آموزش رویت

ساختمانچی

اگر از شما بپرسند نماشویی ساختمان چیست، چه پاسخی خواهید داد؟ به نظر شما نمای یک بنا و تمیز نگه داشتن آن تا چه اندازه حائز اهمیت است؟ در صورت سیاه و کدر شدن نما چه باید کرد؟ آیا راهکاری برای تمیز نگه‌داشتن نمای ساختمان های شهری وجود دارد؟ در این نوشته از ساختمانچی به این سوالات پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

اهمیت نماشویی ساختمان

هنگامی نمای یک ساختمان زیبا به نظر می آید که عاری از گرد و غبار و آلودگی باشد. از این رو نماشویی بهترین راهکار بدین منظور در نظرگرفته می شود. نماشویی ساختمان حتماً باید توسط افراد مجرب و حرفه ای صورت گیرد، در غیر این صورت ممکن است به نما آسیب وارد شود.

در شهرهای شلوغ همانند شهر تهران نمای ساختمان ها به مرور زمان در اثر آلودگی هوا ظاهری سیاه به خود می گیرند و جلوه شهر ناخوشایند به نظر می آید. برای رفع آلودگی از سطح نما و شست و شوی آن باید هر چند وقت یکبار نسبت به نماشویی اقدام شود.

نماشویی ساختمان با استفاده از آب، آب و سیلیس، مواد نانو و مواد اسیدی یا قلیایی صورت می گیرد. برای ساختمان هایی که نمای آن ها نیازمند یک شستشوی سطحی است و آلودگی آن ها عمیق نیست از فشار آب استفاده می شود. آب و سیلیس نیز به منظور شستشوی نماهایی که آلودگی آن ها کهنه است و لایه ای ضخیم از جرم بر روی آن ها می نشیند کاربرد دارد.

اسیدشویی از دیگر روش هایی است که اصولاً برای تمیزنمودن ساختمان های خیلی کثیف انتخاب می شود و جلای فوق العاده ای به سنگ های ساختمانی می بخشد. برای تمیزکاری سنگ هایی که در برابر مواد اسیدی از مقاومت لازم برخوردار نیستند از شوینده های قلیایی استفاده می گردد.

در حال حاضر استفاده از مواد نانو به تمیزی بهتر انواع سطوح کمک می کند اما هزینه نماشویی را افزایش می دهد. این مواد اغلب دو جزئی هستند و به صورت پودر و مایع می باشند که این دو به همراه آب با یکدیگر ترکیب و مورد استفاده قرار می گیرند.

نماشویی

انواع روش های نماشویی

افراد مجربی که در این حوزه نماشویی ساختمان فعالیت دارند از روش های مختلفی بدین منظور استفاده می کنند که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم:

نماشویی با واترجت

در هنگام استفاده از واترجت به منظور شست و شوی نمای ساختمان، تعداد طبقات اهمیت ندارد بلکه فاکتورهای اثرگذار بر این نوع نماشویی میزان آلودگی نما و کیفیت آب بندی آن می باشند.

نماشویی با دیسکلر

دیسکلر از روش های نوین در نماشویی ساختمان محسوب می شود. دیسکلر در واقع اسیدی رقیق است و از قابلیت جرم زدایی و چربی زدایی فوق العاده زیادی برخوردار می باشد. در این روش همزمان با پاشش آب توسط واترجت، مقداری دیسکلر نیز به نما پاشیده می شود. این روش در واقع تلفیق واترجت و دیسکلر می باشد و از بهترین روش های نماشویی ساختمان محسوب می شود.

نماشویی با سندبلاست

روش سندبلاست به منظور تمیز کردن و شستشوی نماهای آجری، نماهایی که بسیار کثیف هستند و یا نماهایی که رنگ و قیر بر روی آن ها ریخته، کاربرد دارد. در این روش آب را با سیلیس به محل موردنظر می پاشند تا علاوه بر شستشو، سطح نما نیز لایه برداری شود.

نماشویی با داربست

نماشویی با داربست برای ساختمان هایی که نمی توان نمای آن ها را با استفاده از طناب شست و شو داد اعمال می شود. هزینه نماشویی با داربست برای ساختمان های مرتفع بالاست و هم اکنون کمتر کسی از این روش استفاده می کند.

نماشویی با طناب

نماشویی با استفاده از طناب باید توسط افراد ماهر صورت گیرد، زیرا این روش بسیار خطرناک است و کوچک ترین خطا در این کار خطرات جانی و مالی در پی خواهد داشت. شست و شوی نما بدون داربست و تنها با استفاده از طناب از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه است.

عکس نماشویی ساختمان و برآورد هزینه آن

انواع نماشویی ساختمان

نماشویی هر ساختمان با توجه به جنس متریالی که در نمای آن به کاررفته متفاوت است. ساختمان های مختلف دارای نماهای متفاوت هستند، از این رو روشی که برای شست و شوی آن ها به کاربرده می شود متمایز از دیگری می باشد. در کل می توان انواع نماشویی را به صورت زیر نام برد:

بخوانید!  مزایای استفاده از جوشکاری انفجاری

نماشویی نمای شیشه ای

در حال حاضر اکثر نماهای ساختمان های مسکونی و یا تجاری با شیشه طراحی شدند و می توان گفت درصد بالایی از نماشویی مخصوص به این نوع نما می باشد.

نماشویی شیشه ای با استفاده از داربست و طناب انجام می گیرد و به دلیل شکننده‌بودن شیشه نمی توان از تجهیزاتی مانند واترجت یا سندپلاست استفاده نمود.

تیم های متخصص و حرفه ای با استفاده از فرچه، تی و مواد نانو نماشویی شیشه را به عهده می گیرند. مواد نانویی که برای شست و شوی شیشه استفاده می شوند به مدت زیادی مانع از نشست گرد و غبار بر سطح شیشه می شوند.

نماشویی نمای شیشه ای

نماشویی نمای چوبی

شستشوی نماهای چوبی با حساسیت بسیار بالایی همراه است، زیرا این نوع نما پس از شستشو باید به سرعت خشک شود تا دچار آسیب نگردد. پس از نماشویی نمای چوبی از رزین و روغن های جلا دهنده بر سطح نما استفاده می کنند تا علاوه بر افزایش مقاومت نمای سازه در برابر عوامل محیطی، زیبایی آن نیز دوچندان شود.

نماشویی نمای سنگی

در نماشویی سنگ با توجه به نوع سنگ به کاررفته از ابزارها و مواد تمیز کننده مخصوص استفاده می شود. نماشویی با روش سایش و تراش به سطح سنگ آسیب می زند، زیرا لایه ای که به مرور زمان بر سطح نمای سنگی ایجاد می شود، سنگ را در برابر برخی عوامل محافظت می کند و اگر این لایه از بین رود، سنگ آسیب پذیر می گردد.

همچنین پس از تمیزکاری به کمک سایش، پرداخت اولیه سنگ از بین می رود و سنگ سریع تر آلوده می شود. در نماسازی ساختمان از انواع سنگ ساختمانی استفاده می شود که روش شستشوی هر کدام از آن ها متفاوت است.

برای مثال برای نماشویی گرانیت، مرمر، تراورتن و سنگ چرمی از واترجت و مواد شستشوی مخصوص استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که سنگ هایی مانند گرانیت و تراورتن به تنهایی با واترجت تمیز نمی شوند. قبل از واترجت از دستگاه سندبلاست خشک به منظور نابودی لایه های آلوده سطح سنگ استفاده می گردد.

پس از نماشویی نمای سنگی، به منظور حفظ کیفیت سنگ و ایجاد یک لایه محافظ بر سطح آن از مواد نانو استفاده می شود. این مواد سطح سنگ را در برابر عوامل مختلف نظیر تابش اشعه خورشید، باران های اسیدی، گرد و غبار و آلودکی هوا حفظ می نمایند.

نماشویی خانه

نماشویی نمای آجری

روش شستشو و موادی که برای نماشویی سنگ استفاده می شوند برای نمای آجری کاربردی نیستند، زیرا آجر به مرور زمان و با گذشت چند سال مقاومت خود را از دست می دهد و دچار سفیدک یا شوره می شود. شستشوی انواع نمای آجری با توجه به نوع آجر و عمر آن توسط ماسه شسته، سیلیس، سند بلاست و یا تنها آب و مواد شوینده صورت می گیرد.

نماشویی نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت از جمله نماهایی است که به دلیل زیبایی فوق العاده این روزها بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. نشست آلودگی و دوده بر سطوح کامپوزیت تمیز کردن آن ها را تنها با استفاده از دستمال سخت می کند، از این رو از روش نانوشویی و دستگاه واترجت صنعتی برای شست و شوی آن ها استفاده می شود.

بخوانید!  سقف تیرچه بلوک چیست و چه مزایا و کاربردی دارد؟[+نکات اجرایی]

استفاده از مواد نانو مانع از آسیب به سطح کامپوزیت و رنگ پریدگی آن می گردد. همچنین تا حد ممکن نباید از ابزارهای نوک تیز برای شستشو استفاده کرد، زیرا منجر به خراشیدگی سطح نما خواهند شد.

نماشویی نمای کامپوزیت

مزایای نماشویی ساختمان

  • زیباسازی نمای ساختمان و محیط اطراف آن
  • سالم ماندن نما و پنجره ها برای مدت طولانی
  • محافظت از ساختمان در برابر باد و طوفان های شدید
  • تمیز ماندن ساختمان در برابر آلودگی ها و گرد و غبار برای مدت زیاد

خدمات نماشویی

اکثر ساختمان هایی که در شهرهای بزرگ و شلوغ بنا شدند، نیازمند نماشویی هستند. به دلیل آلودگی ناشی از دوده و گرد و غبار دیگر نمی توان با استفاده دست و تی نسبت به شستشوی نما اقدام نمود، از این رو واترجت ها در انواع مختلف بدین منظور استفاده می شوند و سطح نما را به بهترین شکل تمیز می کنند.

هر چند این روزها گاهاً حرف از نماشویی ارزان می شود اما بدون شک یک نماشویی ایده آل هزینه ای معقول نیاز دارد و قیمت های ارزان ممکن است بی کیفیتی کار را به همراه داشته باشند.

ارائه خدمات نماشویی در تهران به دلیل بالا بودن میزان آلودگی هوا بسیار ضروری است، از این رو از تیم های حرفه ای و متخصص بدین منظور استفاده می شود. این افراد با تکیه بر مهارت و تجربه خود با استفاده از طناب شستشوی ساختمان های مختلف را انجام می دهند و ظاهری تمیز و زیبا به جداره های شهری می بخشند.

خدمات نماشویی ساختمان از جمله خدماتی هستند که به منظور نظافت نماهای ساختمان انجام می شوند و تاثیر بسزایی بر زیبایی شهر دارند. به منظور دریافت بهترین خدمات نماشویی در تهران بهتر است با شرکت های نماشویی معتبر و مجهز به کادر حرفه ای و تجهیزات لازم کار کنید.

عوامل موثر در قیمت نماشویی ساختمان و برآورد هزینه های آن

قیمت نماشویی تحت تاثیر عوامل مختلف نظیر جنس نما، تعداد طبقات و ارتفاع ساختمان قرار می گیرد. ارتفاع مهم ترین عامل در تعیین هزینه نماشویی است. زیرا این فاکتور نوع روش کار را مشخص می کند که آیا نیاز به نصب داربست و صرف هزینه هست یا خیر. هزینه نماشویی با داربست گران تر از نماشویی بدون داربست است.

عامل موثر دیگری که در تعیین قیمت نماشویی نقش دارد سال ساخت بنا است. زیرا ساختمان های قدیمی به نسبت ساختمان های جدید نیازمند شست و شوی بیشتری هستند.

از طرفی مقاومت نمای قدیمی کمتر از نماهای جدید می باشد، به همین دلیل نوع روش نماشویی متفاوت خواهد بود. همچنین نوع مواد شوینده ای که استفاده می شود نیز در قیمت نهایی نماشویی تاثیرگذار خواهد بود.

قیمت نماشویی نمای شیشه ای در سال ١٤٠٢ با واترجت از متری ٨ تا ٢٥ هزار تومان، ساختمان آجری از ١٠ تا ٣٠ هزار تومان، نمای سنگی از ٨ تا ٢٥ هزار تومان و نمای سندبلاست از ٨ تا ٢٠ هزار تومان می باشد.

نکات پایانی

نماشویی یا همان شستشوی نمای ساختمان نقش بسیار زیادی در زیباسازی نما و همچنین محیط پیرامون ساختمان ایفا می کند و در دسته کارهای تخصصی ساختمانی قرار دارد. همانطور که در بالا به آن پرداختیم نوع نماشویی و قیمت نهایی آن به جنس و طرح نمای ساختمان و شرایط جغرافیایی محیط بستگی دارد.

به طور مثال در شهرهای آلوده ای مانند تهران، دود و ذرات ناشی از آلودگی و همچنین وجود باران های اسیدی سبب می شوند نمای ساختمان به مرور سیاه شود و جرم بگیرد.

یا به طور معمول در شهرهای کویری مانند یزد معمولا گرد و خاک زیادی بر روی نما ساختمان می نشیند. بنابراین شرایط جغرافیایی محیط از عوامل مهم در نوع نماشویی ساختمان محسوب می شود.