آموزش رویت

ساختمانچی

لوله تک لایه که با نام لوله های پروپیلن نیز شناخته می شوند، برای انتقال آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرند. از آن جایی که در ابتدا این گونه لوله ها در رنگ سبز تولید می شدند، بسیاری از افراد آن ها را با نام لوله سبز نیز می شناسند.

لوله های تک لایه دارای ویژگی هایی هستند که باعث ایجاد برتری آن ها نسبت به لوله های فلزی می شود. در این جا به بیان مهم ترین ویژگی های این گونه لوله ها و هم چنین به بررسی تفاوت لوله های تک لایه و 5 لایه می پردازیم. با ساختمانچی همراه باشید.

ویژگی ها و مزایا لوله های تک لایه

  • لوله های یک لایه اگر به خوبی نگهداری شوند، طول عمر بالای 50 سال دارند.
  • قابلیت استفاده در بازه دمایی 21- تا 95+ درجه سانتی گراد را دارا می باشند.
  • عدم رسوب گذاری و رشد جلبک، از مزایا این لوله ها محسوب می شود.
  • لوله های پروپیلن عایق گرما و صدا مناسبی می باشند.
  • همچنین در برابر مواد شیمیایی، پوسیدگی و زنگ زدگی مقاومت خوبی دارند.
  • نصب این لوله ها راحت و حمل و نقل آن به سهولت انجام می گیرد.
  • این محصول سازگاری خوبی با محیط زیست دارد.
  • لوله یک لایه دارای سطحی صیقلی و صاف می باشد.
  • داشتن ضایعات کم، از دیگر مزایای این محصول محسوب می شود.
  • لوله های تک لایه نسبت به سایر لوله ها قیمت مناسب تری دارند.

نقاط ضعف لوله های تک لایه

  • لوله های تک لایه مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربات سنگین ندارند و به راحتی شکسته می شوند.
  • این لوله ها انبساط طولی بالایی دارند که به مرور زمان سبب نازک شدن جداره لوله و کاهش مقاومت آن می شوند.
لوله تک لایه

کاربرد لوله های تک لایه

  •  لوله کشی های آب آشامیدنی
  • تاسیسات تهویه مطبوع ساختمان ها
  • محیط های اسیدی و قلیایی
  • فاضلاب های صنعتی
  • سیستم های گرمایی خورشیدی
  • صنایع کشتی

مقایسه لوله های تک لایه و 5 لایه

ضریب انبساط طولی

یکی از ویژگی های لوله های یک لایه ضریب انبساط بالای آن ها می باشد. این گونه لوله ها از قابلیت انبساط طولی بالایی برخوردار می باشند.

بخوانید!  معرفی انواع لوله استیل، مزایا و کاربرد آن ها

در مقابل لوله های 5 لایه دارای لایه آلومینیومی هستند و همین امر سبب می شود این گونه لوله ها از ضریب انبساط خیلی کمی برخوردار باشند. این گونه لوله ها در برابر فشار آب افزایش طول ندارند.

میزان مقاومت در برابر عوامل محیطی

نفوذ اکسیژن به داخل لوله ها باعث اکسید شدن لایه درونی لوله خواهد شد. لوله های تک لایه در برابر نفوذ اکسیژن مقاومت بالایی ندارند، اما از آن جایی که لوله های 5 لایه دارای روکش آلومینیوم می باشند، مقاومت بالایی در برابر نفوذ اکسیژن دارند.

هم چنین مقاومت لوله های 5 لایه در برابر نفوذ نور خورشید به داخل آن ها که سبب رشد جلبک و تغییر بو و مزه آب می شود نیز بیشتر از لوله های یک لایه می باشد.

برای افزایش مقاومت لوله های تک لایه در برابر عوامل ذکر شده باید آن ها را درون دیواره ساختمان قرار داده و یا از روکش بتنی برای آن ها استفاده کرد.

میزان مقاومت در برابر کاهش فشار و دما

از آن جایی که لوله های تک لایه از لایه درونی صیقلی شکل برخوردار هستند، کاهش فشار و دما در آن ها بسیار پایین می باشد. با این حال مقاومت لوله های 5 لایه در برابر کاهش فشار و دما بیشتر می باشد. در شرایطی که کمیت فشار و دمای آب حائز اهمیت می باشد، بهتر است از لوله های 5 لایه استفاده شود.

مقاومت در برابر پوسیدگی

لوله های یک لایه نسبت به پوسیدگی مقاوم هستند. هم چنین این گونه لوله ها در برابر عواملی که باعث ایجاد خوردگی می شوند، از خود مقاومت نشان می دهند. لوله های 5 لایه نیز مانند لوله های تک لایه در برابر عواملی که باعث ایجاد خوردگی می شوند، از خود مقاومت نشان می دهند.

عکس لوله تک لایه چیست؟

وزن پایین لوله

یکی از ویژگی های برجسته لوله های یک لایه وزن پایین این گونه لوله ها می باشد. پایین‌بودن وزن لوله ها شرایط لوله کشی آسان را فراهم می کند. این ویژگی برای لوله های 5 لایه نیز صدق می کند.

میزان انعطاف پذیری

انعطاف پذیری لوله های تک لایه کم است و برای تغییر مسیر لوله کشی باید از اتصالات اضافه استفاده شود. این در حالی است که لوله های 5 لایه در مقایسه با لوله های تک لایه از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار می باشند و همین امر نیاز آن ها به اتصالات را کاهش می دهد.

بخوانید!  معرفی انواع بخاری[برقی،گازی،هیزمی،دیواری و چوبی]

سرعت و سهولت در نصب

به طور کلی می توان گفت سرعت نصب لوله های 5 لایه از لوله های یک لایه بیشتر می باشد.

عدم ایجاد صدا در هنگام عبور آب

یکی از مشکلات لوله های فلزی ایجاد سر و صدا در هنگام عبور آب از داخل آن ها می باشد. لوله های تک لایه و پنج لایه این مشکل را نداشته و میزان سر و صدا ناشی از انتقال آب در آن ها به حداقل رسیده است. همین امر سبب می شود این گونه لوله ها به عایق کاری نیاز نداشته باشند.

کاهش ضایعات لوله

از دیگر ویژگی های لوله های تک لایه و 5 لایه می توان به کاهش ضایعات لوله در هنگام استفاده از آن ها اشاره کرد.

نکات مهم در استفاده از لوله تک لایه

با توجه به آن چه که در بالا اشاره شد، اگرچه لوله های یک لایه از مزیت هایی برخوردار هستند، اما بهتر است از آن ها برای لوله کشی آب گرم در زیر کار استفاده نشود، چرا که لوله بر اثر گرما منبسط‌شده و تغییر شکل می دهد. در این صورت نه تنها لوله آسیب می بیند، بلکه کف محل نصب نیز دچار آسیب دیدگی می شود.

کلام آخر

ما در این نوشته از ساختمانچی به بررسی نوعی لوله به نام لوله تک لایه پرداختیم که به وفور در صنعت ساختمان به خصوص در لوله کشی های آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرد.

این لوله ها مزایای زیادی از جمله قیمت مناسب و طول عمر بالا دارند که آن ها را به محصولاتی پرمصرف در ساختمان سازی تبدیل کرده است.

امیدواریم این نوشته از ساختمانچی اطلاعات مورد نیاز شما دوستان عزیز را به خوبی فراهم کرده باشد و به پاسخ سوالات خود در مورد این مبحث رسیده باشید. اگر نکته ای در مورد این لوله ها می دانید که ما در این مطلب ذکر نکرده‌ایم، آن را با اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.