آموزش رویت

ساختمانچی

دزدگیر نوعی سیستم امنیتی است که ساختمان را از ورود افراد غریبه و سارقین محافظت می کند و در صورت بروز خطر ساکنین را آگاه می سازد. این سیستم امنیتی قابل نصب در کلیه ساختمان ها از جمله مغازه ها، بانک ها، فروشگاه ها، منازل مسکونی و… می باشد و توسط افراد مجرب و کار آزموده در محل موردنظر تعبیه و راه اندازی می شود.

عملکرد سیستم های امنیتی بر اساس واکنش سنسورهای حساس به صدا، نور، ضربه، حرارت و حرکت صورت می گیرد. امروزه با استفاده از سیستم امنیتی هوشمند که در ساختمان های مدرن نصب می شوند می توان امنیت ساختمان را از راه دور کنترل نمود و از ورود افراد غریبه توسط قفل های خودکار ممانعت کرد.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات این نوع سیستم امنیتی می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع سیستم امنیتی دزدگیر

دزدگیر یک وسیله هشدار دهنده است که اگر سنسورهای آن تحریک شود، آژیر آن به صدا در می آید، بنابراین سارقین احساس خطر می کنند و از ساختمان دور می شوند. سیستم امنیتی دزدگیر ساختمان در سه نوع بی سیم، با سیم و هیبریدی تولید می شود.

دزدگیر بی سیم

دزدگیرهای بی سیم از منبع تغذیه بیرونی استفاده و تنها با باتری کار می کنند. آن ها را می توان از مکانی به مکان دیگر منتقل و نصب نمود اما نکته ای که در استفاده از آن ها باید مورد توجه قرار گیرد، محافظت از باتری است؛ زیرا در صورت خرابی باتری، عملکرد دزدگیر دچار اختلال می شود.

دزدگیر با سیم

در مقابل دزدگیرهای با سیم نیازمند تغذیه از منبع بیرونی هستند و اگر به شیوه ای درست سیم کشی شوند امکان آسیب دیدگی آن ها وجود ندارد یا کاهش می یابد.

نصب دزدگیر

دزدگیر هیبریدی

دزدگیرهای هیبریدی نیز از ترکیب دو سیستم بی سیم و باسیم شکل می گیرند. ارتباط این دزدگیر با منبع تغذیه به واسطه سیم است، اما ارتباط آن با سایر قسمت ها به صورت بی سیم می باشد. یکی از مزایای دزدگیرهای هیبریدی خالی‌نشدن باتری آن ها است که این امر باعث می شود سیستم هیچ گاه از کار نیفتد.

اجزای دزدگیرها

  • دستگاه مرکزی دزدگیر که همان سیستم هشدار دهنده دزدگیر است و وظیفه آن دریافت سیگنال از سنسور و ارسال آن به هشدار دهنده ها می باشد.
  • چشم الکترونیکی دزدگیر اماکن یا سنسور مادون قرمز که با نام اختصاری PIR شناخته می شود و براساس انتشار امواج مادون قرمز غیرفعال در محیط تحت پوشش عمل می کند.
  • سنسورهای دیواری که عمدتا در دزدگیرهای اماکن مورد استفاده قرار می گیرد و به وسیله یک پایه متحرک توسط نصاب به صورت عمودی یا افقی بر روی دیوار تعبیه می گردد.
  • چشم های با سیم که با چهار رشته سیم کار می کنند؛ دو سیم برای تغذیه مثبت و منفی و دو سیم برای فرمان چشم.
  • چشم های بی سیم که برای زیبایی محیط هایی که پیش بینی سیم کشی سیستم دزدگیر ندارند، استفاده می گردد و از باتری داخلی تغذیه می کند.
  • هشدار دهنده نوری یا چراغ چشمک زن که همزمان با آژیر و بلندگو شروع به کار کرده و در اعلام خطر در محیط کمک می کند.
  • آژیر که وظیفه دریافت سیگنال از پنل مرکزی و تبدیل آن را به هشدار صوتی بر عهده دارد و براساس محل نصب دارای ساختار متفاوتی از جمله بوقی یا شیپوری می باشد.
  • پدال اضطراری در محل تحت پوشش دزدگیر تعبیه می گردد و در مواقع لزوم به کاربر این اماکن را می دهد تا به صورت دستی آن را فعال نماید. از این پدال ها عموما در موزه ها، طلافروشی ها، بانک ها و صرافی ها استفاده می شود.
  • تلفن کننده اتوماتیک نوعی دستگاه جانبی است که در کنار پنل مرکزی قرار می گیرد. پس از اعلام هشدار توسط دستگاه، پیام صوتی از قبل ضبط شده‌ای را به شماره های ذخیره در دستگاه ارسال می کند.
تلفن کننده اظطراری دزدگیر

ویژگی های انواع دزدگیر

  • ساختمان هایی که در آن ها دزدگیر قرار دارد، به نسبت آن هایی که فاقد سیستم امنیتی هستند بیشتر مورد سرقت قرار می گیرند.
  • دزدگیرهای ساختمانی که امروزه طراحی می شوند مجهز به سیستم کنترل از راه دور هستند. این دزدگیرها امنیت ساختمان را حتی زمانی که ساکنین در آن حضور ندارند، بررسی می کنند.
  • دزدگیرها تنوع بالایی دارند و قیمت آن ها با توجه به کیفیت و برند متفاوت است.
  • دزدگیرها با هدفی مشخص طراحی و تولید شدند و وظیفه آن ها حفاظت از ساختمان است.
  • این سیستم امنیتی را می توان به دوربین مداربسته متصل نمود و تردد افراد را کنترل کرد.
  • این سیستم ها از نظر شکل ظاهری دارای تنوع هستند و می توان آن ها را طبق سلیقه و بودجه خریداری نمود.
بخوانید!  بررسی امکان انتقال ویروس کرونا از لوله کشی ساختمان

انواع سنسورها و حسگرهای دزدگیر

سنسورها یا حسگرهایی که در سیستم دزدگیر نصب می شوند انواع متعددی دارند که هر کدام با توجه به کاربرد موردنظر قابل استفاده هستند. این حسگرها را در ادامه به طور مختصر توضیح دادیم:

سنسور حرکتی

سنسور حرکتی همانطور که از نامش پیداست هر نوع حرکت مشکوکی را تشخیص می دهد. این سنسورها در تمام سیستم های امنیتی کار گذاشته می شوند و فضاهای بزرگ و وسیع را نیز پوشش می دهند.

حسگر حرکتی با استفاده از اشعه مادون قرمز حرکت را شناسایی کرده و فرمان هشدار به دزدگیر می فرستد، در نتیجه آژیر به صدا در می آید.

سنسور مادون قرمز

این سنسور حرارت شی یا فردی که از مقابل آن عبور می کند را دریافت می کند و آژیر خطر را به صدا در می آورد. دمایی که این سنسورها دریافت می کنند طبق دمای محیط تنظیم می شوند.

در صورت عبور فرد از مقابل این سنسور، دمای دریافتی سنسور به دمای شخص تغییر می کند و این تغییر سریع دما آن را فعال می نماید. کارایی حسگر مادون قرمز قابل اطمینان است و آن را می توان در هر قسمت از ساختمان روی سقف یا دیوار تعبیه نمود.

سنسور فروصوت

سنسور فروصوت امواجی که با صدای گوش انسان قابل تشخیص نیستند را شناسایی می کند. از این رو اگر سارقی بخواهد با صدایی بسیار آرام اقدام به باز کردن درب یا پنجره کند، این سنسور فعال می شود و آژیر به صدا در می آید.

در سیستم تشخیص امواج فروصوت، حسگر مادون قرمز در دوربین کارگذاشته می شود و فرکانس و سیگنال های ورودی آنالیز می شوند. این سیستم ها مجهز به یک مبدل برای تبدیل امواج آنالوگ به دیجیتال هستند.

بخوانید!  معرفی انواع رادیاتور

سنسور اولتراسونیک

عملکرد سنسور اولتراسونیک طبق قانون دوپلر است. این سنسور یکسری امواج به محیط حفاظت‌شده می فرستد که توسط سطوح منعکس و به وسیله گیرنده سنسور دریافت می گردند.

مقدار انرژی دریافتی و ارسالی در مکانی که سنسور اولتراسونیک نصب است، مشخص می باشد، بنابراین اگر شی یا فردی در این مکان تردد کند میزان انرژی ارسالی و دریافتی تغییر کرده و سنسور فعال می شود.

برند انواع دزدگیر

سیستم امنیتی دزدگیر با برندها و قیمت های مختلفی به بازار عرضه می شوند و هر کدام با توجه به امکانات خود، کارایی ها و قابلیت های خاصی دارند.

برندهایی نظیر سیمپل سیف، فرونت پوینت، فایواستار، پارادکس، فایروال، کلاسیک، سایلکس، گپ، مستر و… از جمله برندهای دزدگیر هستند که می توانید آن ها را در بازار مشاهده کنید.

مدل دزدگیر

سوییچ های آب بندی شده

سوییچ های دزدگیر در دو مدل بی سیم و با سیم در دزدگیرها نصب می شوند. در این نوع سنسورها یک سوییچ رسانا تعبیه شده که بر اساس میدان مغناطیسی کار می کند. اگر این سوییچ به سوییچ دوم که مجهز به آهنربا است نزدیک یا دور شود، سنسور فعال می شود.

قیمت دزدگیر

قیمت دزدگیرها به نوع آن ها و نوع سنسورها و حسگرهای امنیتی آن ها بستگی دارد. همچنین برند کارخانه سازنده محصول و ایرانی یا خارجی‌بودن نیز در قیمت این دزدگیرها تاثیرگذار می باشد.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، معرفی انواع دزدگیرها، سنسورهای آن ها و همچنین مزایای استفاده از این نوع سیستم امنیتی می باشد.

امیدواریم با مطالعه این مطلب به اطلاعات موردنیاز خود در خصوص دزدگیرها دست پیدا کرده باشید. نظرات خود را در این باره با ما در میان بگذارید.