آموزش رویت

ساختمانچی

دیوار پیش ساخته از جمله سازه هایی است که از استفاده از آن به منظور تسریع در فرآیند ساخت و ساز صورت می گیرد. دیوار پیش ساخته انواع مختلفی دارد. در ادامه به معرفی و کاربرد آن ها می پردازیم. در ادامه این مطلب از ساختمانچی با ما همراه باشید.

دیوار پیش ساخته

همان گونه که در بالا گفتیم، به منظور تسریع در عملیات ساختمان سازی از این مدل دیوار استفاده می شود. ساخت این دیوارها به گونه ای است که اجزای آن به صورت جداگانه تولیدشده و به محل مورد نظر انتقال می یابد و در آن جا مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از این دیوارها از شدت وزن ساختمان می کاهد. این خود نقطه قوتی در استفاده از این دیوارها درنظرگرفته می شود.

تاریخچه سازه های پیش ساخته

تاریخچه این نوع سازه ها به روم باستان برمی گردد. در این عصر، رومیان مواد بتن مانندی را در داخل قالب هایی می ریختند. سپس، پس از حاضرشدن، آن را به مکان مورد نظر حمل می کردند. در سال 1905، ساختمان های لیورپول انگلستان در استفاده از این سازه ها، پیشگام بودند.

 در آمریکا نیز بتن های از پیش تولیدشده آرام آرام جای خود را در صنایع و پروژه های عمرانی و ساختمانی پیدا کرد و رواج یافت. دیوارهای پیش ساخته ای که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند، در ایالات متحده آمریکا حدود سه دهه پیش استفاده می شدند.

مزایای استفاده از دیوار پیش ساخته

استفاده از این دیوارها در ساختمان سازی مزایای زیادی به همراه دارد. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سازگاری آن ها با محیط زیست
  • وزن کم
  • انتقال آسان به محل مورد نظر
  • تاثیرپذیری کم آن در برابر شرایط مختلف آب و هوایی در مقایسه با بتن ریزی
  • قابلیت تعویض قطعات
  • عدم نیاز به استفاده از نیروی انسانی زیاد و به کارگیری ماشین آلات در ساخت این دیوارها
  • سبک سازی و عدم ایجاد بار اضافی بر سازه
  • عایق صوتی و حرارتی مناسب
  • مقاومت در برابر آتش
  • عدم وجود آوار در زمان زلزله
  • مستقل از تحریم های سیاسی و واردات
  • سهولت در نصب
  • قیمتی مناسب و مقرون بصرفه
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • حذف مصالح بنایی مانند گچ و خاک
  • مقاوم در برابر نفوذ حشراتی مانند موریانه

انواع دیوار پیش ساخته

این دیوارها انواع مختلفی دارند. از جمله آن ها می توان به دیوار گچی، دیوار بتنی، دیوار کناف، دیوار چوبی و یونولیتی اشاره کرد. در ادامه به بیان ویژگی های هر یک از آن ها می پردازیم.

دیوار گچی

در ساخت دیوار گچی از آب، گچ و الیاف سبک استفاده می شود. الیافی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند، باید غیر حساسیت زا باشند. گچ به کاررفته در ساخت این دیوارها، از گچ معمولی ریزتر می باشد.

فرآیندی که در طول ساخت این دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد، شامل قرارگرفتن پنل های گچی به شکل کام و زبانه ای در کنار یکدیگر و اتصال آن ها با استفاده از ملاتی که ماده اصلی آن گچ است، می باشد. استفاده از ملات می تواند در ایجاد سطحی یکنواخت نیز نقش داشته باشد.

از جمله کاربردهای دیوار گچی می توان به جداسازی فضای مورد نظر اشاره کرد. این گونه دیوارها در دسته دیوارهای غیر باربر قرار می گیرند. دیوارهای گچی خود انواع مختلفی داشته که می توان به نمونه های توپر، سوراخ دار، ضد آب و مسلح اشاره کرد.

بخوانید!  پوشش نانو و کاربرد آن

کاربرد هر یک از نمونه های مذکور متفاوت می باشد. برای مثال استفاده از دیوار گچی سوراخ دار به منظور کاهش وزن ساختمان صورت می گیرد. پنل های ضد آب برای قسمت هایی هم چون آشپزخانه و سرویس بهداشتی مناسب می باشد.

در این میان، دیوارهای گچی از مقاومت بالایی برخوردار می باشد. دلیل مقاومت آن استفاده از پشم شیشه و پلی یورتان در آن ها می باشد. رعایت استاندارد در ساخت این سازه ها بسیار حائز اهمیت می باشد. ضخامت این گونه دیوارها حداقل 50 و حداکثر 150 میلی متر و طول آن حداکثر 1000 میلی متر می باشد.

دیوار پیش ساخته گچی

دیوار بتنی

آن چه که در ساخت دیوار بتنی مورد استفاده قرار می گیرد سیمان، سنگدانه، آب، افزودنی و میلگرد می باشد. استفاده از این دیوارها می تواند هزینه اجرای نما را کاهش دهد، چرا که این گونه دیوارها از دو طرف نما هستند.

از دیگر ویژگی های این گونه دیوارها می توان به نصب آسان و ارزان قیمت آن ها اشاره کرد. این گونه دیوارها قابل سفارش بوده و می توان با توجه به مکانی که قصد استفاده از آن ها را دارید، نمونه ای مناسب برای ساخت سفارش دهید.

دیوار پیش ساخته بتنی

دیوار کناف

استفاده از این دیوار به منظور تفکیک فضای داخلی صورت می گیرد. اجرای این دیوارها به دو روش سیستم سازه ای و بدون سیستم سازه ای انجام می شود. از جمله مزیت های این دیوارها می توان به استفاده از آن ها به عنوان عایق حرارتی و صوتی اشاره کرد.

از دیگر مزایای به کارگیری این دیوارها می توان به نصب آسان، امکان تعمیر آن، سرعت در اجرا، دوستدار طبیعت بودن، و مقرون به صرفه بودن آن ها اشاره کرد.

دیوار کناف

دیوار چوبی

از دیگر انواع دیوارهایی که در کارخانه تولید می شوند می توان به دیوار چوبی اشاره کرد. استفاده از دیوارهای چوبی در ساخت کلبه و ساختمان های چوبی بکار می رود.

دیوارهای چوبی وزن کمی دارند. این دیوارها بعضی اوقات به عنوان یک عنصر تکمیل کننده در داخل و خارج ساختمان و دکوراسیون داخلی، مورد استفاده قرار می گیرند.

برای افزایش میزان استحکام این نوع دیوارها، دیوارهای باربر را به طور مستقیم به پی بتنی ساختمان وصل می کنند تا نگرانی در مورد مقاومت ساختمان وجود نداشته باشد.

دیوار چوبی

دیوار ساندویچ پانل

دیوار ساندویچ پانل به دیوارهای از پیش تولیدشده ای اطلاق می شود که از پنل های ساندویچی تولید و به عنوان دیوار مورد استفاده قرار می گیرد.

ساندویچ پانل از مصالح مدرن در صنعت ساختمان می باشد. این المان به دلیل کیفیت بالا و ویژگی های منحصر بفردی که دارد، توانست جایگزین مناسبی برای مصالح سنتی باشد.

دیوار ساندویچ پانلی، دو لایه ورق و یک هسته عایق دارد. پنل ها جایگزینی مناسب برای دیوار های آجری می باشند و یکی از دلایل مهمی که از آن ها استفاده می شود، عایق بودن این محصول می باشد.

دیوار ساندویچ پانل

دیوار یونولیتی یا تری دی پنل

در ساخت این دیوارها از شبکه ای فلزی و فوم پلی استایرن یا همان یونولیت استفاده می شود. استفاده از یونولیت به این پنل ها خاصیت ضد آب می بخشد. همین امر از رشد هر گونه قارچ در آن جلوگیری به عمل می آورد.

در صورتی که قصد استفاده از این دیوارها در مناطق مرطوب را دارید، باید از فولاد گالوانیزه در ساخت شبکه فلزی آن استفاده شود. شبکه فلزی با استفاده از خاموت های برشی به یکدیگر متصل می شود.

بخوانید!  کاربرد وال پست چیست؟[+جزئیات اجرای آن]

این گونه پنل ها پس از قرارگرفتن در جای خود به وسیله آرماتورها به فونداسیون متصل می شوند. در انتهای کار از پوشش بتنی با نام شاتکریت بر روی پنل ها استفاده می شود.

اجرای شاتکریت به دو روش خشک و تر صورت می گیرد. در روش خشک در ابتدا سیمان و سنگدانه بر روی سطح پاشانده می شود، سپس با آب مخلوط می گردد. در روش تر بتن در مخزن تولید و سپس بر روی سطح مورد نظر پاشانده می شود.

دیوار یونولیتی

لوازم مورد نیاز و نحوه نصب دیوار پیش ساخته

برای نصب این دیوارها به یکسری ابزارآلات از جمله کاردک، اره چوب‌ بری با دانه‌های درشت، ریسمان، چکش لاستیکی، کمچه، سطل پلاستیکی، شاقول، تراز آبی، پروفیل آلومینیومی به طول ۵.۲ متر، دریل گردبر، نیاز دارید. پس از تهیه ابزار مورد نیاز، مراحل نصب را شروع می کنیم که به شرح ذیل می باشد:

نحوه نصب

  1. ابتدا چسب مخصوص دیوار پیش ساخته را تهیه کنید. این چسب معمولا از جنس خود دیوار است و دارای چسبندگی و مقاومت خوبی می باشد. این چسب ها در کیسه های 30 کیلوگرمی عرضه می شوند. برای استفاده، باید مقدار مناسبی از این پودر را با آب، به نسبت مناسب مخلوط کنید.
  2. در این مرحه باید نوار لرزه‌گیر را نصب کنید. این نوار به منظور متصل کردن کف، سقف و بدنه نصب می‌ گردد.
  3. در گام سوم به منظور اتصال بهتر در کف، لبه زیرین پنل را برش دهید و اولین پنل را با رعایت تراز افقی و عمودی نصب کنید.
  4. حال، شاخک‌ هایی که پانل را به دیواره اتصال می دهند را به منظور برقراری اتصال مستحکم‌ تر بین دیوار و پانل، نصب کنید.
  5. در این مرحله نوبت به نصب چهارچوب درهای ورودی و نعل درگاه می رسد. می‌ توانید چهارچوب در را به صورت کامل نصب کنید و یا با نصب نعل درگاه موقت چوبی، دیوار را نصب و پس از اتمام نصب، نعل درگاه موقت چوبی را جدا کنید.
  6. پس از انجام مراحل بالا، در محل تقاطع و درزگیری با استفاده از چسب مخصوص، نبشی را نصب کنید. به منظور استحکام دیوار می توانید از نبشی گالوانیزه استفاده کنید.
  7. تاسیسات را شیارزنی و نصب کنید. در این مرحله ابتدا باید به وسیله دستگاه فرز، شیارزنی را انجام دهید و سپس تاسیسات را نصب کنید.
  8. در مرحله آخر نوار را برای جلوگیری از ترک های ریز، نصب و تمام حفره ها را با بتونه پر و محصول را برای پوشش نهایی حاضر کنید.

کلام پایانی

ما در این نوشته به بررسی دیوارهای پیش ساخته و انواع و ویژگی های آن پرداختیم. همانطور که گفتیم امروزه این دیوارها جایگزین مناسبی برای دیوارهای آجری، خشتی، گچی و سفالی محسوب می شوند.

دیوارهای از پیش تولیدشده در کارخانه تولید و پس از حاضرشدن، به راحتی نصب می شونذج. این گونه دیوارها باعث افزایش پنج برابری سرعت ساخت ساختمان ها می شوند و هزینه های ساخت و ساز را به میزان زیادی کاهش می دهند.

امیدواریم این مطلب از ساختمانچی مطالب مورد نیاز و کاربردی در مورد این محصول در اختیار شما کاربران گرامی قرارداده باشد. نظرات خود را در مورد این نوشته با ما در میان بگذارید.