آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید شوتینگ زباله چیست و چه کاربردی دارد؟ امروزه دفع زباله یکی از موضوعاتی است که همواره سازندگان برج های بلند برای آن تدابیر کاربردی می اندیشند.

در ساختمان های مرتفع به دلیل تعداد زیاد طبقات، ساکنین برای انتقال زباله ها به مکان دفع آن با زحمت زیادی مواجهه هستند. علاوه بر آن ممکن است زباله ها و شیرابه های آن ها در طی مسیر بریزد و باعث ایجاد آلودگی در راه پله ها و یا آسانسور شود.

در ضمن روی هم انباشتن زباله ها امکان رشد حشرات و میکروب ها را فراهم می کند؛ در نتیجه سلامت ساکنین به خطر می افتد. پیدا کردن راهکاری اصولی برای جمع آوری زباله به جای انتقال آن به طبقات پایین امری بسیار ضروری می باشد.

در ساختمان های امروزی از سیستمی به نام شوتینگ زباله برای جمع آوری زباله ها استفاده می شود. این سیستم یک فناوری مدرن است که راحتی و آسایش را برای ساکنین به ارمغان می آورد و منجر به رعایت نظافت در ساختمان می شود.

سیستم شوتینگ زباله نه تنها پاکیزگی و نظافت آپارتمان را حفظ می کند، بلکه میزان تردد و بار ترافیکی آسانسور را در ساعات انتقال زباله به خارج از ساختمان کاهش می دهد.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی بیشتر این سیستم کاربردی و مفید می پردازیم. با ما همراه باشید.

اجزای تشکیل دهنده شوتینگ زباله

سیستم شوت زباله از قسمت های مختلف نظیر کانال اصلی، اتاقک ذخیره سازی، نگه دارنده، کانال هواکش، هواکش تهویه، محفظه شست و شو، عایق صداگیر، واگن حمل زباله و کامپکتور تشکیل می شود.

شوتینگ

نحوه عملکرد شوتینگ زباله

کانال اصلی شوتینگ باید در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی داشته و از سطحی صیقلی و مناسب برخوردار باشد. علاوه بر آن شیب کانال به حدی باشد که زباله ها با سرعت بیش از حد پرتاب نشوند.

زباله ها از طریق این کانال به اتاقک ذخیره سازی منتقل می شوند. این اتاقک باید دارای ظرفیت مناسب باشد تا بتواند زباله ها را به مدت 24 ساعت در خود نگه دارد.

تعبیه هواکش و پنجره در اتاقک ذخیره سازی از ایجاد بوی نامطبوع زباله در آن جلوگیری می کند و هوای تازه وارد آن می نمایند. کانالی که برای هواکش نصب می شود به صورت مجزا و به قطر 30 سانتی متر است.

بخوانید!  رادیاتور شیشه ای، مدرن ترین سیستم گرم کردن حمام

محفظه شوینده نیز همانطور که از نامش پیداست حاوی آب و مواد شوینده است و وظیفه تمیز کردن کانال اصلی را به عهده دارد. نازل های شستشو در کل طبقات نصب می شوند و مواد ضدعفونی کننده را در طی چرخه شستشو اسپری می کنند.

انواع عایق صوتی نیز به منظور جلوگیری از انتقال سر و صدای ناشی از برخورد کیسه زباله به داخل ساختمان بر روی جداره خارجی کانال اصلی نصب می شوند.

سیستم شوتینگ مجهز به دستگاه کامپکتور است که وظیفه آن کاهش حجم زباله ها در اتاقک جمع آوری آن ها می باشد. این دستگاه به طور خودکار زباله ها را متراکم و فشرده می کند و شیرابه ناشی از آن ها را به سیستم فاضلاب هدایت می نماید.

عملکرد شوتینگ

انواع شوتینگ زباله

شوتینگ با سطل زباله

این سیستم شوتینگ رایج ترین سیستم دفع زباله در ساختمان های چند طبقه است. در این سیستم، زباله ها پس از آن که در کانال شوتینگ قرار گرفتند به سمت سطل زباله می روند و در آن جا جمع می شوند.

عملیاتی مانند جداسازی و فشرده‌کردن در این سیستم انجام نمی شود؛ اما نصب تجهیزات تهویه هوا و شستشو مانع از ایجاد بوی نامطبوع در محل جمع آوری زباله می شود.

شوتینگ با جدا کننده زباله

در این نوع شوتینگ زباله ها در مبداء به صورت تر و خشک جدا می شوند. کانال این سیستم دفع زباله از دو قسمت تشکیل می شود و زباله ها را به صورت جدا به سطل خود هدایت می کند. با استفاده از این سیستم به راحتی می توان زباله های خشک و قابل بازیافت را به چرخه بازیافت برگرداند.

شوتینگ با کامپکتور

سیستم شوتینگی که مجهز به دستگاه کامپکتور یا فشرده‌سازی است به صورت مکانیکی زباله ها را فشرده و در سطل مخصوص حمل زباله قرار می دهد.

این سیستم از یک دستگاه تخلیه شیرابه برخوردار است. این سیستم شیرابه هایی که در طی عملیات متراکم سازی از زباله خارج می شوند را به لوله تخلیه فاضلاب هدایت می کند.

شوتینگ مجهز به کامپکتور در ساختمان هایی که تعداد طبقات آن ها زیاد می باشد و حجم زباله های تولید شده توسط ساکنین بیشتر می باشد نصب می شود.

بخوانید!  مزایای نصب دزدگیر در ساختمان

این سیستم از اجماع کیسه های زباله و ایجاد آلودگی جلوگیری می کند. همچنین حمل و نقل آن ها به خارج از ساختمان را راحت تر می کند.

انواع شوتینگ

مزایای نصب شوتینگ زباله در ساختمان

دفع آسان زباله

با استفاده از شوت زباله به راحتی می توان زباله ها را از ساختمان های بلند و چندین طبقه جمع آوری نمود، در نتیجه حمل آن ها از سطح شهر آسان تر صورت می گیرد. هر سیستم شوتینگ مجهز به مخزن زباله است که می توان آن را توسط ماشین حمل زباله شهری به راحتی تخلیه نمود.

جلوگیری از ورود حشرات موذی به ساختمان

روی هم انباشته شدن زباله ها منجر به ایجاد فضایی مرطوب می شود که امکان رشد میکروب ها و حشرات موذی را فراهم می کند. وجود دریچه در انتهای کانال های شوتینگ از ورود حشرات به داخل ساختمان و محل زندگی افراد جلوگیری می کند.

حفظ نظافت در ساختمان

یکی از مشکلاتی که همواره هنگام حمل کیسه زباله ها به خارج از ساختمان وجود دارد، ریختن شیرابه در راه پله یا آسانسور است. این امر ظاهری ناخوشایند به ساختمان می بخشد و بوی نامطبوع ایجاد می کند.

جلوگیری از ترافیک در راه پله و آسانسور

با استفاده از شوتینگ نیازی به تردد برای انتقال زباله ها نیست؛ زیرا به راحتی می توان زباله را از دریچه کانال به مخزن زباله پرتاب کرد.

تعبیه شوتینگ زباله در هر طبقه آسایش ساکنین را تامین می کند و نه تنها در وقت صرفه جویی می نماید، بلکه پاکیزی را نیز در ساختمان به ارمغان می آورد.

کاهش هزینه برق و نیروی انسانی در ساختمان

نصب شوتینگ زباله در ساختمان از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه است و هزینه های اضافی بر ساکنین تحمیل نخواهد کرد.

این سیستم منجر به کاهش مصرف برق آسانسور و نیروی انسانی می شود و آسایش و راحتی را برای اهالی ساختمان به ارمغان می آورد.

کلام پایانی

آنچه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه نکاتی در خصوص مزایای شوتینگ زباله در ساختمان های بزرگ می باشد.

امیدواریم با مطالعه این مطلب به اطلاعات ارزشمندی دست یافته باشید. در صورت تمایل نقطه نظرات خود را در این باره با ما در میان بگذارید.