آموزش رویت

ساختمانچی

به منظور پیشگیری از سقوط نما یا خرابی آن پس از مدتی، رعایت یکسری نکات در زمان اجرای نماکاری ساختمان ضروری می باشد. در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی مهم ترین نکات اجرایی نماکاری خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ویژگی های نمای ساختمان

  • اگرچه منظور از نمای ساختمان می تواند نمای هر سمت از خانه باشد اما معمولاً وجه روبه رویی ساختمان که درب ورودی از آن جاست، مورد توجه قرار می گیرد.
  • نماهای خلاقانه و منحصر به فرد می توانند در جنس ها، رنگ ها و شکل های متفاوتی طراحی و اجرا شوند. نماکاری نه تنها ساختمان را زیباتر می کند، بلکه آن را در برابر عوامل مخرب بیرونی حفظ می کند.
  • ممکن است برخی بخواهند نمایی ساده مثل اکثر نماهای موجود در شهر داشته باشند و برخی دیگر نماهای منحصر به فرد را ترجیح دهند. برخی طرح و رنگ نما را خودشان انتخاب کنند و برخی دیگر از صفر تا صد نماکاری را به متخصصان واگذار کنند.
نماکاری
  • نمای ساختمان معرف شخصیت و هویت معماری ساختمان است. ساختمان های زیادی وجود دارند که با وجود این که مطابق مقررات و استانداردها و با کیفیت عالی بنا شدند، اما فاقد هویت، شخصیت و کاراکتر هستند.
  • علاوه بر نقش موثر نماکاری در زیبایی ساختمان، نماکاری در کاهش انرژی مصرفی و صرفه جویی در هزینه ها نیز تاثیر گذار است. با انتخاب نمای مناسب می توان دمای خانه را حفظ کرد و از مبادله حرارتی دمای داخل و خارج خانه جلوگیری نمود.
  • نماکاری از ساختمان در برابر باد، باران، گرمای شدید و رطوبت محافظت می نماید. هم چنین با انتخاب درست نما می توان از خوردگی و هوازدگی نیز جلوگیری کرد و تهویه طبیعی ساختمان را تأمین کرد. از طرف دیگر انتخاب نما در انتقال صوت نیز مؤثر است، به طوری که ساختمان با نمای مناسب می تواند عایق صوتی و آکوستیک باشد.
  • در انتخاب نما عوامل زیادی باید در نظر گرفته شوند. برخی از این عوامل شامل مقاومت در برابر آب، صرفه جویی در مصرف انرژی، زیبایی نما، سازگاری با محیط زیست، دوام و هزینه نماکاری می باشد.

اصول اجرایی در نما کاری ساختمان

باید توجه شود که سطح زیر نماکاری کاملاً تمیز و فاقد هر گونه آلودگی باشد. به منظور مقابله با حمله سولفات ها و جلوگیری از آسیب دیدگی و تخریب نما در نماهای بتنی، سیمانی و آجری، استفاده از سیمان ضد سولفات در نما لازم می باشد.

نمای آجری

  1. اگر قرار است نما به صورت آجری باشد، باید از آجرهای مخصوص نماکاری که ترک خوردگی و شوره زدگی ندارند و در برابر شرایط محیطی مقاومت بالایی از خود نشان می دهند، استفاده گردد.
  2.  اجرای نمای آجری در دماهای پایین توصیه نمی شود.
  3. بهتر است آجرهای نماکاری نیم ساعت در آب خیسانده یا به عبارتی آجرها زنجاب شوند.
  4. با توجه به نمایی که قرار است احداث شود سطح زیر کار باید قبل از اجرای نما بندکشی، شمشه گیری، خراشیده یا آجدار شود. در صورت نیاز توری سیمی نصب شود.
نمای آجری

نمای بتنی

  1. در نماهای بتنی، سیمانی که در آن ها از بتن استفاده می شود باید مقاومت در برابر حملات مواد شیمیایی، تغییر درجه حرارت و رطوبت در نظر گرفته شود.
  2. در تابستان باید از سیمان دیرگیرتر و در زمستان از سیمان زودگیر استفاده کرد.
  3. لازم به ذکر است که اختلاط بتن و حمل و نقل، قالب بندی، بتن ریزی و تراکم آن نیز باید به طور کاملا صحیح و اصولی انجام گردد.
نمای بتنی

نمای‌سنگی

  1. اگر سنگ ساختمانی در نما به کاربرده شود، استفاده از سنگ های نمایی که بافت و شکل خوبی دارند و همچنین پر دوام و مقاوم در برابر یخ زدگی و شرایط نامساعد جوی و محیطی، نور خورشید، آب و رطوبت هستند، توصیه می گردد.
  2. به علاوه عدم وجود ترک خوردگی و خلل و فرج عوامل دیگری هستند که باید در نظر گرفته شوند.
  3. صرفه اقتصادی نمای سنگی باید بررسی شود.
  4. از ماسه‌شسته در دوغاب پشت سنگ استفاده گردد.
  5. دقت کنید که از نخاله ها به منظور پر کردن فضای دوغاب پشت سنگ استفاده ننمایید.
  6. خاکی که از برش سنگ در هنگام فرزکاری حاصل می شود، کاملا از پشت سنگ شسته شود.
  7. از انجام سنگ کاری در هوای بسیار سرد جدا خودداری نمایید.
  8. دوغاب در پشت سنگ باید به مدت دو یا سه روز آب پاشی گردد.
  9. لازم به ذکر است به هیچ عنوان از سیمان خشک روی دوغاب برای افزایش سرعت کار استفاده نشود.
  10. وقتی که در نمای ساختمان از سنگ استفاده می‌کنیم، علی‌رغم این که دارای زیبایی است، اما چون سنگ‌ های مورد استفاده در نما دارای سطحی صاف و صیقلی هستند، ممکن است با ملاتی که در پشت آن قرار می‌گیرد چسبندگی کامل پیدا نکند و در صورت وقوع زلزله نه چندان بزرگ و یا به دلیل اختلاف ضریب انبساط حرارتی سنگ با ماسه و سیمان پشت آن، ملات پشت سنگ از آن جدا شود و به احتمال خیلی زیاد سنگ نما سقوط کند.
  11.  برای حل مشکل فوق، لازم است تا تمام سنگ‌ های گرانیت و مرمریت اسکوپ شوند. در مورد سنگ تراورتن در جایی که سنگ‌ ها در هم قفل نشدند و یک قطعه سنگ به صورت تکی اجرا می‌شود.
  12. می بایست برجسته کاری‌ هایی چون ستون‌ ها، حتماً با رابیتس کاری و اسکوپ کار شوند.
بخوانید!  آسمان مجازی یا سقف کشسان چیست؟

نمای کامپوزیت

  1. به منظور اجرای نمای کامپوزیتی در ابتدا باید عملیات های نصب شامل زیرسازی، شاسی کشی، شیت بندی و مونتاژ انجام گردد.
  2. برای تهیه و ساخت ورق های کامپوزیتی باید عملیات برش کاری شیت خام، شیارزنی، خم کاری و مونتاژ توسط دستگاه CNC انجام شود.
  3. پس از عملیات تولید و مونتاژ ورق ها، با توجه به نوع روش اجرایی به وسیله پیچ یا پرچ، باید آن ها را در محل موردنظر نصب کرد.
  4. آب بندی این نوع نما نیز توسط نوارهای آب بندی یا چسب های سیلیکونی مخصوص انجام می شود.
نمای کامپوزیت

نمای سیمانی

  1. به منظور اجرای نمای سیمانی در ابتدا باید تمام دیوار، کروم بندی و شمشه گیری شود.
  2. فاصله شمشه ها از یکدیگر باید حداکثر یک متر باشد.
  3. نسبت ماسه و سیمان در ملات باید سه به یک باشد.
  4. فاصله بین دو شمشه باید به گونه ای از ملات پر شود که ملات به دیوار بچسبد و بر روی آن با شمشه کشی بین دو کروم و تخته ماله تسطیح شود.
  5. به منظور تقویت اتصال بین آستر و رویه باید در لایه پرداخت‌شده آستر، شیار و شکاف ایجاد کرد. همچنین می توان برای اجرای رویه، با بکارگیری اجزای موقت یا دائم، قالب شکل موردنظر را ایجاد و در نهایت سطح رویه را پرداخت کرد.
  6. در لایه رویه می توان از سنگدانه های سبک یا معمولی استفاده نمود.
نمای سیمانی

 پیشگیری از خطر سقوط نما

  • دیوارهای خارجی و نما باید پوششی خارجی برای محافظت در مقابل عوامل جوی داشته باشند.
  • نما باید به نحوی طراحی و اجرا شود که آب در پشت آن انباشته نشود.
  • در ساخت نما از تجهیزات مناسبی برای زهکشی آب‌ های واردشده به پشت نما استفاده شود.
بخوانید!  حفاظ ساختمانی و انواع مختلف آن

کلام پایانی

آن چه در این نوشته به بیان آن پرداختیم در واقع نکات مهم و ضروری در حین نماکاری ساختمان می باشد که در نهایت سبب می شود تا نمایی سالم و باکیفیت داشته باشیم و از سقوط و خرابی ساختمان پس از مدتی جلوگیری نماییم.

توجه به این اصول و نکات بسیار اهمیت دارد، پس آن ها را جدی بگیرید و با دقت و ظرافت به آن ها بپردازید. امیدواریم این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد اطلاعات مفیدی را در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده باشد. نظرات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.