آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید ساختمان انرژی صفر چیست؟ درعصر حاضر به دلیل کمبود سوخت های فسیلی و بالا بودن هزینه مصرف آن ها، طراحی خانه ها به صورت انرژی صفر صورت می گیرد.

در ساخت ساختمان های انرژی صفر علاوه بر مواردی که در ساختمان های معمولی رعایت می شوند موارد دیگری نیز باید اجرا شوند. در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با ویژگی های این ساختمان ها آشنا شوید.

ویژگی های ساختمان انرژی صفر

  • این ساختمان ها با به کارگیری تکنولوژی های ویژه ای که در سیستم های گرمایشی، سرمایشی و روشنایی به کار رفته است مصرف انرژی را به حداقل می رسانند.
  • تمام نیازهای آپارتمان انرژی صفر با دسترسی به منابع تجدیدپذیر بدون تولید آلودگی و با کمترین هزینه برآورده می شود.
  • مصرف انرژی سالانه انرژی صفر با تولید سالانه انرژی آن برابر است و در آن از هیچ نوع سوخت فسیلی استفاده نمی شود.
  • در این ساختمان ها بهینه سازی مصرف انرژی قبل از تولید انرژی پاک صورت می گیرد و با استفاده از تکنولوژی تجدیدپذیر بین تولید انرژی و مصرف آن تعادل برقرار می شود.
  • هدف از ساخت خانه های انرژی صفر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و عدم ایجاد گازهای گلخانه ای و مواد آلاینده است.
  • به دلیل تاثیرات مخرب مصرف سوخت های فسیلی بر محیط زیست که منجر به عدم تعادل اکولوژیک می شود، امروزه طراحی ساختمان ها براساس اصول انرژی صفر مورد توجه سازندگان و مهندسین قرار گرفته است و برخی از خانه های انرژی صفر به شبکه های شهری متصل هستند و برخی دیگر مجهز به تجهیزاتی هستند که انرژی های بزرگ را ذخیره می کنند.

در عصر حاضر به دلیل محدود بودن منابع انرژی ساختمان ها، ارگان ها و صنایع مختلف به استفاده از انرژی های دیگر پرداخته‌اند. هر چند تعداد خانه هایی که با انرژی صفر طراحی شده‌اند بسیار محدود هستند، اما مزایای این ساختمان ها نظیر بی نیاز بودن از سوخت های فسیلی و کاهش مواد آلاینده کربنی باعث شده توجه سازندگان به سمت آن معطوف شود و روز به روز طرح ساختمان انرژی صفر با استقبال بیشتری مواجه گردد.

انرژی صفر

طراحی ساختمان انرژی صفر

در طراحی ساختمان انرژی صفر در ابتدا باید اقلیم مورد نظر ارزیابی شود، سپس محیط اطراف ساختمان مورد بررسی قرار گیرد. در این ساختمان ها نیاز ساختمان به انرژی باید از طریق عایق کاری، استفاده از نور طبیعی، تهویه طبیعی و نصب سایبان کاهش یابد و از سیستم های کارآمد با راندمان بالا نظیر سیستم های روشنایی و سیستم های الکتریکی و مکانیکی پربازده استفاده شود.

بخوانید!  آیین نامه انضباطی آپارتمان نشینی

برای طراحی ساختمان انرژی صفر و ساخت بنایی که بتواند انرژی های کاربردی را در خود تامین کند، روش های متعددی وجود دارد که به محل موردنظر و نوع طراحی ساختمان بستگی دارد.

منطقه قرارگیری ساختمان باید با توجه به وجود منابع انرژی نظیر انرژی باد، آب، امواج، خورشید و زمین گرمایی ارزیابی شده و طبق منابع در دسترس، روشی مناسب برای تامین انرژی مورد نیاز در نظر گرفته شود. در نهایت با استفاده و بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر و تولید انرژی, انرژی موردنیاز برای ساختمان فراهم گردد.

خانه انرژی صفر می تواند از طریق منابع تجدیدپذیر، انرژی برق یا سایر انرژی های مورد نیازساختمان را فراهم نماید. این انرژی ها برای تامین نیاز انرژی خود ساختمان تولید می شوند.

از مهم ترین اهداف طراحی ساختمان انرژی صفر افزایش میزان بازده انرژی ساختمان، کاهش مصرف انرژی الکتریکی، گرمایشی و سرمایشی است.

برای ساخت این نوع ساختمان ها میزان اتلاف انرژی در ساختمان باید کاهش یابد و راهکارهایی نظیر استفاده از درب و پنجره دوجداره و عایق کاری ساختمان اعمال شوند.

خانه انرژی صفر

مزایای ساختمان های انرژی صفر

از مزایای طراحی آپارتمان انرژی صفر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پایین‌بودن هزینه نگهداری سیستم های انرژی به دلیل بالا بودن کارایی آن ها
  • افزایش اعتبار دستگاه های تولید و مصرف انرژی
  • عدم نیاز به وسایل مکانیکی برای تهویه هوا
  • کاهش مصرف آب آشامیدنی
  • کاهش مصرف برق
  • ایجاد تعادل در تولید و مصرف انرژی
  • عدم تولید آلاینده های کربنی
  • کاهش نیاز ساختمان به انرژی
  • ایجاد آسایش برای ساکنین به علت وجود درجه حرارت یکنواخت در داخل ساختمان
  • کاهش هزینه های مربوط به مصرف انرژی در ساختمان
مزایا ساختمان انرژی صفر

معایب ساختمان های انرژی صفر

از معایب خانه های انرژی صفر می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • هزینه اولیه ساخت این ساختمان ها نسبت به ساختمان های معمولی بالاتر است.
  • هر ساختمان در طول سال از انرژی صفر شبکه به طور متوسط استفاده می کند، اما در زمان اوج مصرف به انرژی بیشتری نیاز دارد. در این موارد شبکه باید از ظرفیت لازم برای تولید برق موردنیاز برای تمام بارها برخوردار باشد.
  • تعداد افرادی که مهارت و تجربه لازم برای طراحی ساختمان های انرژی صفر را دارا می باشند، محدود است.
  • قیمت تجهیزات مربوط به سلول های خورشیدی فتوولتائیک به کاررفته در ساختمان هر سال کاهش می یابد؛ بنابراین میزان سرمایه در سیستم های تولید برق خورشید نیز کم می شود.
  • تولید انبوه فتوولتائیک باعث کاهش قیمت آن می شود و در نتیجه از میزان کمک های مالی منحصر به این طرح تدریجاً کم می شود.
بخوانید!  انواع معماری ساختمان

کلام پایانی

جلوگیری از اتلاف انرژی از جمله مهم ترین عوامل صرفه جویی در مصرف آن است و به عنوان یک اصل در طراحی ساختمان صفر انرژی محسوب می شود.

اگر میزان اتلاف انرژی کاهش یابد نیاز کمتری نیز به تولید گرما و سرما توسط سیستم های تهویه خواهد بود. در کل اتلاف انرژی از طریق جداره ها و درزهای ساختمان انجام می شود، بنابراین جداره ها و درزهای ساختمان را باید به طور کامل عایق بندی نمود.

سوالات متداول

ساختمان انرژی صفر به چه معناست؟

این ساختمان ها با استفاده از تکنولوژی های ویژه ای که در سیستم های سرمایشی، گرمایشی و روشنایی بکار می رود، مصرف انرژی را در ساختمان کاهش می دهند. مصرف انرژی سالانه ساختمان های انرژی صفر با تولید انرژی سالانه این ساختامن ها برابر است و هیچ سوخت فسیلی در این خانه ها استفاده نمی شود.

مزایای طراحی خانه انرژی صفر چیست؟

کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه های مصرف انرژی، پایین بودن هزینه های نگهداری از سیستم انرژی صفر، عدم نیاز به وسایل مکانیکی برای تهویه هوا، کاهش مصرف آب، برق و گاز، عدم تولید آلاینده، ایجاد آسایش ساکنین و … از جمله مزایای این سیستم به شمار می آیند.

معایب طراحی خانه انرژی صفر چیست؟

هزینه طراحی و ساخت بالا، وجود افراد ماهر کم در این زمینه و … از جمله معایب این نوع طراحی ساخت محسوب می شوند.