آموزش رویت

ساختمانچی

معماری هنری است که با خلاقیت و ایده پردازی همراه است و معماران مشهور دنیا افرادی هستند که از قدرت تخیل خود استفاده نموده و آن را در جهت خلق آثار متفاوت و بی نظیر به کار می برند.

ساختمان هایی که دارای معماری منحصر به فرد هستند زیبایی و جذابیت خود را در هر دوره از تاریخ حفظ می کنند و منجر به شهرت معمار خود می شوند.

در این نوشته از ساختمانچی به معرفی 7 معمار مشهور جهان می پردازیم تا با آشنایی با آثار آن ها اهمیت معماری در ساختمان سازی را بیشتر درک نمائید. با ما همراه باشید.

مشهور ترین معماران دنیا

زاها حدید

زاها حدید یک معمار مشهور عراقی انگلیسی است که موفق به دریافت جایزه معماری پریتزکر در سال 2004 شد. وی اولین زنی بود که تحولی عظیم در هندسه معماری پدید آورد و هویتی جدید به آن بخشید. نشان شوالیه و جایزه استرلینگ از دیگر افتخارات او می باشند.

زاها حدید

از جمله ساختمان هایی که توسط این معمار مشهور دنیا طراحی شدند و آن را ملکه منحنی نامیدند می توان به ایستگاه آتش نشانی ویترا، سکوی پرش برجیزل، موزه‌ هنرهای معاصر سین‌ سیناتی، مرکز علوم فائنو، پاویون پل زاراگوزا، پل شیخ زاید، موزه ملی هنرهای قرن 21، سالن اپرای گوانگژو، موزه ساحلی گلاسگو، مرکز ورزش‌ های آبی المپیک لندن و… اشاره نمود.

معماری زاها حدید

نورمن رابرت فاستر

نورمن فاستر مشهورترین معمار انگلیسی است که موفق به دریافت مدال طلای RIBA در میانسالی گردید. وی از دانشگاه منچستر فارغ التحصیل شد و مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه ییل کسب کرد.

فاستر از همان ابتدای شروع کار به پروژه های مبتکرانه خود متعهد بود و تکنیک را که پل ارتباطی بین معماری و تکنولوژی است، به عنوان یک اصل در پروژه ها استفاده می نمود.

رابرت فاستر

از جمله آثار ارزشمند این معمار مشهور می توان فرودگاه بین‌ المللی کویت، موزه هنر داتونگ، هرم صلح و دوستی، شرکت رنو در انگلستان، پایانه مسافربری و فرودگاه استانزتد لندن، ساختمان پارلمان آلمان، برج هرمیتاژ، مرکز تولید مک لارن و… را نام برد.

مشهورترین آثار فاستر گنبد مجلس ملی آلمان در شهر برلین و برج ساختمان سوئیس ری معروف به برج خیارشور در لندن می باشند.

معماری رابرت فاستر

مایکل گریوز

مایکل گریوز یک معمار پست مدرنیسم معاصر می باشد که در آمریکا متولدشده است. وی تحصیلات تکمیلی خود را در دانشکده معماری دانشگاه هاروارد ادامه داد و در دوره فعالیت خود موفق به کسب جایزه های معتبر گردید.

بخوانید!  مزایای زندگی در ساختمان سبز

وی به دلیل آثار بی شمار و برجسته خود در دهه 60 میلادی به عنوان عضوی از پنج معمار بزرگ نیویورک شناخته شد. در اواسط دهه 70 میلادی، مایکل گرایش خود را از مدرنیسم به پست مدرنیسم تغییر داد. هم اکنون به عنوان یکی از مطرح ترین و مشهورترین معماران معاصر دنیا شناخته می شود.

مایکل گریوز

علاوه بر فعالیت در حوزه معماری، وی به نقاشی نیز علاقمند بود. او به مدت 40 سال در دانشگاه پرینستون در مقام استادی فعالیت داشت و 350 اثر بجامانده او همچنان در سراسر دنیا برجسته می باشند. هتل استاینبرگر در اسرائیل، کتابخانه مرکزی دنور و ساختمان پرتلند از آثار مشهور مایکل گریوز می باشند.

آثار مایکل گریوز

سانتیگو کالاتراوا

سانتیگو کالاتراوا یکی از معماران مشهور اسپانیایی است که به عنوان یک طراح نخبه در دنیا شناخته‌شده می باشد. او پس از اتمام تحصیلات معماری برای ادامه تحصیل وارد موسسه فنی فدرال سوئیس شد. سپس تز دکترای خود را در رشته مهندسی سازه با عنوان چین‌خوردگی قاب‌ های سه‌ بعدی ارائه داد.

سانتیگو کالاتراوا

کالاتراوا پس از آن که تحصیلات خود را در حوزه معماری و رشته‌سازه تکمیل نمود در سال 1981 فعالیت خود را در حوزه مهندسی و معماری آغاز کرد.

وی در سال 2005 موفق به کسب مدال طلا از موسسه آمریکایی معماران AIA گردید. پروژه هایی نظیر استادیوم المپیک تابستانی ۲۰۰۴ آتن، موزه هنر میلواکی و برج پیچنده سوئد از جمله مشهورترین آثار این معمار می باشند.

سانتیگو کالاتراوا معمار مشهور اسپانیایی

فرانک گری

این معمار کانادایی همزمان با تحصیل دررشته برنامه ریزی شهری در دانشگاه هاروارد مشغول به کار در دفتر ویکتور گروئن شد. از جمله مشهورترین آثار وی می توان تالار کنسرت والت دیزنی، گالری هنر انتاریو در تورنتو و خانه رقصان در پراگ را نام برد.

فرانک گری

فرانک گری از سبک هایی نظیر فولدینگ، معماری پرش کیهانی و دیکانستراکشن در آثار خود استفاده می نمود. گری از پیشگامان معماری فولدینگ است که در آن گویی اشکال در حال کج شدن و فروریختن هستند.

بخوانید!  انواع توری پنجره[آکاردئونی، مگنتیک، ریلی، لولایی و ثابت]

در معماری فولدینگ ترتیب مقطع، نما و پلان با یکدیگر یکسری اشکال ابهام انگیز ایجاد می کند. فرانک گری نه تنها در حوزه معماری فعالیت داشت بلکه در زمینه طراحی وسایل منزل و جواهرات نیز هنرنمایی می نمود.

فرانک گری معمار ایتالیایی

ديويد چيپرفيلد

ديويد چيپرفيلد یک معمار برجسته بریتانیایی است که مدرک تحصیلی خود را از انجمن معماری لندن دریافت نمود. پس از اتمام تحصیلات، وی به عنوان کارآموز در دفاتر معماری نورمن فاستر، ریچارد راجرز و داگلاس استفان مشغول به کار شد.

ديويد چيپرفيلد معمار برجسته بریتانیایی

گالری جین سیمون در برلین، ساختمان جوایز نوبل در استکهلم سوئد، موزه آثار ادبی مدرن در آلمان و خانه های شناور هانگژو در چین از جمله آثار وی می باشند.

از جمله افتخارات این معمار مشهور دنیا می توان به دریافت مدال طلای Tessenow، عضویت در آکادمی هنر و طراحی فلورانس و دریافت جایزه‌ (RIBA) اشاره نمود.

ديويد چيپرفيلد

شيگرو بان

شیگرو بان مشهورترین معمار ژاپنی است که  موفق به اخذ سی و هفتمین جایزه پریتزکر در سال 2014 گردید. وی از ساختار نامرئی در طراحی های خود استفاده می کند به نحوی که عناصر ساختاری را به وضوح بیان نمی کند و بیشتر به انتخاب این عناصر به منظور ترکیب در طراحی تاکید دارد.

شیگرو بان ابتدا در رشته هنر در دانشگاه توکیو مشغول به تحصیل شد. سپس تحصیلات خود را در مؤسسه آموزش معماری کالیفرنیای جنوبی ادامه داد.

این معمار ژاپنی به دلیل خلاقیت و ابتکار خود در استفاده از كاغذهای بازيافتی به منظور ساخت خانه برای آوارگان حوادث طبیعی مشهور شد. موزه هنر آسیا و اقیانوسیه در کلرادو از جمله آثار این هنرمند و معمار معروف می باشد.

شیگرو بان مشهورترین معمار ژاپنی

کلام پایانی

امیدواریم با مطالعه این نوشته از ساختمانچی با مشهور ترین معماران دنیا آشنا شده باشید. شما کدام یک از آثار این معماران را می شناسید؟ نظر شما در مورد آثار این افراد چیست؟ در صورت تمایل نظرات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.