آموزش رویت

ساختمانچی

از گذشته های دور تا امروز انتخاب سنگ مناسب حمام و سرویس بهداشتی یک انتخاب رایج برای کفپوش و دیوارپوش حمام و سرویس بهداشتی به شمار می آید.

سنگی که برای این قسمت از ساختمان انتخاب می شود باید از مقاومت بالایی در برابر نفوذ نم و رطوبت برخوردار باشد، زیرا در این مکان ها آب مدام مورد استفاده قرار می گیرد و امکان رسیدن نم و رطوبت به لایه زیر سنگ وجود دارد.

علاوه بر آن سنگ مورد استفاده در حمام و دستشویی در معرض مواد شیمیایی و شوینده قرار می گیرد و باید تمیز شود، به همین دلیل علاوه بر عدم جذب رطوبت، سنگ باید از استحکام لازم در برابر مواد خورنده، اسیدی و بازی برخوردار باشد.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات بیشتر در خصوص سنگ مناسب حمام و سرویس بهداشتی می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

انتخاب سنگ مناسب برای حمام و سرویس بهداشتی

انتخاب سنگ برای مکان هایی نظیر حمام و سرویس بهداشتی یکی از اقدامات مهم و ضروری در حوزه نازک کاری ساختمان است.

میزان رطوبت در سرویس های بهداشتی و حمام بالاست و سنگی که برای این قسمت ها خریداری می شود باید جذب آب پایینی داشته باشد.

متریال های ضد آب مختلفی برای پوشش کف و دیوارهای این مکان ها در بازار وجود دارد، اما افرادی که به دنبال یک پوشش عالی با مقاومت بسیار بالا برای دستشویی و حمام خود هستند، سنگ بهترین انتخاب است.

آب در سنگ های نفوذناپذیر به مقدار بسیار کم نفوذ می کند و منجر به تخریب بافت آن ها نمی شود، از این رو سنگ هایی که تخلخل کمتری دارند و ساب می خورند، مناسب ترین سنگ محسوب می شوند.

هنگامی که به دنبال سنگ حمام و سرویس بهداشتی هستید، ویژگی ها و قابلیت های خاص آن ها را در نظر بگیرید. سنگی که دارای خلل و فرج باشد میزان جذب آب بالاتری دارد و در زمان کوتاهی دچار خوردگی و تخریب می شود.

در ادامه به معرفی انواع سنگ های مناسب سرویس بهداشتی و حمام می پردازیم تا با آگاهی از آن ها راحت تر سنگ مورد نظر خود را انتخاب نمائید و از زیبایی و قابلیت آن لذت ببرید.

سنگ حمام و سرویس بهداشتی

انواع سنگ مناسب برای حمام و سرویس بهداشتی

استفاده از سنگ نمایی لوکس و زیبا به فضا می بخشد و دکوراسیونی متفاوت به نمایش می گذارد. سنگ نه تنها در دکوراسیون داخلی جایگاهی ویژه دارد، بلکه مقاومت و استحکام آن طول عمر ساختمان را بالا می برد و در مرحله نازک کاری بسیار حائز اهمیت است.

بخوانید!  موارد کاربرد سنگ گرانیت در ساختمان

از جمله سنگ هایی که می توان برای حمام و سرویس بهداشتی انتخاب نمود به شرح زیر می باشند:

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت از جمله سنگ هایی است که برای نمای داخلی حمام و دستشویی استفاده می شود. این سنگ نوعی سنگ آذرین است که دانه بندی درشت آن قابل رویت می باشد. مقاومت سنگ گرانیت بسیار بالا است و در برابر جذب آب نفوذناپذیر می باشد.

سنگ گرانیت را می توان با انواع مواد شوینده شستشو داد بدون آن که تغییر رنگ دهد و ظاهر آن دچار آسیب شود. این سنگ در تنوعی از رنگ به بازار عرضه می شود و رنگ های آن با تمام سلیقه ها همخوانی دارد.

از ویژگی های سنگ گرانیت می توان به سختی بسیار بالا، مقاومت در برابر خراشیدگی، ضربه، سایش، ترک خوردگی و طول عمر بالا اشاره نمود. این سنگ از قابلیت صیقل پذیری برخوردار است و در رنگ های صورتی، شکلاتی، قرمز، آبی و … یافت می شود.

سنگ گرانیت

سنگ چینی

سنگ چینی گزینه ای مناسب برای مکان های مرطوب خانه است، زیرا نه تنها از مقاومت لازم در برابر مواد شیمیایی برخوردار است، بلکه آب را جذب نمی کند و سالیان سال بدون آسیب در این مکان ها باقی می ماند.

انواع سنگ چینی از شفافیت بی نظیری برخوردار است و به راحتی می توان آن را نظافت نمود. رنگ این سنگ ثابت می باشد و مواد شیمیایی و شوینده کیفیت رنگ آن را پایین نمی آورند.

دانه بندی این سنگ به شکل بلورین است و با قابلیت عبور نور جلوه ای متقاوت به حمام و سرویس بهداشتی می بخشد. تخلخل سنگ چینی پایین است و حتی اگر برای مدت زمان طولانی در معرض جریان آب قرار گیرد آب به بافت آن نفوذ نمی کند.

این سنگ سطحی خنک دارد و گرما را به خود جذب نمی نماید، علاوه بر آن مقاومت فشاری آن بالاست و اگر جسمی بر روی آن سقوط کند و یا دچار انقباض و انبساط شود سطح آن ترک نمی خورد.

سنگ چینی با طیف های مختلفی از رنگ در بازار به فروش می رسد و می توان طبق سلیقه رنگ مورد نظر را خریداری نمود. استفاده از سنگ چینی در حمام و سرویس بهداشتی ساختمان آرامش و راحتی را برای صاحب خانه ها به ارمغان می آورد.

سنگ چینی

سنگ صابونی

با وجود این که از سنگ صابونی در حمام ها و سرویس های بهداشتی کمتر استفاده می شود، اما این نوع سنگ گزینه ای بسیار عالی برای این مکان ها می باشند. سنگ های صابونی نیاز به مراقبت و نگهداری کمی دارند.

بخوانید!  معرفی مصالح نوین ساختمانی

این سنگ ها به بتونه کاری نیازی ندارند و تنها باید به صورت دوره ای، کمی روغن معدنی را بر روی سطح آن بمالید. سنگهای صابونی با گذشت زمان با اکسیژن ترکیب می شوند و رنگ آن ها تیره تر و غنی تر خواهد شد.

سنگ مرمر

سنگ مرمر انتخابی دیگر برای حمام و سرویس بهداشتی است اما مقاومت آن به خوبی سنگ گرانیت و سنگ چینی نیست. قیمت مرمر در مقایسه با سایر سنگ ها گران تر است، اما فضای حمام و سرویس بهداشتی را بسیار لوکس و تمیز نشان می دهد.

حمام و دستشویی جزء مکان هایی هستند که نظافت باید در آن ها رعایت شود، از این رو مرمر های رنگ روشن برای این مکان ها مناسب هستند، زیرا رنگ روشن آن ها فضا را بازتر و تمیزتر نشان می دهند.

مرمر یک سنگ آهکی است که در رنگ های مختلف یافت می شود و دارای رگه های زیبا در بافت خود می باشد. نظافت و مراقبت از این سنگ آسان است، اما به علت بافت متخلخل خود مقاومت بالایی در برابر مواد شوینده اسیدی ندارد.

علاوه بر آن ممکن است دچار ساییدگی و خراشیدگی شود. ماهیت سنگ مرمر خنک است و حضور آن فضا را خنک و دلپذیر نشان می دهد. اگر کفپوش و دیواپوش حمام و سرویس بهداشتی از جنس مرمر انتخاب شوند، فضا بزرگ تر و روشن تر خواهد شد، زیرا این سنگ نور را منعکس می کند.

سنگ مرمر

سنگ آهک

آهک در حالت طبیعی دارای منافذ بسیاری می باشد، به همین دلیل اگر قصد استفاده از این سنگ را برای مکان های مرطوب دارید، باید به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت و ایجاد لکه، آن ها را بتونه کاری کنید.

سنگ های آهک به دلیل ظاهر نرم و یکنواختی که دارند، از محبوبیت بالایی برخوردار می باشند. این سنگ ها علاوه بر حمام و سرویس بهداشتی، به منظور استفاده در دکوراسیون داخلی نیز بکار می روند.

سنگ تراورتن

یکی از انواع سنگ آهکی، سنگ تراورتن است که دارای رنگ بندی گرمی می باشد. به منظور استفاده از تراورتن در حمام و سرویس بهداشتی، منافذ عمیق را در این سنگ ها با دوغاب و یا اپوکسی پر می کنند و سطح صافی را بوجود می آورند.

کلام پایانی

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد شما را در انتخاب سنگی مناسب برای حمام و سرویس بهداشتی یاری کند. در صورت تمایل می توانید نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.