آموزش رویت

ساختمانچی

اکثر افراد ترجیح می دهند به جای زندگی در آپارتمان، در یک خانه ویلایی زندگی کنند؛ اما بعضی ها نیز تمایل دارند از مزایای یک آپارتمان استفاده نمایند.

مشخص است که هر دو گزینه معایب و مزایای مخصوص به خود را دارند و انتخاب شما وابسته به معیارها و ترجیحات شخصی شما می باشد.

یافتن پاسخ برای پرسش”خانه ویلایی یا آپارتمان” کمی پیچیده است. یکی از چالش های داشتن خانه شخصی، این است که چه میزان بودجه برای زندگی مستقل نیاز دارید.

نگهداری خانه های لوکس و بزرگ بسیار دشوار است، حتی اگر خانه را اجاره کرده باشید هم مسئولیت تعمیر خانه و هم آوردن کارگر به عهده ی شماست.

از طرفی دیگر، آپارتمان شما را از این دغدغه ها آزاد می کند. مثلاً اگر ماشین ظرفشویی خراب شود یک تیم نگهداری می آید و بدون نیاز به هیچ گونه هزینه ای مشکل را برطرف می کند.

اگر می خواهید بدانید یک آپارتمان چقدر هزینه بردار است، بهتر است مطلع باشید که این هزینه قطعاً کمتر از نگهداری یک خانه ویلایی تخمین زده می شود.

در ادامه به بررسی معایب و مزایای خانه آپارتمانی می پردازیم. همچنین به نکاتی اشاره می کنیم که می توانند شما را در انتخاب یکی از این دو گزینه برای زندگی راهنمایی کنند. تا انتها با ساختمانچی همراه باشید.

مزایای زندگی در آپارتمان

در این قسمت به بررسی نکات اولیه در مورد آپارتمان می پردازیم. برخلاف خانه های ویلایی، مجتمع های مسکونی مدرن تسهیلات ویژه ای را ارائه می دهند. از جمله مغازه، سالن ورزش، استخر، باغ، تسهیلات شستشوی لباس و نظارت بر امنیت بیست و چهار ساعته.

مزایای زندگی در یک آپارتمان بسیار گسترده و متفاوت است. هر چند این موارد در یک خانه ویلایی نیز می توانند وجود داشته باشند، اما صرف نظر از هزینه ای که برای یک آپارتمان صرف می شود، این مقدار همیشه برای خانه ویلایی بسیار گران تر تمام خواهد شد.

در واقع، کاهش هزینه ها اصلی ترین دلیل افراد برای زندگی در آپارتمان است. میزان تقاضا برای زندگی در آپارتمان بسیار بالا است و افراد زیادی تمایل به زندگی در خانه های دنج آپارتمانی دارند.

آپارتمان

موقعیت مکانی خوب

موقعیت یک ساختمان و یا یک خانه بسیار مهم است و این موقعیت بر قیمت و متوسط هزینه ها به طور کلی اثرگذار است.

هر کس دوست دارد در جوار یک همسایه خوب و به دور از جنجال زندگی کند و یا حداقل مکانی پیدا کند که نزدیک به محل کارش باشد.

مشخص است که مجتمع های آپارتمانی مشکلات کمتری دارند، چرا که در موقعیت های مطلوب تری نسبت به خانه های ویلایی قرار می گیرند.

این بدین معناست که با خرید یک آپارتمان، شما یک موقعیت عالی با قیمتی مناسب و به طور کلی همراه با هزینه های منطقی را انتخاب کرده اید.

آپارتمان ها معمولا در مرکز شهر و نزدیک به هر آنچه که نیاز دارید قرار دارند؛ از جمله فروشگاه های خرید، دفترهای اداری و یا اطلاعاتی.

اگر آپارتمان در مرکز شهر باشد، بدان معناست که شما تنها چند متر با برآوردن نیازهای روزمره خود فاصله دارید. اگر صاحب آپارتمان نیستید، وقت آن است که پس انداز کنید و یک واحد از آن را بخرید.

سبک زندگی خوب

سبک زندگی خوب یکی از مزایای اصلی زندگی در آپارتمان است. زندگی در مجتمع های مسکونی به طور قابل ملاحظه ای کیفیت فعالیت های تفریحی شما را بالا می برد و شما به مکان هایی نظیر سالن تئاتر، سینما، تسهیلات ورزشی و… دسترسی خواهید داشت.

زندگی کردن در مرکز شهر بسیار متفاوت تر از زندگی کردن در حومه است. سبک زندگی شهری کاملاً ارزش این را دارد که به خاطرش صلح و آرامش حومه شهر را قربانی کنیم. با زندگی در آپارتمان شما فضای عمومی را به عنوان ادامه خانه خود در نظر می گیرید.

مثلاً مکان های عمومی مانند باغ ها و پارک ها مکان تفریح شما می شوند و کافی شاپ های محبوب به اتاق پذیرایی راحت و دلپذیر شما تبدیل می شوند. شما باید تمامی هزینه ها را در هنگام تخمین بودجه برای خرید و زندگی در آپارتمان مد نظر داشته باشید.

امنیت ساختمان

ورود به یک مجتمع مدرن آپارتمانی، کار نسبتا پیچیده ای است. درب های زیادی برای ورود وجود دارند، از درب اصلی تا درب طبقه ها و واحدها. جدا از هزینه متوسط آپارتمان، امنیت ساختمان باید الویت اول شما باشد.

بخوانید!  انواع عایق صوتی و اکوستیک در ساختمان

امنیت بدین معناست که سارقین و افراد ناشناس برای دسترسی به آپارتمان شما باید متحمل سختی و زحمت زیادی شوند، خصوصاً اگر در راهروی ورودی منتهی به واحد خود آژیر نصب کرده باشید.

علاوه بر آن، معمولا ًدر هر طبقه 2 واحد وجود دارد که بدین معناست که دزدها مجبور خواهند شد برای جابجایی وسایل سنگین زحمت بیشتری را متحمل شوند.

آن ها در حالی که تلویزیون خانه را به بیرون از آپارتمان می برند، حداقل باید انتظار دیدن یک همسایه که در آن طبقه سکونت می کند را داشته باشند.

آپارتمان هایی که در مجتمع های بزرگ مسکونی بنا می شوند، اصولاً با دروازه های آهنی حفاظت می شوند یا یک نگهبان برای نظارت بر آن ها استخدام می شود و تمامی رفت و آمدهای ساختمان ثبت و کنترل می گردند.

نصب یک سیستم امنیتی مشابه در یک خانه شخصی ویلایی بسیار گران تر خواهد بود؛ چرا که هزینه را نمی توان با سایر همسایگان تقسیم کرد. هزینه این سیستم ها هزینه ای مضاعف بر دیگر هزینه های خانه خواهد بود.

هزینه های کمتر

با درنظرگرفتن متراژ آپارتمان، شما هزینه های کمتری برای آب، گاز و برق پرداخت خواهید کرد. گاهی اوقات آپارتمان ها هزینه های اضافی در بر خواهند داشت. از جمله هزینه نگهداری و تمیزکاری راهروها یا باغچه های آپارتمان اما هزینه کلی باز هم از هزینه ای که صرف مراقبت و نگهداری از یک خانه ویلایی می شود کمتر خواهد بود.

ارتباط اجتماعی

زندگی در یک آپارتمان مسکونی می تواند از لحاظ اجتماعی نیز بسیار مطلوب تر باشد. در بین کسانی که در آپارتمان زندگی می کنند ارتباط به روش روستایی یا حومه ای با همسایگان متداول است. این بدین معناست که شما می توانید دوستان و ارتباطات پایدار داشته باشید. از این رو، نقل مکان به آپارتمان می تواند مزایای اجتماعی نیز در بر داشته باشد.

کاهش مصرف انرژی

متراژ کوچک آپارتمان ها باعث می شود که از گاز، آب و برق کمتری استفاده شود. این امر خصوصاً در مورد گرمایش، سرمایش و تهویه هوا بسیار محسوس است. آپارتمان جایی است که شما از حضور واحدهای مجاور برای گرم کردن یا خنک کردن خانه خود سود می برید.

به عنوان مثال، چنانچه شما با همسایه خود دیواری مشترک داشته باشید، می توانید سیستم گرمایشی واحد خود را در پایین ترین درجه قرار دهید و در نتیجه در هزینه صرفه جویی کنید.

این موضوع یکی از مزیت های اصلی آپارتمان است که شرکت های ساخت و ساز هنگام ساخت مجتمع های آپارتمانی در نظر می گیرند و این خود امتیازی بسیار مهم برای آپارتمان محسوب می شود.

نظافت آسان

زنان خانه داری که در حال نقل مکان از خانه به آپارتمان هستند، به طور قطع از خوشبخت ترین افراد روی زمین محسوب می شوند. زیرا فضای آپارتمان نسبت به خانه ویلایی کوچک تر است و به تمیزکاری کمتری نیاز دارد.

این بدین معناست که شما می توانید وقت و انرژی خود را صرف فعالیت مفرح تری کنید. هزینه های کم آپارتمان همچنین شامل هزینه نگهداری روزانه آپارتمان نیز می باشد.

معایب زندگی در آپارتمان

زندگی در آپارتمان علاوه بر مزایای منحصربفرد خود دارای معایبی نیز می باشد. با آگاهی از این عیوب می توانید انتخابی آگاهانه داشته و مناسب ترین مکان را برای زندگی خود برگزینید.

زندگی در آپارتمان

فضای محدود

هنگامی که در آپارتمان زندگی می کنید، باید با این قضیه کنار بیایید که این کل فضایی است که در دسترس شماست. شما به هیچ عنوان نمی توانید فضای بیشتری به این محوطه اضافه کنید و امکان گسترده کردن فضا محدود است.

چنانچه می خواهید بدانید چگونه باید به آپارتمان نقل مکان کنید، بهتر است در ابتدا چنین محدودیت هایی را مدنظر داشته باشید. تنها کاری که شما می توانید انجام دهید این است که فضای حمام و بالکن را کوچک تر کنید.

با این وجود، خلاقیت و داشتن اطلاعات بالا در رابطه با مبلمان فضاهای کوچک برای این که شما بتوانید آپارتمان خود را به محیطی دنج و راحت تبدیل کنید، کافی خواهد بود. راه های هوشمندانه بسیاری برای لذت از زندگی در آپارتمان وجود دارد. آن ها را امتحان کنید.

بخوانید!  تفاوت آپارتمان با خانه های معمولی

همسایگان دردسرساز

نکته دیگری که هنگام زندگی در آپارتمان باید در نظر داشته باشید این است که همه افراد شانس زندگی کردن در یک آپارتمان با همسایگان صمیمی و خوب را ندارند. تقریباً ممکن است هر ساختمان تعدادی مستاجر دردسرساز و شلوغ داشته باشد که رفتار ناپسند و آزاردهنده ای دارند.

حتی ممکن است در نگاه اول این طور به نظر نرسد. اما بعضی از خانواده ها از سوء مدیریت ساختمان بهره جسته و حقوق مستاجران دیگر و حریم خصوصی آن ها را زیر پا می گذارند.

از این رو، قبل از این که پاسخ این سوال که “آیا می توانیم از پس هزینه خرید این آپارتمان برآییم؟” را پیدا کنیم، بهتر است به دنبال پاسخی برای این سوال باشیم که ” آیا می توانیم همسایگان را تحمل کنیم؟”

جایگاه پارک ماشین

اگر راننده هستید قبل از این که در مورد هزینه آپارتمان فکر کنید، موضوع مکان پارک ماشین را در نظر بگیرید. در حالی که در اکثر مجتمع های آپارتمانی برای هر فرد جایگاهی مخصوص برای پارک ماشین مشخص می شود، ممکن است هنگامی که با انبوهی از خریدهای روزانه به خانه برمی گردید جای پارک ماشین شما پر باشد.

بعضی اوقات، همسایگان ماشین خود را در جایگاه شما پارک می کنند تا ماشین نزدیک به درب اصلی باشد. حتی شاید میهمانان آن ها تمام فضای جلوی ساختمان را مسدود کرده باشند و شما جایی برای خود پیدا نکنید.

در آخر، شما مجبور می شوید انقدر با ماشین دور بزنید تا فضایی که برایش هزینه کردید را خالی ببینید. این مورد یکی از تفاوت های اصلی زندگی در آپارتمان و خانه های ویلایی است.

کمبود فضای خصوصی در بیرون از ساختمان

زندگی در آپارتمان ممکن است برای افرادی که به گل کاری و باغبانی علاقه دارند کسل کننده و سخت باشد. احتمال این که این افراد با نداشتن حیاط کنار بیایند کم است، زیرا راهی برای کاشت گل و گیاه برای آن ها وجود ندارد.

البته مجتمع هایی وجود دارند که به شما امکان داشتن یک حیاط را می دهند. شما می توانید در حیاط پشتی و یا پاسیو گیاهان آپارتمانی بکارید. این خود مقداری هزینه اضافی به همراه می آورد که قبل از خرید آپارتمان باید محاسبه شود.

محدودیت در ایجاد تغییر

قبل از نقل مکان به آپارتمان به دقت مطالعه کنید و آگاه باشید که مجاز به انجام چه کارهایی هستید و چه فعالیت هایی را نباید انجام دهید.

بعضی اوقات، صاحبخانه ها از شما می خواهند دیوارها را رنگ نکنید یا تعدادی تجهیزات به واحد خود اضافه کنید تا هماهنگ با دیگر واحدهای آپارتمان باشد و یا کولرهای قدیمی را جایگزین کنید. این اساساً به این معناست که شما نمی توانید فضای خود را اختصاصی کنید.

محدودیت در نگهداری حیوانات خانگی

حتی اگر اکثر آپارتمان های مسکونی به شما اجازه نگهداری حیوانات اهلی را می دهند و برای بازی حیوانات مکان های مجزا در نظرگرفته می شود، مواردی وجود دارند که برای نگهداری تمامی حیوانات و یا تعداد به خصوصی از آن ها، مانع ایجاد می کنند.

از این رو، اگر صاحب حیوان خانگی هستید و یا احتمالاً قصد خرید آن را دارید، اطمینان حاصل کنید در مکانی زندگی می کنید که اجازه داشتن حیوانات را دارید.

انتخاب مکانی برای زندگی و ارزیابی این که توانایی پرداخت هزینه برای چه آپارتمانی را دارید کاملاً بستگی به شخصیت شما دارد. شاید آپارتمان برای بعضی افراد مناسب باشد، اما ممکن است برای تعدادی دیگر مشکل ساز باشد.

در هر فضایی حق و حقوق مالکیت و یکسری وظایف وجود دارند. به همین دلیل است که شما باید به عنوان مالکی دور اندیش سعی کنید در هزینه ها صرفه جویی نمائید.

بهتر است لیستی از مزایا و معایب زندگی در آپارتمان تهیه کرده و این موارد را با نیازهای جاری و بالقوه خود مقایسه کنید. این تنها راهی است که شما را در یک انتخاب مناسب می تواند یاری کند.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، مزایا و معایب آپارتمان نشینی می باشد. با مطالعه این ویژگی ها می توانید پی ببرید که آیا قادر به زندگی در آپارتمان هستید یا خیر. در صورت تمایل نظرات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.