آموزش رویت

ساختمانچی

سینک گرانیتی از سنگ گرانیت و مواد پلیمری، رزین های اکریلیک و رنگ تولید و در رنگ های سیاه، سفید، کرم، بژ و دودی به بازار ارائه می شود. این المان، نوعی سینک آنتی باکتریال و کاملاً بهداشتی است که امکان رشد قارچ و کپک در آن وجود ندارد.

سینک گرانیتی نسبت به سایر سینک ها از ایمنی و مقاومت بالایی برخوردار بوده و ظاهر زیبا و مدرن آن با دکوراسیون خانه های امروزی همخوانی دارد.

در این نوشته از ساختمانچی سعی کردیم به معرفی سینک گرانیتی و بررسی خصوصیات و ویژگی های آن بپردازیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از سینک گرانیتی

مقاوم در برابر ضربه و خراشیدگی

سینک گرانیتی نسبت به سینک های شیشه ای و چینی از مقاومت و دوام بالاتری برخوردار است. به نحوی که در برابر سایش، ضربه و خراشیدگی به راحتی دچار آسیب نمی شود و خط و خش بر روی آن نمی افتد.

خاصیت آنتی باکتریالی

رشد میکروب ها در هر دقیقه دو برابر می شود. استفاده از این سینک ها به شدت این میکروب ها و باکتری ها را کاهش می دهد. زیرا جنس گرانیتی این سینک ظرفشویی، خاصیت آنتی باکتریالی دارد.

طول عمر بالا

سنگ گرانیت تحت فشار بسیار زیاد بوجود می آید، بنابراین بسیار سخت و محکم است و طول عمر بالایی دارد.

رنگ ثابت

شن و ماسه کوارتز با ذرات رنگ در دمای 1112 درجه فارنهایت کوره می شود. این باعث می شود که رنگ، یکنواخت بماند و در صورت نگهداری درست، در دراز مدت تغییر نکند.

طراحی زیبا

این نوع سینک ها برای آشپزخانه هایی که به سبک مدرن و مینیمالیستی هستند، بسیار مناسب می باشد و ظاهری زیبا و منحصربفرد به این بخش از خانه می دهد.

تحمل حرارت بالا

آستانه تحمل سینک‌های گرانیتی در برابر حرارت، بسیار بالاتر از نوع استیل آن است، به گونه‌ای که می تواند تا ۲۸۰ درجه سانتی گراد مقاومت کند و تغییر رنگ ندهد. البته باید در نظر داشت که برای طول عمر بیشتر، بهتر است ظروف خیلی داغ روی آن ها قرار ندهیم.

تمیزکردن آسان

تمیز کردن این نوع سینک بسیار آسان است. برای تمیزنمودن این سینک ها فقط کافیست یک اسفنج صابونی را به صورت دایره وار به سطح سینک بکشید و سپس آبکشی کنید.

در تمیز کردن این سینک ها این نکته را مدنظر بگیرید که به هیچ عنوان از سفیدکننده و مواد شیمیایی برای شستشوی سینک استفاده نکنید.

سینک گرانیتی زیبا

معایب سینک های گرانیتی

  • در صورت مراقبت نکردن از این سینک ها و استفاده از مواد شیمیایی برای تمیز کردن آن، پس از مدتی احتمال تغییر رنگ آن وجود دارد.
  • به دلیل سنگی بودن این سینک، در صورت افتادن یا برخورد ظروف شکستنی بر روی آن، ظروف می شکنند.
  • سینک های گرانیتی از سنگ طبیعی بوجود می آیند، بنابراین تنوع زیادی در رنگ و طرح آن وجود ندارد و تنها طیفی از رنگ های سفید، خاکستری و مشکی را شامل می شود.
  • این سینک ها نسبت به انواع استیل، قیمت بالاتری دارند.
  • سینک های گرانیتی نسبت به سینک های استیلی، بسیار سنگین هستند و برای نصب آن ها، حتما باید نصاب حرفه ای این کار را انجام دهد. به همین دلیل هزینه نصب این سینک ها بالا می باشد.
  • بعضی از این سینک ها جایی برای نصب شیر اب ندارند و مجبور می شوید سینک را سوراخ کنید. این کار ممکن است باعث شکستگی سنگ بشود. بهتر است سینکی را انتخاب کنید که در کارخانه جا برای شیر آب در آن تعبیه باشد. یا اگر این امر مقدور نبود، شیر آب را بر روی کابینت نصب کنید.
بخوانید!  انواع مبلمان در دکوراسیون داخلی منزل

مراقبت های لازم از سینک گرانیتی

لطفا از تمیز کردن سینک با مایع یا پودر های قلیایی قدرتمند مانند محلول های قوی آمونیاک یا سود سوز آور به شدت اجتناب کنید. کافی است از یک برس و آب صابون استفاده کنید.

با حرکت دایره ای آن را برس بکشید و کاملاً بشویید. سپس سینک را خشک کنید تا از تجمع مواد در اثر رسوبات آب جلوگیری شود. هرگز از پودرها یا پدهای ساینده استفاده نکنید. این می تواند سطح را کدر و خراشیده و در معرض لکه ها قرار دهد.

بیشتر لکه ها در نتیجه مواد معدنی که همراه آب خارج می شوند، بوجود می آید و معمولاً با رعایت مراقبت های روزانه از آن ها جلوگیری می شود. لکه های پایدار را می توان با انواع پاک کننده های غیر ساینده، صابون مایع و سرکه پاک کرد.

لکه های زنگ زدگی در نتیجه ذرات آهن خارج‌شده از آب و ظروف آشپزی می باشد و می توان با پاک کننده های حاوی اسید اگزالیک آن ها را پاک کرد. همیشه پس از استفاده از هرگونه پاک کننده، سینک را کاملاً آبکشی کنید.

مراقبت های لازم از سینک گرانیتی

مقایسه سینک گرانیتی و سینک کورین

کورین شباهت بسیاری به گرانیت دارد و تشخیص آنها از یکدیگر، از عهده افراد غیر متخصص برنمی آید. کورین، سنگ طبیعی نیست و فقط حاصل یک شبیه‌ سازی زیرکانه می‌ باشد.

مواد تشکیل‌دهنده سینک کورین از ترکیب آلومینیوم تری‌ هیدرات و یک مایع آکریلیک به اسم متیل‌ متاکریلات بوجودآمده است. درحالی که گرانیت یک سنگ آذرین است که در دل زمین تولید می شود و ترکیبی از مواد معدنی مختلف است.

مواد تشکیل‌دهنده سینک گرانیتی تقریبا هفتاد درصد سنگ گرانیت به علاوه مواد اکریلیک و ماده پرکننده رزین می باشد. در نتیجه مقاومت سینک گرانیتی بالاتر از سینک کورین می باشد. ولی در عوض، به دلیل ماهیت مواد سازنده، سینک کورین وزن سبک تری دارد.

سینک های کورین به دلیل مقدار زیاد مواد اکریلیکی که در ساختارش وجود دارد، نسبت به سینک های گرانیتی، مقاومت بهتری در برابر لکه ها دارند. همچنین قدرت جذب لکه ها در این سینک ها کمتر می باشد.

بخوانید!  سینک ظرفشویی مخصوص کنج آشپزخانه

سینک های کورین به دلیل وجود مواد مصنوعی زیاد در ساختار خود، مقاومت کمتری نسبت به سینک های گرانیتی در برابر خط و خش دارند. سینک های گرانیتی را به سختی و با زحمت می توان خش انداخت.

جنس کورین در برابر حرارت بالا به راحتی آسیب می بیند و اثر سوختگی بر روی آن باقی می ماند، ولی این آثار سوختگی را می توان با سابیدن آن تمیز کرد.

گرانیت سنگی طبیعی است و تنوع زیادی در طرح و رنگ ندارد، اما سینک های کورینی را می توان در رنگ های متنوعی تولید و به مشتریانی که به رنگ های مختلف علاقه دارند، عرضه کرد.

قیمت سینک های کورین به مراتب کمتر از سینک های گرانیتی می باشد. اما باید توجه کنید که قیمت بالای سینک گرانیتی، حاکی از کیفیت بالای این محصول می باشد.

سینک از جنس گرانیت

معروف ترین برندهای سینک های گرانیتی

سینک های گرانیتی ساخت کشور های آلمان، ایتالیا و ترکیه در رده کیفی بالایی قرار دارند و در جهان معروف می باشند. از معروف ترین نام های تجاری سینک های گرانیتی در ایران و جهان می توان به برند KRAUS، BLANCO، ELKAY، HOUZER، شاین، ماگما استون، مکاپا، راینر، لتو، شاک، فونیکس، کن، شارک، بیمکث، SMT، گرانیکو، اخوان و فورمیکا اشاره کرد.

مراکز خرید سینک های گرانیتی در ایران

استان آذربایجان با داشتن پتروشیمی ها و معادن سنگ کوارتز، بیشترین مرکز تولید این جنس سینک ها را به خود اختصاص داده است و می توان گفت در حال حاضر شهرهای تبریز و ارومیه قطب تولید سینک های گرانیتی با بهترین کیفیت در ایران می باشند.

در تهران در خیابان سعادت آباد، میدان رسالت، خیابان ولیعصر، بلوار ولایت، پونک، خیابان آیت الله کاشانی، فلکه دوم صادقیه و چهار راه گلوبند می توان سینک های گرانیتی را تهیه کرد.

در اصفهان نیز در خیابان مشیر کوچه یخچال و میدان ملک شهر خیابان رباط سوم می توان از این محصول بازدید و خریداری کرد.

سینک زیبای گرانیتی با روکش چوب

عوامل موثر بر قیمت سینک گرانیتی

قیمت سینک گرانیتی به متریال ترکیب شده با گرانیت آن، ضخامت سینک، ابعاد و اندازه، یک قلو یا دوقلو بودن، رنگ و طرح های بکار رفته در آن، کارخانه سازنده و برند این محصول بستگی دارد.

نکات پایانی

سینک گرانیتی به دلیل استحکام بالا از محبوبیت زیادی در بین مصرف کنندگان برخوردار است. این سینک ها دارای طرح های مختلف بوده و قابل استفاده در آشپزخانه های مدرن امروزی می باشند.

تنها ایراد این سینک ها این است که پس از مدتی ممکن است لکه های ناشی از آب سخت بر روی آنها ظاهر شود که به راحتی با یک اسفنج آغشته به کف تمیز می شوند.

از ویژگی های منحصربفرد این نوع سینک ها این است که برخلاف سینک های استیل، مواد در آن رسوب نمی کند و ظاهر سینک تمیز باقی می ماند.