آموزش رویت

ساختمانچی

رنگ نانو، از جمله جدیدترین عایق هایی است که حاصل تکنولوژی نانو بوده و به عنوان بهترین عایق برای بدنه استخرها و پشت بام ها شناخته می شود.

هنگامی که برای خرید عایق رطوبتی به مراکز فروش آن مراجعه می کنید، مسلماً رنگ نانو نیز به شما پیشنهاد می شود؛ زیرا کاربرد آن بسیار راحت است و نیاز به تجهیزات ویژه و یا صرف زمان زیاد ندارد.

در گذشته از قیر و گونی برای ایزوله سازی سقف، کف حمام، استخر و… استفاده می شد، اما انجام این کار بسیار زمان بر و پر زحمت بود، علاوه بر آن استفاده از قیر داغ خطراتی در بر داشت.

با گذشت زمان نوع دیگری از عایق با نام ایزوگام وارد بازار شد که مزایای بهتری در مقایسه با روش سنتی قیر و گونی داشت. هرچند این عایق در برابر تابش نور خورشید، گرما، برف و باران مقاوم بود و دچار ترک خوردگی نمی گردید، اما اجرای آن کمی وقت گیر بود.

خوشبختانه در حال حاضر با ورود نانورنگ ها به بازار دیگر هیچ دغدغه ای برای مصرف کنندگان وجود نخواهد داشت؛ زیرا این پوشش ها سطح مورد نظر را در برابر عوامل گوناگون مصون می دارند و به دلیل مقاومت بسیار بالا عمر آن ها طولانی می باشد.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی رنگ نانو و ویژگی های آن می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

رنگ نانو

این نانو عایق همانطور که از نامش پیداست، نوعی رنگ می باشد که با استفاده از نانو مواد و تکنولوژی نانو تولید می شود. در ساختار این نوع ماده از رزین اکریلیک و کامپوزیت نانو که نوعی عایق است، استفاده می شود.

نانورنگ ها نوعی عایق رطوبتی و حرارتی هستند که برای آب بندی کف و دیوار استخر، جکوزی، آشپزخانه و سرویس بهداشتی کاربرد دارند. استفاده از این عایق رطوبتی استخر و بام در برابر عایق کاری های سنتی آسان تر و مقرون به صرفه تر است.

از بین تمام عایق هایی که در ساختمان نصب می شوند تنها رنگ نانو است که به راحتی با یک برس و رول رنگ آمیزی قابل اجرا است و هزینه اجرای آن نیز بسیار پایین می باشد.

رنگ نانو عایق

مزایای رنگ نانو

  • قیمت عایق رطوبتی نانو نسبت به دیگر مواد مشابه پایین تر است و از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه می باشد.
  • این نوع رنگ ها بسیار سبک هستند و به راحتی می توان از آن ها برای پوشش سطوح مختلف و پشت بام ساختمان ها استفاده نمود.
  • استفاده از رنگ نانو نیاز به تخصص خاصی ندارد و به راحتی و به سرعت بر روی سطوح کشیده می شود و سریع خشک می گردد.
  • این مواد هم در نمای داخلی ساختمان و هم در نمای خارجی قابل استفاده هستند.
  • رنگ های نانو خاصیت چسبندگی بسیار بالایی دارند و قابل استفاده بر روی تمام سطوح از جمله سطوح فلزی، آلومینیوم، چوبی، بتنی و… می باشند.
  • کلیه سطوحی که با رنگ نانو پوشیده می شوند، قابل شستشو هستند و با انواع مواد شوینده تمیز می شوند.
  • رنگ های نانو، آنتی باکتریال هستند و مانع از رشد قارچ و کپک بر روی سطوح می شوند.
  • این نانو مواد در طیف وسیعی از رنگ تولید می شوند. علاوه بر این که به عنوان رنگ برای تمامی سطوح کاربرد دارند، نقش عایق را نیز ایفا می کنند.
  • پوشش های رنگی نانو هیچ گاه دچار ترک خوردگی و شکستگی نمی شوند و از مقاومت بالایی در برابر حرارت، یخ زدگی، اشعه UV، اسیدها و بازها برخوردار هستند.
  • به منظور استفاده از این عایق رطوبتی جدید نیازی به تخریب عایق های قبلی نیست. به راحتی می توان رنگ های نانو را بر روی عایق های قبلی به کار برد.
  • رنگ نانو ضدزنگ و خوردگی است و به عنوان روکشی ضدزنگ بر روی سطوح فلزی کاربرد دارد.
بخوانید!  تفاوت بالکن، حیاط خلوت و ایوان

انواع عایق رنگ نانو

عایق رنگ نانو

نانورنگ خود تمیز شونده یا پوشش آب گریز

عایق کاری ساختمان با نانورنگ مناسب مصالحی است که در سطح خود دارای حفره های ریز و درشت می باشند. پوشش های صاف و بدون حفره همانند شیشه، دارای ذرات و حفره های ریزی می باشند که سبب جذب گرد و غبار می شوند و در نهایت پس از تماس با آب، لکه ای برجای می ماند.

ذرات بسیار کوچک خود تمیزشونده در رنگ نانو، این حفره ها را به خوبی پر می کنند و سطحی صاف و یکنواخت را بوجود می آورند. پس از رنگ کاری، این سطوح به راحتی تمیز می شوند.

از نانورنگ خود تمیز شونده می توان بر روی تمام مصالح از جمله، چوب، بتن، آجر و سیمان استفاده نمود. استفاده از این رنگ بر روی سطح سیمانی، سبب افزایش طول عمر سیمان می شود.

از جمله ویژگی های رنگ نانو خود تمیزشونده می توان به عدم جذب آلودگی، مقاومت در برابر اشعه فرابنفش، سایش، خراش، یخبندان، قارچ و کپک، حرارت و شرایط آب و هوایی مختلف اشاره نمود.

رنگ نانو خود ترمیم شونده

رنگ های نانو خود ترمیم شونده علاوه بر حفاظت سطوح در برابر خوردگی، به حفاظت کاتدی به مراتب کمتری نیز نیاز دارند. این رنگ ها حاوی کپسول های میکرو و مواد خاص دیگری هستند که در هنگام آسیب دیدگی رنگ، این محتوا آزاد می شوند.

سیستم خود ترمیم شوندگی این رنگ ها برای ساختارهای فلزی تحت محافظت کاتدی و حساس در برابر میدان های الکتریکی و اسیدیته طراحی می شوند.

نانورنگ عایق رطوبتی استخر

یکی از انواع پرکاربرد این محصول، رنگ نانو عایق رطوبتی مخصوص استخر می باشد که سبب ایجاد محیطی مقاوم در برابر آب می گردد. استفاده از نانورنگ سبب می شود تا سطوح تمیزی بیشتری داشته باشد. این امر می تواند در هزینه ها و زمان نظافت صرفه جویی کند.

سطوحی که با رنگ نانو عایق می شوند، مقاومت خوبی در برابر روغن ها و معایعات دیگر نیز دارند. همچنین نانو عایق رطوبتی در برابر اشعه یو وی یا همان فرابنفش، سرما و گرما نیز مقاومت بالایی دارد و نوعی عایق حرارتی برودتی نیز محسوب می گردد.

از نانو عایق رطوبتی علاوه بر ایزوله کردن استخرها، در عایق کاری مخازن آبی بتنی، پشت بام ها و مکان های مرطوبی مانند حمام و سرویس بهداشتی استفاده می گردد.

از جمله ویژگی های رنگ نانو عایق رطوبتی می توان پرکردن حفره ها و ترک ها، مقاوم کردن سطوح در برابر پوسیدگی و ترک خوردگی، خاصیت الاستیکی، مقاوم در برابر مواد اسیدی و نمک کلر موجود در آب استخرها اشاره نمود.

رنگ نانو عایق حرارتی

از این نوع نانورنگ به منظور پوشش سطوح فلزی که در معرض دما و درجه حرارت های بالا قرار دارند، استفاده می گردد. نقاشی ساختمان با رنگ نانو عایق حرارتی سبب می شود تا این رنگ با ایجاد حفره هایی در سطح خود، در فصل تابستان از نفوذ گرما به داخل ساختمان جلوگیری کند.

همین حفره ها در زمستان در برابر خروج گرما و اتلاف انرژی ساختمان مقاومت می کنند. نانورنگ عایق حرارتی دارای طیف وسیعی از رنگ ها می باشد و  می تواند تاثیر زیادی در ظاهر ساختمان بگذارد.

از رنگ نانو عایق حرارتی در سطوح خارجی ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری استفاده می گردد. همچنین به دلیل بهداشتی و عایق رطوبتی بودن این محصول، از آن برای پوشش محیط های درمانی و بهداشتی مانند بیمارستان ها، درمانگاه ها و آزمایشگاه ها نیز استفاده می گردد.

نانورنگ عایق ضد حریق

از رنگ نانو عایق ضدحریق نیز بر روی سازه های فلزی که امکان آتش گرفتن آن ها وجود دارد، استفاده می گردد. ضد حریق بودن این رنگ ها سبب می شود تا فرایند آتش گرفتن و ذوب یا تخریب مصالح طولانی تر شود.

بخوانید!  مدیریت بحران چیست؟

نانورنگ عایق ضد حریق در زمان آتش سوزی پف می کند و لایه ای مقاوم در برابر آتش بوجود می آورد.

از این نوع رنگ به منظور تاخیر در ذوب شدن فولاد در ساختمان و رنگ آمیزی محل هایی مانند بیمارستان ها و درمانگاه ها، کارخانه ها، ادارات، مراکز پتروشیمی و محل هایی که امکان آتش سوزی در آن ها بالاست، استفاده می گردد.

از مزایای رنگ‌نانو ضد آتش می توان به عدم ایجاد تغییر در نمای ساختمان، عدم ایجاد هرگونه گاز سمی در زمان آتش سوزی و جلوگیری از گسترش آتش اشاره نمود.

نانورنگ ضد باکتری یا آنتی باکتریال

رنگ نانو آنتی باکتریال از دیگر انواع رنگ‌نانو می باشد که در دیوارپوش ها به منظور جلوگیری از انتشار بیماری و باکتری استفاده می گردد. رنگ‌نانو آنتی باکتریال عموما در مراکز بهداشتی و درمانی که تردد بیماران زیاد است، مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از این عایق در چنین محل هایی سبب می شود تا باکتری ها کمتر در محیط منتشر شوند. علاوه بر کاربرد این محصول در مراکز بهداشتی و درمانی، از این نوع رنگ می توان در آشپزخانه های خانگی و صنعتی، مهدکودک ها، مداراس و دانشگاه ها، سالن های ورزشی، استخرها، حمام و سرویس بهداشتی های عمومی و خانگی و همچنین انبارهای تجهیزات پزشکی و صنایع غذایی استفاده نمود.

رنگ نانو عایق آنتی باکتریال

نانورنگ ضد خوردگی

رنگ های نانو ضد خوردگی نقش بسیار موثری در حفاظت از سطح و محصولات ایفا می کنند. این رنگ ها از قطعات فلزی در برابر زنگ زدگی و خوردگی به دلیل رطوبت و اکسیداسیون محافظت می کنند و به عنوان سدی در برابر تماس مواد شیمیایی یا سیال به سطح، محسوب می شوند. از این رو تاثیر زیادی در ماندگاری و طول عمر بالای سطوح دارند.

رنگ نانو ضد انعکاس

رنگ های نانو ضد انعکاس کاربردهای فراوانی در عینک سازی و افزایش بهره وری پنل های خورشیدی دارند. این رنگ ها سبب می شوند تا بازتاب نور در سمت تابشی سطح کاهش یابد. این نوع نانورنگ ها اگرچه بیرنگ هستند، اما می توان با افزودن برخی رنگدانه ها، آن ها را رنگی نمود.

قیمت رنگ نانو

رنگ نانو بهترین متریال برای ضدآب کردن سطوح مختلف است که در مقایسه با سایر عایق های رطوبتی از قیمت مناسب تری برخوردار می باشد.

استفاده از این رنگ نیازی به تخصص و مهارت خاص ندارد. در نتیجه هر فردی می تواند آن را با استفاده از برس بر سطح اعمال کند، از این رو نیاز به صرف هزینه گزاف بابت اجرای آن نمی باشد.

کلام آخر

امیدواریم نکات ارائه شده در این مطلب از ساختمانچی توانسته باشد شما عزیزان را به خوبی با رنگ نانو و مزایای استفاده از آن آشنا کند. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

دلیل استفاده از رنگ نانو در عایق کاری چیست؟

کاربرد آن بسیار راحت بوده و نیاز به تجهیزات ویژه و یا صرف زمان زیاد ندارد، به علاوه این پوشش ها سطح مورد نظر را در برابر عوامل گوناگون مصون می دارند و به دلیل مقاومت بسیار بالا عمر آن ها طولانی می باشد.

رنگ های نانو چه نوع عایقی هستند؟

رنگ های نانو نوعی عایق رطوبتی و حرارتی هستند که برای آب بندی کف و دیوار استخر، جکوزی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و… کاربرد دارند.

رنگ نانو را روی چه سطوحی می توان استفاده کرد؟

رنگ های نانو خاصیت چسبندگی بسیار بالایی دارند و قابل استفاده بر روی تمام سطوح از جمله سطوح فلزی، آلومینیوم، چوبی، بتنی و… می باشند.

چگونه می توان سطوح عایق کاری شده با رنگ نانو را تمیز کرد؟

کلیه سطوحی که با رنگ نانو پوشش داده می شوند قابل شستشو هستند و با انواع مواد شوینده تمیز می شوند.