آموزش رویت

ساختمانچی

سیستم ICF نوعی سیستم ساخت و ساز است که در آن از پنل های پلی استایرن به عنوان عایق صوتی، حرارتی و قالب بتنی استفاده می شود و از بتن مسلح به عنوان عضوی باربر بهره گرفته می شود.

ICF مخفف عبارت Insulating Concrete Formwork می باشد که امروزه به عنوان یک ساختار پایه ای توسعه پیدا کرده است.

سیستم سازه ای آی سی اف از دو لایه عایق از جنس پلی استایرن که به موازات یکدیگر قرار می گیرد و در قسمت میانی با میلگرد مسلح و قطعات اتصال دهنده بهم متصل می شوند، تولید می گردد. این دو لایه عایق بعد از بتن ریزی بخشی از دیوار می شوند.

تکنولوژی ICF قابل ساخت در ساختمان های ورزشی، تجاری، اداری و صنعتی می باشد و علاوه بر آن در احداث تاسیسات شهری، مناطق روستایی، بیمارستان ها، استخرها و… نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم آی سی اف به عنوان شیوه ای نوین در صنعت ساختمانی برای انجام پروژه های مسکونی بسیار مناسب است. این سیستم با فراهم آوردن بالاترین بازدهی از نظر کمی و کیفی باعث صرفه جویی در وقت و سرمایه می شود.

مدول های این سیستم وزن سبکی دارند و حمل و نقل آن ها نیز آسان می باشد. این سیستم برای ساختمان های 1 تا 6 طبقه قابل اجراست و استفاده از آن در سازه های بالاتر از 6 طبقه نیز در صورت تقویت سازه با مسلح‌نمودن داخل قالب ها امکان پذیر می باشد.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات بیشتر در این خصوص می پردازیم. با ما همراه باشید.

آی سی اف

ویژگی های سیستم سازه ای ICF

  • نصب سیستم آی سی اف بسیار سریع و بدون نیاز به ماشین آلات سنگین صورت می گیرد.
  • در این سیستم قالب ها از پیش تولید می شوند و نیازی به قالب بندی ویژه در اجرای دیوارکشی نمی باشد.
  • سازه هایی که با سیستم ICF تولید می شوند، عمر مفید ساختمان را بالا می برند و در برابر تغییرات جوی و زلزله و باد مقاوم هستند.
  • این سیستم سازه ای با مقررات و ضوابط ملی ساختمان مطابقت دارد و می توان آن را در کنار دیگر سیستم های ساخت و ساز اجرا نمود.
  • به دلیل وجود فوم پلی استایرن در ساخت ICF، این سیستم نوعی عایق حرارتی، برودتی و صوتی محسوب می شود. icf نقش موثری در کاهش هزینه های مصرف انرژی ایفا می کند.
  • امکان افزودن طبقات در این سیستم وجود دارد؛ به نحوی که سازه را می توان تا ارتفاع 50 متر بالا برد.
  • نسبت به سایر سازه ها، در ساخت سیستم آی سی اف میلگرد کمتری استفاده می شود. به همین دلیل وزن آن بسیار سبک است و رفتار آن در برابر ارتعاشات و زلزله بهتر می باشد.
  • به دلیل ضد حریق بودن فوم پلی استایرن و نسوز بودن بتن، سازه هایی که با سیستم ICF ساخته می شوند نسبت به سایر ساختمان ها مقاومت بالاتری در برابر حرارت و آتش سوزی دارند.
  • ICF برای نماکاری انواع ساختمان ها قابل استفاده است.
  • بلوک های دیواری آی سی اف، سازه ای ارزان، مناسب و فنی می باشند که می توان آن ها را جایگزین اسکلت بتنی و فلزی کرد.
  • در صورت استفاده از سیستم آی سی اف در ساختمان، بیش از 75 درصد در مصرف انرژی سرمایشی و گرمایشی صرفه جویی می شود.
  • icf سیستمی صاف و کاملا یکپارچه می باشد و از متریال اولیه غیرقابل اشتعال تولید می شود.
سازه آی سی اف

محدودیت های سیستم icf

محدودیت های سیستم icf یا همان روش سازه ای بتن مسلح با قالب عایق ماندگار دارای معایب و محدودیت هایی نیز می باشد. این محدودیت ها شامل محدودیت های ارتفاعی و ساختمان های دیوار باربر بتن مسلح می باشد.

بخوانید!  مزایا و معایب ساختمان انرژی صفر

حداکثر طول دهانه در این نوع سیستم معادل با قطعات متعارف بتنی، بین 7 تا 9 متر می باشد. اجرای سطوح منحنی با این سیستم سازه ای امکان پذیر است، اما اجرای آن با شعاع های خیلی کم امکان پذیر نمی باشد.

از مهم ترین معایب این نوع سیستم که در تمام سیستم های بتنی دیگر نیز وجود دارد می توان به عدم امکان استفاده مجدد از مصالح آن اشاره نمود.

جا به جایی سخت درب و پنجره ها و همچنین سایر تجهیزات ساختمان پس از اتمام ساخت، از دیگر معایب این نوع سیستم محسوب می شود، زیرا اجرای این تغییرات به دستگاه های برش بتن نیاز دارد.

اجزاء سیستم آی سی اف

سیستم آی سی اف از دو لایه پنل از جنس پلی استایرن با ضخامت 6 تا 20 سانتی متر تشکیل می شود. همچنین پروفیل های گالوانیزه با فرم مشخص بین این دو پنل محکم می شوند. در هنگام ساخت سیستم آی سی اف، میلگرد و بتن نیز به بخش های قبلی اضافه می شوند تا استحکام بنا افزایش یابد.

روش اجرای سیستم icf

اجرای سیستم icf دارای شش مرحله می باشد که این مراحل به ترتیب شامل حاضر سازی فونداسیون، چینش بلوک ها بر روی فونداسیون، آرماتوربندی درون بلوک ها، استقرار پشت بندها، اجرای بازشوها و بتن ریزی می باشد.

اجرای آی سی اف

مراحل ساخت سازه ای با این سیستم به شرح زیر می باشد:

شروع کار سیستم آی سی اف با دیگر سیستم ها تفاوت چندانی ندارد و در ابتدا باید خاکبرداری، گودبرداری و پی ریزی انجام گیرد تا یک سطح مقطع صاف بوجود آید.

بخوانید!  طراحی نما در تهران، اصفهان و…

پس از این که کف سازه حاضر شد، باید گوشه های ساختمان را با استفاده از بلوک های مخصوص و با زاویه 90 درجه، ساخت. پس از آن فضای بین بلوک های کنج پر می شود و دیوارها بوجود می آید.

در هنگام ساخت دیوارها با استفاده از قالب های پلی استایرن، جایگاه در و پنجره ها نیز مشخص می شود. چینش دیوار در سیستم آی سی اف اصولا به دو شکل انجام می پذیرد.

استفاده از بلوک هایی در حد و اندازه بلوک های سیمانی و یا با استفاده از پنل های مرتفع دیواری. این بلوک ها و پانل ها به وسیله چسب مخصوص پلی استایرن در کنار و روی هم محکم می شوند.

در این مرحله با استفاده از خرپای فلزی، دیوارهای ترازشده در جای خود محکم می شوند تا برای بتن ریزی مشکلی بوجود نیاید. یک میلگرد سراسری به صورت افقی تمام دیوارها را به یکدیگر متصل می کند.

این کار سبب می شود تا از خارج شدن دیوارها از حالت قائم جلوگیری شود. سپس با استفاده از دستگاه بتن ریز، بین دو پنل پلی استایرن را با بتن پر می کنند. پس از آن میلگردهایی را در فواصل معین نصب و بتن را مسلح می کنند.

در انتها سطح بتن را تمیز می کنند و میلگردهایی را با ارتفاع کمتری برای اجرا در سقف بتن جای گذاری می نمایند. حال اجازه می دهند تا بتن خودش را بگیرد.

دیوارهای غیرباربر داخلی نیز از دو لایه پلی استایرن و ورق گالوانیزه تولید می شوند و برخلاف دیوارهای باربر، توخالی هستند.

کلام آخر

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد شما را با سیستم سازه ای آی سی اف و ویژگی های آن آشنا کند. نظرات، انتقادات و پیشنهادت خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.