آموزش رویت

ساختمانچی

از بزرگ ترین معایب زندگی در آپارتمان های کوچک می توان به کوچک بودن بالکن آن ها اشاره کرد. بعضی از این بالکن ها آن قدر کوچک هستند که تنها می توان از آن ها برای تنفس هوایی تازه استفاده کرد. آن چه که باید در نظر داشت این است که حتی این بالکن های کوچک هم می توانند ظاهری زیبا داشته باشند.

توجه به برخی از جزئیات باعث می شود این مکان به فضایی جذاب و سرگرم کننده برای هم نشینی دوستان و خانواده در روزهای تابستانی تبدیل شود. بنابراین با استفاده از قوه خلاقیت خود می توانید نظر افرادی که پا در خانه شما می گذارند را جلب نمایید.

بسیاری از افراد هیچ ایده ای برای فضاسازی بالکن های خانه خود ندارند و به همین خاطر از آن ها تنها به عنوان مکانی برای نگهداری از وسایل اضافه استفاده می کنند. اگرچه ممکن است کمی سخت به نظر برسد، اما این امکان وجود دارد که از این فضا به بهترین شکل استفاده شود.

بر اساس معماری هر خانه، بالکن ها طراحی و شکل های متفاوتی دارند. حال سؤال اینجاست که چگونه می توان بالکنی زیبا طراحی کرد؟

حقیقت این است که هیچ  روش خاص و منحصر بفردی برای این کار وجود ندارد و همه چیز به اندازه، طول و شکل آن بستگی دارد؛ با این حال در این نوشته از ساختمانچی پیشنهاداتی ارائه می دهیم که بهتر است در تزئین و طراحی بالکن آن ها را مد نظر داشته باشید. با ما همراه باشید.

هدف استفاده از بالکن

در ابتدا لازم است به این سؤال پاسخ دهید که چرا به یک بالکن زیبا و فانتزی نیاز دارید؟ آیا هدف شما استفاده از این فضا برای کارهای شخصی مانند تمرین یوگا، مطالعه و نوشیدن یک فنجان قهوه می باشد یا در نظر دارید از آن به عنوان یک باغچه کوچک استفاده نمایید.

استفاده از این فضا برای برپایی مهمانی های کوچک و خوردن شام در کنار خانواده و دوستان، یکی از ایده های منحصربفرد در نظر گرفته می شود. مشخص کردن هدف استفاده از این فضا، اولین قدم برای طراحی یک فضای زیبا می باشد.

زمانی که تصمیم نهایی برای استفاده از بالکن را اتخاذ کردید و در مورد شکل ظاهری آن نیز مطمئن شدید، در انتخاب مبلمان و صندلی مناسب دچار مشکل نخواهید شد.

طراحی بالکن

استفاده از بالکن برای ایجاد آرامش

در طول فصل تابستان، بسیاری از افراد به دنبال فرصتی برای نشستن در بالکن و لذت بردن از نسیم عصرگاهی هستند. بنابراین لازم است که این فضا را به گونه ای دنج طراحی کنید.

ایده های طراحی و تزیین بالکن در منزل

ایجاد فضای نشیمن در بالکن

چگونه می توان بدون استفاده از اجرای راهکاری کاربردی برای ایجاد فضای نشیمن، راحتی در این فضا را ایجاد کرد؟ استفاده از میز و صندلی فضای باز برای ایجاد چنین فضایی الزامی می باشد.

اهمیت این موضوع برای بالکن هایی که چشم انداز زیبایی دارند دوچندان می باشد. زمانی که از یک میز و صندلی حیاط و تراس در خانه خود استفاده می کنید، علاقه بیشتری به استفاده از آن مکان پیدا خواهید کرد و از نشستن در چنین فضایی لذت خواهید برد.

استفاده از هر نوع وسیله ای در این فضا امکان پذیر می باشد و هیچ محدودیتی وجود ندارد. به کارگیری این وسایل تنها به اندازه بالکن بستگی دارد.

شما می توانید با توجه به اندازه فضای آن از یک تاب، چهارپایه های کوچک و یا مبلمان های راحتی که اندازه آن ها کوچک است، استفاده نمایید. با این حال پیشنهاد ما به شما استفاده از وسایل ضد آب و مهم تر از آن وسایلی که نگهداری از آن ها راحت است، می باشد.

ایده طراحی و تزیین بالکن در منزل

اگر فضای بالکن کوچک است می توانید از صندلی و میزهای تاشو استفاده نمایید. شما می توانید با مراجعه به مراکز فروش میز و صندلی نمونه ای مناسب از آن ها را با توجه به فضای مورد نظر تهیه و مورد استفاده قرار دهید.

قیمت میز و صندلی بالکن به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از عوامل تاثیرگذار در این زمینه متریال مورد استفاده در ساخت آن می باشد.

طراحی بالکن

استفاده از رنگ ها

وقت آن رسیده است که به فضای بالکن خود روح ببخشید. هیچ چیز به جز رنگ ها نمی تواند این شادابی را به ارمغان بیاورد. استفاده از رنگ های روشن و جذاب به تحقق این خواسته شما کمک خواهد کرد.

اگر به رنگ های خنثی علاقه بیشتری دارید، از یک یا دو رنگ خنثی برای صندلی ها استفاده کنید و وسایل تزئینی رنگی را به فضای بالکن اضافه نمایید.

ایده های طراحی و تزیین بالکن در منزل

نور پردازی فضای بالکن

بالکن های روباز و بسته، هردو به نوری مناسب نیاز دارند. خوشبختانه راه های زیادی برای حل این مشکل وجود دارد. به عنوان مثال می توانید از انواع لامپ یا رشته های نوری، استفاده نمایید.

بخوانید!  تفاوت بالکن، حیاط خلوت و ایوان

برای ایجاد جذابیت بیشتر می توانید از چراغ های رنگی استفاده کنید. برای اجرای راه حلی ارزان قیمت در جهت نورپردازی بالکن، می توانید حباب لامپ ها را بر اساس رنگ های مورد علاقه خود، رنگ آمیزی کنید.

استفاده از ریسه های نوری فضای بسیار زیبایی برای شما به وجود می آورد. استفاده از این ریسه ها فضای رمانتیکی در زمان صرف شام در بالکن، تمرین ورزشی و یا در زمان استراحت ایجاد می کند.

به یاد بسپارید که با باز کردن درب بالکن، می توانید به طور هم زمان از بالکن و فضای اتاق استفاده کنید و در این صورت فضای بزرگ تری برای مهمانی های خود در اختیار داشته باشید.

ایده های تزیین بالکن در منزل

ایجاد حریم خصوصی در استفاده از بالکن ها

از آن جا که بالکن قسمتی از فضای خانه به شمار می آید، باید این اطمینان را حاصل کنید که حفظ حریم شخصی این قسمت در نظر گرفته شود. استفاده از پرده هایی مانند شیدهای بیرونی، راه حلی مناسب برای حل این مشکل می باشد.

اگر در فضای بالکن از گل و گیاهی که نیاز به نور آفتاب دارند استفاده کرده اید، برای استفاده از نور خورشید نیاز به پانل های مشبک دارید. استفاده از پرده های شیک و مناسب به فضای بالکن ظاهری لوکس و چشم نواز می بخشد.

ایده های طراحی بالکن در منزل

استفاده از فرش

طراحی فضای بالکن ها به ترکیب اِلمان های بیرونی و داخلی بستگی دارد. اگر می خواهید چنین فضایی زیبا و دوست داشتنی باشد و در آن احساس راحتی بیشتری کنید، از یک فرش نرم و مناسب استفاده نمایید.

در زمان انتخاب فرش دقت کنید که از نوع مقاوم آن در برابر آب استفاده نمایید. همچنین سعی کنید رنگی را انتخاب کنید که با فرش داخل اتاق هماهنگی داشته باشد.

ایده های طراحی و تزیین بالکن

ایجاد فضایی برای نگهداری وسایل

ممکن است همان قدر که نیاز به استفاده از بالکن برای دورهمی با دوستان و خانواده و یا استراحت کردن دارید، نیاز به استفاده از این فضا برای نگهداری از یک سری وسایل نیز داشته باشید.

به همین خاطر اگر قصد خرید مبلمانی کوچک برای این فضا دارید، نوعی از آن را انتخاب کنید که محفظه ای در زیر آن جهت نگهداری وسایل تعبیه شود.

توجه کنید که از این محفظه ها می توان برای نگهداری پتو در فصول سرد سال، بالشت و یا وسایل باغبانی که ممکن است به آن ها نیاز داشته باشید نیز استفاده کرد.

ایده های طراحی بالکن

استفاده از وسایل تزئینی و مبلمان های کوچک

همان طور که انتظار می رود، بالکن های دنج و کوچک با استفاده از وسایل تزئینی ساده ظاهر بهتری خواهند داشت. راه حل مناسب استفاده از مبلمان های کوچک، مخصوصا انواع تاشو آن که به راحتی قابل جابه جایی هستند، می باشد.

طراحی و تزیین بالکن

استفاده از گیاهان

حتی اگر در نگهداری از گل و گیاه تجربه ای ندارید، با استفاده از چند گلدان می توانید فضای بالکن خود را سرزنده کنید. استفاده از گیاهان در فضای بالکن به سایرین نشان می دهد که تا چه اندازه به چنین فضایی اهمیت می دهید.

با این حال، در انتخاب گیاهان دقت کنید و با توجه به ویژگی های آن ها و میزان نوری که به فضا می تابد، گیاهی مناسب خریداری نمایید. زمانی که گیاهی را خریداری می کنید توجه داشته باشید از رسیدگی به آن غافل نشوید.

ایده های تزیین بالکن

اگر در بالکن خانه شما به اندازه کافی نور وجود دارد و می توانید به طور مرتب گیاهان را آبیاری کنید، به فکر ایجاد فضایی برای کاشت سبزیجات باشید. با این کار علاوه بر داشتن سبزیجات تازه می توانید سرگرمی منحصربفردی نیز برای خود فراهم نمایید.

اگر به گلکاری علاقه زیادی دارید می توانید از این فرصت برای پرورش گل ارکیده نیز استفاده کنید. حتی اگر فضای بالکن کوچک است برای این کار محدودیتی نخواهید داشت، چرا که امکان استفاده از گلدان هایی که به دیوار نصب می شوند و یا انواعی از آن که لبه نرده ها قرار می گیرند، وجود دارد. از سویی دیگر می توان گلدان های کوچک را در گوشه های بالکن قرار داد.

طراحی و تزیین بالکن

استفاده از الگوها

برخلاف طراحی فضای داخلی، در فضای بیرونی می توان از الگوهای زیادی استفاده کرد. شما آزاد هستید به هر مقدار که علاقه دارید از الگوهای مختلف استفاده کنید و یا مجموعه ای از الگوهای جذاب را در کنار هم به کار گیرید.

بخوانید!  انواع نورپردازی در ساختمان

هر چه از رنگ های بیشتری در تزئین بالکن استفاده نمایید، فضای سرزنده تری خواهید داشت. از خلاقیت خود استفاده کنید و از رنگ ها و شکل های مختلفی استفاده نمایید.

 طراحی بالکن در منزل

استفاده از تخیلات خود در طراحی فضای بالکن

خلاق باشید! بالکن قسمتی از خانه محسوب می شود و تنها شما می توانید در مورد ظاهر آن تصمیم بگیرید. آیا تمایل به رنگ آمیزی بتن های بد شکل به کاررفته در ساخت بالکن دارید؟

آیا تمایل دارید هزینه بیشتری برای خرید مبلمانی و لوازم تزئینی زیبا صرف کنید؟ همین الآن دست به کار شوید و بالکن خانه را به شکلی که دوست دارید طراحی کنید.

استفاده از تخیلات خود در طراحی فضای بالکن

طراحی بالکن کوچک

پر رنگ نمودن فضا با رنگ های جذاب

هیچ چیز به اندازه رنگ های شاد و جذاب، بالکن خانه شما را زیبا نمی کند. لوازم و وسایلی که در بالکن قرار می گیرند را با رنگ های پررنگ برجسته تر نشان دهید و حسی خوب برای خود ایجاد کنید به نحوی که موقع خروج از بالکن لبخند بر لبانتان جاری شود.

اگر فضای خنثی مدنظر شماست از یک نوع رنگ برای برجسته تر شدن بعضی اشیاء استفاده کنید. مثلا از چراغ ها و بالشتک های دکوراتیو تک رنگ می توانید بهره ببرید.

طراحی بالکن کوچک

طراحی بالکن کوچک به سبک سوئدی

یکی از سبک های طراحی داخلی که قابل اعمال در فضای بالکن های کوچک نیز می باشد سبک سوئدی است. این سبک از آب و هوای اسکاندیناوی الهام می گیرد.

در طراحی بالکن به سبک سوئدی از کفپوش چوبی استفاده می شود و انتخاب رنگ اجزای این مکان بر اساس رنگ های روشن از جمله رنگ سفید، صورتی ملایم، خاکستری، زرد کمرنگ، سبز ملایم و… صورت می گیرد.

آنچه که در طراحی به سبک سوئدی به چشم می خورد استفاده از رنگ های خنثی و روشن است. کاربرد رنگ های قوی مانند قرمز در کنار رنگ های آرام و خنثی فضا را زنده تر می کند و انرژی و نشاط را به ارمغان می آورد.

طراحی بالکن کوچک به سبک سوئدی

انواع طرح ها برای تزیین بالکن به سبک سوئدی الهام بخش بوده و برای ایجاد یک فضای خاص در محیطی باز ایده آل می باشند.

در شهرهای شمالی تزیینات بالکن بخش مهمی از طراحی خانه های راحت و مدرن محسوب می شود. حتی یک بالکن بسیار کوچک اتاق ها را با محیط اطراف ترکیب می کند و فضای خوبی را برای لذت از خورشید و هوای تازه در فصل بهار و تابستان و اوایل پاییز فراهم می نماید.

طرح های مختلف برای دیزاین بالکن و ایجاد یک فضای زیبا در محیطی باز از ویژگی های عالی خانه های امروزی به شمار می آید.

طراحی بالکن های مدرن به سبک سوئدی

سبک سوئدی فضایی ساده و کاربردی در محیط زندگی ایجاد می کند. فرش رنگارنگ، صندلی، پتو و الگوهای دکوراسیون و تعداد زیادی از گیاهان باعث تزیین زیبای یک بالکن می شوند.

بالکن های کوچک برای نگهداری وسایل خانه مناسب نیستند. یک میز کوچک، یک صندلی تاشو و یا یک مبل راحتی سبک با میز قهوه خوری و گل های جذاب فاکتورهایی هستند که برای تزیین بالکن های کوچک مورد نیاز هستند.

ایجاد یک گلخانه کوچک

نداشتن حیاط و فضای باز برای پرورش گیاهان نباید منجر به فراموشی گل و گیاه شود. سعی کنید در بالکن کوچک خانه خود یک باغچه کوچک بسازید. این گونه از رشد و پروش گیاهان و حس ناب زندگی که از آن ها دریافت می کنید، لذت ببرید.

امروزه گیاهان آپارتمانی در انواع طرح و رنگ های متفاوت وجود دارند و قابل استفاده در هر مکانی از ساختمان می باشند. با استفاده از این گل ها زیبایی را در خانه خود به ارمغان بیاورید.

بالکن کوچک خانه

کلام پایانی

یک بالکن کاربردی باید شیک و راحت باشد. باید دارای فضایی باشد که بتوانید به راحتی در آن به استراحت بپردازید و از مناظر پیش روی خود لذت ببرید. استفاده از بالکنی که از طراحی خوبی برخوردار است، باعث فراموشی تمام دغدغه هایی که در روز داشتید، خواهد شد.

به طور قطع، شما می توانید در طراحی بالکن آزادانه عمل کنید. از تجربیات خود استفاده کرده و ریسک پذیر باشید و مهم تر از همه از تجربه ای این چنین لذت ببرید.

بالکن، مکانی مناسب برای استفاده و اجرای تخیلات شما می باشد و این امکان برای شما وجود دارد هر زمانی که خواستید بدون صرف هزینه زیاد طراحی آن را تغییر دهید.