آموزش رویت

ساختمانچی

به زبان ساده می توان گفت دیوار حائل به دیواری می گویند که خاک را در پشت خود نگهداشته و از ریزش آن جلوگیری می کند. به بیان دیگر می توان این گونه بیان کرد که دیوارحائل یا دیوار نگهدارنده در جهت مقاومت در برابر فشار جانبی خاک طراحی می شود.

استفاده از دیوارحائل در پی سازی کاربردهای فراوانی دارد. در مواردی دیگر می توان از آن برای پایدارسازی سازه دیگر نیز استفاده کرد. در ادامه این مطلب از ساختمانچی با ما همراه باشید و با دانستنی های لازم در مورد این نوع دیوارها آشنا شوید.

انواع دیوار حائل

دیوار حائل در انواع مختلفی وجود دارد که شامل موارد زیر می شود. در ادامه به بیان توضیحاتی در مورد هر یک از این دیوارها می پردازیم.

  1. دیوار حائل وزنی
  2. دیوارحائل گابیون
  3. دیوارحائل گهواره ای
  4. دیوار حائل مخزنی
  5. دیوارحائل طره ای
  6. دیوارحائل طره ای پشت بند دار
  7. دیوار حائل طره ای جلو بند دار
  8. دیوارحائل سپری
  9. دیوارحائل سپری مهارشده
  10. دیوار حائل میخکوب شده
دیوار حائل

دیوارحائل وزنی Gravity Retaining Wall

دیوار وزنی از ساده ترین انواع دیوار است و در ساخت آن از مصالحی مانند بتن، سنگ، آجر و بلوک های حجیم بتنی استفاده می شود. پایداری این دیوار به کمک وزن آن تامین می شود. ارتفاع این گونه دیوارها معمولا تا حدود 4 متر می رسد. از مزایای این گونه دیوارهای حائل می توان به سهولت اجرای آن ها اشاره کرد.

دیوار حائل گابیونی Gabion Retaining Wall

دیوار گابیونی در دسته دیوارحائل وزنی قرار می گیرد و در ساخت آن ها از تسمه های فلزی گالوانیزه و یا تورهای پلیمری که درون آن ها با استفاده از شن و ماسه و قطعات سنگ پر شده است، استفاده می شود.

از ویژگی های این دیوار حائل می توان به انعطاف پذیری و سهولت در اجرای آن ها اشاره کرد. پایداری دیوار گابیونی به نحوه اتصال تورهای پلیمری و نوع شبکه مورد استفاده بستگی دارد. این نوع دیوار در مکان هایی که ظرفیت باربری خاک کف قابل ملاحظه نیست، می تواند گزینه ای مناسب برای انتخاب باشد.

بخوانید!  نکات اجرایی نماکاری ساختمان

دیوار گهواره ای Crib Retaining Wall

دیوار حائل گهواره ای از نوع دیوار وزنی می باشد که با استفاده از قطعات چوب یا بتن پیش‌ساخته، تولید می شود و درون آن با مصالح دانه ای متراکم پر می گردد.

ارتفاع این گونه دیوارها معمولا 6 تا 9 متر است و از آن ها برای مکان هایی که تحت فشار جانبی کم تا متوسط قرار می گیرند، استفاده می شود. از ویژگی های این گونه دیوارها می توان به انعطاف پذیری بالای آن ها اشاره کرد.

ساخت دیوار حائل گهواره ای تقریبا آسان است و برای ساخت آن نیاز به وسایل پیچیده نیست. به طور کلی می توان گفت استفاده از این نوع دیوار به منظور نگهداری خاکریز و برای جلوگیری از ریزش استفاده می شود.

دیوارحائل مخزنی Bin Retaining Wall

دیوار مخزنی نیز به نوعی دیوار وزنی به شمار می آید و در ساخت آن ها از مخزن های فلزی یا بتنی استفاده می شود.

دیوار حائل طره ای Cantilever Retaining Wall

در ساخت دیوار طره ای از بتن مسلح استفاده می شود. این گونه دیوارهای حائل پایداری خود را از وزن خاک روی پاشنه تامین می کنند. طول این گونه دیوارها عموما کمتر از 6 متر می باشد و در صورتی که از 6 متر تجاوز کند باید از پشت بند یا جلو بند استفاده شود.

دیوار طره ای پشت بند دار Counterfort Retaining Wall Butterssed

این دیوارها پشت بندهایی دارند که تیغه دیوار را به پایه متصل می کند. از این دیوار در شرایط خاصی استفاده می شود که به شرح زیر می باشد:

  1. در مکان هایی که امکان اجرای پشت بندها بدون خاکریز امکان پذیر باشد.
  2. دیوار مرتفع که معمولا بلندتر از 6 تا 7 متر باشد.
  3. مکان هایی که فشار جانبی خاک زیاد باشد.

دیوار حائل طره ای جلو بند دار Buttressed Retaining Wall

در این نوع دیوارها مهاربندی با استفاده از تیغه های مهاری بتنی در جلوی دیوار اجرا می شود. استفاده از این دیوار برای ارتفاعات بلند در حدود 10 تا 12 متر به کار می رود.

بخوانید!  نرم افزار حسابداری پروژه ساختمانی[پیمانکاری، فروش مصالح، ساختمان سازی]

دیوار حائل سپری Sheet-pile Retaining wall

دیوارهای سپری دیوارهایی هستند که انعطاف پذیری بالایی برخوردارند و از آن ها برای سازه های لب ساحل و مهار خاک های نامناسب استفاده می شود. اجرای این دیوارها با استفاده از روش کوبشی انجام می شود و کار ساده ای می باشد.

دیوار حائل سپری مهارشده Anchored Sheet-pile Retaining wall

پایداری این نوع دیوارها با استفاده از عمق مدفون‌شده آن ها در خاک و هم چنین مهارهایی که معمولا در راس دیوار استفاده می شوند، تامین می شود. طول مهارهای دیوارهای حائل سپری باید به گونه ای باشد که منطقه مقاوم ایجاد شده در جلوی مهاربندها با منطقه پشت دیوار تداخلی نداشته باشد.

دیوار حائل میخکوب شده MSE

دیوارهای میخکوب‌شده یکی از اقتصادی ترین و متداول ترین دیوارهای حائل می باشند. در این نوع دیوار، از پنل، بلوک های بتنی و دیواره های موقت استفاده می شود.

مدل دیوار حائل

چه عواملی در انتخاب نوع دیوار حائل موثر است؟

از عوامل تاثیر گذار در انتخاب دیوار حائل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موقعیت شیب یا برش موردنظر
  • مساحت و ارتفاع دیوار
  • تغییرات در امتداد دیوار در جهت های افقی و قائم
  • نوع پی مورد نیاز با توجه به جنس خاک
  • چگونگی سطح آب های زیر زمینی
  • شرایط جزر و مد آب در مجاورت دیوار
  • جنس خاکریز موجود در پشت دیوار
  • موقت یا دائمی بودن دیوار
  • توجه به فضای ساخت و ساز
  • میزان اهمیت اجرای پروژه
  • میزان اهمیت ظاهر دیوار
  • آیین نامه و دستورالعمل طراحی و اجرا

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، معرفی انواع دیوارهای حائل و خصوصیات و کاربرد هر کدام می باشد. امیدواریم نکات ارائه‌شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد اطلاعات موردنیاز شما کاربران گرامی را در خصوص ویژگی ها و انواع دیوارهای حائل فراهم کند. در صورت تمایل نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.