آموزش رویت

ساختمانچی

رعایت شیب لوله فاضلاب از مهم ترین نکاتی است که در نصب این لوله ها باید رعایت گردد. این لوله ها باید از شیب مناسب برخوردار باشند تا فاضلاب را بدون راکد ماندن انتقال دهند.

شیب برای لوله های فاضلاب بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا در صورت رکود فاضلاب، مسیر انتقال آن دچار گرفتگی می شود، در نتیجه فاضلاب بالا می زند و علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع، جلوه ناخوشایندی در ساختمان پدیدار می شود.

اصولاً بوی بدی که از فاضلاب برخی خانه ها به مشام می رسد ناشی از عدم وجود شیب مناسب در لوله های انتقال آن هاست.

اگر سطحی که در کف یا سقف ساختمان برای لوله کشی انتخاب می شود طولانی و فاقد شیب مناسب باشد، احتمال اینکه مواد راکد تخلیه نشوند، بسیار بالاست.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات بیشتر در این خصوص می پردازیم. با ما همراه باشید.

سیستم آب و فاضلاب

سیستم آب و فاضلاب یکی از سیستم های بسیار مهم است که جزء تاسیسات ساختمان محسوب می شود. طراحی این سیستم باید براساس استانداردهای لازم صورت گیرد تا پس از اجرا، هیچگونه مشکلی در عملکرد آن پدیدار نشود.

لوله کشی بخش اصلی سیستم فاضلاب به شمار می آید. همه لوله ها در هر ساختمانی وظیفه انتقال سیالات را بر عهده دارند، از این رو لوله های فاضلاب برای انتقال فاضلاب استفاده می شوند.

لوله کشی آب و فاضلاب به منظور هدایت فاضلاب به سمت چاه فاضلاب صورت می گیرد، از این رو رعایت استانداردهای لازم در اجرای آن بسیار ضروری است.

اگر ایرادی در حمل فاضلاب و عملکرد لوله ها ایجاد شود هزینه های بسیاری باید صرف تعمیر آن شود، به همین دلیل قبل از اجرای لوله کشی مسیر آن را طراحی می کنند، سپس نسبت به اجرا اقدام می گردد.

بخوانید!  لامپ روشنایی و انواع آن

در ساختمان از دو روش برای لوله کشی فاضلاب استفاده می شود. یکی از این روش ها لوله کشی در کف ساختمان است که سطح آن با مصالح پوشیده می شود.

اگر کوچک ترین ایرادی در این سیستم به وجود آید، تعمیر آن علاوه بر زحمت زیاد، هزینه بالایی بر دوش صاحب خانه خواهد گذاشت. این روش بیشتر در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت و در حال حاضر کاربرد ندارد.

روش دوم، لوله کشی از زیر سقف است و صرفاً سر لوله ها به مکان مشخص هدایت می شوند. نکته حائز اهمیت این است که تا رایزر اصلی کوتاه ترین مسیر باید انتخاب گردد، در این صورت ماندگاری فاضلاب در مسیر کمتر می شود.

شیب بندی لوله های ساختمان

شیب بندی لوله های آب و فاضلاب

شیب بندی فاضلاب با توجه به نوع ساختمان و وضعیت محیط متفاوت است، اما در کل شیب استاندارد برای لوله های فاضلاب 2درصد است.

هنگام شیب بندی باید این نکته رعایت شود که تمام لوله ها شیب یکسانی داشته باشند؛ زیرا در غیر این صورت جریان مواد در لوله ها متفاوت خواهد بود.

کم یا زیاد بودن درجه شیب در هر صورت مشکل است، اگر شیب کم باشد لوله ها دچار رکود مواد می شوند و اگر شیب زیاد باشد فقط مایع به سمت خروجی هدایت می شود و مواد جامد راکد می ماند؛ بنابراین حتماً باید 2درصد شیب در مسیر لوله کشی اعمال شود.

نصب لوله هایی که قطر آن ها کم است به هیچ عنوان استاندارد نیست. درجه اتصالات این لوله نیز باید مجاز و حدود 45 درجه باشند.

اصولاً لوله های افقی باید شیب بندی شوند و برای رعایت دو درصد شیب باید ابتدا و انتهای دو سر لوله حدود 2درصد اختلاف ارتفاع داشته باشند.

بخوانید!  نکات مهم در لوله کشی آب و فاضلاب

شیب لوله نباید کمتر از ۲ درصد و بیشتر از ۷ درصد باشد. در واقع محاسبه شیب لوله ها باید به نحوی صورت گیرد که فاضلاب با سرعت ۷۰ سانتی متر در ثانیه حرکت کند.

لوله فاضلاب دستشویی ساختمان به یک سیفون متصل است. سیفون برای از بین بردن ارتباط لوله فاضلاب و چاه با فضای داخل ساختمان همواره مقداری آب در خود ذخیره نگه می دارد.

سیفون برای توالت های معمولی نصب می شود، اما توالت فرنگی ها در سیستم خود سیفون دارند. از این رو در توالت معمولی، شیب لوله تا سیفون به میزان 1 الی 3 درصد است.

توالت فرنگی به دلیل قرارگرفتن بر روی کف زمین از این اصل پیروی نمی کند. سیفون این توالت ها صاف است و سرریز توالت به دوزانو 45درجه با شیب 2درصد متصل می شوند.

چگونه از شیب دو درصد لوله ها اطمینان حاصل کنیم؟

با استفاده از دو روش می توان از شیب دو درصدی لوله ها اطمینان حاصل کرد. روش اول استفاده از تراز و روش دوم اندازه گیری کف با روی لوله است.

در روش اول از ترازهای بنایی برای اندازه گیری شیب استفاده می شود. با استفاده از این روش، لوله کش می تواند در قسمت های مورد نظر تراز قرار دهد و شیب را اندازه گیری نماید.

روش دوم چندان قابل اطمینان نیست؛ زیرا نمی توان با آن شیب دقیق را اندازه گرفت، به دلیل این که در مرحله لوله کشی هنوز کف سازی ساختمان تکمیل نشده و حتی اگر هم تکمیل شود، خود ساختمان نیز دارای کمی شیب است.

کلام پایانی

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی اطلاعات مفیدی را در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.