آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید چگونه می توان نسبت به بازسازی شومینه قدیمی اقدام نمود؟ شومینه ها از جمله المان هایی هستند که وجود آن ها در اتاق نشیمن باعث ایجاد فضایی دنج می شود.

بسیاری از افراد در کنار آن ها از سایر المان های تزئینی برای ایجاد نمایی بهتر استفاده می کنند. امروزه این المان های تزیینی تنوع زیادی پیدا کرده‌اند و از متریال مختلف در ساخت آن ها استفاده می شود.

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که شومنیه ای در اتاق نشمن خود دارید و سال هاست بدون استفاده باقی‌مانده است، می توانید با استفاده از روش هایی که در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان آن ها می پردازیم، نسبت به بازسازی آن اقدام کنید و از زیبایی آن در اتاق نشیمن خانه لذت ببرید. با ما همراه باشید.

نکات بازسازی شومینه های قدیمی

یک شومینه می تواند قلب خانه شما باشد و به آن علاقه و جذابیت ببخشد. علاوه بر آن، شومینه می تواند به عنوان یک نقطه کانونی، وسایل و افراد داخل خانه را دور هم جمع کند. در ذیل نکاتی در مورد بازسازی شومینه ها ارائه می دهیم.

کار خود را با تمیز کردن شومینه شروع کنید

شما می توانید با استفاده از اسکراب، الکل یا مواد شوینده سطح شومینه را تمیز کنید. برای تمیز کردن شومینه هایی با جنس برنجی، لیمو و نمک خوراکی را ترکیب و خمیری را حاضر کنید، سپس آن را بر روی محل های کثیف بمالید.

پس از پاک‌شدن لکه های اولیه، با یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید. اگر شومینه شما از جنس چدن است، می توانید زنگ زدگی های آن را با استفاده از براق کننده های فلزات از بین ببرید.

شومینه رویایی خود را بسازید

پس از تمیز کردن سطح آن، نوبت به اجرای ایده ها می رسد. می توانید با استفاده از مصالح و ابزارهای گوناگون، شومینه دلخواه و موردعلاقه خود را بازسازی کنید و طرحی که دوست دارید را بوجود بیاورید.

استفاده از انواع آجرهای تزیینی، استفاده از سنگ های طبیعی، بکاربردن کاشی های کوچک و بزرگ در داخل و خارج آن و یا هر نوع ابزار تزیینی که به فکرتان می رسد، می تواند ایده هایی برای تعمیر شومینه شما باشد.

شومینه خود را رنگ بزنید

شومینه های سنتی دارای نقش و نگارهای زیبایی هستند که در هر حال جذابیت خود را دارند، اما شومینه هایی که با کاشی تولید می شوند، در صورت کهنگی یا رنگ پریدگی کاشی ها، می توانند خسته کننده باشند.

می توانید عناصر اصلی آن را حفظ کنید و تنها با رنگ آمیزی کاشی ها، دوباره آن ها را جدید و زیبا کنید. رنگ آمیزی، ساده ترین کار برای بازسازی شومینه بشمار می آید. بازسازی شومینه های چوبی نیز با رنگ آمیزی امکان پذیر می باشد.

این کار بسیار ساده است. برای رنگ‌کردن چوب، دو مرحله وجود دارد. ابتدا باید رنگ اول را بزنید و بگذارید خوب خشک شود، سپس رنگ دوم را بر روی آن بزنید تا لکه ها و تیره روشنی های مرحله اول را بپوشاند.

بخوانید!  مزایای لوازم خانگی درسا

ایده های بازسازی شومینه

استفاده از سنگ مرمر سیاه رنگ

آیا تا به حال به بازسازی شومینه قدیمی با استفاده از سنگ مرمر سیاه رنگ فکر کرده‌اید؟ استفاده از سنگ مرمر در هر نقطه ای از خانه باعث ایجاد جذابیت چشم گیری می شود.

از این سنگ در طراحی نقاط مختلف خانه مانند آشپزخانه ها استفاده می شود. استفاده از این سنگ برای طراحی دیوار شومینه از جمله ایده هایی است که می توانید برای بازسازی از آن استفاده نمایید.

استفاده از مرمر سیاه گزینه خوبی محسوب می شود. این کار باعث می شود توجه افراد به شومینه جلب شود و از این رو آن را به نقطه کانونی اتاق نشیمن تبدیل می کند.

استفاده از سنگ مرمر سیاه رنگ

استفاده از کاشی های تزئینی براق

اگرچه استفاده از یک شومینه چوبی و آجری ایده خوبی است، اما در طراحی مدرن مدل های دیگری نیز وجود دارند که می توان از آن ها استفاده کرد. یکی از ایده های نوسازی شومینه های قدیمی استفاده از کاشی های براق به جای آجر می باشد.

استفاده از انواع کاشی های براق برای طراحی دیوار باعث ایجاد نمای متفاوتی در اتاق نشیمن می شود. این کاشی ها رنگ های متفاوتی دارند و شما می توانید با توجه به سایر المان هایی که در اتاق نشیمن استفاده‌شده است، رنگ مناسبی از آن را انتخاب نمایید.

استفاده از کاشی های تزئینی براق

ساخت طاقچه در بالای شومینه

ساخت یک طاقچه در بالای شومینه و استفاده از آن برای قرار دادن المان های تزئینی نیز از ایده های کاربردی در طراحی این المان دکوراتیو می باشد.

استفاده از المان های تزئینی رنگی بر روی این طاقچه نمای متفاوتی ایجاد می کند و باعث القای رنگ به اتاق نشیمن نیز می شود. از این مکان می توانید برای قرار دادن قاب عکس نیز استفاده نمایید.

ساخت طاقچه در بالای شومینه

استفاده تزئینی از شومینه

اگر شومینه ای در اتاق نشیمن وجود دارد و تمایل به استفاده از آن به عنوان وسیله گرمایشی ندارید، می توانید از آن به عنوان یک المان تزئینی استفاده نمایید.

آن چه که در تصویر مشاهده می کنید، نمونه ای از استفاده تزئینی از این المان می باشد. برای انجام این کار از خلاقیت خود استفاده نمایید. بدون شک انجام این کار نمای متفاوتی در اتاق نشیمن ایجاد می کند.

استفاده تزئینی از شومینه

استفاده از رنگ ها در بازسازی

اگر برای انتخاب روش مناسب دچار تردید هستید، بهترین راه استفاده از رنگ آمیزی برای ایجاد تغییر در ظاهر می باشد. برای انجام این کار سعی کنید از یک رنگ شاد و غالب استفاده نمایید.

انجام این کار نه تنها باعث ایجاد فضای متفاوت در محل قرار گیری شومینه می شود، بلکه بر زیبایی کل اتاق نشیمن نیز تاثیر می گذارد. توجه کنید که از رنگ های روشن برای انجام این کار استفاده نمایید. هم چنین انتخاب رنگ باید با المان های دیگر نیز هماهنگی داشته باشد.

استفاده از رنگ ها در بازسازی

از دیگر روش هایی که می توانید برای تزئین شومینه هایی که مدت هاست از آن ها استفاده ای نشده است، استفاده کنید قرار دادن شمع در داخل آن می باشد. برای انجام این کار باید از شمع های بزرگ و کوچک در کنار یکدیگر استفاده نمایید.

بخوانید!  معرفی رنگ مناسب در طراحی حمام

روشن کردن تمامی این شمع ها باعث ایجاد نمای بسیار زیبایی می شود. اگر در اتاق خواب خود شومینه ای دارید، استفاده از این روش بسیار کارامد است و باعث ایجاد فضایی دراماتیک می شود.

استفاده از رنگ ها در بازسازی شومینه

استفاده از رنگ سفید در طراحی

استفاده از رنگ سفید برای طراحی دیوار شومینه باعث ایجاد روشنایی در کل فضای اتاق می شود. برای استفاده از این رنگ برای رنگ آمیزی دیوار، بهتر است دیوار اصلی پشت آن رنگ تیره ای داشته باشد. این روش از جمله روش های ساده ای است که نمای چشمگیری ایجاد می کند.

استفاده از رنگ سفید در طراحی

استفاده از شومینه های سیمانی

استفاده از شومینه های سیمانی در طراحی مدرن کاربرد دارد. آن چه که در تصویر مشاهده می نمایید، نمونه ای از این مدل ها می باشد. در طراحی های مینیمالیست و صنعتی نیز می توانید از این ایده بهره ببرید.

استفاده از شومینه های سیمانی

استفاده از کاشی های رنگی

آیا تمایل دارید از رنگ ها در طراحی و ایجاد نمایی مدرن استفاده نمایید؟ استفاده از کاشی های رنگی در حاشیه شومینه ها می تواند در اجرای این ایده به شما کمک کند. برای انجام این کار می توانید از کاشی های الگودار نیز استفاده نمایید.

استفاده از کاشی های رنگی

استفاده از مدل های دوطرفه مدرن

اگر به فکر بازسازی هستید، پیشنهاد ما استفاده از شومینه های دو طرفه می باشد. استفاده از آن ها به شما این امکان را می دهد که از زیبایی آن ها نهایت استفاده را ببرید.

استفاده از این شومینه ها برای تقسیم بندی فضای اتاق نشیمن نیز گزینه مناسبی می باشد. مدل زیر نمونه ای از شومینه های لوکس محسوب می شود.

استفاده از مدل های دوطرفه مدرن

استفاده از شومینه آجری

آجر از مصالحی است که استفاده از آن در تعمیر و بازسازی شومینه باعث دلپذیر شدن و رنگ و لعاب گرفتن خانه می شود. با اندکی ایده و خلاقیت می توان شومینه را به یک نقطه کانونی در خانه تبدیل کرد.

اگر از آجر سفید برای ساخت شومینه استفاده کرده‌اید، استفاده از رنگ های خنثی برای مبلمان و سایر تزیینات و اکسسوری ها می تواند ایده ای جذاب و زیبا باشد.

استفاده از شومینه آجری

نکات پایانی

استفاده از شومینه در اتاق نشیمن باعث ایجاد تغییر چشمگیر و متفاوت می شود. اگر در اتاق نشیمن از این المان استفاده شود، این نقطه به عنوان نقطه کانونی اتاق تبدیل می شود؛ بنابراین زیبایی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در نگاه اول باعث ایجاد جلب توجه می شود.

آن چه که در این جا به آن اشاره شد، تنها قسمتی از ایده هایی است که می توان در بازسازی شومینه ها از آن ها استفاده کرد. برای انجام این کار می توانید از خلاقیت خود استفاده کرده و به ایده های نابی در این زمینه دست یابید. استفاده از مجلات دکوراسیون داخلی و منابع آنلاین نیز می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.