آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید ضد عفونی کردن منزل در برابر ویروس کرونا به چه صورت باید انجام شود؟ همواره در طول سال، زمان هایی هستند که بیماری ها و آلودگی های بیشتری در آن موسم وجود دارند.

برای مثال در اوایل فصل سرما آنفلانزای فصلی رخ می دهد که برای مقابله با آن می بایست نکات بهداشتی را رعایت نمود تا از ابتلا به آن جلوگیری شود.

با توجه به این که امروز، شرایط جهان و ایران به گونه ای است که ویروس کرونا روز به روز در حال گسترش است، بر آن شدیم تا در این مقاله از ساختمانچی متدهایی برای ضدعفونی کردن منزل در برابر ویروس کرونا را با شما به اشتراک بگذاریم تا علاوه بر داشتن خانه ای گرم و صمیمی، محیط امن و سالم برای افرادی که دوستشان داریم فراهم کنیم. با ما همراه باشید.

دسته بندی و مرتب سازی وسایل و مواد

اولین نکته ای که در ضد عفونی کردن خانه اهمیت دارد جلوگیری از ورود هر گونه ماده آلوده به داخل خانه است. بنابراین اگر نیاز به خرید دارید و می بایست مواد ضروری را تهیه نمایید قبل از ورود به خانه دسته بندی های لازم انجام شوند و مواد بیرون از در ضد عفونی گردند.

بدین منظور می توانید کیسه هایی که برای خرید از آن ها استفاده نمودید را خارج از خانه قرار دهید. سپس متریالی که خریدید را در سبدهای مخصوص بگذارید. بعد از آن، مواد را وارد خانه کنید و بلافاصله نسبت به شستشو و در صورت امکان ضد عفونی آن ها با محلول پایه الکلی و یا محلول وایتکس اقدام نمایید.

در دسته بندی موادی که خریدید، سعی کنید تا سبدی را برای خوراکی ها و سبدی را برای لوازم بهداشتی لازم در نظر بگیرید. به علاوه دقت کنید حتی می توانید خوراکی های را نیز در دسته بندی های مجزا قرار دهید. مثلا میوه ها را در یک سبد و مواد بسته بندی را در سبد دیگر قرار دهید.

به علاوه به خاطر داشته باشید پیش از ورود به منزل گوشی، دسته کلید، کارت های بانکی، کیف پول و لوازمی از این قبیل را نیز ضد عفونی نموده و به هیچ عنوان با کفش وارد خانه نشوید.

بخوانید!  چگونه درب چوبی را تمیز کنیم!

شست و شوی سطوح

شست و شوی سطوح از جمله مهم ترین مواردی است که به منظور ضد عفونی نمودن منزل باید رعایت نمود. توجه به این موضوع بسیار حائز اهمیت است. این کار نه تنها به ضدعفونی سازی خانه در برابر ویروس کرونا کمک می کند بلکه سایر میکروب ها را نیز از بین خواهد برد.

ضد عفونی کردن سطوح مختلف منزل

بعد از تمیز کردن و شست و شوی سطح ها نوبت ضد عفونی کردن است. در این مرحله می توان از مواد متفاوتی برای ضد عفونی کردن استفاده نمود اما با توجه به شیوع ویروس کرونا توصیه ما استفاده از محلول حاوی وایتکس و یا محلول های پایه الکلی می باشد که به خوبی سطوح را در برابر این ویروس ضد عفونی می کنند. این مرحله خود شامل قسمت هایی است که در زیر به توضیح هریک از بخش ها می پردازیم.

ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی و حمام

شواهد نشان از آن دارد که این ویروس در سرویس های بهداشتی و حمام نیز وجود خواهد داشت. بنابراین همواره تمامی سرویس بهداشتی از شیرآلات تا کاشی ها را ضد عفونی نمایید. دقت کنید که هواکش به درستی کار می کند و هوای کثیف را جذب می نماید.

ضد عفونی خانه

ضد غفونی کردن آشپزخانه

آشپزخانه یکی دیگر از قسمت هایی است که ضد عفونی آن بسیار مهم است. مخصوصا قسمت هایی که با غذاخوردن در ارتباط هستند. میز غذاخوری، بشقاب ها، لیوان ها، قاشق، چنگال و … باید به صورت مداوم تمیزشده و ترجیحا شخصی شوند.

ضد عفونی کردن دستگیره درب های منزل

دستگیره درب ها یکی از مراکز تجمع ویروس کرونا است؛ بنابراین مکررا آن ها را تمیز کرده و مانع از انتشار آلودگی از طریق آن ها شوید. برای این کار می توانید از پدهای الکلی یا دستمال های الکلی یا وایتکسی استفاده کنید.

برای اطمینان بیشتر توصیه می شود اگر از تمیزبودن دستگیره ها مطمئن نیستید برای بازکردن درب از دستمال کاغذی استفاده کنید و سپس دستمال را در سطل زباله درب دار بیاندازید.

بخوانید!  چطور از فرش دستباف مراقبت کنیم؟[+معرفی عوامل آسیب زا به فرش]

ضد عفونی کردن دکمه های آسانسور منزل

شاید به نظرتان برسد که این کار وظیفه شما نیست، اما زمانی که پای سلامتیتان در میان باشد دیگر این گونه فکر نخواهید کرد. بدین منظور می توانید با استفاده از اسپر کردن مواد ضد عفونی کننده روی دکمه آسانسور از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید. اما در صورتی که مواد ضد عفونی کننده را به همراه ندارید توصیه می شود با دستمال نسبت به زدن دکمه ها اقدام نموده و دستمال را در سطل زباله در دار بیاندازید.

شست و شوی لباس ها

اگر چه عمر ویروس کرونا روی لباس کمتر از سطوح صاف است اما این موضوع به معنی عدم انتقال این ویروس از طریق لباس نیست. بنابراین اگر در اماکن شلوغ و پر ازدحامی مانند مترو، اتوبوس و …. تردد دارید بهتر است بدانید که در این اماکن ویروس به راحتی به لباس شما منتقل می شود. بنابراین در این شرایط بهتر است لباس های خود را خارج از خانه تعویض کرده و سپس آن ها را بشویید. در ضمن توصیه می شود تا حد امکان از رفتن به اماکن پر تردد و تماس با افراد و سطوح اجتناب کنید.

آماده سازی چک لیست

این کار به شما کمک می کند تا مراحلی که برای پاکسازی خانه لازم است، رعایت شوند و فراموش نشوند. بنابراین داشتن لیستی که در آن اولویت ها و نقاط هدف مشخص است به شما کمک کرده تا در حین ضد عفونی کردن منزل دچار سردرگمی نشوید. سیستم تهویه مناسب هوا نیز عامل دیگری است که می تواند در پاکسازی فضای منزل شما موثر باشد.

نکات پایانی

در آخر نیز ضمن آرزوی صحت و سلامتی برای تمامی مردم و شما عزیزان توصیه می کنیم از دعوت میهمان و یا شرکت در میهمانی ها خودداری کنید تا هرچه سریع تر از شر این ویروس منحوس نجات پیدا کنیم. شما از چه روش هایی به منظور ضدعفونی کردن خانه استفاده می کنید؟ در صورت تمایل نظرات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.