آموزش رویت

ساختمانچی

به کمک ماشین لباسشویی می توان انواع مختلف لباس ها را بدون اعمال هیچ گونه تلاش فیزیکی شست. ماشین لباسشویی به کاربر این امکان را می دهد که بدون اتلاف زمان و یا بدون نظارت بر عملکرد دستگاه به راحتی لباس های خود را بشوید.

تنها کاری که برای شستشوی لباس ها باید انجام شود این است که لباس ها را در دستگاه قرار دهید و حالت شستشو را انتخاب نمود. ماشین لباسشویی خود به صورت خودکار آب و مقدار مورد نیاز مواد شوینده را می گیرد و در زمان تنظیم شده، لباس ها را به همان حالت می شوید.

ماشین لباسشویی ها انواع مختلفی دارند که کاربر می تواند متناسب با تعداد و بودجه خود، بهترین آن را انتخاب کند. در ادامه این متن از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با انواع این ماشین و راهنمای خرید آن بیشتر آشنا شوید.

انواع ماشین لباسشویی

با توجه به موقعیت بارگیری لباس در ماشین لباسشویی، می توان آن ها را به دو دسته تقسیم کرد: ماشین لباسشویی درب از جلو و ماشین لباسشویی درب از بالا که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت:

ماشین لباسشویی درب از بالا

همان طور که از اسم این دستگاه نیز مشخص است، درب این ماشین ها از بالا باز می شود. معمولا استفاده از ماشین های درب بالا تنها به این دلیل که نیازی به خم شدن برای درآوردن لباس ها وجود ندارد بسیار راحت تر از ماشین های درب جلو است.

ماشین لباسشویی درب از بالا خود به دو دسته تقسیم می شود. با همزن و بدون همزن. همزن در ماشین لباسشویی با تکان دادن و راندن آب در سراسر دستگاه، لباس ها را نیز به حرکت در می آورد.

دستگاه هایی که این وسیله را درون خود جا دادند، لباس ها را سریع تر می شویند. اما ماشین لباسشویی های بدون همزن که به عنوان ماشین با بازدهی بالا شناخته می شوند می تواند لباس های بیشتری را در خود جا دهند.

این ماشین ها علاوه بر این که لباس ها را تمیزتر می کنند، مصرف آب کمتری هم دارند که به همین دلیل از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

ماشین لباسشویی درب از جلو

ماشین لباسشویی های درب از جلو از آن جایی که مصرف آب کمتری دارند و لباس ها را تمیزتر می شویند از محبوبیت ویژه ای برخوردار هستند.

در اغلب ماشین های درب جلو می توان شستشو بخار را نیز افزود تا با عملیات لکه بری لباس ها را تمیزتر بشوید. از دیگر دلایل محبوبیت این دستگاه اشغال فضای کمتر است.

از آن جایی که زندگی اکثر ما، امروزه آپارتمانی است و اکثرا به دستگاهی احتیاج دارند که فضای کمی را در آشپزخانه اشغال کند، این دستگاه ها مناسب هستند.

سیکل نهایی چرخش لباس ها در این نمونه از ماشین ها نیز 33% از ماشین های لباسشویی درب بالا بیشتر است که بدین معنی است که آب لباس ها به صورت کامل خارج می شود.

معرفی ماشین لباسشویی درب از بالا و درب از جلو

نکات مهم در انتخاب و خرید ماشین لباسشویی

انتخاب و هم چنین خرید ماشین لباسشویی از اهمیت زیادی برخوردارست، چرا که هزینه بالای آن امکان تعویض و خرید مجدد آن را برای بسیاری سخت می کند. بنابراین ما در ادامه به معرفی مواردی خواهیم پرداخت که انتخاب درست را برای شما راحت تر می کند:

ظرفیت بار ماشین لباسشویی

اولین چیزی که به هنگام خرید یک ماشین لباسشویی جدید باید در ذهن داشته باشید، ظرفیت بار است. ظرفیت بار ماشین لباسشویی مشخص خواهد کرد که چه مقدار لباس را می توان در آن جا داد.

هر چه این ظرفیت بیشتر باشد، به همان مقدار لباس بیشتری را نیز می توان شست. اگر نمی دانید به چه ظرفیت باری احتیاج دارید موارد زیر را دنبال کنید:

1 یا دو نفر

یک ماشین لباسشویی یا ظرفیت بار 7 کیلوگرمی برای خانواده 1 یا 2 نفره مناسب خواهد بود. اگر قصد گسترش خانواده تان را دارید، می توانید ماشینی با ظرفیت بار حداقل 8 کیلوگرم را انتخاب کنید.

بخوانید!  ایده های طراحی کابین دوش حمام[+معرفی انواع مدل های دوش]

خانواده با 1 یا 2 فرزند

ماشین لباسشویی با ظرفیت حداقل 8 کیلوگرم بار برای خانواده ای با 1 یا دو فرزند و یا یک خانوار 4 نفری قابل قبول و مناسب خواهد بود.

خانواده با بیش از 4 فرزند

با یک ماشین لباسشویی با ظرفیت 9 بکیلوگرم بار می توانید شستشوی لباس های یک خانواده 5 نفری را به راحتی انجام دهید. اگر خانواده ای بزرگ یا بیش از حد متوسط دارید ماشین لباسشویی جاداری تهیه کنید تا بتوانید همه لباس هایتان را یکجا و با یک حرکت در ماشین قرار دهید.

چه ماشین لباس شویی برای شما مناسب است؟

چرخش ماشین لباسشویی در دقیقه

سرعت چرخش يا RPM ماشين لباسشويي در انتهای كار از اهميت زيادی برخوردارست، چرا كه به كمك اين چرخش دورانی آب اضافی لباس ها تا حدممكن خارج می شود. سرعت چرخش، تفاوت بین لباس مرطوب و لباس کمتر مرطوب است.

این امر بر زمان خشک شدن کامل روی بند رخت تأثیر می‌گذارد. برای دستیابی بهترين نتيجه، لازم نيست ماشين لباسشويی با RPM بالا خريداری كنيد.

سرعت متوسط حدود 1200 تا 1400 برای يك خانواده متوسط كارآيی لازم را داشته و مقرون به صرفه نيز هست. در ادامه به نكته های زير توجه كنيد:

  1. برای الیاف و لباس های حساس و ظریف مانند پرده، تی شرت و حریر از دور خشک کن ۴۰۰ یا ۶۰۰ استفاده کنید.
  2. به منظور شستشوی روزمره و لباس های میکس (مخلوط) سرعت خشک کن را روی ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تنظیم کنید.
  3. برای شستشوی پارچه های کتانی و خشن مانند شلوار جین و پارچه های ضخیم سرعت خشک کن را روی ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ تنظیم کنید.

مصرف انرژی

مصرف انرژی و هم چنين مصرف آب ماشين لباسشويی را می توانيد به راحتی از روی برچسب چسبيده شده بر روی يخچال را مشاهده كنيد. ميزان مصرف انرژی از A تا G رده بندی شده كه A كمترين مصرف انرژی را دارد.

برندهاي معروف لباسشويي

نويز ماشين لباسشويی

اگر می خواهيد ماشين لباسشويی خود را در نزديكی اتاق خواب يا اتاق نشيمن خود قرار دهيد، بهتر است به ميزان صدای آن توجه كنيد. ميزان صدای ماشين لباسشويی به تعداد دسی بل توليدشده به هنگام چرخش بستگی دارد.

اگر می خواهيد ماشين لباسشويی بدون سر و صدايی داشته باشيد، ماشينی را انتخاب كنيد كه هنگام چرخش ميزان صدا 71 دسی بل يا كمتر را توليد كند. هر 3 دسی بل اضافی به معنای دو برابر شدن صداست.

كيفيت شستشو

قطعا شما هم انتظار داريد كه بعد از هر بار شستشو لباستان حالت و بافت خود را حفظ كرده باشد. كيفيت شستشو ماشين لباسشويی يكی از عوامل مهم در حفظ بافت لباس هاست.

ماشين لباسشويی با كيفيت شستشوی بالا و در بعضی موارد ميانه لكه ها و چربی ها را پاك كرده و از نفوذ بوی ناخوشايند به بافت لباس ها جلوگيری می كند.

تفاوت ماشين لباسشويی با كيفيت بالا و ميانه

در ادامه مواردی را خواهيم گفت كه در اكثر ماشين های لباسشويی با كيفيت شستشوی بالا وجود دارد و همان طور كه مشخص است اين موارد همان تفاوت ميان اين دو است.

  1. شستشو مناسب: اولين و مهم ترين نتيجه كه اين ماشين ها در پی دارند كيفيت شستشو بالاست.
  2. مواد شوينده: اين ماشين ها مقدار مناسب مواد شوينده را به صورت خودكار اضافه می كنند.
  3. سنسور بار: اين گزينه چرخه شستشو را با توجه به ميزان و نوع لباس تغيير می دهد.
  4. شستشو اضافی: شستشو اضافی مواد شوينده اضافی را از لباس شما دور و خارج می كند.
  5. شستشو بخار: با اين گزينه لباس های شما كمتر چروك خواهد شد و در نتيجه به اتوی كمتری نيز احتياج پيدا خواهد كرد.

كيفيت ساخت ماشين لباسشويی

كيفيت ساخت يكی از عواملی است كه بر طول عمر و دوام دستگاه شما تاثير می گذارد. اگر به دنبال ماشين لباسشويی قوی و بادوام هستيد بايد به كيفيت ساخت توجه كنيد.

بخوانید!  چطور بهترین کمد لباسی پارچه ای را انتخاب کنیم؟

ماشين لباسشويی ها را می توانيد در كيفيت پايين، متوسط و بالا پيدا كنيد اما بهتر است ماشينی با حداقل كيفيت ميانه انتخاب كنيد تا از دوام خوبی برخوردار باشد. اين نمونه ماشين ها دارای موتورهايی بدون برس هستند كه باعث كاهش فرسودگی ماشين لباسشويی شما می شود.

ماشين لباسشويی هوشمند

يك ماشين شستشوی هوشمند دارای گزينه های اضافی برای شستشو كارآمد تر، پاك تر و سريع تر است. برای مثال به كمك گزينه WIFI می توانيد عمل شستشو را از راه دور و به كمك تلفن همراه و يا تبلت خود انجام دهيد.

صفحه نمايش

صفحه نمايش در ماشين لباسشويی به شما كمك می كند تا از وضعيت دستگاه به خوبی آگاه شويد. هم چنين اين صفحه نمايش در جهت شستشو بهتر به شما كمك خواهد كرد.

برندهای ايرانی و خارجی ماشين لباسشويی

از برندهای ايرانی ماشين لباسشويی می توان به برندهای پاكشوما، اسنوا، ايكس ويژن، آبسال، پارس خزر و … اشاره كرد.

ماشين لباسشويی آبسال يكی از برندهای معروف است كه البته بيشتر كاربران از سر و صدا و لرزش آن شكايت دارند اما به دليل قيمت مناسبی كه دارد بسياری از اين عيب چشم پوشی می كنند. محدوده قیمت ماشین لباسشویی آبسال از حدود ٦ میلیون تا ٨ میلیون است.

برند ايرانی بعدی كه به آن می پردازيم، برند اسنوا است كه اين روزها سر و صدای زيادی هم به پا كرده است. دامنه‌ قیمت لباسشویی‌ های اتوماتیک اسنوا بین ٩ میلیون تا ١٥ میلیون تومان است.

در ميان برندهای خارجی، سامسونگ، ال جی، بوش و ميله از بهترين ها و سرشناس ترين ها هستند. ماشين لباسشويي بوش بسيار كم مصرف بوده و از ظاهر شكيلی نيز برخوردار است.

ماشين لباسشويی های اين برند برنامه های متنوع شستشو دارد. از مزايای ديگر آن نيز می توان به قابليت لرزش گير در بدنه و هم چنين عايق صوتی اشاره كرد.

ماشين لباسشويی بوش قابليت های زيادی از جمله صرفه جويی در مواد شيميايی، سيستم تميز كننده خودكار، سيستم بهينه سازی مصرف انرژی، سيستم ضد نشت آب و صرفه جويی را دارد كه آن را از ديگر ماشين هاي لباسشويی جدا می كند.

ماشين لباسشويی سامسونگ نيز از ديگر مواردی است كه بسيار از نوآوری استفاده می كند. محصولات اين برند از تنوع و كيفيت بالايی برخوردار هستند.

علاوه بر اين امكانات اضافی از جمله قابليت اضافه كردن لباس های جا مانده، قابليت حباب محافظ كه لكه های سخت را از بين می برد و … را داشته كه به همين دليل از محبوبيت خاصی هم برخوردار است.

راهنماي خريد ماشين لباسشويي

كلام آخر

خريد ماشين لباسشويی را می توان يكی از سخت ترين كارها دانست. چرا كه اين دستگاه ها از قسمت بالايی برخوردار بوده و مدت زمان طولانی كار خواهند كرد.

بنابراين دانستن دو نمونه ماشين لباسشويی كه درب از بالا و درب از جلوست و هم چنين شناخت موارد مهم در انتخاب آن می تواند كمك بسزايی به شما كند.

گنجايش يا ظرفيت بار، سرعت چرخش، كيفيت شستشو و نويز از جمله اين موارد هستند كه در اين مقاله كامل به معرفی آن ها پرداختيم. اميدواريم كه از مطالعه آن لذت ببريد.

سوالات متداول

انواع ماشين لباسشويی كدام است؟

ماشين لباسشويی با توجه به نحوه بارگيری آن به دو نمونه درب از بالا و درب از جلو تقسيم می شود كه امروزه نمونه دوم آن از محبوبيت بالاتری برخوردارست.

ظرفيت بار يا گنجايش ماشين لباسشويی به چه چيزی بستگی دارد؟

ظرفيت بار ماشين لباسشويی با توجه به تعداد نفرات مشخص می شود برای مثال ماشين لباسشويی با ظرفيت بار 7 كيلوگرم برای خانواده ای 2 نفره مناسب خواهد بود.

برندهای معروف ماشين لباسشويی كدامند؟

از برندهای ايرانی می توان به پاك شوما، پارس خزر، اسنوا، ايكس ويژن، آبسال و … اشاره كرد. از برندهای خارجی نيز می توان به برند ال جي، سامسونگ، بوش و ميله اشاره كرد.