آموزش رویت

ساختمانچی

رادیاتور پنلی یکی از انواع سیستم های گرمایشی است که در مدل های مختلف تولید می شود و برای گرم کردن منازل در فصول سرد مورد استفاده قرار می گیرد. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی کامل این نوع سیستم می پردازیم. با ما همراه باشید.

رادیاتور چیست؟

رادیاتور یکی از انواع سیستم های گرمایشی در ساختمان محسوب می شود. وظیفه رادیاتور انتقال دمای آب به محیط است و به عنوان یک منبع حرارتی برای ساختمان در نظر گرفته می شود.

طرز کار رادیاتور به نحوی است که توسط یک سیستم حرارت مرکزی، آب در یک دیگ بخار گرم می شود، سپس به وسیله پمپ به رادیاتور منتقل می شود و محیط پیرامون آن را گرم می نماید.

آب گرم مورد نیاز برای رادیاتور توسط موتورخانه یا پکیج تامین می شود. رادیاتورها به انواع رادیاتور قرنیزی، پنلی، شیشه ای، پره ای و آلومینیومی دسته بندی می شوند که در این نوشته قصد داریم به معرفی و بررسی رادیاتور پنلی بپردازد.

ویژگی های رادیاتور پنلی

  • رادیاتور پنلی جزء جدیدترین نسل های رادیاتور به شمار می رود که از ورق های فولادی تولید شده است.
  • سطح این رادیاتورها صاف است، به همین دلیل گرمای یکنواختی را در فضای اتاق پراکنده می کنند.
  • وزن رادیاتور پنلی بسیار سبک است و به راحتی به دیوار نصب می شود.
  • این رادیاتورها حرارت لازم برای قسمت های مختلف ساختمان را فراهم می کنند و نسبت به رادیاتورهای قدیمی دارای مزایای قابل توجهی هستند.
  • جنس رادیاتورهای پنلی از ورق های فولادی است و سطح خارجی آن با پلی استر پوشیده شده است.
رادیاتور پنلی

مزایای رادیاتور پنلی

  • بدنه رادیاتور پنلی به صورت یکپارچه است، بنابراین تمیز کردن آن آسان است و به راحتی توسط یک دستمال مرطوب تمیز می شود.
  • هزینه نصب این رادیاتورها پایین و نصب آن ها نیز آسان می باشد.
  • رادیاتور پنلی سازگاری خوبی با پکیج دارد و نیازی به هواگیری مداوم ندارد، تنها سالی یک یا دو بار هواگیری کافی می باشد.
  • این نوع رادیاتور گرما را به میزان متعادل در فضا پخش می کند و بدنه آن تا حدی که باعث سوختگی شود گرم نمی شود.
  • بازده انرژی رادیاتور پنلی حدود 60 درصد است.
  • این وسیله گرمایشی از جنس فولاد است و به همین دلیل کیفیت و ماندگاری آن بالا می باشد و مدت زمان گارانتی آن نیز توسط شرکت های تولید کننده طولانی است.
  • این رادیاتورها دارای سطحی یکپارچه و بدون درز هستند و ظاهر آن ها با دکوراسیون خانه های مدرن امروزی همخوانی دارد. زیبایی یکی از فاکتورهایی است که رادیاتور پنلی در مقایسه با سایر رادیاتورها دارا می باشد.
  • قیمت رادیاتور پنلی در مقایسه با سایر رادیاتورها از جمله پره ای کمتر است. جنس این رادیاتور از فولاد است و قیمت فولاد به نسبت آلومینیوم مورد استفاده در رادیاتور پره ای پایین تر می باشد. رادیاتورهای پنلی علاوه بر زیبایی از نظر اقتصادی نیز مقرون بصرفه هستند.
بخوانید!  آشنایی با انواع جعبه فیوز برق [مینیاتوری روکار و توکار]

معایب رادیاتور پنلی

  • رادیاتورهای پنلی اگر دچار زنگ زدگی شوند یا نقصی در عملکرد آن ها به وجود آید به طور کلی باید آن را تعویض نمود. الیته این رادیاتورها به دلیل کیفیت بالا و گارانتی چند ساله ای که دارند به ندرت دچار عیب و ایراد می شوند.
  • اگر از رنگ بی کیفیت و خوبی برای رنگ آمیزی پنل های رادیاتور استفاده نشده باشد، پس از مدتی این پنل ها زنگ می زنند و دچار خوردگی می شوند.
  • به دلیل استفاده از آب پرفشار، امکان نشت و چکه کردن آب از رادیاتورها وجود دارد که این مسئله با دستگاه کاهش دهنده فشار می تواند به راحتی حل شود.

انتخاب رادیاتور پنلی

  • بارهای حرارتی ساختمان باید توسط نرم افزار به صورت دقیق محاسبه گردد و نتایج بدست‌آمده توسط مهندس تاسیسات تایید گردد. در این صورت به طور قطع هزینه های کلی شما کاهش می یابد.
  • بهتر است از شیرهای ترموستاتیک رادیاتور به جای شیرهای معمولی استفاده کنید، زیرا انتخاب این شیرها می تواند صرفه اقتصادی داشته باشد و هزینه سوخت مصرفی شما را تا 30 درصد بر روی قبوض کاهش دهد. این شیرهای همچنین سبب افزایش موتورخانه و پکیج نیز می شوند.
  • استفاده از شیر هواگیری خودکار رادیاتور علاوه بر این که سبب سهولت در هواگیری می شود، امکان خطر نشت آب از رادیاتور به مبلمان و وسایل منزل را کاهش می دهد.
  • لازمه اصول نگهداری از تجهیزات گرمایشی، هواگیری مرتب و به موقع می باشد. توجه کنید هواگیری اصولی و به موقع سیستم مدار گرمایش هر سال در اوایل فصل سرما و در حالتی که پمپ سیرکولاتور یا همان پمپ گردش آب در رادیاتور خاموش است، انجام می گردد.
مدل رادیاتور پنلی

نکات مهم محل نصب رادیاتور

انتخاب محل نصب رادیاتور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. اگر محل نصب رادیاتور مناسب نباشد، بیشتر انرژی گرمایی تلف می شود و از دست می رود. تلفات انرژی گرمایی معمولا از دو طریق انجام می پذیرد.

بخوانید!  جنس انواع لوله ساختمانی

برخی از این تلفات ناشی از جداره هایی مانند دیوار، کف، سقف و پنجره ها و برخی دیگر ناشی از نفوذ هوای سرد از درزهای درب و پنجره به داخل خانه می باشد.

به هرحال ممکن است بخشی از انرژی گرمایی از راه های مذکور تلف شود. به منظور کاهش اتلاف انرژی می توان از درب و پنجره دوجداره و همچنین شیر ترموستاتیک رادیاتور استفاده نمود.

بهتر است رادیاتورها را در محل های سرد ساختمان مانند زیر پنجره یا نزدیک جداره های خارجی بنا نصب کنید. ارتفاع بلوک های رادیاتور پس از این که نصب شد باید 6 سانتی متر بیشتر از ارتفاع کل پره باشد.

به همین دلیل هنگام برآورد ارتفاع مورد نیاز برای نصب رادیاتور پنلی در زیر پنجره، به باز شدن یا عدم باز شدن بازشوی پنجره ها دقت فرمایید.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته به بیان آن پرداختیم معرفی یکی از انواع پرکاربرد رادیاتور به نام رادیاتور پنلی می باشد. همانطور که گفتیم این رادیاتور از جنس ورق های فولادی می باشد و از وزن پایینی برخوردار است.

رادیاتورهای پنلی سبب ایجاد گرمای مطبوعی در خانه می شوند و حرارت لازم را برای قسمت های مختلف خانه تامین می کنند. امیدواریم با مطالعه این نوشته از ساختمانچی توانسته باشید به پاسخ سوالات خود در خصوص رادیاتورهای پنلی برسید. نظرات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.