانیت و چینی ضخامت بیشتری داشته باشد تا نیرویی که به سنگ وارد می شود در تمام سطح سنگ پخش شود.

عکس همه آنچه که برای خرید بهترین کفپوش سنگی، باید بدانید

  • درجه بندی کیفی سنگ

به طور کلی باید از بالاترین درجات انواع سنگ به منظور سنگ پله و کف ساختمان انتخاب شود. به گونه ای که میزان رگه های ناخالصی(آهکی) و تخلخل آن ها در کمترین میزان ممکن باشد.

نکات مهم در انتخاب کفپوش سنگی

حال در ادامه عواملی که بر انتخاب کفپوش سنگی تاثیرگذار خواهد بود و پیش از خرید باید به آن ها توجه کنید را بیان می کنیم:

  • نوع کاربری سنگ

مهم ترین نکته ای که پیش از خرید سنگ باید در نظر داشته باشید این است که سنگ قرار است در چه مکانی نصب شود. از جمله این مکان ها عبارتند از:

کفپوش سنگی مناسب فضای بیرونی

کفپوش فضاهای بیرونی از آن جا که در معرض رطوبت، سایش و فشار زیادی است باید به گونه ای باشد که:

  1. از استحکام و مقاومت بالایی در برابر فشار و سایش برخوردار باشد.
  2. میزان تخلخل و جذب آب پایینی داشته باشد.
  3. با توجه به نوع سنگ، ضخامت بیشتری نسبت به کفپوش سنگی داخل ساختمان داشته باشد.
  4. سطح آن لغزنده نباشد؛ دراین صورت پرداخت هایی مانند فلیم و تیشه ای پیشنهاد می شود.
  5. از درجه کیفی بالایی برخودار باشد.
  6. در برابر نورخورشید نیزتغییر رنگ ندهد.

پیشنهاد ما برای این مکان ها سنگ گرانیت فلیم یا تیشه ای است. با این وجود اگر در مکانی زیبایی نیز اهمیت داشته باشد ممکن است از سنگ های دیگری مانند سنگ چینی نیز استفاده شود. اگر تاکنون دقت کرده باشید کفپوش صحن حرم امام رضا نیز سنگ چینی است.

در میان سنگ های دیگر سنگ مرمریت که با تابش نورخورشید تغییر رنگ می دهد و به طور کلی برای فضاهای بیرونی مناسب نیست.

سنگ تراورتن نیز از آن جایی که مقاومت پایین و جذب آب بالایی دارد، مناسب این مکان ها نیست؛ با این وجود در صورت انتخاب این سنگ برای این مکان ها ضخامت آن باید بیشتر از کفپوش دیگر سنگ ها باشد و فرآوری های لازم و با کیفیتی (استفاده از مواد مخصوص جهت ضد آب کردن سنگ) نیز روی آن انجام شده باشد تا مناسب سنگ کف این مکان ها شود.

کفپوش سنگی مناسب پارکینگ نیز باید دارای همین ویژگی ها باشد با این تفاوت که میزان آلودگی در پارکینگ بیشتر بوده و بهتر است جهت کفسازی آن از سنگ های تیره تری استفاده شود. پیشنهاد ما به این منظور در ابتدا سنگ گرانیت و پس از آن کریستال است.

کفپوش سنگی مناسب مراکز عمومی و پرتردد

در مراکز عمومی و پرتردد نیز به علت رفت و آمد زیاد باید از سنگی استفاده شود که لغزنده نباشد و از مقاومت، استحکام و کیفیت بالایی نیز برخوردار باشد. پیشنهاد ما به این منظور گرانیت و پس از آن سنگ چینی و مرمریت می باشد.

عکس همه آنچه که برای خرید بهترین کفپوش سنگی، باید بدانید

کفپوش سنگی مناسب فضای داخلی ساختمان

  • سالن پذیرایی و اتاق خواب

برای قسمت هایی از ساختمان که میزان تردد در آن ها کمتر است مانند سالن پذیرایی و یا اتاق خواب، میزان حساسیت به استحکام و مقاومت سنگ کمتر می شود.

با وجود این که از نظر جنس بهترین سنگ کف گرانیت است؛ پیشنهاد ما به شما جهت سنگ کف این مکان ها سنگ مرمریت و کریستال (که به صورت بوک مچ و فورمچ نیز استفاده می شوند) است. زیرا از معیارهای مورد توجه در این مکان ها زیبایی فضا می باشد.

  • سرویس بهداشتی و آشپزخانه

واضح است که سنگ کف این قسمت نیز باید:

  1. .جذب آب آن پایین باشد.
  2. لغزنده نباشد.
  3. در برابر مواد اسیدی از مقاومت بالایی برخوردار باشد

پیشنهاد ما به این منظور در ابتدا سنگ گرانیت، پس از آن سنگ چینی است. البته استفاده از سنگ مرمریت (به عنوان مثال سنگ مرمریت لاشتر) هم زیبایی خاصی به فضا می بخشد.

از سنگ تراورتن نیز (عمدتا در خارج از کشور) با انجام فرآوری های لازم می توان به عنوان کفپوش سرویس بهداشتی استفاده نمود؛ اما با وجود زیبایی طول عمر زیادی نخواهد داشت. همچنین از آن جا که سرویس بهداشتی مکانی سربسته و کم نور است، استفاده از سنگ های روشن انتخاب مناسب تری است.

سازگاری با دکوراسیون ساختمان

جهت خلق فضایی آرامش بخش و زیبا بهتر است، پس از انتخاب مناسب ترین سنگ از نظر جنس، به همخوانی آن با نوع دکوراسیون (مدرن،کلاسیک و…) و رنگ های به کار رفته در آن نیز توجه شود.

 قیمت و بودجه تعیین شده

از مهم ترین نکاتی که هنگام خرید سنگ باید در نظر گرفته شود، حدود قیمت مورد نظر شما است که انتخاب سنگ کف نیز بسیار تحت تاثیر این موضوع می باشد.

انواع سنگ های ساختمانی دارای رنج قیمتی گسترده ای هستند که تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند درجه بندی کیفی، ضخامت و پرداخت متغیر است.