آموزش رویت

ساختمانچی

تاسیساتی که به منظور تامین سیستم سرمایش از کف در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند راحتی و آسایش را برای ساکنین در فصول گرم سال فراهم می کنند.

هدف استفاده از این تجهیزات و تاسیسات ایجاد محیطی امن با دمایی مطلوب و باکیفیت است به نحوی که افراد در آن احساس راحتی کنند.

کیفیت هوایی که توسط تاسیسات سرمایشی از کف ایجاد می شود قابل پذیرش است و عملکرد آن ها بر اساس مکانیک سیالات صورت می گیرد.

این سیستم ها قابل نصب و راه اندازی در انواع ساختمان ها از جمله ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و… هستند و هوایی متعادل به ارمغان می آورند.

این سیستم ها سیال را در مکانی خارج از ساختمان سرد می کند و آن را به قسمت های مختلف ساختمان هدایت می کنند. تجهیزاتی که منجر به سرد شدن آب می گردند در زیرزمین، موتورخانه و یا پشت بام نصب می شوند.

در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی و ورود سیستم های سرمایش از کف به بازار هزینه های انرژی تا حد زیادی و در حدود 80 درصد کاهش یافته است.

سیستم سرمایش از کف جزء جدیدترین و راحت ترین سیستم سرمایشی است که امروزه در ساختمان ها نصب می شود و مزایای منحصر بفردی در پی دارد. در این نوشته از ساختمانچی به معرفی کامل این سیستم خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

ویژگی های سیستم سرمایش از کف

یک سیستم سرمایشی جدید که در ساختمان های مدرن امروزی مورد استفاده قرار می گیرد، سیستم سرمایش از کف است. این سیستم از طریق لوله های آب سردی که در کف ساختمان نصب شدند منجر به خنک شدن فضا می شوند.

استفاده از سیستم های سرمایش از کف در ساختمان از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه است و هزینه مصرف انرژی را پایین می آورد. طراحی این سیستم همانند سیستم گرمایش از کف است اما بر اساس محاسبات متفاوت صورت می گیرد.

مهم ترین نکته ای که در نصب و راه اندازی این سیستم ها حائز اهمیت می باشد عایق کاری دیوارها و پنجره هاست، زیرا عایق مانع از انتقال هوای سرد به بیرون ساختمان و مانع از ورود هوای گرم به داخل آن می شود.

سرمایش از کف

نحوه عملکرد سیستم سرمایش از کف

نحوه عملکرد این سیستم بدین گونه است که آب توسط چیلری که بر روی پشت بام قرار دارد، سرد می شود و وارد لوله های نصب شده در کف ساختمان می گردد.

بخوانید!  انواع سیستم تهویه هوشمند هوا در ساختمان[GHP و VRF]

دمای این آب بین 5 الی 10 درجه است. این سیستم برخلاف سایر سیستم های سرمایشی باد سرد مستقیم در فضا منتشر نمی کند و منجر به سرماخوردگی و حساسیت نخواهد شد.

سیستم هایی نظیر کولر و اسپلیت باد سرد را به طور مستقیم وارد فضا می کنند و همیشه فضای جلوی آن ها خنک تر از بقیه قسمت های اتاق است، اما سیستم های سرمایش از کف فضا را به طور یکنواخت خنک می کنند و تفاوت دما در بخش های مختلف ساختمان احساس نمی شود.

مزایا سیستم سرمایش از کف

این سیستم از قابلیت ها و مزایای منحصر بفردی برخوردار می باشد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

  • سیستم سرمایش از کف عمر بسیار بالایی دارد، زیرا در آن هیچ قطعه متحرکی وجود ندارد.
  • این سیستم ها به تجهیزات جانبی نظیر فن کویل و یا کانال های خروج هوا نیاز ندارند.
  • این سیستم نه تنها سرمایش مورد نیاز در تابستان را فراهم می نماید، بلکه در فصل زمستان نیز منجر به گرم شدن فضای ساختمان می گردد.
  • با استفاده از این سیستم نیازی به نصب تجهیزات سرمایشی در ساختمان نیست.
  • نصب این سیستم هیچ فضای اضافی در ساختمان اشغال نمی کند و دکوراسیون داخلی را می توان طبق سلیقه طراحی نمود.
  • استفاده از این سیستم به میزان قابل توجهی منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.
  • این سیستم ها بی صدا است و هیچ آلودگی صوتی در ساختمان ایجاد نمی کنند.
  • هوای خنک را به صورت یکنواخت در ساختمان پخش می کنند و موجب سرماخوردگی نمی شوند.
  • اجرای این سیستم هیچ محدودیتی از نظر مساحت و شکل فضای موجود ندارد و می توان در کوچک ترین و بزرگ ترین ساختمان ها نیز از این سیستم استفاده نمود.
  • لوله کشی سیستم سرمایش از کف به راحتی می تواند با هندسه کف ساختمان تطبیق پیدا کند.
  • به دلیل عدم جریان باد در این نوع سیستم، گرد و غبار و ذرات معلق در هواپراکنده نمی شوند.
بخوانید!  نورپردازی نمای ساختمان

معایب سیستم سرمایش از کف

علیرغم تمام مزایای مذکور، این نوع سیستم بی عیب و ایراد نمی باشد و نقاط ضعف نیز دارد. این معایب به شرح زیر می باشند:

  • مهم ترین عیب این سیستم ها خنک سازی محیط به وسیله تشعشع می باشد. با توجه به این که در این جریان سرمایشی هیچ اثری از باد نمی باشد، بنابراین هوای تازه و تصفیه نیز وجود ندارد و این ممکن است در محیط های شلوغ مشکل ایجاد کند.
  • در صورت بروز مشکل در این سیستم به دلیل توکار بودن آن، مشکلات زیادی بوجود می آید، زیرا باید به طراحی داخلی ساختمان دست زد و کف را خراب نمود که این کار هزینه های زیادی را متحمل خواهد شد.
  • این سیستم به دلیل این که کف ساختمان را سرد می کند برای افرادی که دارای بیماری های مزمن مانند آرتروز می باشند، مناسب نیست. همچنین کسانی که از بدن درد رنج می برند نمی توانند بر روی سطح خنک بنشینند.
  • هزینه و زمان مورد نیاز برای نصب سیستم سرمایش از کف زیادتر از سیستم های سرمایشی دیگر می باشد.

نگاه اقتصادی به سیستم سرمایش از کف

سیستم های سرمایش از کف به لحاظ اقتصادی دارای هزینه های اولیه بالاتری نسبت به سایر سیستم های سرمایشی متداول می باشند.

اما اگر در بلند مدت به عملکرد این سیستم ها نگاهی بیاندازید، این سرمایه به سرعت در قالب کاهش هزینه های مصرف انرژی به جیب شما برمی گردد و به لحاظ اقتصادی برای کشور نیز بسیار مفید می باشد.

کلام آخر

سیستم سرمایش از کف از جمله سیستم های با کارایی بالا محسوب می شود و همانطور که در بالا گفتیم، از مزایا و معایب بسیاری برخوردار است. در این سیستم از یک شبکه لوله کشی در زیر کف استفاده می شود که سبب برقراری جریان آب خنک می گردد.

امیدواریم با مطالعه این نوشته از ساختمانچی به اطلاعات موردنیاز خود در مورد این نوع سیستم های سرمایشی رسیده باشید. در صورت تمایل نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.