آموزش رویت

ساختمانچی

رنگ روغنی و رنگ اکریلیک جزء پر مصرف ترین رنگ های ساختمانی به شمار می آیند. این رنگ ها کاربرد ویژه ای در صنعت ساختمان دارند و در انواع مختلف با طیف های متنوع مورد استفاده قرار می گیرند.

حال، در این نوشته از ساختمانچی قصد داریم شما را با ویژگی ها و تفاوت های بین این دو رنگ آشنا نمائیم. اطلاع از خصوصیات این دو رنگ شما را در انتخاب رنگ مناسب برای رنگ آمیزی ساختمان یاری می نماید. با ما همراه باشید.

رنگ روغنی

این رنگ یکی از رنگ های رایج است که برای سطوح مختلف از جمله سقف و دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد. روغنی که در این رنگ ها به کار می رود اصولاً از بذر گیاه کتان بدست می آید.

این روغن با مواد رنگی مخلوط می شود و رنگ روغنی پدیدار می گردد. رنگ های روغنی در دو نوع مات و براق در بازار موجود هستند و برای مصارف گوناگون به کار می روند.

رنگ های روغنی براق در مقایسه با رنگ های مات دوام و مقاومت بالاتری دارند؛ از این رو برای رنگ آمیزی درب های منزل و سطوحی که در معرض تابش آفتاب قرار دارند استفاده می شوند.

در مقابل رنگ های مات بیشتر در داخل ساختمان برای سطوح گچی و سطوحی که زیرسازی آن ها کمی ایراد دارد کاربرد دارند.

رنگ های روغنی جلوه ای شفاف و زیبا به سطوح می بخشند و در صورت ایجاد لکه بر روی آن ها به راحتی می توان آن را پاک نمود. این رنگ به علت استفاده از مواد شیمیایی در تولید آن دارای بوی آزار دهنده است و خشک شدن آن نیاز به زمان دارد.

رنگ روغنی

رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک از جمله رنگ هایی است که تنوع طیف های آن بی نظیر و بسیار گسترده است. این رنگ غلظت بالایی دارد و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار می باشد.

با استفاده از رنگ اکریلیک می توان در سطح بافت ایجاد کرد و زیبایی بی نظیری به آن بخشید. حلال این رنگ آب است و به راحتی بر سطح خشک می شود.

بخوانید!  توالت فرنگی وال هنگ چیست؟

رنگ های اکریلیک در برابر نفوذ آب بسیار مقاوم هستند از این رو برای رنگ آمیزی نمای ساختمان نیز کاربرد دارند. در حال حاضر قابلیت هایی نظیر انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر نفوذ آب، عدم ترک خوردگی، عمر طولانی و قابلیت شستشو این رنگ را به جایگزینی مناسب برای رنگ های روغنی تبدیل کرده است.

رنگ اکریلیک را می توان بر روی تمام سطوح اجرا نمود از جمله دیوارهای آجری، سیمانی، گچی، کناف سقف و غیره. رنگ اکریلیک فاقد مواد مضر و بو می باشد و هیچ عارضه ای نه برای محیط زیست و نه برای انسان ایجاد نمی کند.

رنگ اکریلیک

تفاوت رنگ روغنی با رنگ اکریلیک

  • تینر یا نفت به عنوان حلال رنگ های روغنی استفاده می شود، اما آب حلال رنگ اکریلیک است.
  • رنگ های روغنی به علت ترکیبات شیمیایی به کاررفته در آن ها دارای بو هستند، اما رنگ های اکریلیک فاقد بو می باشند.
  • رنگ اکریلیک به سرعت خشک می شود و می توان روی آن لایه های دیگر زد.
  • رنگ اکریلیک فاقد مواد شیمیایی است و از این رو سلامتی انسان را به مخاطره نمی اندازد. رنگ روغنی در طولانی مدت تولید سرب می کند و منجر به بیماری می شود.
  • رنگ اکریلیک در آب حل می شود، از این رو برای پوشش سطوح فلزی و چوبی ساختمان مناسب نمی باشد.
  • قلم موی رنگ روغنی به راحتی با آب تمیز نمی شود و باید از حلال هایی نظیر تینر برای تمیز کردن و شستشوی قلمو استفاده نمود. در مقابل، رنگ اکریلیک حلال در آب است و قلموی آغشته به این رنگ را می توان راحت شستشو داد.
  • رنگ اکریلیک وقتی خشک می شود تیره تر می شود، از این رو هنگام استفاده از این رنگ ها باید دقت کرد رنگی که کمی روشن تر است، انتخاب شود. رنگ های روغنی قبل و بعد از خشک شدن همان رنگ اولیه را دارند و تیره نمی شوند.
  • وقتی رنگ اکریلیک خشک شد، دیگر نمی توان آن را تغییر داد، اما رنگ روغنی را می توان با استفاده از مدیوم ها تغییر داد.
  • رنگ روغنی بعد از حاضرسازی سطح و زیرکاری مناسب اجرا می شود. رنگ اکریلیک به طور مستقیم روی سطوح قابل استفاده است.
  • شفافیت و براقی رنگ های روغنی در برابر رنگ های اکریلیک بیشتر است.
  • لکه هایی که بر روی دیوارهای رنگ روغن ایجاد می شوند راحت تر از دیوارهای رنگ اکریلیکی پاک می شوند.
رنگ

نکات پایانی

هنگام بازسازی و تعمیر یک فضا راهکارهای بسیاری قابل اجرا هستند؛ از جمله برداشتن دیوار، تغییر مکان قرارگیری پنجره ها، کناف کاری سقف، تغییر کفپوش و دیوارپوش.

بخوانید!  فوم عایق XPS در صنعت ساختمان

اگر در یک ساختمان امکان اعمال این تغییرات وجود داشته باشد صاحب خانه بسیار خوش شانس است، اما در صورت عدم ایجاد چنین تغییراتی می توان از ترفند رنگ آمیزی برای تغییر و تحول اساسی استفاده نمود.

رنگ آمیزی و حقه های بصری تغییر شگرفی در فضا ایجاد می کنند و از نظر روانشناسی نیز اثرگذار هستند. رنگ شکل ظاهری فضا و معماری آن را را بر هم می زند و آن را به گونه ای متفاوت به نمایش می گذارد.

رنگها در طیف های روشن تا تیره هم در دکوراسیون داخلی و هم در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند و از قابلیت های ویژه برخوردار هستند.

دنیایی که در آن زندگی می کنیم متشکل از هزاران رنگ با توناژهای متفاوت است. هر کدام از این رنگ ها از مواد مختلف تشکیل می شوند و با توجه به خصوصیات و ویژگی های خود کاربرد متفاوتی دارند.

برای دستیابی به زیبایی بصری، تاثیر محیطی خوب و کارکرد مناسب آشنایی با رنگ ها اهمیت ویژه ای دارد. ما در این نوشته به معرفی و مقایسه دو تا از مهم ترین رنگ های ساختمانی پرداختیم.

امیدواریم مطالعه این نوشته نکات مفیدی را در این خصوص در اختیار شما کاربران همیشگی ساختمانچی قرار داده باشد. در صورت تمایل نظرات خود را در این باره با ما در میان بگذارید.